Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 5:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhuurder claimt dat huurcontract ongeldig is
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
NigorAdorp



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 16 apr 2021 11:57    Onderwerp: Verhuurder claimt dat huurcontract ongeldig is Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Rechtenforum,

Mijn vriendin en ik zijn sinds begin dit jaar op zoek naar een huurwoning. We onderhouden een LAT relatie en verlangen er erg naar samen te wonen. Het aanbod in Scheveningen (waar we een woning zoeken) is vrij beperkt voor ons budget en vaak enorm duur in verhouding tot het woonoppervlak. Via een kennis hoorde we een paar weken geleden dat haar woning in Scheveningen vrij kwam en zijn toen gaan kijken. 55 m^2 en hartje Scheveningen. Wij waren gelijk enthousiast, zeker ook vanwege de prijs, 750 euro per maand, laag genoeg voor huursubsidie. Wij hebben de woning bekeken terwijl deze gemeubileerd was en zagen een lekkage plek en wat kleine gebreken. Onze kennis gaf aan dat de eigenaar hiervan op de hoogte was en dat het opgelost zou worden. Wij waren dus tevreden en bereid hier te wonen.

Zij gaf ons het telefoon nummer van de beheerders van de woning, want de eigenaar laat dit beheren door een makelaar/vastgoed adviseur. Wij hebben een aantal keer gebeld om ons voor te stellen en in deze gesprekken ging de makelaar akkoord. Wel is verteld dat de prijs van 750 naar 895 zou gaan (op verzoek van de eigenaar neem ik aan). Het was wat veel voor ons maar omdat we graag samen willen zijn en de locatie top is, zijn we akkoord gegaan. Een paar dagen later hebben we het huurcontract getekend bij het makelaarskantoor en de sleutels ontvangen. Ook hebben we de eerste maand huur en de borg overgemaakt.

In de woning aangekomen, waar de meubels nu uit waren, bleken er toch wat andere gebreken te zijn, zoals vochtplekken en gevaarlijke situaties. Als starters namen wij dit maar voor lief. Een paar dagen later ging ik de woning enthousiast aan mijn vader laten zien. Hij werd er eigenlijk een beetje stil van. Zelf zit hij ook in de huizen business, en doet enorm zijn best hoge kwaliteit te leveren en eerlijk zijn geld te verdienen. Hij vertelde dat, wat hij hier aantrof, echt niet door de beugel kan. Volgens het punten systeem waar verhuurders zich verplicht aan moeten houden onder de 750 euro, mag de verhuurder maar maximaal 470 euro per maand vragen voor deze woning. 425 euro minder dan op ons huurcontract!

Omdat dit toch enorm oneerlijk voelde hadden we besloten de makelaar een brief te sturen en om een passende huur gevraagd. Dit werd echter niet goed opgepakt door de makelaar. De makelaar belde ons eerst op om te vertellen dat er iets heel bijzonders was gebeurd, iets wat nog nooit voorgekomen was: De eigenaar had nog geen toestemming gegeven en daarom mogen wij daar nog helemaal niet wonen. Het zou niet meer door gaan volgens hem. Wij vertelden hem dit niet te geloven omdat we een door alle partijen getekend huurcontract bezitten. Boze telefoontjes waarin wij uitgescholden werden en voor oplichters uitgemaakt werden volgden. Er werd gedreigd met het vervangen van de sloten. Ook kregen wij een telefoontje van de eigenaar zelf, die hetzelfde beweerde. Haar moeder zou ziek zijn en ze kon het geld echt niet missen. Ze bleef aandringen op een oplossing, geldbedragen werden aangeboden. Wij bleven erbij dat de enige oplossing voor ons een passende huur is volgens het puntensysteem. Wij gaven haar een aantal dagen voor een oplossing en vertelden dat er daarna niets anders op zit dan naar de huurcommissie stappen.

Een uur na dit gesprek zagen wij op onze rekening dat de huur en de borg teruggestort waren onder de beschrijving: onverschuldigde betaling. Wij hebben gelijk weer het geld teruggestort en zijn, omdat het niet lekker voelde, bij de woning gaan kijken. Daar aangekomen bleken de sloten te zijn vervangen en stonden onze spullen (wij hadden al een aantal dagen schoongemaakt en geklust) op straat.

Wij hebben gelijk een brief opgesteld waarin wij eigen toegang te krijgen tot de woning en hebben contact gezocht met een advocaat. Ook is de huurcommissie ingeschakeld. De politie vertelde ons niks te kunnen doen op het moment en dat dit via een kort geding afgehandeld moet worden.

Als reactie hierop krijgen wij een mail van de eigenaar dat wij zogenaamd tot een akkoord zijn gekomen: Wij zouden volgens de eigenaar pas 1 juni naar binnen mogen omdat er dubbel glas besteld zou zijn (huis heeft energie label G) en het daarom tijden de verbouwing nog niet bewoonbaar is. Hier zouden wij volgens haar mee akkoord zijn gegaan en zouden dan ook akkoord gaan met de 895. Compleet onzin.
De reden dat de sloten waren vervangen was omdat er zogenaamd te veel sleutels in omgang waren en dat niet prettig voelde. Ook bleef ze bij haar stelling dat de makelaar niet gevolmachtigd zou zijn door haar en dat het contract niet geldig is (dit lijkt tegenstrijdig, aangezien ze wel door wil met ons als huurder na dit alles).

Wij hebben contact gezocht met een advocaat en die heeft een brief opgesteld en daarin de eigenaar op onze rechten gewezen. Hierop hebben wij een brief gekregen van de advocaat van de eigenaar. Deze advocaat claimt ook dat het huurcontract niet bindend is zonder de toestemming van de eigenaar. Onze jurist zegt dat het een lastig verhaal kan worden omdat het lastig te bewijzen is dat de eigenaar toestemming tot verhuurd heeft gegeven.

Wij voelen ons een beetje machteloos op het moment. Wij hebben het idee dat wij volledig in ons recht staan, maar willen niet straks een enorm bedrag voor beide advocaten betalen en daarna op straat staan. Mijn vriendin heeft haar huur al opgezegd en is dan praktisch gezien dakloos. Ik woon echter nog bij mijn ouders.

Het voelt aan als enorme huisjesmelkerij en maffiapraktijken. Als we niks hadden gezegd was er nooit een probleem geweest met de eigenaar. In dat geval was haar toestemming blijkbaar niet nodig en kon er lekker gecashed worden.

Staan wij in ons recht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2021 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat gedachtes, maar pin me niet vast op de juridische correctheid.

Blijkbaar vond je de woning zelf 895 waard, daar heb je voor getekend. Dat betekent dat je in de vrije huursector valt. Je kan, binnen 6 maanden, de huurcommissie om een oordeel vragen maar dat is een advies en niet bindend vanwege de vrije huursector prijs. Het lijkt me het meest haalbare om onder de overeengekomen huurprijs de tekortkomingen van de woning te laten herstellen door de verhuurder. Dat doet het meest recht aan het contract. Overleg over de werkzaamheden, hoe lang dat gaat duren, en onderteken een nieuw contract met nieuwe ingangsdatum. Je oude contract geef je nooit af, of pas als het nieuwe contract er is.

Het verweer van de verhuurder dat de makelaar de woning (nog) niet mocht verhuren lijkt me niet plausibel. De verhoging van de huurprijs van 750 naar 895 wordt niet door de makelaar uit zijn duim gezogen, maar is naar alle waarschijnlijkheid tot stand gekomen na overleg met de verhuurder. Verhuurder wist dus dat de woning verhuurd zou worden.

De verhuurder had nooit de sloten mogen vervangen om jullie buiten te sluiten, wettelijk absoluut verboden. De politie was hier naar mijn mening fout, jullie hadden in je recht gestaan om direct een slotenmaker de sloten opnieuw te laten vervangen. Al had je een ruit ingegooid om binnen te komen, jij mag de woning in...

Wat ik zou doen: overleg over bovenstaande, en als de verhuurder op dat vlak niets wil overleggen zou ik in het gesprek aangeven dat je opnieuw de sloten zal laten vervangen op kosten van de verhuurder (jij hebt een huurcontract dus je mag de woning in), en eventueel aangifte zal doen bij de politie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds