Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 0:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet in formele zin uitdrukking van volenté générale?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 22:58    Onderwerp: Wet in formele zin uitdrukking van volenté générale? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Kortmann op pagina 337 wordt gesteld dat (hoogdravend verwoord)wetgeving in formele zin een uitdrukking is van de algemene volkswil, van de volenté générale. Uit vorige vakken had ik nu juist geconcludeerd dat enkel de grondwet op deze manier moest worden benaderd. Andere wetten in formele zin, zijn een uitdrukking van de meerderheid van de volkswil (volenté de tous) die binnen de kaders van de grondwet (volenté générale) moet blijven maar op zichzelf dus niet tot stand komen door de algemene volkswil maar door de meerderheid.

Iemand een mening hierover?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 31 dec 2008 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aangezien we geen volkssoevereiniteit kennen en de begrippen volonté générale (algemene wil) en voloté de tous (wil van allen) daar juist wel bij horen (specifieker: Rousseau), vraag ik me af of ze relevant zijn voor het Nederlandse staatsrecht. Los daarvan echter het volgende. Het wezenlijke verschil tussen de algemene wil en de wil van allen is dat de eerste het algemeen belang nastreeft, terwijl de tweede dat niet noodzakelijkerwijs doet. Zowel wetten in formele zin als de grondwet zouden de uitdrukking van de algemene wil moeten zijn, omdat alleen die wil legitiem allen kan binden. Ze zijn immers niet slechts uitdrukking van de egoïstische wil van een meerderheid, maar van de algemene wil die in het belang van het (volks)geheel is. Voor zover de begrippen hier dus van toepassing zijn, en ik betwijfel dat dat het geval is, ben ik het met Kortmann eens dat (juist) ook wetten de uitdrukking van de algemene wil moeten zijn. De wil van allen is namelijk een egoïstische wil, waarbij de meerderheid geen rekening houdt met de minderheid, hetgeen als resultaat heeft dat de minderheid daaraan (legitiem) niet gebonden kan zijn.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 02 jan 2009 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je schrijft "zouden moeten zijn", maar de vraag is of ze het zijn. Voor wat betreft "zouden moeten zijn" ben ik het met je eens.

Maar het is een feit dat we nu eenmaal niet altijd de algemene wil opleggen. Omdat we over de grondwet met haar strengere procedures wel over een product voortkomend uit de algemene wil kunnen spreken en wetten voortkomen direct of indirect vanuit de grondwet, kun je de stelling verdedigen. Maar ik zou het eerder vertalen als" Wetten in formele zin zijn het product van een meerderheidsbeslissing (procedure voor wetten in formele zin) die haar oorsprong vindt in wat conform de algemene wil besloten is (grondwet).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van de Grondwet kan toch al helemaal niet gezegd worden dat die daadwerkelijk conform de algemene wil is? De procedure waarmee die is aangenomen maakt dat althans niet echt waarschijnlijk. Maar echte probleem is volgens mij dat het niet mogelijk is objectief vast te stellen wat de algemene wil is. 'Zou zijn' en 'is' verschillen dus waarschijnlijk inderdaad, maar er is niemand die dat kan vaststellen. Daarbij maakt het overigens niet uit of het over de wet of over de grondwet gaat.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad is moeilijk of zelfs onmogelijk om te bepalen wat de algemene wil is. De procedure van de grondwet geeft hier m.i. echter wel betere waarborgen voor. Gekwalificeerde meerderheid, kamerontbinding waardoor per definitie geen sprake is van een momentopname van de wil van de meerderheid, praktisch een strengere toetsing vooral door de 1e kamer, etc. Een wet kan een product zijn van de waan van de dag, ook al zijn er wetten die er langer over doen om wet te worden dan een grondwettelijke wijziging, dit zit niet geborgd in de procedure maar is politieke praktijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij bedoelt Kortmann ook niet dat een wet in formele zin in de praktijk altijd precies overeenkomst met de volonté générale. Hij heeft het over de "klassieke staatsrechtelijke visie", en ik denk dat je in die zin gerust "zou moeten zijn" mag lezen. In ieder geval voegt hij er onmiddellijk aan toe dat deze typering deels achterhaald is.

Ik denk ook niet dat het onderscheid grondwet/wet hier veel mee te maken heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 03 jan 2009 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik denk ook niet dat het onderscheid grondwet/wet hier veel mee te maken heeft.


Als je iets benoemt als de volenté génerale kies je ervoor om dat niet als Volenté de Tous te typeren. Dit zijn de 2 begrippen uit het gedachtengoed van Rousseau waaruit je in dit kader kunt kiezen. Aangezien we in onze democratie een wet baseren op meerderheid van stemmen is dit toch echt niet de volenté génerale maar de volenté de tous. Vanaf de zinsnede " in meer hoogdravendere taal..." is het overigens niet duidelijk of dit uit Kortmann's eigen koker komt of niet. Belangrijk is het echter niet, want het gaan mij er niet om om Kortmann's correctheid hier te toetsen, maar om het onderscheid tussen de volenté génerale en de volenté de tous in relatie tot wetgeving te bespreken.

Jij denkt dat het onderscheid grondwet / wet hier niet veel mee te maken heeft en stopt daarna met schrijven. Jammer...

Nu herinnerde ik me toch echt dat ik gelezen heb dat dit wel het geval is. Ik heb gezocht en gevonden. Op pagina 60 en 61 van het boek Rechtsfilosofie van Pauline Westerman, wordt het onderscheid gemaakt en wel op dezelfde wijze als ik deed. De grondwet is volgens de visie van Pauline Westerman een uitdrukking van de volenté génerale. Zo veel mogelijk want ook zij is zich ervan bewust dat dit moeilijk is vast te stellen. Maar de omkadering die de grondwet geeft zoals de vastlegging van de klassieke grondrechten en de spelregels voor democratische besluitvorming kan gezien worden als het redelijke en wenselijke (volenté génerale) die de grondwet in zich heeft. Vervolgens, zo schrijft ze, spreken we in de grondwet af dat voortaan de volenté de tous zal gelden bij verdere wetgeving.

Hierna vat ze als volgt samen: "Onze staatsinrichting geeft een tweeledig beeld te zien. Enerzijds is zij gestoeld op feitelijke wensen van de burger (de volenté de tous) maar deze wensen zijn op hun beurt gebonden aan het constitutionele raamwerk. Dit raamwerk op zijn beurt is te beschouwen als een uitdrukking van de volenté génerale; het drukt uit hetgeen normatief wenselijk is. Vandaar dat we spreken van onze staatsinrichting als iets dat zowel democratisch als ook een rechtstaat is".

Omdat ik dit dus geleerd had bij het vak rechtsfilosifie (overigens een 9 voor gehaald Smile ) struikelde ik over de woorden die in het boek van Kortmann staan.

Ik hoop dat ik hiermee op zijn minst heb aangetoond dat de discussie hout snijdt, die niet afgedaan behoort te worden met de enkele niet nader onderbouwde zin "Ik denk ook niet dat het onderscheid grondwet/wet hier veel mee te maken heeft". Want dat vond ik niet zo leuk eigenlijk. Crying or Very sad Ik had immers al uitgelegd waarom dit er wel mee te maken heeft of kon hebben en dat was wel nader gemotiveerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik hem begrijp vind ik de opvatting van Pauline Westerman (zoals hier weergegeven) een vreemde. Ik begrijp hem althans niet. Ik heb ook rechtsfilosofie gehad van Westerman, maar helaas is dat zolang geleden dat ik niet meer weet wat ze over dit onderwerp te melden had.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de grondwet de uiting van de volonté générale zou zijn en de wet van de volonté de tous. Het verschil tussen beide willen is immers inhoudelijk en niet procedureel van aard. Veel filosofen hopen weliswaar met een ingewikkelde procedure te voorkomen dat de wil van allen wordt vastgesteld in plaats van de algemene wil, maar garanties daarvoor ben ik nog niet tegen gekomen. Ik begrijp het verschil tussen beide willen als volgt: De algemene wil is de wil van het geheel en is per definitie gericht op het algemeen belang van het geheel. De wil van allen is de optelsom van alle individuele willen en is gericht (voor zover die al een richting heeft) op het individuele belang van een toevallige meerderheid. De eerste wil kan legitiem allen binden omdat die is gericht op het algemeen belang van het door diezelfde allen gevormde geheel; de tweede wil kan slechts de meerderheid in wiens belang die is legitiem binden. Een permanente meerderheid kan volgens mij niet gehouden worden de egoïstische wil van een meerderheid te volgen, maar kan wel gehouden worden de algemene wil te volgen omdat die ook in zijn belang is.

Vanuit die inhoudelijke onderscheid is het logisch geen wezenlijk verschil te zien tussen grondwet en wetten in formele zin. De zwaardere procedure van vaststelling van de Grondwet (welke in Nederland overigens hoogst dubieus en allerminst legitiem te noemen was), garandeert niet dat die daadwerkelijk in het algemeen belang is (en dus conform de algemene wil is). De zwaardere procedure maakt het wellicht waarschijnlijker dat die dat is, maar garanties zijn er allerminst. Ook los van proceduresverschillen lijkt het me overigens hoogst onwaarschijnlijk, althans hoogst onwenselijk, de wet te zien als de uitdrukking van de wil van allen. Waarom zou die immers bindend zijn voor de overstemde meerderheid? Kan een minderheid zich er niet aan onttrekken door te stellen dat ze er niet voor gestemd heeft? En als het antwoord daarop 'nee' is onder verwijzing naar de Grondwet, wat is democratie dan nog meer dan de dictatuur van allen? Is de stelling van Westerman dan werkelijk dat het in het algemeen belang (conform de volonté générale) is dat een meerderheid heerst over een minderheid, zonder gehouden te zijn diens belangen mee te wegen?

Alternatief (schiet me net te binnen) zou je het verschil tussen de volonté générale en de volonté de tous kunnen zien als een verschil tussen het wenselijke/normatieve en het feitelijke. Het betoog zou dan zijn dat wetten doorgaans feitelijk het belang van de meerderheid dienen, zonder al teveel waarde te hechten aan het belang van de minderheid, terwijl ze eigenlijk de uitdrukking van de algemene wil zouden moeten zijn en in het algemeen belang zouden moeten zijn. Ik heb alleen het gevoel dat dat niet is wat Westerman bedoelt.

Waarom is volgens jou/volgens Westerman de Grondwet wel (zoveel mogelijk) de uitdrukking van de algemene wil, maar wetten in formele zin niet?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de grondwet de uiting van de volonté générale zou zijn en de wet van de volonté de tous. Het verschil tussen beide willen is immers inhoudelijk en niet procedureel van aard.

Zoals ik het begrijp zijn de procedure verschillen van de totstandkoming relevant omdat de grondwettelijke procedure meer waarborgen biedt. Procedurele waarborg is bijvoorbeeld dat de kamer ontbonden moet worden en dat er een gekwalificeerde meerderheid nodig is voor vaststelling. Er kan dus niet snel even een grondwetswijziging door de meerderheid worden doorgedrukt vanwege de zwaardere procedure.
Inhoudelijk lijkt mij dat er ook een groot verschil is tussen de grondwet en de wet in formele zin. Pauline Westerman wijst op de klassieke grondrechten en de beginselen van onze democratie die in de grondwet verankerd zitten en die vanwege de zwaardere procedure niet met de waan van de dag kan worden gewijzigd zoals bij de verkiezingen in Algerije (1992) is gebeurd toen de fundamentalistische partij won bij wat overduidelijk de laatste verkiezingen zouden zijn als de fundamentalisten aan de macht kwamen. Zij hadden geen waarborgen in een grondwet opgenomen maar deden alles enkel conform volenté de tous.

Quote:

Veel filosofen hopen weliswaar met een ingewikkelde procedure te voorkomen dat de wil van allen wordt vastgesteld in plaats van de algemene wil, maar garanties daarvoor ben ik nog niet tegen gekomen.


Een waterdichte garantie zie ik ook niet.

Quote:
Ik begrijp het verschil tussen beide willen als volgt: De algemene wil is de wil van het geheel en is per definitie gericht op het algemeen belang van het geheel. De wil van allen is de optelsom van alle individuele willen en is gericht (voor zover die al een richting heeft) op het individuele belang van een toevallige meerderheid.
Lijkt mij correct.

Quote:
De eerste wil kan legitiem allen binden omdat die is gericht op het algemeen belang van het door diezelfde allen gevormde geheel; de tweede wil kan slechts de meerderheid in wiens belang die is legitiem binden. Een permanente meerderheid kan volgens mij niet gehouden worden de egoïstische wil van een meerderheid te volgen, maar kan wel gehouden worden de algemene wil te volgen omdat die ook in zijn belang is.
Deze benadering is filosofisch van aard. Het zou wellicht zo moeten zijn, maar is in werkelijkheid niet zo omdat het vaststellen van de algemene wil moeilijk, zo niet onmogelijk is. Daarom hebben we volgens de tekst van Pauline Westerman afgesproken (en die afspraak is gemaakt binnen het kader van de algemene wil, althans daar wordt vanuit gegaan) dat de meerderheid formele wetten kan vastleggen, maar wel binnen de kaders die de grondwet (die conform de algemene wil is, althans daar wordt vanuit gegaan) daarvoor geeft.

Quote:

Vanuit die inhoudelijke onderscheid is het logisch geen wezenlijk verschil te zien tussen grondwet en wetten in formele zin. De zwaardere procedure van vaststelling van de Grondwet (welke in Nederland overigens hoogst dubieus en allerminst legitiem te noemen was), garandeert niet dat die daadwerkelijk in het algemeen belang is (en dus conform de algemene wil is). De zwaardere procedure maakt het wellicht waarschijnlijker dat die dat is, maar garanties zijn er allerminst.

Waterdichte garantie is het niet, maar de benadering van Pauline Westerman volg ik wel. De procedure en de aard van het geregelde (de inhoud) tezamen geven meer waarborgen dat het op zijn minst significant waarschijnlijker is.

Quote:

Ook los van proceduresverschillen lijkt het me overigens hoogst onwaarschijnlijk, althans hoogst onwenselijk, de wet te zien als de uitdrukking van de wil van allen. Waarom zou die immers bindend zijn voor de overstemde meerderheid? Kan een minderheid zich er niet aan onttrekken door te stellen dat ze er niet voor gestemd heeft? En als het antwoord daarop 'nee' is onder verwijzing naar de Grondwet, wat is democratie dan nog meer dan de dictatuur van allen?


Het is wellicht beter om het zo te zien, maar in feite is het gewoon niet waar. De meerderheid beslist wel degelijk of een wet in formele zin tot stand komt. De enige waarborg dat er niet al te gekke dingen gebeuren is de grondwet. Afgezien van het feit dat we op dit moment in een redelijk beschaafd Nederland leven.

Quote:

Is de stelling van Westerman dan werkelijk dat het in het algemeen belang (conform de volonté générale) is dat een meerderheid heerst over een minderheid, zonder gehouden te zijn diens belangen mee te wegen?
Nee, dat is niet de stelling van Westerman. Haar verhaal was enkel dat de grondwet kaders geeft conform de volenté génerale en dat we vervolgens hebben afgesproken dat de meerderheid wetten in formele zin kan vaststellen. Dit is niet een visie van hoe het zou moeten zijn, maar wat mij betreft is dit gewoon waar. Het is wellicht wel wat te zwart/wit gesteld. Natuurlijk is er een 1e kamer die meer afstand bewaart van de waan van de politieke dag en die dus meer objectief kan toetsen. Het hele systeem van checks en balances bevordert zeker een verschuiving naar de volenté génerale. Maar de wet die regelt dat dit zo geschiedt, is de grondwet. De grondwet die de belichaming pretendeert te zijn van een redelijke norm valt niet zo maar eenvoudig aan te passen.

Quote:

Alternatief (schiet me net te binnen) zou je het verschil tussen de volonté générale en de volonté de tous kunnen zien als een verschil tussen het wenselijke/normatieve en het feitelijke.

Hoe je het eerder omschreef vind ik beter. Volenté génerale hetgeen wat volgens het algemeen belang zou moeten zijn en volenté de tous de optelsom van alle individuele willen. Maar Westerman beschrijft het ook wel zoals jij hier beschrijft (pagina 61). Rouseau vindt dat alleen datgene dat conform de volenté génerale tot stand komt kan binden. Daarom zou volgens Westerman Rouseau gruwelen van allerhande lobbyverenigingen, want die hebben enkel hun eigen belang voor ogen en niet het algemeen belang. Criteria om de algemene wil te bepalen geeft Rouseau niet, maar hij ging er stilzwijgend vanuit dat deze er wel is en dat er dus in theorie maar één wil de juiste is.

Quote:

Waarom is volgens jou/volgens Westerman de Grondwet wel (zoveel mogelijk) de uitdrukking van de algemene wil, maar wetten in formele zin niet?


Heb ik in mijn bovenstaande reactie voldoende antwoord gegeven op deze vraag?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rousseau zocht naar een rechtvaardiging van de staatsmacht op een moment dat het idee dat de monarch zijn macht aan god ontleent uit de tijd was geraakt.

De rechtvaardiging die hij vond was het sociaal contract. Een belangrijk element hiervan is de gedachte dat een burger, als onderdeel van het collectief, zijn particuliere belangen opzij zet voor het algemeen belang. In die visie is een wet in formele zin als uitdrukking van de wil van het parlement inderdaad de uitdrukking van de algemene wil.

Dus ik denk dat Kortmann het nauwkeurig heeft verwoord. Toch zit er wel een "zou moeten zijn" in, want Rousseau vindt een staatsinrichting natuurlijk alleen gerechtvaardigd als zij het voor elkaar krijgt dát een burger als onderdeel van het collectief zijn particuliere belangen opzij zet. Op dat punt speelt de grondwet een rol, want die legt de inrichting van de staat vast. De grondwet moet er dus voor zorgen dat wetten in formele zin de uitdrukking zijn van de algemene wil.

Hoe je vanuit Rousseau op "grondwet = uitdrukking van de algemene wil, reguliere formele wet = uitdrukking van de wil van allen" (en juist niet de uitdrukking van de algemene wil) kunt komen begrijp ik niet goed. Uiteindelijk zijn het de vele reguliere wetten die bepalen hoe het leven van alledag eruit ziet. Rousseau wil aantonen dat die wetten geen onvrijwillige beperking van de individuele vrijheid vormen, en dat is alleen het geval als die wetten de uitdrukking zijn van de algemene wil.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Hoe je vanuit Rousseau op "grondwet = uitdrukking van de algemene wil, reguliere formele wet = uitdrukking van de wil van allen" (en juist niet de uitdrukking van de algemene wil) kunt komen begrijp ik niet goed.

Hier kom ik toe door hetgeen door Westerman is geschreven heel zwart/wit op te schrijven. Het klopt daarom niet helemaal want er zijn een hoop maren te omschrijven. In mijn vorige berichten heb ik die maren voor het grootste deel verwoord.

Quote:
Uiteindelijk zijn het de vele reguliere wetten die bepalen hoe het leven van alledag eruit ziet.
Ja, maar die vele reguliere wetten komen toch echt tot stand door de wil van de meerderheid. Gelukkig wel binnen de kaders van de grondwettelijke redelijkheid.

Quote:
Rousseau wil aantonen dat die wetten geen onvrijwillige beperking van de individuele vrijheid vormen, en dat is alleen het geval als die wetten de uitdrukking zijn van de algemene wil.

Dit is dit wat mij betreft niet door Rousseau aangetoond. Hij kan niet eens criteria geven waaraan de algemene wil moet voldoen.

Wetten geen onvrijwillige beperking van individuele vrijheid vind ik een leuke. Ik noem het rookverbod waar menig mens niet vrijwillig aan gebonden is, allerhande regels van ruimtelijke ordening etc. etc. Het onvrijwillige is dus een term die erg relatief is, want je kunt er wel naartoe redeneren. Als je zegt, je kiest ervoor om in Nederland te wonen en dus kies je ervoor om je te onderwerpen aan de regelgeving van Nederland dan is dat weer een andere benadering. Maar door de man met zijn dagelijkse peukje die geen kennis heeft van rechtsfilosofie zal het toch echt gevoeld worden als inbreuk op zijn individuele vrijheid en als ik er even over nadenk, is dat het ook, ook al is het gerechtvaardigd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik noem het rookverbod waar menig mens niet vrijwillig aan gebonden is, allerhande regels van ruimtelijke ordening etc. etc. Het onvrijwillige is dus een term die erg relatief is, want je kunt er wel naartoe redeneren.

Dat moet je dan tegen Rousseau zeggen. De dief die wordt opgepakt en vervolgd is het volgens Rousseau eens met zijn arrestatie en straf, omdat hij er zelf, als onderdeel van het collectief, mee heeft ingestemd.

Déclaration des droits d l'homme et du citoyen de 1789 schreef:
Article VI

La Loi est l’expression de la volonté générale. (...)

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cia76 schreef:

Dat moet je dan tegen Rousseau zeggen. De dief die wordt opgepakt en vervolgd is het volgens Rousseau eens met zijn arrestatie en straf, omdat hij er zelf, als onderdeel van het collectief, mee heeft ingestemd.


Ik heb net getracht contact met Rouseau te krijgen, maar hij neemt niet op. Laughing

Quote:

Déclaration des droits d l'homme et du citoyen de 1789 schreef:
Article VI

La Loi est l’expression de la volonté générale. (...)


Dit artikel zegt volgens mij dat de wet moet worden gezien als de volenté génerale, niet dat de wet een verwoording is van de volenté génerale. Feitelijk is dit laatste m.i. namelijk ook niet het geval. Het kan in ieder geval niet gecontroleerd worden aangezien we niet exact kunnen omschrijven wat de algemene wil is.[/quote]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval heeft Kortmann deze zin correct overgenomen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 22:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vrij letterlijke vertaling van het artikel is zoiets als 'de wet is de uitdrukking van de algemene wil.'

Volgens mij is cruciaal voor deze discussie dat we de vraag beantwoorden of we een theoretische/rechtsfilosofische discussie voeren of een die gericht is op de werkelijkheid. Dat de filosofie van Rousseau in Nederland niet daadwerkelijk wordt toegepast lijkt me glashelder (we kennen bijvoorbeeld geen volkssoevereiniteit om maar eens wat te noemen), dus dat is de vraag niet. Ook is het volgens mij niet zuiver te stellen dat de Grondwet de uitdrukking van de algemene wil pretendeert te zijn, terwijl de wetten dat feitelijk niet zijn, aangezien dat het normatieve met het feitelijke op een onjuiste wijze vermengt. Wie zegt immers dat de Grondwet niet feitelijk de uitdrukking van de wil van allen is, of dat de wetten niet evenzo de uitdrukking pretenderen te zijn van de algemene wil?

Rousseau stelde dat als zijn theorie geheel uitgevoerd zou (kunnen) worden, eenieder binnen de staat even zo vrij zou zijn als voor de staat, toen er nog geen recht was. Het was dus inderdaad zijn stelling dat wetten geen onvrijwillige beperking van de vrijheid van de burgers waren. Vandaar ook dat zijn theorie geen grondrechten kent. Wie heeft er immers grondrechten nodig als iedereen het eens is met alle wetten?

Aan de feitelijke kant van de discussie heb je niets pretenties van wet of grondwet de uitdrukking te zijn van de algemene wil, en kan je slechts constateren dat een zeer kleine minderheid (maar daarvan dan wel de meerderheid) de wetten vaststelt, waaraan allen positiefrechtelijk gebonden zijn. Theoretisch gezien zou je wellicht kunnen vaststellen dat wetten al dan niet werkelijk in het algemeen belang zijn, maar omdat in werkelijkheid absoluut onmogelijk is, blijf je zitten met meningsverschillen. Dat de Grondwet moeilijk te wijzigen is zegt wat mij betreft dan ook niet dat die meer conform het algemeen belang is dan de wet. Wie garandeert mij namelijk dat de moeilijke wijzigingsprocedure er niet juist aan in de weg staat dat de GW conform het algemeen belang wordt gewijzigd? En hoe weten we zeker dat een blokkerende minderheid dat niet uit puur egoïsme doet? Zolang niet objectief vaststelbaar is wat de algemene wil inhoudt (wat in het algemeen belang is) kan je slechts hopen dat een bepaalde procedure voorkomt dat er beslissingen worden genomen die al te ver af liggen van het algemeen belang. Het voorkomen van de waan van de dag is een idee dat daarbij nauw aansluit, maar ook daarvan weet je weer niet echt zeker dat de waan van de dag echt tegen het algemeen belang is.

Mijn punt is dus dat als je accepteert dat de Grondwet pretendeert de uitdrukking van de algemene wil te zijn, je niet kan stellen dat wetten dat niet kunnen omdat dat feitelijk niet zo is. Dat laatste betekent immers hooguit dat het een ongeloofwaardige pretentie is dat wetten er de uitdrukking van zijn. Maar als dat zo is, dan wil ik ook wel eens weten waarom het een geloofwaardige pretentie zou zijn dat de Grondwet wel de uitdrukking van de algemene wil zou zijn. Toegegeven, moeilijkere procedures maken het iets waarschijnlijker, maar de wijze waarop die tot stand is gekomen maakt het aan de andere kant weer een stuk minder geloofwaardig.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds