Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 12:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

garantietermijn - verschil tussen NL en EU recht
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vossie75



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 21


BerichtGeplaatst: do 17 nov 2022 13:20    Onderwerp: garantietermijn - verschil tussen NL en EU recht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,
Ik heb een vraag over hoe lang ik als verkoper nu garantie moet geven op een product.

Volgens alle info die ik kan vinden heeft Nederland geen vaste termijn van 2 jaar wettelijke garantie maar is de termijn van garantie afhankelijk van wat je van het product mag verwachten.
Als er probleem is moet ik als verkoper de eerste 6 maanden bewijzen dat het niet aan het product ligt maar aan de gebruiker. na 6 maanden veranderd dat van dat klant moet bewijzen dat aan product ligt en niet aan het product.

ik kom het volgende tegen:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie#:~:text=Duur%20van%20wettelijke%20garantie&text=Veel%20consumenten%20denken%20dat%20zij,wettelijke%20garantietermijn%20in%20de%20wet.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product#:~:text=Wettelijke%20garantie%3A%20recht%20op%20goed,geen%20wettelijke%20garantietermijn%20in%20Nederland.

dus volgens NL recht hoef ik op een product van 10 euro minder lang garantie te geven als op een product van 500 euro.

Nu gaat dit om een product van 130 euro, een electronisch massage apparaat (verkocht als gebruik als erotische toy). wij geven daarop 1 jaar garantie omdat hoe lang het meegaat erg afhankelijk is van hoevaak het gebruikt wordt, hoeveel druk er mee uitgeoefend wordt en hoe het onderhouden wordt.

Nu krijg ik van tussenpartij (verkocht via bol en discussie is met bol) door dat ik gewoon op elk product 2 jaar garantie moet gaan geven omdat in europese wet 2 jaar garantie staat.
Ik heb verkocht volgens NL recht.

zij komen met de volgende motivaties:

als eerste dat dit electronische aparataat onder de UNETO-VNI lijst zou moeten vallen en daarom 2 jaar garantie zou moeten krijgen

daarna met:

Wat jij voor garantie geeft als verkoper, staat los van de wettelijke garantie. Het klopt dat we hier in Nederlands geen vast termijn voor hebben, maar het mag nooit ten nadele van de consument werken. De Europese regels zijn er namelijk om gevolgd te worden, ook in Nederland. Indien jij maar 1 jaar geeft, is dat in het nadeel van de consument en dat is niet toegestaan.

en met:


In de Europese richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen wordt bepaald dat de lidstaten een verjaringstermijn kunnen vaststellen waarbinnen de consumenten hun rechten kunnen uitoefenen. Het verjaringstermijn mag echter niet verstrijken binnen twee jaar na de aflevering van de goederen.
Dat betekend dat de Europese wetgeving bepaald dat het garantietermijn minimaal 2 jaar dient te zijn. Ook als onze (nationale) wetgeving bepaald dat het niet vast staat. Europese wetgeving heeft namelijk voorrang op nationale wetgeving, dat is bepaald in het Costa/ENEL arrest in 1964 en in onze Grondwet art. 93.


Hoe zit dat dus? De nederlandse overheid en zelfs consumenten organisaties zeggen dus dat er hier GEEN 2 jaar wettelijke ganatie geld en dat dus afhankelijk is van het product.
Maar bol zegt dat die Nederlandse wet helemaal niet geldig is en dat ik dus niet volgens de NL wet mag handelen maar moet handelen naar de europese wet.

Hoe zit dat dus en hoeveel garantie moet ik nu dus geven?
en als NL wet tegen de Europese wet ingaat, mag ik de NL wet dan dus niet volgen of is het aan dergelijke organisaties om de Nederlandse overheid via gerecdhtelijke weg te dwingen zich aan de EU wetten te houden?
Voel me een beetje een pion die zich keurig aan NL wet houd maar vervolgens aansprakelijk gesteld wordt voor dat de NL wet niet aan de EU wet voldoet, alsof ik daar wat aan kan veranderen.

Ben vooral ook heel benieuwd hoe dit zit, heeft namelijk nogal wat gevolgen als ik ook op producten van 10 euro ineens 2 jaar garantie moet geven aangezien veel producten helemaal niet gemaakt zijn om zo lang mee te gaan (tandenborstel opzetstukje zou je dan ook 2 jaar garantie op hebben terwijl bedoeld is om maar 3 maanden mee te gaan)

Groet

Daniel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: di 06 dec 2022 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga ervan uit dat je een professional verkoper bent en dat je richt op de Nederlandse markt.

- Naar Nederlands recht moet je een product leveren dat beantwoord aan de overeenkomst. De koper mag onder meer verwachten dat het product geschikt is voor normaal gebruik en de kwaliteit en prestaties biedt als soortgelijke producten.

- De bewijslast regel is enige tijd geleden verruimt naar 12 maanden. Of dat van toepassing is bij deze koop hangt af van de verkoopdatum. Binnen deze periode hoeft de koper alleen te bewijzen dat het product nu iets heeft dat niet overeenstemming is met de overeenkomst en daarna moet de koper bewijze dat het product dit bij aflevering had.

- De Europese richtlijn maakt het mogelijk om de aansprakelijkheid te beperken tot twee jaar, maar landen mogen daarvan afwijken in het voordeel van de consument. Nederland heeft dat gedaan door het uitsluiten van aansprakelijkheid onmogelijk te maken. Op dit punt bestaat er geen Europees recht dat rechtstreeks van toepassing is op de relatie verkoper/koper. De Nederlandse wet voldoet op dit punt aan de richtlijn.

- In Nederland bestaat dus levenslange wettelijke garantie, maar de consument moet na 12 maanden wel eerst aannemelijk maken dat het product bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoorden.

- Hoeveel garantie je biedt is aan jou, maar je kan overwegen om gewoon 12 maanden garantie te geven op alles en meer als je achter de kwaliteit van het product staat.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 31 dec 2022 4:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarnaast is er nog het regresrecht. Als je dus richting een consument garantie moet verlenen, kan je dit verhalen op je leverancier. Dit is dwingend recht. Al vraag ik mij al jaren af hoe dit in de praktijk uitpakt en of dit ook echt wordt afgedwongen als dat nodig is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds