Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

archive.org: auteursrechtinbreuk op enorme schaal?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
raboof



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 15:39    Onderwerp: archive.org: auteursrechtinbreuk op enorme schaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien ken je de 'wayback-machine' van http://www.archive.org . Leuk om te zien hoe bekende sites er jaren geleden uitzagen, en af en toe handig als pagina's niet meer beschikbaar zijn.

Het voelt niet echt als "onrechtvaardig".

Toch: hoe rijmen we dit met het auteursrecht? Uiteraard heeft niet iedere auteur expliciet toestemming gegeven voor opname op die site. Geef je eigenlijk een soort impliciete toestemming door je site op Internet te publiceren? Of misschien moeten we dit opvatten als 'citaten'? Ze wekken immers niet de indruk dat ze de sites zelf geproduceerd hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is uiteraard niet hetzelfde, maar volgende zaak toont enige gelijkenis.
Vorig jaar ontdekte ik op een website van een artdirector een kleine 300 ansichtkaarten uit de jaren 70 waarvan ik vijf ansichtkaarten had gefotografeerd. Het zou een hobby-site zijn volgens de kantonrechter, maar mij werd toch wel 1500,-- Euro schadevergoeding toegewezen. Inbreuk hoeft niet commercieel te zijn om inbreuk te zijn. Nogmaals is niet hetzelfde, maar geeft wel te denken. Groetjes,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 14 jan 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om de wayback-machine goed te praten, zou ik inbrengen dat de site slechts toegang biedt tot de opgeslagen informatie dmv de url van de eigenlijke site.

Alleen, dit verandert niet zoveel aan het feit dat alle informatie zo maar wordt gekopieerd. Nu is het wel zo dat het voor websites vrij eenvoudig is om de wayback-machine weg te houden dmv een robots.txt file op de server, maar dit "opt-out" systeem is toch wat anders dan een "opt-in" systeem.

Voorlopig zou ik zeggen dat de auteur impliciet toestemming geeft voor opslag van de op internet gepubliceerde gegevens in een database en voor het openstellen van de in die database opgeslagen gevens aan derden onder de voorwaarde dat de gegevens uitsluitend toegankelijk zijn via de oorspronkelijke url.

In ieder geval een interessant vraagstuk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JV



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 25 jan 2006 22:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wayback machine geeft het niet weer via de oorspronkelijk url, de oorspronkelijk url wordt wel genoemd in de nieuwe url, maar alles wordt duidelijk bij hen gehost en wordt integraal overgenomen om het te kunnen weergeven en het geheel wordt dus door hen geherpubliceerd.

Ik heb me al vaker afgevraagd of de Wayback Machine legitiem is (hoewel ik hem zelf graag gebruik...).
Ik denk dat al hun overnemingen onrechtmatig zijn (i.i.g. volgens de NL-wet), aangezien zowel design als teksten als databases etc. auteursrechtelijk beschermd zijn.

Ik vraag me af hoe de makers reageren als je hen verzoekt een specifieke site, waar je eigenaar van was, volledig te verwijderen.
Weet er iemand of er ooit rechtzaken tegen de Wayback machine gevoerd zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 0:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JV schreef:
Ik vraag me af hoe de makers reageren als je hen verzoekt een specifieke site, waar je eigenaar van was, volledig te verwijderen.
Weet er iemand of er ooit rechtzaken tegen de Wayback machine gevoerd zijn?

Die sites worden verwijderd. Ook robots.txt files worden in acht genomen, en ik dacht zelfs "met terugwerkende kracht". (Met zulke files op de webserver geven websitebeheerders aan niet gediend te zijn van 'bots' die hele websites afstruinen, zoals google en de Wayback machine; van zulke bots wordt 'verwacht' dat ze zich aan zulke regels houden.) De FAQ is hier ook duidelijk over.

FAQ schreef:
How can I remove my site's pages from the Wayback Machine?

The Internet Archive is not interested in preserving or offering access to Web sites or other Internet documents of persons who do not want their materials in the collection. By placing a simple robots.txt file on your Web server, you can exclude your site from being crawled as well as exclude any historical pages from the Wayback Machine.

Ik weet niet van een rechtzaak tegen de Wayback machine, maar wel van een rechtzaak waarin via de Wayback machine bewijs is verzameld. Als ik me niet vergis werd dit bewijs in een (amerikaanse) civiele procedure gebruikt tegen de eigenaar van de site waar de pagina vandaan kwam. Ik geloof dat ondanks een (waarschijnlijk later geplaatste) robots.txt file het de andere partij toch was gelukt om via de Wayback machine aan die pagina te komen. De eigenaar was van mening dat het bewijs onrechtmatig was en dus niet gebruikt mocht worden (geen idee hoe het amerikaanse recht op dit punt denkt). Wellicht wilde hij de Wayback machine ook aansprakelijk stellen. Het zou leuk zijn als ik een link naar het hele verhaal kan vinden Wink.

Verder zie ik dat de Wayback machine volgens de Oakland Archive Policy werkt om copyright problemen te voorkomen. Geen idee hoe waterdicht dit is, maar kennelijk hebben juristen aan de Berkeley Boalt School of Law erover meegedacht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 26 jan 2006 1:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hier wat links.

Internet Archive’s Web Page Snapshots Held Admissible as Evidence doet verslag van een rechtzaak waarin de Wayback Machine gebruikt is om aan bewijs te komen.

Naar aanleiding van een (bewijstechnisch) soortgelijke zaak heeft de verliezende partij de Wayback Machine aansprakelijk gesteld, zie deze Civil cover sheet. Dit lijkt me de zaak waar ik in mijn eerdere bericht aan dacht. Eigenlijk heel vermakelijk. Arme rechter en/of jury. Hier commentaar van een jurist.

En een ander commentaar dat onder andere ingaat op het copyright aspect.
Quote:
The Wayback Machine may have a valid defence to any copyright infringement claims. The fact it is a registered member of the American Library Association may shield it from copyright laws as most libraries have copyright exemptions.

Er lijkt nog geen uitspraak te zijn in deze zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2006 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Verder zie ik dat de Wayback machine volgens de Oakland Archive Policy werkt om copyright problemen te voorkomen. Geen idee hoe waterdicht dit is, maar kennelijk hebben juristen aan de Berkeley Boalt School of Law erover meegedacht.

Voor de Nederlandse situatie betekent dit een beroep op artikel 16n van de Auteurswet, zie ik nu. Ik denk dat dit een goede kans maakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds