Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 22:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie is "god" (euthanasie bij kinderen)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Wie heeft het laatste woord bij het beslissen over leven en dood bij kinderen
a: De behandelend(e) arts(en)
0%
 0%  [ 0 ]
b: De biologische ouder(s)
75%
 75%  [ 18 ]
c: Een derde onafhankelijk orgaan waarbij zowel medici als 'ervaringsdeskundigen' zijn aangesloten
12%
 12%  [ 3 ]
d. De rechter
12%
 12%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 24

Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij ligt de grens voor niet-medische abortus veeeel lager, zo rond 3 maanden oftewel 12 à 13 weken.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Xman83

Xman83

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat eerst de artsen (minimaal 2) hun deskundige informatie moeten geven aan de ouders en kind. Zodat de ouders goed geïnformeerd zijn en deze moeten beslissen vind ik. Maar als het kind zelf wilt blijven leven dan moet dat het belangrijkst gevonden worden. Ookal heeft het kind niet de leeftijd om moeilijke beslissingen te kunnen nemen, vind ik toch dat die uiteindelijk het laatste woord moet hebben. Een kind weet wel vanaf een bepaalde leeftijd iets van de dood maar ook wat pijn is. Als het kind niet meer kan praten of informatie kan geven dan de ouders. De ouders hebben de liefde en ook de grootste pijn als het kind eenmaal dood is, ik vind daarom dat geen enkele derde (ook de rechter niet) kan oordelen omdat deze niet zoveel liefde hebben met het kind als de ouders (in de meeste gevallen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Volgens mij ligt de grens voor niet-medische abortus veeeel lager, zo rond 3 maanden oftewel 12 à 13 weken.

Dat zou je denken ja. Maar volgens een artikel in de NRC is het in de praktijk 23 weken, en het ministerie van buitenlandse zaken (reclamefolder?) vertelt:
Quote:
4 Tot wanneer is het afbreken van een ongewenste zwangerschap toegestaan?

Abortus is slechts toegestaan totdat de vrucht buiten het moederlichaam levensvatbaar is. De absolute grens daarvoor is gesteld op een zwangerschap van 24 weken. In de praktijk gaat men uit van een grens van 21 weken en enkele dagen (zie Q.1). De zwangerschapsduur wordt op geavanceerde wijze, door middel van echoscopie, vastgesteld.

Het NRC artikel legt ook de link met medisch ingrijpen bij vroeggeboorte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het geval dat het kind, te vroeg geboren of niet, ernstig ziek is en 'zeker' binnen afzienbare tijd zal sterven, waarbij de maanden of jaren tot dat moment enkel zullen bestaan uit pijn en intensieve behandeling, is het voor iedereen beter om het kind te laten gaan. Vooral voor het kind, maar ook de ouders zullen ondanks het verdriet weten dat zij de beste keus voor hun kind hebben gemaakt. En het werkt natuurlijk kostenbesparend. Sad
Dit is een duidelijke situatie waar de meesten zich denk ik wel in kunnen vinden.
Het probleem echter vormt al die gevallen waarin men niet de 'geruststellende' zekerheid heeft dat het kind toch spoedig zal sterven.
Ik ben geen arts, dus kan geen onderscheid maken tussen verschillende situaties, de pijn en problemen die erbij spelen, de kansen en de mogelijkheden. Maar in zijn algemeenheid ben ik van mening dat te vroeg geboren kinderen niet per definitie opgegeven moeten worden, maar per definitie geholpen. Wanneer dat het uitgangspunt is, kunnen arts en ouders samen per geval een inschatting maken en beslissing nemen.
Indien na enkele maanden of jaren blijkt dat de situatie van het kind niet verbetert of verslechtert, kan men alsnog besluiten tot euthanasie. Dat klinkt misschien heel lomp, maar ik heb het dan over de 'kasplantjes' en kinderen die kunstmatig in leven worden gehouden. Daar kan men dan besluiten de behandeling te staken.

Alle kindjes die wel een mooi leven kunnen leiden, al is het dan met achterstand of handicap, kunnen dan wel het leven leiden waar ze recht op hebben, in plaats van dat het hun bij voorbaat wordt ontnomen omdat de kans erg klein was.

Het belang van het kind staat natuurlijk voorop, maar we moeten ook de psychologische impact op de ouders niet vergeten. Wanneer je kind geboren wordt en direct al opgegeven, zullen ouders behalve met het verdriet ook nog moeten leven met de vretende vraag: was er echt niets meer mogelijk? Enkele weken of maanden van behandeling geven sowieso een duidelijker antwoord op deze vraag, maar geven ouders ook de gelegenheid in het reine te komen met de situatie en zich - voor zover mogelijk - te verzoenen met het feit dat hun kleintje niet zal overleven.
Het zijn hartverscheurende situaties en moeilijke ethische vragen. Hoewel het belangrijk is dat de emotie of angst om beslissingen te nemen niet leidt tot onnodig en ondragelijk lijden, ben ik tegen een 'hard en fast rule' in dit soort situaties. Ik geloof niet dat er veel ouders zijn die tegen beter weten in, koste wat kost, hun kind tegennatuurlijk tot leven zullen dwingen. Geef ze dan ook het vertrouwen en de ruimte om hun eigen pad te gaan, en beslis niet voor hen, bij voorbaat, wat er moet gebeuren.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.E.M. schreef:

Quote:
Dit vechten we nog wel keertje uit in een andere discussie






Goed idee!

Volgens mij is abortus in NL mogelijk tot 23 of 24 weken. Maar ik weet niet zeker of er wellicht na 20 weken een medische oorzaak moet zijn, dat zou kunnen. Het is iniedergeval zeker nog een stuk langer mogelijk dan na 12 of 13 weken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 16 mrt 2006 23:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides:
Quote:
Wat volgens een uitzending van Nova (dacht ik) ook speelt, is dat een lagere behandelgrens gevolgen kan/moet hebben voor bestaande abortuspraktijken. Er is een probleem als je aan de ene kant kinderen geboren met 23 weken behandelt, en aan de andere kant vruchten van 24 weken aborteert. (Ik kan daar nog wel een schepje bovenop doen: ik gok dat medisch gezien vruchten van 24 weken in een normaal lopende zwangerschap veel betere overlevingskansen hebben dan met 24 weken geboren kinderen uit een zwangerschap die dan vermoedelijk problematisch is verlopen.)


Scherp opgemerkt, Bona Fides.

Quote:
Voordat ik nu echt onwaarheden ga verkopen, weet iemand precies wat de uiterste grens is voor een niet-medisch-noodzakelijke abortus is?


Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2006 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Quote:
Voordat ik nu echt onwaarheden ga verkopen, weet iemand precies wat de uiterste grens is voor een niet-medisch-noodzakelijke abortus is?


Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Uiterste grens is dus het moment van levensvatbaarheid, zie een eerder bericht. In de praktijk vindt abortus zonder medische noodzaak nog plaats bij 23/24 weken (volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de grens voor levensvatbaarheid 22 weken). In de ons omringende landen ligt dit veel lager.

Het hele onderwerp is plots actueel geworden. Een heuse diplomatieke rel tussen Nederland en Italië. Het vervelende is dat ik me goed kan voorstellen dat de Italiaanse minister, in tegenstelling tot wat minister Bot beweert, zich wel degelijk heeft verdiept in de Nederlandse situatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 7:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je refereert toch niet aan het vergelijk met nazi praktijken mag ik hopen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bot beweert dat de Italiaanse minister niet weet waar hij over spreekt. Ik zeg dat ik me kan voorstellen dat de minister goed op de hoogte is van de Nederlandse situatie, en desondanks, vanuit zijn optiek, toch die vergelijking maakt.

De basis voor het T-4-euthanasieprogramma was het concept van "Life unworthy of life" wat ik zou vertalen als "mensonwaardig bestaan". Dat hele programma had overigens een wetenschappelijke rechtvaardiging. Natuurlijk is het programma in werkelijkheid totaal ontaardt.

Overigens zijn dezelfde ideeën op veel meer plaatsen omgezet in praktijk, zowel voor de tweede wereldoorlog als erna, bijvoorbeeld in Zweden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 9:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bona Fides

Mijn verwachting was niet dat je bedoelde dat de Nederlandse werkwijze sterk doet denken aan nazi praktijken. Ik begrijp – tot mijn genoegdoening – dat dit thans wordt bevestigd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad. Als je kijkt naar de praktijken zelf is het onvergelijkbaar. Maar onderliggende ideeën ivm met life unworthy of life / mensonwaardig bestaan / wetenschappelijke rechtvaardigingen, die vertonen verwantschap.

Ik heb daarom moeite met argumenten als "het is beter voor die kinderen" en "artsen zullen het toch wel beter weten dan wij". En daarnaast het (in bijzondere gevallen als extreem vroeggeboortes) negeren van de wens van de ouders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: ma 20 mrt 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik heb daarom moeite met argumenten als "het is beter voor die kinderen" en "artsen zullen het toch wel beter weten dan wij". En daarnaast het (in bijzondere gevallen als extreem vroeggeboortes) negeren van de wens van de ouders.


Daar sluit ik me bij aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: di 02 mei 2006 15:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kan mijn mening niet kwijt in de poll. Ik vind namelijk dat het in overleg moet gebeuren.
Er is terecht al onderscheid gemaakt tussen abstineren (niet behandelen) en actieve levensbeeindiging.
Voor de rest is er al verschil gemaakt tussen de kinderen die hun wil niet kunnen uiten, met name jonge kinderen en kinderen die dat wel kunnen.
Volgens de WGBO gaan de ouders de behandelovereenkomst aan met de arts wanneer het kind jonger dan 12 is. Wanneer het kind tussen de 12 en 16 is, gaan ouders samen met het kind de behandelovereenkomst aan. In een geval van nood, kan de arts dan de ouders buiten spel zetten, als bv het belang van het kind hiermee gediend wordt. (denk aan mogelijke mishandeling oid nav bv een abortus)
Tussen de 12 en 16 dient het kind dus zelf mee te beslissen. Vanaf 16 jaar hebben in gezondheidsrecht de ouders niets meer te zeggen over het kind. Dan kan het kind zelf de overeenkomst aangaan met de arts.
Maar wat ik bij euthanasie bij pasgeborenen of bij oudere kinderen van het grootste belang acht, is dat er concensus is tussen de verschillende partijen, nl patient, ouders, artsen, afdelingspersoneel etc. Niet eerder dan dan, kan er overgegaan worden tot de uitvoering van euthanasie.
Overigens staat het ouders altijd vrij een andere behandelaar te kiezen.
Het academisch ziekenhuis in Nijmegen staat er bijvoorbeeld om bekend zolang het niet medisch zinloos of medisch kansloos is te behandelen. Dit komt voort uit de katholieke insteek van het ziekenhuis.
Als een ouderpaar een andere behandelend arts wil, is de arts volgens het goed hulpverlenerschap in de WGBO verplicht de naam van een andere arts te geven.
Overigens gelden bij actieve levensbeeindiging bij kinderen net zo goed de regels omtrent euthanasie als bij volwassenen (uitzichtloos en ondraaglijk lijden, 2 artsen die tot die conclusie komen en een weloverwogen verzoek daartoe)

Tot zover voor nu, ik heb hier bergen literatuur over liggen, maar die zal ik hier nu (nog) niet bespreken
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanavond om 20:20 zendt Zembla op ned. 3 weer over dit onderwerp uit.

Op: http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_detail.jsp?maintopic=424&subtopic=4177 kan je meer informatie lezen.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
yogi



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: do 22 jun 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder is het stopzetten van de behandeling inderdaad iets anders dan euthanasie.[/quote]

Ben ik het mee eens...

Bovendien is iedere situatie anders... stel de biologische ouders hebben geen contact meer met kind... (geaddopteerd)

Dat geen derde mag beslissen is misschien wel zo, maar stel dat er niemand anders meer is, (qua familieleden, en de betrokken arts trekt zich terug) Uiteindelijk komt de beslissing dan weer bij de rechter, maar hij kan er eigenlijk ook niet echt over beslissen (omdat medische kennis ontbreekt) Het i sgewoon een moeilijke kwestie... waar keer en keer alles moet worden afgeweegd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds