Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 23:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

alternatieven voor advocatuur?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eddy



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 15:53    Onderwerp: alternatieven voor advocatuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo!
Ik volg dit forum al een tijdje en ik ben in veel dingen een stuk wijzer geworden door er hier over te lezen, waarvoor dank allemaal. Toch zit ik nog met een vraag waar misschien hier iemand antwoord op weet.
Ik ben enkele maanden terug afgestudeerd (nederlands recht) en al een tijdje op zoek naar een baan. Ik wil geen officier of rechter worden, dus mijn aandacht ging meteen uit naar de advocatuur. Ik heb al vele kantoren aangeschreven (meestal open sollicitaties voor advocaat stagiair of medewerker) maar tot nu toe heeft dit weinig opgeleverd. Een paar keer mocht ik op gesprek komen waarbij de keuze uiteindelijk op iemand anders is gevallen. Ik vraag me nu af of ik niet beter kan solliciteren op een functie waarbij ik meer kans maak op een baan, alleen, wat zijn dan de mogelijkheden? Waar maak je nog meer kans als pas afgestudeerd jurist zonder relevante werkervaring? Het bedrijfsleven? Aan wat voor soort functies moet ik denken?
Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
(meestal open sollicitaties voor advocaat stagiair of medewerker)
Heb je (ook) gesolliciteerd als advocaat-medewerker??

Welke richting heb je gedaan? Dat bepaalt natuurlijk ook mede de kant die je op wilt/ het soort werkgevers dat je aantrekt.

Lijkt de overheid je niks?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 30 jan 2007 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De functie van advocaat-stagiair is toch juist gericht op de net afgestudeerde jurist. Wanneer je daar niet voor in aanmerking komt of lijkt te komen, zou ik eerst eens bij de betreffende kantoren navragen waarom dat zo is.

Daarnaast is het zo dat volgens mij redelijk veel net afgestudeerden hun eerste werkervaring opdoen bij de diverse rechtsbijstandverzekeraars. Daarnaast heb je ook bij de rechtbanken volgens mij redelijk wat mogelijkheden als net afgestudeerd jurist.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
eddy



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 1:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben strafrechtelijk afgestudeerd, maar ik heb ook de privaatrechtelijke keuzevakken gevolgd, omdat het privaatrecht me gaandeweg mn studie steeds meer aan ging spreken (ik zoek dus ook meer iets in deze richting). De meeste kantoren geven te kennen dat ze op dit moment geen vacatures hebben. Bij een paar kantoren mocht ik op gesprek komen maar daar was vaak een groot aantal kandidaten en is de keus niet op mij gevallen. Ik denk dat hier ook mee zal spelen dat ik geen stage- of bestuurlijke ervaring heb. Ik heb idd steeds gesolliciteerd als stagiair of als medewerker. LeChat, bedoel je met overheid een functie als bijvoorbeeld jurist bij de gemeente? Rechtbanken heb ik ook aan gedacht, maar wist niet dat dit ook voor pas afgestudeerden interessant kon zijn. Zou trouwens het arbeidsbureau iets voor me kunnen betekenen?
Bedankt voor jullie advies!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 3:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op een baan als advocaat-medewerker maak je niet zoveel kans voorlopig Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Daarom vroeg ik het ook, Bona Smile )

Eddy, ik bedoel inderdaad als jurist bij bijv. gemeenten, maar ook bij de rijksoverheid kun je als jurist natuurlijk terecht. Misschien is een traineeship iets voor jou?

Wat vacatures in de advocatuur betreft: in het blad Mr staan er regelmatig, en natuurlijk ook in het Advocatenblad. Verder heeft Recht.nl een nieuwsbrief met juridische vacatures (ook startersfuncties bij bijv. de rechtbanken) en kijk eens op jbb.nl. Misschien ken je het al, misschien heb je er wat aan. Smile
Oh, en de overheid heeft een algemene vacaturesite, de url ben ik even kwijt, maar daar kun je ook selecteren op rechterlijke macht etc. en dan kom je echt wel startersfuncties tegen hoor.

Succes met zoeken en geef de moed niet te snel op hè!
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
annemiekewp



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 595


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

7 maart as is het juristencongres (zie www.juristencongres.nl), op lawjobs (www.lawjobs.nl) staan wellicht interessante vacatures. zelf heb ik een tijdje bij de sociale raadslieden gewerkt, hetgeen uitermate leerzaam is. succes en geef de moed niet op!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor functies binnen de overheid kun je kijken naar: www.werkenbijdeoverheid.nl

Andere opties die de moeite waard zijn:

www.rechtspraak.nl
www.om.nl (geen civiel uiteraard Wink )
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien kan je alsnog stage lopen om je cv aan te vullen? (er schijnen meer mensen te zijn die dat doen)
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LeChat schreef:
(Daarom vroeg ik het ook, Bona Smile )

Weet ik, volgende keer zal ik zo aardig zijn om het inkoppen aan jou over te laten Smile.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2007 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Weet ik, volgende keer zal ik zo aardig zijn om het inkoppen aan jou over te laten Smile.
Fijn, dank je! Cool
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eddy



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal voor de tips!
Hmm, ik dacht dat een advocaat medewerker en een juridisch medewerker (zo stond t in mn brief) op hetzelfde neer kwam; juridisch uitzoekwerk. maar schijnbaar is dat dus niet zo! Embarassed
Om nu na mn studie nog aan een stage te beginnen zie ik niet zo zitten, tenzij dit in een sollicitatiegesprek zou worden voorgelegd. De links zijn zeker handig, en nee ik geef de moed nog niet op! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leon78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 154


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 1:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

eddy schreef:
Bedankt allemaal voor de tips!
Hmm, ik dacht dat een advocaat medewerker en een juridisch medewerker (zo stond t in mn brief) op hetzelfde neer kwam; juridisch uitzoekwerk. maar schijnbaar is dat dus niet zo! Embarassed
Om nu na mn studie nog aan een stage te beginnen zie ik niet zo zitten, tenzij dit in een sollicitatiegesprek zou worden voorgelegd. De links zijn zeker handig, en nee ik geef de moed nog niet op! Wink


Als je de advocatuur in wil gaan, zul je altijd eerst je stage moeten vervullen. Vandaar dat advocaat-medewerker (iemand die zijn stage heeft afgerond) en een juridisch-medewerker twee verschillende functies zijn. Wink

Nu solliciteren naar een functie als advocaat-medewerker heeft, helaas, weinig zin.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een advocaat-medewerker is iemand die al advocaat-stagiair af is. Op een advocatenkantoor is een advocaat-medewerker een advocaat die geen partner is. Vandaar het verschil in salaris tussen stagiairs en medewerkers. Jammer genoeg geen inkomensoverzicht van de partners Wink.

Voor een baan als juridisch medewerker kom je natuurlijk wel in aanmerking (nou ja, als ze je zien zitten enzo).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eddy



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 01 feb 2007 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja ben ik blij dat ik in mn brieven die fout niet gemaakt heb! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds