Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wet Mulder: definitie zijweg
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2005 9:29    Onderwerp: Wet Mulder: definitie zijweg Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een verkeersvoorschrift is overtreden waarna een administratieve sanctie is opgelegd. Beroep is door de ‘ovj’ ongegrond verklaard. Er zou geen sprake zijn van een zijweg.

De gedraging betreft: parkeren anders dan in de vakken

Van belang is de werking van verkeersbord E4

bron: http://www.verkeerstekens.nl/

Quote:
Toepassing bord E4
Bord E4 wordt gebruikt voor het aanduiden van een parkeergelegenheid. Bord E4 wordt evenwijdig aan de wegas geplaatst.Voor het aangeven van parkeergelegenheid bestemd voor een voertuigcategorie of een groep voertuigen, wordt bord E8 aanbevolen. Bord E4 wordt toegepast bij parkeerterreinen, alsmede bij parkeergelegenheden die zonder bord niet tijdig waarneembaar zijn, zoals parkeerhavens langs bijvoorbeeld een gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom. Wanneer op bord E4 pijlaanduidingen voorkomen (bijvoorbeeld P3 t/m P9), wordt bord E4 beschouwd als informatiebord in de zin van de borden in hoofdstuk K van bijlage 1 van het RVV 1990.

In artikel 24 van het RVV 1990 is onder meer bepaald, dat de bestuurder op een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E13, dat is voorzien van parkeervakken, zijn voertuig slechts in die vakken mag parkeren. Het gebruik van de tekst "uitsluitend in de vakken" op een onderbord is daarmee overbodig.

Onderborden (nadere uitleg)
Een onderbord "500 m" (onderbord; nr. 301) geeft aan dat een parkeergelegenheid zich op de aangeduide afstand bevindt. Door middel van een onderbord met één of twee pijlen in de richting kan het weggedeelte waar het parkeren is toegestaan (pijlsymbool naar rechts, naar links of naar rechts en links; onderborden; nrs. 401, 402 of 403). De parkeergelegenheid op dit weggedeelte moet fysiek duidelijk herkenbaar zijn. Het onderbord wordt evenwijdig aan de wegas aangebracht. Wanneer het begin of einde van het verbod met een zijweg, samenvalt kan het onderbord achterwege blijven
.

De werking van zulks met betrekking tot de gedraging:

De ‘onderborden’ kunnen achterwege blijven wanneer het einde van het verbod met een zijweg samenvalt. De betreffende auto stond geparkeerd op een locatie na een zijweg, aangezien er geen verdere aanwijzingen zoals een specifieke aanduiding op een onderbord anders bepalen, meen ik dat men hier buiten de werking van het verbod, geboden kan parkeren. Het bord bevindt zich op een hoek waarna aan de linkerzijde meteen een zijweg volgt. Volgens mij heeft door het ontbreken van een onderbord, voor de overige parkeervlakken na die zijweg, dit verbod geen werking meer nu de wet dat aangeeft.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hier was men het dus niet mee eens. Wie weet er wat er in dit verband moet worden verstaan onder ‘zijweg’? Ik heb gezocht maar ik heb geen (binnen het kader van de wet mulder en verwante wetgeving) eenduidige gezaghebbende definitie gevonden. Kenmerken van de situatie: de mogelijke zijweg is de weg naar parkeergelegenheid, doch ook naar garage, flat en stoep. Er is geen oprit. Hiermee probeer ik aan te geven dat de weg niet enkel dient als weg naar parkeergelegenheid. Graag hierbij uw hulp.

Noot: concentratie op de juridische betekenis van dit begrip (zijweg) naar aanleiding van gebruik van dit woord door de wetgever in de wettekst als hiervoor gegeven (quote). Een verband tussen die wet en de wet mulder zo ook het toegepaste begrippenkader maakt onderdeel uit van hetgeen waarop dit schrijven is gefundeerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 17 aug 2005 9:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afaik moet je voor het onderscheid tussen zijweg en in/oprit kijken naar alle omstandigheden. Wanneer bijvoorbeeld het wegdek zonder onderscheid doorloopt of er geen 461 bord staat, is het redelijk van een zijweg te spreken.

Wanneer het duidelijk de ingang van een particulier terrein is, dan weer niet.

Kortom: we willen foto's...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 1:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foto's kunnen de zaak behoorlijk wat duidelijker maken.
Nu voorzie ik twee opties:
  • De zijweg is geen zijweg maar een oprit;
  • De zijweg bevindt zich niet aan de kant waar het parkeergebod geldt.

_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 8:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een plattegrond ge-upload, helaas heb ik geen foto's. De plattegrond is voorzien van herkenningstekens.

A: parkeervakken
B: garage
C: Flat
D:stoep
E: Parkeren buiten de vakken niet toegestaan.
F: Parkeren buiten de vakken wel toegestaan.

De ingeschakelde ambtenaar kwalificeert de 'zijweg'als in/uitrit. Opmerkelijk vind ik het verschil tussen het gebod en verbod van punt E en F.

http://putfile.com/pic.php?pic=8/22901052359.jpg&s=x1
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 8:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En over welk punt gaat nu het geschil.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Punt E. De betreffende locatie werd gedurende +/- een jaar als parkeergelegenheid benut zonder problemen. Het een en ander is natuurlijk geen reden om zulks als een rechtmatige toestand te kwalificeren doch geeft inzicht in de mogelijkheden tot parkeren en de onduidelijkheid omtrent de werking van het verkeersbord. Het gaat mij vooral om het gehanteerde begrippenkader. Wanneer is een weg een zijweg?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 9:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Punt E. De betreffende locatie werd gedurende +/- een jaar als parkeergelegenheid benut zonder problemen. Het een en ander is natuurlijk geen reden om zulks als een rechtmatige toestand te kwalificeren doch geeft inzicht in de mogelijkheden tot parkeren en de onduidelijkheid omtrent de werking van het verkeersbord. Het gaat mij vooral om het gehanteerde begrippenkader. Wanneer is een weg een zijweg?

Zie boven: als deze gezien de omstandigheden als zodanig herkenbaar is.

Maar waar staat het bord dat er alleen in de vakken geparkeerd mag worden en wat voor bord is het ?

Want een 'alleen in de vakken' wordt over het algemeen voor een gebied/zone gedaan, niet voor een weggedeelte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: do 18 aug 2005 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar waar staat het bord dat er alleen in de vakken geparkeerd mag worden en wat voor bord is het ?


Het bord E4 brengt mede tot uitdrukking dat er alleen in de vakken geparkeerd mag worden, dit wordt niet expliciet aangegeven maar is wel van kracht. Informatie over dit bord is te vinden in het 1e bericht van deze draad. Het bord wordt aangegeven op de plattegrond.

Quote:
Want een 'alleen in de vakken' wordt over het algemeen voor een gebied/zone gedaan, niet voor een weggedeelte
.

Dat denk ik ook, bord E4 wordt toegepast bij parkeerterreinen, alsmede bij parkeergelegenheden die zonder bord niet tijdig waarneembaar zijn. Het probleem is dat er (mijn inziens) geen duidelijke afbakening van het eventuele parkeerterrein aanwezig is. De parkeervakken vormen geen duidelijk zichtbaar geheel, iets wat de situatie onoverzichtelijk maakt. Een verduidelijking van het verbod zou kunnen worden gegeven indien men de werking van het verbod aangeeft dmv aanduiding op onderborden. Vooralsnog is hiervan geen sprake. Vandaar dat ik ervan uitging dat hier sprake was van "het begin of einde van het verbod valt samen met een zijweg, het onderbord kan achterwege blijven". Het gevolg daarvan zou kunnen zijn dat men op de betreffende locatie geboden kan parkeren. Dit betoog sluit goed aan op de situatie zoals deze gedurende een periode van ongeveer een jaar heeft bestaan: parkeren op zowel locatie E als F werd niet als verkeersovertreding opgevat. Na dit tijdvak werd parkeren op punt E gezien als zijnde een verkeersovertreding en bleef parkeren op punt F geboden, hetgeen mijn betoog mogelijk naar het rijk der fabelen verwijst.

Wel is het zo dat een gezaghebbende uitleg tav van deze toestand en de werking der wet nog geen licht heeft doen zien, de rechter zou het een en ander kunnen verwezenlijken. Ik ben mij echter bewust van een mogelijk onjuiste zienswijze tav van deze toestand en mijn betoog, mede omdat de ovj zulk een betoog ongegrond acht en er bovendien vele combinaties mbt deze toestand denkbaar zijn. Derhalve vraag ik me af of dit betoog (Zeer beknopt samengevat. 1:verbod geen werking op locatie waar de gedraging heeft plaatsgevonden door opheffing van verbod door zijweg nu geen onderborden van toepassing zijn. 2: gaarne alsnog afzien sanctie, dit omdat de onduidelijkheid is ontstaan door .....) afdoende is wanneer eventueel de rechter over de zaak zal oordelen. Zodoende ben ik benieuwd naar hoe men over een dergelijke kwestie denkt.


Laatst aangepast door abraxes op vr 19 aug 2005 8:43, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2005 2:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het nu lees staat er bij de inrit van het terrein, waar de twee pijlen staan, zo'n bord E4 ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
abraxes

abraxes

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2005 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zoals ik het nu lees staat er bij de inrit van het terrein, waar de twee pijlen staan, zo'n bord E4 ?


Nee en ja. Het bord wordt op de plattegrond aangegeven, dit bord heeft wanneer men naar de plattegrond kijkt de kenmerken van een vierkant welke is voorzien van de letter P. Het onderhavige bord is waarneembaar op de plattegrond aan de rechterzijde van de 2 pijlen. Deze 2 pijlen vormen inderdaad hetgeen ik graag kwalificeer als zijweg doch de benamingen in/uitrit, in/uitgang, weg of anders dan genoemd zijn tevens aan de orde . Geenszins kan men mijn inziens volharden deze ‘doorgang’ te kwalificeren als uit/inrit van het ‘parkeerterrein’. Het onderhavige verkeersbord heeft namelijk evenzeer werking op de parkeervakken anders dan de parkeervakken welke worden bereikt na het volgen van ‘pijl in’. Deze parkeervakken anders dan de parkeervakken welke worden bereikt na het volgen van ‘pijl in’ zijn bereikbaar via diverse wegen.

Maakt dit gegeven het aannemelijker de weg (pijl in/uit) als zijnde zijweg te definiëren nu de kwalificatie in/uitrit van het ‘parkeerterrein’ kennelijk onjuist is? Vormen de parkeervakken hierdoor geen duidelijk zichtbaar geheel? Maakt dit de situatie onoverzichtelijk? Zou een verduidelijking van het verbod kunnen worden gegeven dmv het plaatsen van onderborden? Kan men in alle redelijkheid verwachten van de verkeersdeelnemers een verkeerssituatie als deze in te schatten zoals is beoogd door de overheid? Of, past dit betoog als een vuist op een oog? Kortom, is verbaliseren een rationele remedie of is verduidelijking van de verkeerssituatie een optie.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten: zoals een hond tevens een zeehond kan zijn kan wellicht een zijweg tevens een uit/inrit impliceren. Een dubbele betekenis zoals hier gegeven zou wellicht aannemelijk zijn wanneer de toepasselijkheid van deze ruimte verscheidende activiteiten betreft. Zulks is thans het geval. De ruimte wordt niet enkel benut als zijnde parkeerterrein….Creatief zijn de partijen die belang hebben bij een bepaalde uitleg van de wet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 19 aug 2005 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog steeds denk ik dat voor het beoordelen van zijweg ja/nee foto's noodzakelijk zijn, maar als ik de kaart bekijk zie ik daar echt een inrit, geen zijweg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds