Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkt jurisprudentie met terugwerkende kracht ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 10:29    Onderwerp: Werkt jurisprudentie met terugwerkende kracht ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op 11 juli 2008 heeft de hoge raad een besluit genomen (BD6826) dat een co-ouder geen recht op alleenstaande-ouderkorting kan doen gelden, nu kind niet op zijn adres is ingeschreven. Geen verboden ongelijke behandeling.

Voor 11 juli was het gebruikelijk dat de belastingdienst e.e.a. wel toekende als je minimaal drie dagen in de week je kind in je eigen huishouding verzorgd..

Nu is mijn vraag werkt deze jurisprudentie met terugwerkende kracht ? Of kan ik nog een bezwaar indienen voor het belasting jaar 2006 en alsnog de alleenstaande ouderkorting verzoeken voor een co-ouderschap ?

Immers jurisprudentie van 11 juli 2008 kan toch geen gevolgen hebben voor een belastingjaar 2006 ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe maakt de HR geen recht, maar legt hij het recht uit. Wat de HR zegt, is dus (in theorie) altijd al zo geweest.

Hier bestaan wel uitzonderingen op. Soms komt de HR terug op een eerdere uitspraak. Soms geeft de HR volgens mij ook zelf aan wat de gevolgen zijn van een uitspraak.

Een bezwaar voor het belastingjaar 2006 zal waarschijnlijk niet kunnen, omdat de bezwaartermijn intussen is verstreken. Wel zou je de fiscus kunnen vragen de aanslag ambtshalve te herzien. De fiscus mag dat doen, maar als hij het niet doet, kun je daartegen niet in bezwaar of beroep.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bf.
Inderdaad is het aan de Bd om een herziening in behandeling te nemen als de bezwaar-termijn verstreken is.

De praktijk laat zien dat de Bd zulke herzieningen meestal in behandeling neemt.

Nu is mijn vraag, als de Bd het herzieningsverzoek in behandeling neemt en het afwijst op grond van de nieuwe jurisprudetie, kan dat dan ?

Kan de Bd een herziening over 2006 afwijzen op grond van nieuwe jurisprudentie in 2008 ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, ik zie nu dat het recente arrest in je nadeel is. Ik ging er in mijn vorige bericht abusievelijk vanuit dat het recente arrest in je voordeel was, en dat je je afvroeg of je er ook over 2006 nog iets aan zou kunnen hebben.

Quote:
De praktijk laat zien dat de Bd zulke herzieningen meestal in behandeling neemt.

Klopt, en als bezwaar nog wel mogelijk is dan is de fiscus uiteraard verplicht dit te doen.

Quote:
Kan de Bd een herziening over 2006 afwijzen op grond van nieuwe jurisprudentie in 2008 ?

Ja, dat kan. De herziening wordt afgewezen op grond van de wet die al in 2006 van kracht was, dus van terugwerkende kracht is geen sprake.

Bedenk ook dat in het arrest van de HR het beroep van een belastingplichtige tegen een aanslag over het jaar 2001 werd afgewezen (op grond van de wetgeving uit het jaar 2001).

Als ik het goed begrijp was er in dit geval ook niet echt twijfel aan hoe de wet moest worden uitgelegd. De vraag was alleen of de wetgever een bepaald onderscheid heeft mogen maken. De HR vindt van wel. Er is dus nooit sprake geweest van een ongerechtvaardigd onderscheid. (Ik geef nu slechts het oordeel van de HR weer; ik heb me zelf niet verdiept in de regeling die bestreden werd.) De belastingdienst heeft - naar ik aanneem - al sinds 2001 de alleenstaande-ouderkorting niet toegekend en zal dit dus ook blijven doen. De uitspraak van de HR verandert dus niets aan de bestaande praktijk. Er is dus geen reden denkbaar waarom oude gevallen opeens afwijkend van de recente uitspraak en de bestaande praktijk zouden moeten worden beoordeeld.

In een noot bij het arrest wordt nog een tip gegeven:
noot schreef:
Wij wijzen er nog nadrukkelijk op dat in de situatie van co-ouders met meerdere kinderen de mogelijkheid bestaat om de kinderen op de verschillende adressen in te schrijven in de bevolkingsadministratie. Daardoor kunnen toch beide ouders in aanmerking komen voor de (aanvullende) alleenstaande-ouderkorting. De vraag of dit voor co-ouders met één kind geen strijd met het gelijkheidsbeginsel oplevert, lijkt al te stranden op het feit dat geen sprake is van gelijke gevallen; zie ook Hof Amsterdam, 2 september 2004, nr. 03/3707, V-N 2004/64.4.
Ten slotte benadrukken wij nog dat co-ouders wel steeds (ongeacht het aantal kinderen) beiden in aanmerking kunnen komen voor de combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. Daarvoor is het voldoende dat het tot beider huishouden behorend kind staat ingeschreven in de bevolkingsadministratie bij één van die ouders (art. 44b Uitv.reg. IB 2001).

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Bf, moet nu weg, wil je wel graag deze jurisprudentie geven , waar het eerder weer anders werd uitgelegd:

LJN: AF2770, Gerechtshof Amsterdam , 02/470 PV

Datum uitspraak: 19-11-2002
Datum publicatie: 09-01-2003

Rechtsgebied: Belasting
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig

Inhoudsindicatie:
Belanghebbende is gescheiden en heeft twee kinderen die van vrijdag tot maandag bij belanghebbende verbleven en - voor zover de kinderen al niet op school plachten over te blijven - maandag en vrijdag bij belanghebbende plachten te lunchen. Dat brengt mee dat de kinderen bij belanghebbende plachten te verblijven ten minste van vrijdag halverwege de schooltijd tot maandag halverwege de schooltijd, dus drie dagen per week. Daarmee behoorden de kinderen tot het huishouden van belanghebbende. Belanghebbende heeft recht op de alleenstaande-oudertoeslag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, dan lijkt de situatie voorafgaand aan het recente arrest minder duidelijk te zijn geweest dan ik dacht. De HR deed geloof ik uitspraak in een beroep tegen een arrest van het Hof Leeuwarden waarin geen alleenstaande-oudertoeslag werd toegekend. Er lijkt dus sprake te zijn geweest van tegenstrijdige hofuitspraken. Ik weet niet hoe de fiscus in de tussentijd hiermee is omgegaan. Mocht de fiscus tot aan het recente arrest de uitspraak van het Hof Amsterdam hebben gevolgd, dan heb je wel een punt, al durf ik niet te zeggen of dat de doorslag moet geven.

Ik zal er later nog wat beter naar kijken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja inderdaad met "mijn" aangehaalde jurisprudentie kreeg men bij de Bd als alleenstaande ouder wel degelijk de alleenstaande ouderkortingen en kinderkortingen.

Dus mijnziens lijkt het erop dat ouders zich rechtmatig kunnen beroepen op deze jurisprudentie (AF2770) voor de periode 2003 tot 11 juli 2008.
En dus over de genoemde periode's alsnog in aanmerking kunnen komen voor de 1-ouder en de kinderkortingen (gesteld dat de co-ouderschap regeling aanwezig is)

Ben benieuwd naar jouvernieuwde inzichten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 1:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hof Amsterdam 19 november 2002, LJN AF2770 heeft betrekking op een aanslag voor het jaar 1999. In 1999 was de Wet IB 2001 nog niet van kracht.

HR 11 juli 2008, LJN BD6826 heeft betrekking op een aanslag voor het jaar 2001. Die aanslag is opgelegd op grond van de Wet IB 2001. De aanleiding voor dit arrest is Hof Leeuwarden 1 april 2005, LJN AT3283. Daaruit blijkt dat het om art. 8.15 lid 1 Wet IB 2001 gaat:
Quote:
De alleenstaande-ouderkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gedurende meer dan zes maanden:
a. geen partner heeft;
b. een huishouding voert met een kind dat in belangrijke mate door hem wordt onderhouden en op hetzelfde woonadres als de belastingplichtige staat ingeschreven in de basisadministratie persoonsgegevens, en
c. deze huishouding voert met geen ander dan kinderen die bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 27 jaar niet hebben bereikt.

Hof Leeuwarden en HR oordeelden dat het vetgedrukte niet wegens strijd met het gelijkheidsbeginsel buiten toepassing dient te blijven.

Hoewel ik niet weet hoe de Wet IB 1964 op dit punt luidde, vermoed ik dat het vetgedrukte criterium in die wet niet voorkwam.

De uitspraak van het Hof Amsterdam lijkt me dus niets te zeggen over de aanspraak op alleenstaande-ouderkorting onder de Wet IB 2001. Was het anders geweest, dan zou het recente arrest van de HR m.i. nog steeds voorrang hebben. Immers, zou je zelf net zo'n zaak aanspannen als de persoon die voor het Hof Leeuwarden procedeerde, dan zou je die net als die persoon uiteindelijk verliezen.

Het kan echter anders zijn als de belastingdienst zelf heeft aangegeven dat het voor de aanspraak op alleenstaande-ouderkorting niet uitmaakt waar het kind staat ingeschreven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 9:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke Bf, dank voor je uitleg, welke ik deel.

Echter nu komt het grappige, in 2006 en 2007 heeft de Bd (na een bezwaarprocedure/wijzigingsverzoek welke buiten de termijn viel) over het belastingjaar 2003 op grond van de jurisprudentie (LJN: AF2770) de 1-ouderkorting en kinderkortingen toegepast.

Uit jouw redenatie blijkt dat die Bd mogelijk een fout heeft gemaakt, echter het blijft een uitspraak op beroep.
Deze uitspraak schept verwachtingen over de uitleg van de belastingwetgeving over het 2003 voor mij als burger.
De Bd heeft getoetst en voor mij als burger kenbaar gemaakt dat ouders ook in 2003 recht hebben op 1ouderkorting en allenstaande ouderkorting, terijl hun kind bij de andere ouder staat ingeschreven. Verder dien ik kunnen te rekenen op een eenduidige en duidelijke overheid.

Nu blijkt dat op grond van de uitspraak beroep en bezwaar over het jaar 2003, dat dit voor andere burgers de richtlijn is geworden en hier gebruik van hebben gemaakt.
Dus kosten maken voor mogelijk een adviesbureau of belastingkantoor om de belasting aangifte op grond van die uitspraak in te vullen.

Het lijkt mij dat de Bd deze mensen niet anders kan dan gelijkgeven. En oke vanaf 11 juli 2008 geld dan weer een andere uitleg van de IB wetgeving.

Wat jij ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 10:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Uit jouw redenatie blijkt dat die Bd mogelijk een fout heeft gemaakt, echter het blijft een uitspraak op beroep.

Als ik het goed begrijp was het geen uitspraak op beroep (door de rechtbank), maar een ambtshalve herziening door de inspecteur. Dat is tenminste wat je schrijft.

Quote:
Deze uitspraak schept verwachtingen over de uitleg van de belastingwetgeving over het 2003 voor mij als burger.

De vraag is of volgens de jurisprudentie aan een ambtshalve herziening vertrouwen kan worden ontleend voor toekomstige gevallen. Ik vermoed van niet. Maar hoe dan ook, als je nu opnieuw ambtshalve herziening vraagt en de inspecteur de alleenstaande-ouderkorting niet toepast, dan is er geen mogelijkheid om dat aan te vechten. Je bent dus volledig afhankelijk van de goede wil van de inspecteur.

Quote:
Nu blijkt dat op grond van de uitspraak beroep en bezwaar over het jaar 2003, dat dit voor andere burgers de richtlijn is geworden en hier gebruik van hebben gemaakt.

Zoals ik je begrijp gaat het dus niet om een "uitspraak beroep en bezwaar", maar om een ambtshalve herziening.

Maar ook bij een rechterlijke uitspraak is het niet zo dat jij en anderen daar direct rechten aan kunnen ontlenen. Een uitspraak in een zaak is in principe slechts bindend voor die zaak en niet voor soortgelijke zaken. Belangrijker is de informatie die de belastingdienst bijv. op haar website publiceert over de criteria voor alleenstaande-ouderkorting. Als die in 2006 gunstiger waren dan de criteria die in de wet staan, dan zou je je daar op kunnen beroepen. Maar bijv. hier staat ook "en staat in die periode ingeschreven op uw woonadres".

Zie verder ook Hof Amsterdan 11 mei 2005, LJN AT8172, Hof Den Haag 6 maart 2007, LJN BA0503, Hof Amsterdam 2 september 2004, LJN AR2292. Hof Arnhem 24 december 2003, LJN AO4484. Alle uitspraken wijzen dezelfde kant op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op wo 10 sep 2008 10:56, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 10:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I stand corrected, inderdaad bedoel ik bezwaarprocedure waar ik schreef beroep.

Edoch, burgers dienen gelijk behandeld te worden.
In 2002 erkend het hof de kortingen, in 2005 wijst het hof ze af en in 2006 wijst de Belastingdienst (Bd) ze toe.

Met deze laatste feiten zijn we de bezwaarprocedure ingegaan (voor 11 juli 2008) en hebben we onkosten gemaakt.
Mijn menig is dat je moet kunnen beroepen op het gelijkheidsbeginsel en een betrouwbare en eenduidige overheid.

Zoals je aangeeft, gaan we e.e.a. opnieuw onder de aandacht brengen van de Bd(hebben 14 dagen gekregen).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Edoch, burgers dienen gelijk behandeld te worden.
In 2002 erkend het hof de kortingen, in 2005 wijst het hof ze af en in 2006 wijst de Belastingdienst (Bd) ze toe.

Je kunt een uitspraak over de Wet IB 1964 niet betrekken op de Wet IB 2001. Zie dus verder ook de uitspraken van de verschillende gerechtshoven die ik in mijn vorige bericht opsom. De rechtspraak is bepaald eenduidig.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 11:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
@Paul schreef:
Edoch, burgers dienen gelijk behandeld te worden.
In 2002 erkend het hof de kortingen, in 2005 wijst het hof ze af en in 2006 wijst de Belastingdienst (Bd) ze toe.

Je kunt een uitspraak over de Wet IB 1964 niet betrekken op de Wet IB 2001. Zie dus verder ook de uitspraken van de verschillende gerechtshoven die ik in mijn vorige bericht opsom. De rechtspraak is bepaald eenduidig.


Maar mijn punt is dus dat ik dat bij de bezwaarprocedure over het belastingjaar 2003 (gevoerd in 2006) dus wel gedaan heb, d.m.v. de motivatie: LJN: AF2770.
En de Bd heeft op basis van die jurisprudentie (LJN: AF2770)
de kortingen toegewezen !

En dat schept verwachtingen voor andere burgers, die daar ook gebruik van wensen te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 10 sep 2008 11:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Maar mijn punt is dus dat ik dat bij de bezwaarprocedure over het belastingjaar 2003 (gevoerd in 2006) dus wel gedaan heb, d.m.v. de motivatie: LJN: AF2770.
En de Bd heeft op basis van die jurisprudentie (LJN: AF2770)
de kortingen toegewezen !

Terwijl er geen kinderen op jouw adres waren ingeschreven? Dan is dat erg aardig geweest van de fiscus. Zoals ik al heb aangegeven schept dat vermoedelijk geen juridisch gerechtvaardigd vertrouwen voor volgende jaren. Natuurlijk kun je het wel proberen, wie weet is de fiscus opnieuw aardig.

Quote:
En dat schept verwachtingen voor andere burgers, die daar ook gebruik van wensen te maken.

Ik zie niet in hoe zoiets verwachtingen kan scheppen voor andere burgers. Die zullen geen weet hebben van die voor jou voordelige ambtshalve herziening (hooguit via jou, maar aan uitlatingen van jou kan een andere burger geen gerechtvaardigd vertrouwen ontlenen tegenover de fiscus). Die burgers hebben te maken met de Wet IB 2001 en de informatie die de belastingdienst verstrekt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:


In een noot bij het arrest wordt nog een tip gegeven:
noot schreef:
Wij wijzen er nog nadrukkelijk op dat in de situatie van co-ouders met meerdere kinderen de mogelijkheid bestaat om de kinderen op de verschillende adressen in te schrijven in de bevolkingsadministratie. Daardoor kunnen toch beide ouders in aanmerking komen voor de (aanvullende) alleenstaande-ouderkorting. De vraag of dit voor co-ouders met één kind geen strijd met het gelijkheidsbeginsel oplevert, lijkt al te stranden op het feit dat geen sprake is van gelijke gevallen; zie ook Hof Amsterdam, 2 september 2004, nr. 03/3707, V-N 2004/64.4.
Ten slotte benadrukken wij nog dat co-ouders wel steeds (ongeacht het aantal kinderen) beiden in aanmerking kunnen komen voor de combinatiekorting en aanvullende combinatiekorting. Daarvoor is het voldoende dat het tot beider huishouden behorend kind staat ingeschreven in de bevolkingsadministratie bij één van die ouders (art. 44b Uitv.reg. IB 2001).


Bf heb je voor mij een verwijzing naar deze noot ?
Oftewel naar deze volledige uitspraak ?
Dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds