Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

dogmatische gedachte over vernietiging
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2021 21:25    Onderwerp: dogmatische gedachte over vernietiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben benieuwd naar de meningen van andere juristen over de volgende situatie. Volgens tekst & commentaar is de vernietiging van een overeenkomst een eenzijdige gerichte rechtshandeling. Een rechtshandeling is een verklaring waarin de wil is gericht op een rechtsgevolg.
Maar wat is er aan de hand met de wil van iemand die heeft beweerd dat vernietiging niet mogelijk is als de wederpartij niet instemt met de vernietiging. Is deze wil dan wel echt gericht op het rechtsgevolg? Ik geloof het niet, en als de tot vernietiging gerechtigde dit echt gelooft, dan kan de wil daar ook niet op gericht zijn voordat zij de instemming van de wederpartij heeft, toch?

Graag enkele meningen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 29 mrt 2021 22:06    Onderwerp: Re: dogmatische gedachte over vernietiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legalblond schreef:
Ik ben benieuwd naar de meningen van andere juristen over de volgende situatie. Volgens tekst & commentaar is de vernietiging van een overeenkomst een eenzijdige gerichte rechtshandeling. Een rechtshandeling is een verklaring waarin de wil is gericht op een rechtsgevolg.

Vernietiging lijkt mij inderdaad een eenzijdige gerichte rechtshandeling. De wederpartij hoeft er dus niet mee in te stemmen.

Quote:
Maar wat is er aan de hand met de wil van iemand die heeft beweerd dat vernietiging niet mogelijk is als de wederpartij niet instemt met de vernietiging.

Wie is die "iemand" die het blijkbaar niet eens is met T&C?

Als je bedoelt dat de persoon tot wie de vernietiging is gericht niet "instemt" met de vernietiging, dan is de situatie duidelijk: dat maakt helemaal niets uit.

Quote:
Is deze wil dan wel echt gericht op het rechtsgevolg?

Welke "deze wil"? De wil van de iemand die het niet eens is met de vernietiging? Die wil speelt dus geen rol voor de rechtsgeldigheid van de vernietigingshandeling. Daarvoor is slechts de wil van de persoon die de vernietigingshandeling verricht van belang.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2021 20:31    Onderwerp: Re: dogmatische gedachte over vernietiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Welke "deze wil"? De wil van de iemand die het niet eens is met de vernietiging? Die wil speelt dus geen rol voor de rechtsgeldigheid van de vernietigingshandeling. Daarvoor is slechts de wil van de persoon die de vernietigingshandeling verricht van belang.


De situatie in de praktijk is dat mijn client een eerste en een tweede overeenkomst heeft gesloten met de wederpartij: de eerste was gunstig voor mijn client en de tweede niet, en voor de wederpartij is dit net andersom. Nu heb ik de tweede overeenkomst vernietigd op grond van dwaling, en daarna stelde de juridisch adviseur van de wederpartij dat dat niet kan, omdat haar client het niet eens is met de vernietiging. Ik ben het met je eens dat dit niet uitmaakt voor het rechtsgevolg. Maar daarna ging ze de andere (eerste) overeenkomst vernietigen. Maar dat lijkt me juridisch niet mogelijk, als ze eerst heeft verklaard dat vernieting niet kan als de wederpartij het niet eens is met de vernietiging en ze weet dat wij het daarmee niet eens zijn, dus kan haar wil, gezien haar overtuiging ook niet echt gericht zijn op het rechtsgevolg, en dus is de rechtshandeling nietig. De vernietiging is weliswaar een eenzijdige rechtshandeling, daar gaat de discussie ook niet echt over, maar er moet ook voldaan zijn aan de vereisten van de rechtshandeling en dat geldt hier volgens mij niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2021 20:43    Onderwerp: Re: dogmatische gedachte over vernietiging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legalblond schreef:
Maar daarna ging ze de andere (eerste) overeenkomst vernietigen. Maar dat lijkt me juridisch niet mogelijk, als ze eerst heeft verklaard dat vernieting niet kan als de wederpartij het niet eens is met de vernietiging

Dat is een dom argument van haar, maar dat maakt de namens haar cliënt uitgesproken vernietiging niet ongeldig.

Voor beide vernietigingen is de juiste vraag of er een geldige vernietigingsgrond aanwezig is. Vernietiging is een eenzijdige gerichte rechtshandeling, maar kan niet naar believen worden uitgesproken.

Over de aanwezigheid van een vernietigingsgrond lees ik in je verhaal niets...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds