Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

goed criminologie boek
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 20:26    Onderwerp: goed criminologie boek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand een goed boek ( of andere bron) waarin dieper wordt ingegaan op waarom mensen een misdrijf begaan. Dus wat er aan vooraf gegaan wordt (impulsief of over nagedacht). En dan nog in samenhang met de pakkans enzo.
Klinkt een beetje onsamenhangend dit maar ik kan het gebruiken voor mijn scriptie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb voor het vak Inleiding Criminologie het boek 'Tegen de regels' nr. IV van Lissenberg, van Ruller, van Swaaningen e.a. ISBN nr. 90-6916-385-3

Ik ben toevallig net bezig met leren voor een tentamen en het is echt een heel uitgebreid boek, waarin heel veel verschillende theorieen worden besproken over waarom mensen crimineel gedrag vertonen. Er staat ook nog een hoofstuk in over het nut van straffen, waarom strafrecht wel en niet werkt (volgens verschillende criminologen).
Nouja, in ieder geval een heel uitgebreid boek, ik denk dat die wel handig is Very Happy

Er zijn trouwens verschillende versies van, de nieuwste is IV, die andere zijn allemaal oudere versies.

succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Poeh ... uitgebreide vraag eigenlijk. In onze reader criminologie stond een flink aantal aardige artikelen over dit onderwerp.

Even zo geplakt wat daar o.a. in zat:

F. Bovenkerk, Misdaadprofielen, pp. 160-162 en 174-193
M. Jacobs en A. Essers, ‘De misdaad van de straat – op zoek naar achtergronden van veelplegers’
‘De strafrechtelijke keten’ (is beschikbaar gesteld via ons intranet, was nogal een lang stuk)
‘Recidive’ (idem)
Desgewenst kan ik je die wel mailen. Er is ook m.n. ingegaan op profielen (niet elke groep pleegt misdrijven op dezelfde manier en om dezelfde redenen, bijv. bij Antiliaanse probleemjongeren zie je erg losse, ad hoc, groepsverbanden en verloopt e.e.a. nogal impulsief)

Deliquency and Opportunity - a theory of delinquent gangs (Cloward en Ohlin) is wellicht wat voor je.
Robert Merton heeft ook het nodige geschreven over deviant gedrag.
E.H. Sutherland (een "ouwetje") geeft een theorie die ik nog steeds heel actueel vind. Artikelen/boeken o.a. The Professional Thief (University of Chicago Press, 1937) en Principles of Criminology (Philadephia: Lippincot, 1947).

Maar ja, zoals je het nu schrijft is het nogal breed. Wat is je probleemstelling?

P.S. Bij het WODC is ook wel de nodige info hierover te halen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou wat ik eigenlijk wil uitzoeken is of het feit dat als plegers van ernstige misdrijven, zoals doodslag en moord, weten dat de pakkans groot of groter is of dat ze tegenhoudt om het delict te plegen.
Het is algemeen bekend in de criminologie dat de pakkans een belangrijkere rol speelt bij het plegen van delicten dan de strafmaat. Maar ik heb het idee dat dit vooral een rol speelt bij minder ernstige delicten die niet erg impulsief gepleegd worden. Dus bijv. bij verkeersovertredingen en inbraken, winkeldiefstal etc. Maar ik vraag me af in hoeverre iemand die een moord begaat of een ander ernstig geweldsmisdrijf zich laat weerhouden door die pakkans. Dus ookal weet hij vantevoren dat de pakkans groot is laat hij zich dan weerhouden. Is een moord niet iets wat irrationeel gepleegd wordt en waarbij vantevoren totaal niet wordt nagedacht over eventuele gevolgend. Wat bij bijv. een verkeersovertreding uiteraard heel anders ligt.

Dit heeft te maken met mijn scriptie die gaat over gedwongen afname van DNA. Ministers beweren hierbij namelijk dat een DNA-databank ook preventief werkt omdat men wel twee keer nadenkt voordat men een delict pleegt. Ik wil kijken of dit wel klopt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: ma 07 nov 2005 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat boek wat ik noemde (tegen de regels) staat ook iets over pakkans en onderzoek daarnaar. De schrijver zegt hierover dat pakkans vooral mensen afschrikt die rationele afwegingen maken (klinkt m.i. ook erg logisch). Zie ook rationele keuzetheorie die in dat boek wordt uitgelegd.

Zou iig even dat boek in kijken, er staan ook nog verwijzingen naar verder onderzoek over dit onderwerp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 8:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ook eens naar internationale literatuur kijken. In de VS over dit onderwerp veel geschreven. Vooral over de vraag of bijvoorbeeld de doodstraf potentiele daders van halsmisdrijven afschrikt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Ingeborg: Oke ik zal zeker even naar dat boek kijken.

@mr crowley: Ja maar het gaat mij nou juist niet om de afschrikkende werking van straffen maar van de pakkans.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Is een moord niet iets wat irrationeel gepleegd wordt en waarbij vantevoren totaal niet wordt nagedacht over eventuele gevolgend.


Er zijn natuurlijk ook mensen die een moord minutieus voorbereiden, maar dan is, lijkt mij, de gedachtengang dat de pakkans heel klein of niet aanwezig is..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 nov 2005 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Eva schreef:
Is een moord niet iets wat irrationeel gepleegd wordt en waarbij vantevoren totaal niet wordt nagedacht over eventuele gevolgend.


Er zijn natuurlijk ook mensen die een moord minutieus voorbereiden, maar dan is, lijkt mij, de gedachtengang dat de pakkans heel klein of niet aanwezig is..

En daarnaast zijn er moorden waarbij het voor de dader maar een bijzaak is dat hij wordt opgepakt, bijvoorbeeld bij eerwraak. Dit lijkt me echter wel de uitzondering (zodra het echt volkomen irrationeel gebeurt zit je al snel aan doodslag?).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2005 13:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat boek wat Ingeborg noemt wordt een theorie (ben de naam even kwijt) besproken die ingaat op, om het zo maar even te noemen, de kosten/baten-analyse van de criminal mind alvores die overgaat tot actie.

Ik heb ooit een paper geschreven over een zelfde soort overweging, maar dan analoog toegepast op de omstanders van "zinloos geweld". Kan dat kreng alleen niet vinden.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ingeborg



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 1877


BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2005 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
In dat boek wat Ingeborg noemt wordt een theorie (ben de naam even kwijt) besproken die ingaat op, om het zo maar even te noemen, de kosten/baten-analyse van de criminal mind alvores die overgaat tot actie.


De rationele keuzebenadering Wink En een van de theoretische toepassingen hiervan is het afschrikkingsperspectief, maar ik geloof dat Eva dat juist niet zocht?

Nouja iig even een zelftestje (morgen tentamen hierover Sad )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ik zoek inderdaad wel zo iets van een kosten/baten-analyse. Ik weet dat die in principe vooral draait om de pakkans. Maar ik ga dan even kijken of er ook iets bij staat dat het wel samenhangt met het soort delict en de impulsiviteit daarvan enzo.
Dat boek wat jij zei Ingeborg dat hebben ze gelukkig bij ons, de UvA, in de bieb ook. Alleen niet om uit te lenen maar alleen om in te kijken. Maar dan kopieer ik dat stuk wel even waar jij het over had.
Thanx.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook dit ter inspiratie.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tips.
Ingeborg ik heb vandaag dat boek wat jij zei ingelezen bij de bieb en gekopieerd wat ik nodig had. Hf 8 ging inderdaad over de rationele kosten-baten theorie en dat was precies wat ik nodig had! Verder ook een interessant boek trouwens, jammer dat je het bij onze bieb alleen mag inkijken en niet mag lenen. Misschien koop ik het nog wel.
Iniedergeval kan ik met dit stuk zeker verder met mn scriptie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds