Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aansprakelijkheid gemeente bij afwijzen bezwaar
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans065



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 16:46    Onderwerp: aansprakelijkheid gemeente bij afwijzen bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wil graag weten of ik een gemeente aansprakelijk kan stellen als de gemeente een bezwaar tegen een verleende omgevingsvergunning afwijst en dus de omgevingsvergunning definitief wil maken.

Het bouwwerk waarvoor de omgevingsvergunning is verleend veroorzaakt schade waarvoor in eerste instantie de eigenaar verantwoordelijk is. Als nu echter de gemeente willens en wetens kiest voor het negeren van het ingediende bezwaar dan zal de gemeente toch ook verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor schade ontstaan in de periode na afwijzen van het bezwaar.

Uiteraard kan ik nog in beroep gaan bij afwijzing van het bezwaar en dat zal ik dan ook wel doen. Als ik weet dat ik de gemeente aansprakelijk kan stellen kan ik dit gebruiken tijdens de hoorzitting van het bezwaar. Gemeentes zijn panisch als ze realiseren dat ze een beslissing moeten nemen waarvoor ze ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor schade die eruit ontstaat.


Alvast bedankt voor reacties op deze vraag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2018 17:41    Onderwerp: Re: aansprakelijkheid gemeente bij afwijzen bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hans065 schreef:
Ik wil graag weten of ik een gemeente aansprakelijk kan stellen als de gemeente een bezwaar tegen een verleende omgevingsvergunning afwijst en dus de omgevingsvergunning definitief wil maken.

Het bouwwerk waarvoor de omgevingsvergunning is verleend veroorzaakt schade waarvoor in eerste instantie de eigenaar verantwoordelijk is. Als nu echter de gemeente willens en wetens kiest voor het negeren van het ingediende bezwaar dan zal de gemeente toch ook verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor schade ontstaan in de periode na afwijzen van het bezwaar.

Uiteraard kan ik nog in beroep gaan bij afwijzing van het bezwaar en dat zal ik dan ook wel doen. Als ik weet dat ik de gemeente aansprakelijk kan stellen kan ik dit gebruiken tijdens de hoorzitting van het bezwaar. Gemeentes zijn panisch als ze realiseren dat ze een beslissing moeten nemen waarvoor ze ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor schade die eruit ontstaat.
Het

Alvast bedankt voor reacties op deze vraag.


1. Gemeentes panisch ...be more realistic.
Gemeentes procederen met het geld ontvangen van de burgerij tegen de burgerij én betalen schadeclaims aan de burger, van het geld ontvangen van de burgerij.
Gemeentes hebben geen enkele reden om terzake je subject panisch te zijn of te worden.

2. Het lijkt mij dat degene die overlast veroorzaakt aansprakelijk is voor mogelijk toegebrachtte schade.

Choose ure fights wisely, google eens naar het Pikmeer arrest.

3 Degene die de overlast veroorzaakt, kan dan ná jouw aansprakelijkheid stelling de gemeente aansprakelijk stellen, zendt hem/haar afschriften van je bezwaar. Zodat de gemeente njet kan zeggen dat zij van niets wisten.
Maar goed, dat heeft wel weer een ernstige Nanny-State bijsmaak.

4. Bij je beroep: Wijs in je beroep op de zorgplicht die de gemeente heeft naar haar burgers, en er sprake is van een onrechtmatige daad, indien het besluit gehandhaafd blijft.

5. Stel de veroorzaker aansprakelijk, én zorg dat je bewijslast tip-top in orde is.

Good luck.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hans065



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Paul,

Ik doelde met de kreet panisch op de ervaring dat gemeentes met gemak duizenden euro's uitgeven voor onderzoeken in zaken waarin ze een risico lopen waarmee veel kleinere bedragen gemoeid zijn.

Het is me duidelijk dat de veroorzaker verantwoordelijk gesteld moet worden. Als de gemeente echter mede aansprakelijk gesteld kan worden op moment dat ze willens en wetens kiezen voor het in stand houden van de omgevingsvergunning dan zou me dat enorm kunnen helpen in het geval dat de veroorzaker door alle schade failliet zou gaan. Dat is de diepere achtergrond van mijn vraag.

Ik heb in het bezwaar naar de gemeente al gewezen op hun zorgplicht naar derden. De gemeente zit echter in een spagaat want zij hebben een stuk land aan de veroorzaker verkocht, zeer waarschijnlijk met de afspraak dat de gemeente mee zou werken in het realiseren van de plannen.
Uiteraard zal ik als in beroep ga die zorgplicht opnieuw aanhalen.

Ik zie eerlijk gezegd nog niet wat je bedoeld met je opmerking dat de veroorzaker de gemeente aansprakelijk kan stellen.

Dank voor je reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel de man zou kunnen aangeven dat de gemeente gedwaald heeft met het besluit, met verregaande gevolgen voor hem.

Neem een jurist in de arm tegen de gemeente. Mijn ervaring weet, dat eea zeer goed gedocumenteert dient te zijn, met beroep op de juiste wetgevings artikelen.

Bij winst worden jouw juridische kosten meestal vergoedt. Bij verlies van beroep draag jij de kosten van de tegenparij.

Vandaar.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018 13:39    Onderwerp: Re: aansprakelijkheid gemeente bij afwijzen bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hans065 schreef:
Ik wil graag weten of ik een gemeente aansprakelijk kan stellen als de gemeente een bezwaar tegen een verleende omgevingsvergunning afwijst en dus de omgevingsvergunning definitief wil maken.

Je zult eerst bij de bestuursrechter in beroep moeten gaan tegen de beslissing op bezwaar. Krijg je van de bestuursrechter gelijk, dan geldt de beslissing op bezwaar van de gemeente als onrechtmatig en zijn er in beginsel mogelijkheden voor schadevergoeding. Er kunnen wel allerlei redenen zijn waarom in een specifiek geval geen recht op schadevergoeding bestaat.

Quote:
Uiteraard kan ik nog in beroep gaan bij afwijzing van het bezwaar en dat zal ik dan ook wel doen.

Dat moet je dus ook zeker doen, want anders kun je aansprakelijkheid van de gemeente wel vergeten.

Quote:
Als ik weet dat ik de gemeente aansprakelijk kan stellen kan ik dit gebruiken tijdens de hoorzitting van het bezwaar. Gemeentes zijn panisch als ze realiseren dat ze een beslissing moeten nemen waarvoor ze ook verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor schade die eruit ontstaat.

Nou, ik kan me niet echt voorstellen dat de gemeente niet op de hoogte is van de al lang bestaande besluitenaansprakelijkheid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018 14:19    Onderwerp: Re: aansprakelijkheid gemeente bij afwijzen bezwaar Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Quote:
Uiteraard kan ik nog in beroep gaan bij afwijzing van het bezwaar en dat zal ik dan ook wel doen.

Dat moet je dus ook zeker doen, want anders kun je aansprakelijkheid van de gemeente wel vergeten.


Klopt, het is belangrijk om vast te stellen dat het gaat om een onrechtmatig besluit om succesvol gebruik te kunnen maken van titel 8.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)


Titel 8.4. Schadevergoeding van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 8:88

1 De bestuursrechter is bevoegd op verzoek van een belanghebbende een bestuursorgaan te veroordelen tot vergoeding van schade die de belanghebbende lijdt of zal lijden als gevolg van:

a. een onrechtmatig besluit;

b. een andere onrechtmatige handeling ter voorbereiding van een onrechtmatig besluit;

c. het niet tijdig nemen van een besluit;

d. een andere onrechtmatige handeling van een bestuursorgaan waarbij een persoon als bedoeld in artikel 8:2, eerste lid, onder a, zijn nagelaten betrekkingen of zijn rechtverkrijgenden belanghebbende zijn.

2 Het eerste lid is niet van toepassing indien het besluit van beroep bij de bestuursrechter is uitgezonderd.


en artikel 8:90

1 Het verzoek wordt schriftelijk ingediend bij de bestuursrechter die bevoegd is kennis te nemen van het beroep tegen het besluit.

2 Ten minste acht weken voor het indienen van het in het eerste lid bedoelde verzoekschrift vraagt de belanghebbende het betrokken bestuursorgaan schriftelijk om vergoeding van de schade, tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd.


Een zelfstandig appellabel schadebesluit uitlokken kan niet meer. Zie artikel 8:4 lid 1 aanhef en onder f Awb.


Artikel 8:4
1 Geen beroep kan worden ingesteld tegen een besluit:

a. inhoudende een weigering op grond van artikel 2:15,

b. inhoudende een aanmaning als bedoeld in artikel 4:112 of een dwangbevel,

c. als bedoeld in artikel 7:1a, vierde lid, 7:10, tweede, derde of vierde lid, of 7:24, derde tot en met zesde lid,

d. inhoudende schorsing of vernietiging van een besluit van een ander bestuursorgaan,

e. als bedoeld in artikel 3:21, eerste lid, onderdeel b,

f. inzake vergoeding van schade wegens onrechtmatig bestuurshandelen.


Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds