Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

aansprakelijkheid bestuur vereniging
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2022 11:02    Onderwerp: aansprakelijkheid bestuur vereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen,

Graag jullie hulp.

Ik heb te maken met een vriend die tot het bestuur van een vereniging is toegetreden waarvan achteraf is gebleken dat er flinke schulden zijn. Deze vriend maakt zich nu ernstig zorgen vanwege de mogelijke (hoofdelijke) aansprakelijkheid die hieruit voort vloeit.

Het lijkt er op dat er in het verleden geen of onjuiste cijfers zijn gepresenteerd en het is de vraag of er wel of geen decharge is verleend aan het vorige bestuur. Ik duik hier met alle plezier verder in maar kan iemand me wat op weg helpen svp?

Ik ben benieuwd.

Fijne dag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2022 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ÃŒs het een formele vereniging, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of niet?
Heeft de vereniging een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering?
Zijn er geen notulen waaruit e.e.a. blijkt
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 20 dec 2022 16:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de reactie, het is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en staat ook als zodanig ingeschreven bij de KvK.

Of er een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering is durf ik niet te zeggen. Ik zal het nog navragen maar verwacht van niet.

Ik heb begrepen -zelf heb ik ze nog niet gezien- dat de notulen opgevraagd zijn maar dat daar niet uit blijkt dat de cijfers zijn overlegd tijdens de vergadering.

Dat de vereniging er financieel zo slecht voor staat kwam dan ook als een grote verrassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2022 11:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels heb ik begrepen dat er wel sprake is van een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en dat er weliswaar in de notulen te lezen valt dat er door de ledenvergadering ingestemd is met de gepresenteerde cijfers maar de gepresenteerde cijfers niet terug te vinden zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2022 12:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuus, toch nog een aanvulling: in de ledenvergadering van 2022 zijn de cijfers van 2021 in het geheel niet gepresenteerd noch is er een akkoord verleend. Er is niets over de cijfers over 2021 terug te vinden in de notulen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 22 dec 2022 1:09    Onderwerp: Re: aansprakelijkheid bestuur vereniging Reageer met quote Naar onder Naar boven

keesvlees schreef:
Ik heb te maken met een vriend die tot het bestuur van een vereniging is toegetreden waarvan achteraf is gebleken dat er flinke schulden zijn. Deze vriend maakt zich nu ernstig zorgen vanwege de mogelijke (hoofdelijke) aansprakelijkheid die hieruit voort vloeit.

Het lijkt mij dat een bestuurder op grond van art. 2:9 BW alleen aansprakelijk kan zijn voor handelingen waarbij hij/zij betrokken was als bestuurder. (En aangezien het om een vereniging met volledige rechtspersoonlijkheid gaat, is aansprakelijkheid alleen op de voet van art. 2:9 BW mogelijk.)
art. 2:9 BW schreef:
1. Elke bestuurder is tegenover de rechtspersoon gehouden tot een behoorlijke vervulling van zijn taak. Tot de taak van de bestuurder behoren alle bestuurstaken die niet bij of krachtens de wet of de statuten aan een of meer andere bestuurders zijn toebedeeld.

2. Elke bestuurder draagt verantwoordelijkheid voor de algemene gang van zaken. Hij is voor het geheel aansprakelijk terzake van onbehoorlijk bestuur, tenzij hem mede gelet op de aan anderen toebedeelde taken geen ernstig verwijt kan worden gemaakt en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen van onbehoorlijk bestuur af te wenden.

Je kunt niet nalatig zijn geweest in een periode waarin je nog geen bestuurder was.

Stel het bestuur van een rechtspersoon maakt er een boeltje van. Het bestuur wordt vervangen door een nieuw bestuur. Dan is het nieuwe bestuur niet opeens aansprakelijk voor wat er allemaal is misgegaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2023 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst excuses voor de verlate reactie.

Het lijkt mij dus ook niet dat mijn vriend aansprakelijk gesteld voor handelingen die voor zijn aanstelling zijn verricht en ook nog eens niet tot zijn 'takenpakket' behoren.

Maar het is hier vooral de hoofdelijke aansprakelijkheid die zorgen baart.

Het lijkt er op dat de managing director cijfers niet heeft gecommuniceerd dan wel verzwegen (en financiële huishouding klinkt dan als onderdeel van algemene gang van zaken) maar heeft het overige bestuur hier ook geen vraagtekens bij geplaatst. Leidt dit niet tot aansprakelijkheid?

En wat kan mijn vriend nog doen in deze situatie? Deze kan slechts uit het bestuur indien de andere bestuursleden hiermee instemmen, en die zullen dat niet doen aangezien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
keesvlees



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2023 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst excuses voor de verlate reactie.

Het lijkt mij dus ook niet dat mijn vriend aansprakelijk gesteld voor handelingen die voor zijn aanstelling zijn verricht en ook nog eens niet tot zijn 'takenpakket' behoren.

Maar het is hier vooral de hoofdelijke aansprakelijkheid die zorgen baart.

Het lijkt er op dat de managing director cijfers niet heeft gecommuniceerd dan wel heeft verzwegen (en financiële huishouding klinkt dan als onderdeel van algemene gang van zaken) maar het overige bestuur heeft hier ook geen vraagtekens bij geplaatst. Leidt dit niet tot aansprakelijkheid van de bestuurders?

En wat kan mijn vriend nog doen in deze situatie? Deze kan slechts uit het bestuur indien de andere bestuursleden hiermee instemmen, en die zullen dat niet doen aangezien het probleem dan bij hen blijft liggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 27 jan 2023 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

keesvlees schreef:
Maar het is hier vooral de hoofdelijke aansprakelijkheid die zorgen baart.

Daarvoor is er dus:
Quote:
Hij is voor het geheel aansprakelijk terzake van onbehoorlijk bestuur, tenzij hem mede gelet op de aan anderen toebedeelde taken geen ernstig verwijt kan worden gemaakt en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen van onbehoorlijk bestuur af te wenden.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds