Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkgever neemt mijn (privé)laptop en telefoon in
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GME



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 11 jul 2019 12:39    Onderwerp: Werkgever neemt mijn (privé)laptop en telefoon in Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Mijn werkgever heeft mij op non-actief gesteld doordat hij mij verdenkt van verkeerde gedragingen. Ik mocht het pand niet verlaten zonder eerst mijn telefoon en laptop te overhandigen. Er werd gedreigd om de politie te bellen als ik hier geen gehoor aan zou geven. Ik kon op dat moment ook geen juridische hulp inschakelen want... geen telefoon. Mijn werkgever wilde de apparaten hebben, met bijbehorende wachtwoorden, om onderzoek te kunnen doen.

Feit is, dat ik denk dat de telefoon en laptop privébezit zijn en niet zakelijk. De regels vanuit mijn werkgever zijn erg wazig. In de overeenkomst staat dat de zaken in eigendom zijn van mijn werkgever tot twee jaar na aankoop. Maar, er staat in de reglementen dat ik verantwoordelijk ben voor het onderhoud, reparaties, garanties, diefstal, verlies etc. Er staat ook in dat ik het aankoopbedrag zelf betaal. Na rato betaal ik mijn werkgever iedere maand terug, en na vroegtijdig uit dienst treden moet ik het resterende bedrag terug betalen. Soort van lening dus. Er staat ook in dat je bij het bestellen uit alles zelf mag kiezen welk merk, type, etc. en waar ik het wil bestellen. Het gaat op naam van de werkgever omdat dat voor de BTW-aftrek noodzakelijk is, staat er. Ook heb ik mails waarin staat dat het eigenlijk gewoon mijn apparaten zijn en dat ik zelf mag kiezen hoe en wat... maar juridisch is het toch hun eigendom. Verder krijg ik iedere maand een vergoeding om om de paar jaar een laptop en telefoon te kunnen bestellen. Deze kan ik dan zelf bestellen of via de goedkopere eerder beschreven regeling bij mijn werkgever. Mijn werkgever gaat er vanuit dat ik altijd in het bezit ben van een goede laptop en telefoon, is een eis. Er zijn geen beperkingen in het gebruik van de laptop (zakelijk en privé). Ook zijn er geen regels m.b.t. inname van de apparatuur. Allerlei tegenstrijdigheden als je het mij vraagt.

Mijn vraag is dus of ik mijn wachtwoorden moet afgeven? En of ik deze apparaten überhaupt wel had moeten afgeven? Mag ik ze terug eisen? Er staan veel privéfoto's etc. op beide apparaten. Hier ben ik met name bezorgd over.

Ik hoor graag jullie mening en advies. Bij voorbaat dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je die telefoon en laptop inderdaad privé mag gebruiken, is het moeten afgeven van je paswoorden mijns inziens een veel te grote inbreuk op je privacy. Ik ben het dus met je eens dat je daartoe niet verplicht bent (ook als de telefoon en laptop juridisch gezien nog eigendom van je werkgever zijn).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens de lijn van bona fides: het lijkt erop dat een heel gericht verzoek van de werkgever om een bepaald bericht/document te willen inzien zou kunnen slagen, maar algemene toegang tot de gehele telefoon niet (zie 5.13 in ECLI:NL:RBROT:2017:987 waarin een dergelijke algemene toegang een ontoelaatbare ‘fishing expedition' wordt genoemd). Als ik het tenminste goed begrijp...

Voor laptops of vaste PCs op het werk die ook privé worden gebruikt geldt dacht ik als regel dat de werknemer een folder met de naam 'Privé' moet aanmaken, en dat de werkgever daar nooit in mag kijken maar dat gaat natuurlijk niet werken in een conflict situatie. Je zou voor kunnen stellen om samen met een onafhankelijke derde van buiten het bedrijf de laptop te schonen van privé gegevens (backup maken...) waarbij deze derde dus kan controleren dat er geen belastend materiaal verdwijnt, en dan pas de laptop aan de werkgever beschikbaar te stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GME



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: vr 12 jul 2019 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor jullie antwoorden. Mijn rechtsbijstandsverzekering zegt dat ik gewoon de wachtwoorden moet overhandigen en moet laten zien dat ik volledig meewerk aan het onderzoek. En dan maar moet afwachten. Maar dit vind ik toch wel heel erg ingrijpend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019 13:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vraag is in hoeverre dit allemaal kan. Ik zie een constructie die voor vele zaken in het dagelijkse leven opgaan: auto's, huizen, electronica. Dit soort goederen worden geregeld op afbetaling gekocht, waarbij verkoper meer dan eens stelt eigenaar te blijven tot volledige betaling is voldaan.
Daarin lijkt de constructie van werkgever niet anders.
Dat maakt nog niet automatisch dat werkgever over deze goederen ook alles maar te zeggen heeft tijdens de betalingstermijn. In tegendeel zelfs.
Hooguit kan een goed opgeëist worden als niet aan betaling wordt voldaan.

Ik snap ook totaal het advies niet van de rechtsbijstand.

Ik zie namelijk geen enkele grond waarop werkgever de goederen kan en mag innemen, laat staan de wachtwoorden opeisen.
De goederen zijn immers privé aangeschaft zoals ik het verhaal op maak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
GME



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2019 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor alle reacties. De regeling heeft er alle schijn van dat het een soort financiering is inderdaad.

Ik ga morgen contact opnemen met een advocaat. Ik heb in deze 'voorfase' niet echt meer vertrouwen in mijn rechtsbijstandsverzekering. Ik voorkom liever dat er nu fouten gemaakt worden, dan dat deze later rechtgetrokken moeten worden.

Weet iemand van jullie of ik daarmee mijn recht op vrije advocaatkeuze verspeel door nu zelf een advocaat in te schakelen? Ik heb nu vanuit de rechtsbijstandsverzekering, in deze fase, naar mijn weten nog geen recht op een door mij te kiezen advocaat. M.a.w. kan ik nu een advocaat een opdracht geven, en zodra een procedure gestart wordt ik dan mijn rechtsbijstandsverzekering verzoek deze, door mij uitgekozen, advocaat opdracht te geven, zodat deze de kosten van mijn advocaat vanaf dat moment kan overnemen. Of mag ik in de voorfase nog geen contact hebben met de advocaat die ik tijdens de procedure wens mij bij te staan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 16 jul 2019 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is mag u direct een eigen advocaat kiezen,
Neem even contact op met de rechtsbijstand hierover.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2019 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Als het goed is mag u direct een eigen advocaat kiezen,
Neem even contact op met de rechtsbijstand hierover.

Nee. Bijna geen enkele verzekeraar staat dit toe, zolang een procedure nog niet aan de orde is.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2019 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
hilde12 schreef:
Als het goed is mag u direct een eigen advocaat kiezen,
Neem even contact op met de rechtsbijstand hierover.

Nee. Bijna geen enkele verzekeraar staat dit toe, zolang een procedure nog niet aan de orde is.


Ik heb zelf 2x vanaf de start al een eigen advocaat mogen kiezen. Dat stond gelijk in de email na de aanmelding van de zaak.
Maar het kan dat er dan al gelijk sprake was van een procedure.
(beide keren betrof een bezwaar)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds