Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 3:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

boete skaten door roodlicht rijweg, voetgangers groen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 16:37    Onderwerp: boete skaten door roodlicht rijweg, voetgangers groen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ben bekeurd voor het rijden door rood licht. Zelf reed ik op skates over de autoweg welke inderdaad een rood licht had. Het zelfde licht voor voetgangers stond echter op groen. Nu ben ik als skater volgens mij officieel een voetganger, volgens de politiebeamte ging dit niet op ivm de autoweg en het feit dat ik op wielen reed.
Vraag is, is hier bezwaar tegen te maken?
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even snel uit m'n hoofd.
Je kunt er waarschijnlijk geen bezwaar tegen maken, je neemt deel aan het verkeer op de rijweg, ergo je beweegt je voort door middel van een voertuig (je skates).
Volgens mij wordt je als verkeersdeelnemer in dit geval geacht te stoppen, doe je dit niet dan riskeer je inderdaad een boete.
Je kunt het ook omdraaien natuurlijk, als je je aan de regels van de voetgangers zou moeten houden, dan zou je niet op de rijweg mogen "lopen" als er een voetpad is.
Dus ongeacht of je aangemerkt mocht worden als voetganger ben je in overtreding. Wink


NB Zoals ik al zei uit het hoofd, dus ik kan er natuurlijk faliekant langs zitten.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 16:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat:

Artikel 2
1 De regels voor voetgangers zijn mede van
toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig,
indien zij van een voetpad of trottoir
gebruik maken of van het ene naar het andere
voetpad of trottoir oversteken.
2 De regels voor voetgangers zijn verder van
toepassing op personen die te voet een motorfiets,
bromfiets of fiets aan de hand meevoeren,
alsmede op personen die zich verplaatsen met
behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen
(bijv rolschaatsen, skates e.d.).

http://www.rovnh.nl/images1/rovnew/files/bordenboekje.pdf

Ter aanvuling, de agent meent dus dat jij een voertuig bent in de zin van de wet. Artikel 1 RVV 1990 geeft een definitie daarvan, onder lid al; fietsen, bromfietsers, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens.

Op grond van artikel 2 RVV 1990 lid 2 valt een persoon die zich verplaatst met behulp van voorwerpen niet zijnde een voertuig onder de regels van het RVV betreffende voetgangers.

Ik denk dat je hiermee wel vooruit kan om je bezwaar te onderbouwen. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet ook gewoon gevaarzetting ex art. 5 WVW? Of mogen ze dat er niet meer van maken na de boete verzonden te hebben?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Even snel uit m'n hoofd.
als je je aan de regels van de voetgangers zou moeten houden, dan zou je niet op de rijweg mogen "lopen" als er een voetpad is.
Dus ongeacht of je aangemerkt mocht worden als voetganger ben je in overtreding. Wink
Dat is natuurlijk wellicht waar, maar daar is hij/zij niet voor bekeurd. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk best wel suf van die agent. Niet dat ik zo uit m'n mouw schud waar het staat, maar zelfs ik begrijp nog dat je als skater geen auto bent. Zeg maar. Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

je bent inderdaad officieel een voetganger echter je hoort ook bij "een ieder die aan het verkeer deelneemt" daar vallen sinds 1994 fietsers, skaters en ruiters onder. Misschien dat de agent in kwestie daar aan dacht toen hij die boete van €20 uitschreef. Dan zou ik, zoals Duch zei, inderdaad eerder aan art. 5 wvw denken.


Ik probeer me trouwens een voorstelling te maken van de verkeerssituatie. Hoe kan het licht op rood staan en tegelijkertijd op groen staan? De auto's worden dan geacht te stoppen terwijl de voetgangers door zouden mogen lopen...waar moeten de auto's dan voor stoppen?of stond het licht voor de auto's op rood zodat de voetgangers over konden steken en dus groen licht hadden?

p.s. je kan altijd bezwaar maken(binnen 6 weken)...de ontvankelijkheid/gegrondheid is een tweede Goodbye
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Kafka_niet_ingelogd
Gast









BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
...of mogen ze dat er niet meer van maken na de boete verzonden te hebben?


Nee dat mag in ieder geval zeker niet.
Je krijgt een procesverbaal voor het ene, niet voor het andere.
Net zoiets als in de dagvaarding diefstal zou staan en dan voor verduistering gaan berechten....
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 20:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:

Ik probeer me trouwens een voorstelling te maken van de verkeerssituatie. Hoe kan het licht op rood staan en tegelijkertijd op groen staan? De auto's worden dan geacht te stoppen terwijl de voetgangers door zouden mogen lopen...waar moeten de auto's dan voor stoppen?of stond het licht voor de auto's op rood zodat de voetgangers over konden steken en dus groen licht hadden?


Dit zie je heel erg vaak. Zowel de auto's als de voetgangers gaan dezelfde kant op. Maar om het de zwakke verkeersdeelnemers iets makkelijker te maken zijn de verkeerslichten zo gefaseerd dat de voetgangers eerder groen krijgen dan de auto's. De auto's moeten dan wel rustig wegrijden wanneer zij groen krijgen en af willen slaan, omdat de voetgangers zich dan inmiddels op de kruising bevinden.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok dan Smile

dan zat de poster dus op de verkeerde baan Sad
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
ok dan Smile
dan zat de poster dus op de verkeerde baan Sad
Tenzij hij bekeurd is voor overtreding van art. 4 RVV is dat niet relevant lijkt me. Laughing

Iemand van jullie trouwens zo gek geweest om net als ik verkeersrecht als keuzevak te nemen? Ik neem aan dat de UvT niet de enige is die dat aanbiedt. Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:

Iemand van jullie trouwens zo gek geweest om net als ik verkeersrecht als keuzevak te nemen?


Effectenverkeersrecht bedoel je? Mr. Green
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

verkeerssituatie terplekke:

kruispunt, van rechts naar links eenrichtings verkeer, van onder naar boven een richtings verkeer, zelf kwam ik van onder.
op de kruisende weg zowel aan de linker als ook aan de rechter kant voetgangers lichten, beide op groen dus.
Het licht voor de auto's was rond, en rood omdat op dat moment auto's dus niet links af kunnen slaan.

boete code categorie 4, nummer R602

Ik hoop dat het zo duidelijker wordt

In iedergeval al bedankt voor jullie reacties
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zal een boete van 20 euro zijn...volgens www.boetebase.nl in ieder geval Wink
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Gast
Gast









BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben volgens mij wel degelijk het bokje...

code R 602: als weggebruiker niet stoppen voor rood bij een driekleurigverkeerslicht

artikel 1 aj: verkeer: alle weggebruikers
artikel 1 al: voertuig: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens
artikel 1 ap: weggebruikers: voetgangers....

artikel 2 2: De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op op personen die ...., alsmede op personen die zich verplaasen met behulp van voorwerpen niet zijnde voertuigen

artikel 68: Ingeval een weg verdeeld in rijstroken met verkeer in dezelfde richting, kan toepassing van een verkeerslicht worden beperkt tot een van deze rijstroken. In dat geval heeft het verkeerslicht slechts betrekking op het verkeer op de aangeduide rijstrook.

helaas, me beroepen op een andere overtreding zal wel niet helpen. (artikel 4: voetgangers gebruiken het troittoir of het voetpad)


anyway, bedankt en ik hou wel adminstratie kosten in voor het overschrijven van geld van de IB-groep naar het justitieel incasso bureau. Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds