Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

adopteren van stiefkinderen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annamarie



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 20:11    Onderwerp: adopteren van stiefkinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

Ik ben op dit moment op een punt gekomen dat ik compleet totaal niets meer met mijn biologische vader te maken wil hebben, zo ook mijn broertje.

Nu heb ik ooit gehoord dat een stiefvader de kinderen van zijn vrouw kan adopteren? Zitten hier nog voorwaarden aan vast? Ik ben nu 20 en mijn broertje is 17, maakt dat nog iets uit?

mvg Annamarie
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alleen minderjarigen kunnen geadopteerd worden. Ook het aanvragen van gezag of voogdij kan alleen bij minderjarigen. Jij komt hiervoor dus niet in aanmerking. Op zich is dit ook wel logisch aangezien je ouders eigenlijk geen zeggenschap meer over je hebben als je meerderjarig bent. Je hoeft dus ook niks meer met je bioligische vader te maken te hebben als jij dat niet wilt.

Je broertje zou eventueel nog wel geadopteerd kunnen worden, mits dit in zijn belang is en je stiefvader al minimaal drie jaar samen is met je moeder en ook al drie jaar de verzorging over hem deelt. (er zijn nog wel wat andere voorwaarden, maar dit is de basis).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gezag zal wellicht wel lukken, maar adoptie verwacht ik niet. Zijn hele strenge eisen aan, waar jouw vader en je broertje niet aan zullen voldoen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annamarie



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zouden ze niet voldoen?
Mijn ouders zijn gescheiden toen ik net geboren was mijn broertje is daar achteraangekomen als gevolg van een knipperlichtrelatie die vlak na de geboorte afgelopen was, niet lang daarna kwam mijn moeder der jeugdliefde tegen en deze zijn sindsdien samengeweest, mijn stiefvader zorgt dus eigenlijk al ons hele leven voor ons en sinds 9 jaar is hij zelfs getrouwd met mijn moeder. mijn broertje heeft inmiddels ook zijn achternaam aangenomen. wat voor eisen stellen ze dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 20 apr 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom is die adoptiekwestie dan niet eerder aan de orde gekomen, eigenlijk?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 0:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof echt wel dat hij als een vader voor zijn stiefkinderen zorgt, tevens de achternaam aannemen, geloof ik ook meteen. Dat was je vraag niet, je vraag was of adoptie mogelijk was. Daarop maakte ik een inschatting, wat ook niet meer dan een inschatting is, natuurlijk. En ik schat de kansen laag in. In 1:227 lid 3 is een hele stricte voorwaarde geformuleerd. Uit de informatie die je gaf, welke vrij summier van inhoud was, maak ik dat op.

lid 3
Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de adoptie in het kennelijk belang van het kind is, op het tijdstip van het verzoek tot adoptie vaststaat en voor de toekomst redelijkerwijs te voorzien is dat het kind niets meer van zijn ouder of ouders in de hoedanigheid van ouder te verwachten heeft, en aan de voorwaarden, genoemd in artikel 228, wordt voldaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

business1 schreef:

[quoteDat was je vraag niet, je vraag was of adoptie mogelijk was. Daarop maakte ik een inschatting, wat ook niet meer dan een inschatting is, natuurlijk. En ik schat de kansen laag in. ][/quote]

Dit lijkt me echt volkomen onjuist. Als ik naar het verhaal van Annamarie luister was de kans juist heel groot dat een adoptie mogelijk is. En dat is het voor haar broertje nog steeds. Uit haar verhaal maak ik op dat zij niks meer van haar biologische vader te verwachten heeft, en dat is een van de belangrijkste punten van toewijzing van de aanvraag tot adoptie. Bovendien heeft haar stiefvader haar al bijna haar hele leven opgevoed. Er is echter een formeel punt waar niet aan voldaan wordt, de minderjarigheid. En dus kan zij niet geadopteerd worden. Bij je broertje is dat nog wel mogelijk. Het is dus helaas te laat, als je het eerder had aangevraagd had je in mijn ogen een zeer grote kans tot toewijzing.


Quote:
gezag zal wellicht wel lukken,


Dit klopt ook weer niet, ouderlijk gezag kan alleen over minderjarigen worden uitgeoefend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
business1



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 49


BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ eva
Wat gezag betreft sprak ik over het geval van haar broertje, dus daar bedoelde ik hetzelfde als jij. Dat zal bij haar broertje wel lukken, verwacht ik, mits er aan de 3 jaars voorwaarde is voldaan etc.
Wat haar betreft is er niety smogelijk, hooguit wijziging van de achternaam.

Wat jij over het geval adoptie, mbt haar broertyje zegt ben ik het mee oneens. Topicstarter haalde zelf aan: "Ik ben op dit moment op een punt gekomen dat ik compleet totaal niets meer met mijn biologische vader te maken wil hebben, zo ook mijn broertje"
Daarop zeg jij: Uit haar verhaal maak ik op dat zij niks meer van haar biologische vader te verwachten heeft, en dat is een van de belangrijkste punten van toewijzing van de aanvraag tot adoptie.
Dat vind ik een verkeerde vertaling van wat zij bedoelt.
Zoals zij het omschreef, is ze NU op dat punt gekomen, anders gezegd had ze tot nu wel contact met haar vader. Daardoor denk ik dat de voorwaarde dat er niets meer te verwachten is in de hoedanigheid van ouder misschien problemen oplevert.
Zoals uit mijn eerdere post blijkt heb ik het mbt tot adoptie ook niet over haar en haar vader, maar over haar broertje en haar vader.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 22 apr 2006 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt er inderdaad gelijk in dat ik haar opmerking vrij ruim heb geinterpreteerd. Ik ging er namelijk vanuit dat aangezien de stiefvader al bijna hun hele leven voor hun zorgt, de vader totaal niet in beeld is. In dat geval ligt een adoptie heel erg voor de hand. Omgang met de biologische vader kan tevens blijven doorgaan na een adoptie dus dat zou niet eens zoveel uitmaken.
Wat ook erg belangrijk is, is het feit dat de kinderen zelf niets meer met de vader te maken willen hebben. Kinderen boven de 12 moeten gehoord worden en de rechter zal veel waarde aan hun oordeel hechten. Dus het lijkt me niet echt onwaarschijnlijk dat de adoptie mogelijk geweest zou zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 22 apr 2006 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Waarom is die adoptiekwestie dan niet eerder aan de orde gekomen, eigenlijk?


Ik herhaal mijn vraag nog maar even, want het verbaast me toch (op grond van de geschetste situatie)
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Annamarie



Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 13


BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ tik simone

Ik heb nooit of te nimmer contact met mijn vader gewild of gehad, hij had een vrije bezoekregeling, heeft er nog nooit gebruik van gemaakt , mijn moeder moest hem eraan herineren dat zijn kinderen jarig waren. Wat btreft adoptie voor mij? we wisten toendertijd nog niet dat dat bestond anderes hadden we er zeker gebruik van gemaakt, mijn broertje heeft echter altijd de hoop gekoesterd dat zijn vader nog eens naar hem om ging kijken helaas voor hem is dit ijdelle hoop gebleken! hoop dat het een beetje duidelijk is, denk inderdaad dat ik voormezelf naamsverandering ga aanvragen, en mijn broertje zal ik wijzen op de punten die jullie hebben aangegeven, is het nog zo dat de bioplogische vader toestemming moet geven of zo?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2006 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de indruk, ook gezien jullie leeftijd, dat het inderdaad veel meer om naamswijziging gaat dan echt om adoptie. Dat zou geen probleem moeten zijn, zie blz 9.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds