Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 23:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zit er in mijn zaal?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 29 sep 2006 5:03    Onderwerp: Wie zit er in mijn zaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gister ben ik met medestudent Gwenny naar een tweetal strafzaken gegaan om eens te kijken op welke wijze de theorie in praktijk vorm krijgt. De eerste zaak betrof een drugszaak met 3 verdachten. We zaten in de publieke tribune achter glas en konden het verhaal -indien de microfoon niet werd vergeten- redelijk volgen. Naast ons was de familie van een van de verdachten aanwezig. Het lijkt dan passend om daar rekening mee te houden en niet allerlei zaken te opperen waarbij een der familieleden als levenloos studeermateriaal wordt gezien. Dat is aardig gelukt en betrof primair een morele kwestie. Misschien doet men er überhaupt verstandig aan enigszins genuanceerd te zijn als blijkt dat er een forse hoeveelheid cocaïne is verhandeld en de positie van de familie daaromtrent niet direct inschatbaar is.

Voorts waren we als toeschouwer aanwezig bij een zaak die voor de politierechter kwam. Ditmaal konden we gewoon deelnemen in de zaal zelf. Omdat de verdachte niet was komen opdagen zou het een minder intensief gebeuren worden, warende het niet dat de rechter ons gezelschap kon waarderen en besloot de procesgang in eigenlijke vorm te handhaven.

Nadat de rechter direct uitspraak had gedaan kregen we de gelegenheid vragen te stellen. Het was op dat moment dat ik vrienden maakte met de ovj, daar ik het niet kon weerstaan de vraag voor te leggen waarom de discrepantie tussen de eis van de ovj en de uiteindelijke uitspraak zo aanzienlijk was.

In beide zaken was het namelijk zo dat e.e.a. onvoldoende wettelijk en overtuigend bewezen werd geacht, zodat het op dat vlak niet kwam tot een veroordeling. Mijn vraag bevatte een hoog abstractiegehalte, hetgeen voor de rechter kennelijk des te meer de moeite waard was om daar uitgebreid op in te gaan. Uiteraard vond ik het gepast te volstaan met de gegeven informatie en besloot 'de zaak' af te doen met een compliment voor zijn helder betoog.

Maar de gedachte is nog niet vervaagd. De essentie betreft de werking welke uitgaat van het onmiddelijkheidsbeginsel, aldus rechter (beknopt samengavat).

Mijn gedachte
Op grond van het onderzoek ter terechtzitting kan een dergelijke discrepantie ontstaan. Een pluriforme lezing van dit beginsel is te dien aanzien wenselijk. Met dien verstande dat ik doel op een zeker wederkerig kanscomponent. Een in beginsel tamelijk zekere eis kan evenwel niet gehonoreerd worden indien de rechter op grond van het onderzoek ter terechtzitting tot een ander inzicht komt. Voorts ziet met het 'kansaspect' terug indien de ovj voor wat betreft een onzekere kwestie niettemin besluit over te gaan tot vervolging. Het gaat dan om de bekende 'met de wetenschap van toen' vraag. Immers, niet altijd is te overzien hetgeen gedurende het onderzoek ter terechtzitting zal gaan plaatsvinden.


Derhalve zal weloverwogen moeten worden vastgesteld of de ingrijpende middelen, welke op grond van het strafrecht jegens verdachte een zekere beperking van diens 'relatieve soevereiniteit' met zich meebrengen, mogen worden ingezet, als men zich bedenkt dat 'hij best wel eens dader zou kunnen zijn'.

Als algemene opmerking lijkt een verwijzing naar het onmiddelijkheidsbeginsel plausibel. Zulks biedt echter fundament voor nuance, en het was nu juist dit laatste aspect dat ik graag ter discussie wilde stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds