Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 28 mei 2024 20:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

belanghebbend of niet?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: za 11 nov 2006 23:48    Onderwerp: belanghebbend of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gemeente obdam belanghebbende of niet?

Hoi,

Mijn buurman bewoont vanaf 2001 keten naast zijn te verbouwen woning.
Nu is de wettelijke termijn verstreken en heb ik de gemeente verzocht handhavend op te treden. Er werdt geschreven dat mijn buurman binnen drie maanden uit de keten moest zijn. Nu heeft er een hoorzitting plaats gevonden waar ik niet voor ben uitgenodigd en hij heeft er drie maanden bij gekregen. Ik ging hier niet mee akkoord en he bde gemeente weer aangeschreven en nu ben ik geen belanghebbende omdat ik er vanaf mijn huis niet tegen aan kijk.Dat maakt toch niet uit? Regels zijn regels en wat kan ik nu verder nog doen?
groetjes claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 8:44    Onderwerp: Re: belanghebbend of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Gemeente obdam belanghebbende of niet?

Hoi,

Mijn buurman bewoont vanaf 2001 keten naast zijn te verbouwen woning.
Nu is de wettelijke termijn verstreken en heb ik de gemeente verzocht handhavend op te treden. Er werdt geschreven dat mijn buurman binnen drie maanden uit de keten moest zijn. Nu heeft er een hoorzitting plaats gevonden waar ik niet voor ben uitgenodigd en hij heeft er drie maanden bij gekregen. Ik ging hier niet mee akkoord en he bde gemeente weer aangeschreven en nu ben ik geen belanghebbende omdat ik er vanaf mijn huis niet tegen aan kijk.Dat maakt toch niet uit? Regels zijn regels en wat kan ik nu verder nog doen?
groetjes claudia

Een bewoner/eigenaar/gebruiker van het naastliggende perceel is *altijd* belanghebbende. Daarnaast ben jij degene die het verzoek tot handhaving heeft ingediend.

Nu je niet gehoord bent, betekent dat, dat je een goede grond hebt om de bestuursrechter te vragen de beslissing om niet handhavend op te treden, te vernietigen.

De vraag is echter of jij ook daadwerkelijk een belang hebt dat geschaad wordt door wat je buurman doet ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je nu geen belanghebbende (meer) bent dan ben je dat ook nooit geweest in deze zaak lijkt mij. Een verzoek tot handhaving kan worden ingediend door een belanghebbende. Hierop volgt een besluit. Heb jij ooit zo'n besluit gehad? Uit de geringe gegevens maak ik op dat dit niet het geval is. Dat de gemeente niet duidelijk is geweest omtrent jouw belanghebbendheid vanaf het begin lijkt me een missertje van de gemeente. Blijkbaar hebben ze (naar aanleiding van jouw brief???) actie gezet op de illegale situatie maar vinden ze dat jij geen partij bent omdat je geen belanghebbende bent. Als je een schriftelijk verzoek doet en je krijgt een brief thuis dat je geen belanghebbende bent (en dus niet ontvankelijk) dan kun je tegen dit besluit an sich beroep aantekenen.

Concreet antwoord op je vraag: beroep aantekenen tegen het besluit dat je niet ontvankelijk bent verklaard. (wel eerst zo'n besluit op schrift afdwingen uiteraard)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 18:41    Onderwerp: Re: belanghebbend of niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Een bewoner/eigenaar/gebruiker van het naastliggende perceel is *altijd* belanghebbende. Daarnaast ben jij degene die het verzoek tot handhaving heeft ingediend.

Nu je niet gehoord bent, betekent dat, dat je een goede grond hebt om de bestuursrechter te vragen de beslissing om niet handhavend op te treden, te vernietigen.

De vraag is echter of jij ook daadwerkelijk een belang hebt dat geschaad wordt door wat je buurman doet ?

Een belanghebbende heeft per definitie zo'n daadwerkelijk belang. Als het inderdaad altijd voldoende is om bewoner van het naastliggende perceel te zijn, is het belang daar.

Ik heb zelf overigens ook wel het idee dat de buurman hier belanghebbende is. Als je vanuit je eigen huis geen zicht hebt op die keten voldoe je weliswaar niet aan het zichtcriterium, maar zo'n stel keten is wel een lidteken voor de hele buurt.

@Claudia: ik denk dat je bij de bestuursrechter beroep moet aantekenen tegen het besluit dat de gemeente in de bezwaarprocedure heeft genomen. Wanneer de bestuursrechter vindt dat je wel belanghebbende bent, zal hij vermoedelijk het besluit op bezwaar vernietigen zodat de gemeente opnieuw een hoorzitting zal moeten houden, maar dan met jou erbij.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou er alleen niet van uit gaan dat je dan gehoord wordt voordat die drie maanden die je buurman nog heeft om zijn Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik zal even duidelijker zijn. Vanaf 2001 bewoont hij deze keten toen heeft hij een tijdelijke bouwvergunning gekregen voor twee jaar. Het is nu 2006 en ik heb de gemeente geschreven over deze keten, hun antwoord was dat hij binnen drie maanden eruit moest zijn. Toen heeft er een hoorzitting plaats gevonden en nu heeft hij maar liefst 8 maanden erbij gekregen. Daar ging ik niet mee akkoord en heb dus weer een bezwaar ingedient en werdt daarna gebeld door de gemeente met het verzoek om mijn bezwaar in te trekken? En nu omdat ik er wel meedoor ga ben ik ineens niet meer belanghebbend. Waarom dan al die moeite eerst en nu dit? Ik kijk er vanaf mijn huis idd niet op maar kom er meerdere keren per dag langs en het betreft niet een keet maar 6 en dan nog twee caravans
Ik hoop dat het zo duidelijker is
groetjes claudia
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vond die hoorzitting plaats na bezwaar van de buurman tegen de termijn van 3 maanden? In welke vorm kreeg jij dat antwoord dat hij binnen drie maanden eruit moest zijn? Schriftelijk of mondeling?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi

De hoorzitting vondt plaats na mijn bezwaar. En ik heb het op schrift dat hij binnen drie maanden uit die keten moest zijn
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de eerdere procedure werd je dus wel als belanghebbende aangemerkt?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
claudia2



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 81


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ja anders hadden ze met een brief kunnen volstaan.
ik snap ook niet dat ze bellen met het verzoek om mijn bezwaar in te trekken.....vond dat nogal vreemd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 12 nov 2006 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
De hoorzitting vondt plaats na mijn bezwaar. En ik heb het op schrift dat hij binnen drie maanden uit die keten moest zijn

Je bedoelt: na je verzoek om handhaving. Een bezwaar dien je in tegen een besluit van de gemeente. De brief die je ontving lijkt me zo'n besluit van de gemeente. Je buurman heeft, naar ik aanneem, ook zo'n brief ontvangen. Tegen dat besluit heeft hij bezwaar aangetekend. Daarop volgde de hoorzitting, waarna het besluit op bezwaar hem extra tijd heeft toegekend.

Een bezwaar tegen een besluit op bezwaar is niet mogelijk. In plaats daarvan moet je in beroep gaan bij de bestuursrechter.

Indien na het besluit op bezwaar 6 weken verstreken zijn ben je normaal gesproken te laat. Wellicht is er sprake van een verschoonbare termijnoverschrijding wanneer de gemeente heeft nagelaten je op de hoogte te stellen van dat besluit op bezwaar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds