Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nere
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vakantiegeld enkel over bruto basisloon?
Moderators: Michle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 01 dec 2018 15:45    Onderwerp: Vakantiegeld enkel over bruto basisloon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever reserveert iedere maand een deel vakantiegeld.
vanaf 1 januari dit jaar doet men dit over een bruto basissalaris plus het overwerk. So far so good.
Echter een korte zoektocht leert mij dat men ook verplicht is over toeslagen vakantiegeld te betalen? Zo krijg ik bv vaste toeslagen in de avond en nacht. Over deze toeslagen wordt geen vakantiegeld gerekend.

Ook wordt er tijdens verlof in bv de avond of nacht geen toeslag betaald.
Mijn werkgever meent dat als er niet op die momenten wordt gewerkt, dat ook geen toeslag is verschuldigd. Hetzelfde geldt voor ziekte.

Ter toevoeging: wij werken in een 2 of 3 ploegenrooster. De toeslag voor avond of nacht wordt enkel betaald over werkelijk gewerkte uren. Dus geen vaste toeslag van x % per maand.

Ik zie aanknopingspunten dat bovenstaande weleens anders zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld:
https://vangelderen.nl/arbeidsrecht/ziekte/loondoorbetalingsplicht/op-welk-loon-werknemer-recht-ziekte/
https://blogarbeidsrecht.nl/jurisprudentie/onregelmatigheidstoeslagen-doorbetalen-tijdens-vakantie/
https://www.arbeidsrechter.nl/vakantiegeld-vakantiebijslag-reservering-uitbetalen



Is dit juist?
En kan hier per handboek (we hebben geen cao) van worden afgeweken?
Is de wetgeving hierin de afgelopen 5 jaar (termijn loonvordering) nog gewijzigd? Want per januari is de verplichting van overwerk er bij gekomen bijvoorbeeld.
Wie o wie kan dit voor mij verder toelichten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 01 dec 2018 16:55    Onderwerp: Re: Vakantiegeld enkel over bruto basisloon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Mijn werkgever reserveert iedere maand een deel vakantiegeld.
vanaf 1 januari dit jaar doet men dit over een bruto basissalaris plus het overwerk. So far so good.
Echter een korte zoektocht leert mij dat men ook verplicht is over toeslagen vakantiegeld te betalen? Zo krijg ik bv vaste toeslagen in de avond en nacht. Over deze toeslagen wordt geen vakantiegeld gerekend.

Er lijkt me een belangrijk verschil te zijn tussen vakantiegeld en loondoorbetaling tijdens de vakantie. Vakantiegeld staat los van het opnemen van vakantiedagen.

Het wettelijk vakantiegeld is minimaal 8% van het bruto jaarloon, waarbij het bedrag dat uitstijgt boven het drievoud van het minimumloon buiten beschouwing blijft. Dus krijg je meer vakantiegeld dan 8% van 3x het minimumloon, dan is aan de wet (Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag) voldaan. Hoe het vakantiegeld verder precies wordt berekend qua toeslagen en dergelijke wordt bepaald door de arbeidsovereenkomst en de CAO.

Is je bruto jaarloon inclusief toeslagen lager dan 3x het minimumloon, dan is het minimum vakantiegeld dus 8% van het bruto jaarloon inclusief toeslagen.

Wat betreft doorbetaling van toeslagen tijdens verlof lijkt het HvJ EU te oordelen dat toeslagen die deel uitmaken van het "globale loon" doorbetaald moeten worden. Dus krijg je een vast bedrag per maand ter vergoeding van het ongemak van onregelmatige werktijden oid, dan moet dat worden doorbetaald. Maar krijg je nu en dan een ongemakje individueel vergoed, dan hoef je daarvoor niet vergoed te worden tijdens vakantie.

De Nederlandse rechter lijkt te kijken of de toeslag structureel van aard is (zie je blogarbeidsrecht link).

Quote:
Ter toevoeging: wij werken in een 2 of 3 ploegenrooster. De toeslag voor avond of nacht wordt enkel betaald over werkelijk gewerkte uren. Dus geen vaste toeslag van x % per maand.

Als bijv. de ploegendienst seizoensgebonden is, lijkt het mij heel vreemd als de werknemer recht heeft op doorbetaling van toeslagen als hij zijn vakantie opneemt tijdens het ploegendienstseizoen (al zal de werknemer dan vermoedelijk niet akkoord gaan met het opnemen van verlof tijdens het seizoen).

Als er het hele jaar door in ploegendienst wordt gewerkt, lijkt er mij veel voor te zeggen dat de gemiddelde toeslag deel van het globale loon is.

In C-155/10 besliste het HvJ EU:
Quote:
dat een lijnpiloot tijdens zijn jaarlijkse vakantie niet alleen recht heeft op behoud van zijn basissalaris maar ook op alle componenten die intrinsiek samenhangen met de taken die hem in zijn arbeidsovereenkomst zijn opgedragen en waarvoor hij in het kader van zijn globale beloning een financiële vergoeding ontvangt en voorts ook alle componenten die samenhangen met het personeels‑ en beroepsstatuut van de lijnpiloot.

Het staat aan de nationale rechter om te beoordelen of de diverse componenten waaruit de globale beloning van die werknemer bestaat, aan deze criteria voldoen.

Dit geldt blijkbaar ook voor werknemers die niet piloot zijn.

Uit het arrest:
Quote:
24 Elke last die intrinsiek samenhangt met de uitvoering van de taken die de werknemer zijn opgedragen in zijn arbeidsovereenkomst en waarvoor hij een financiële vergoeding ontvangt, wordt gerekend tot de globale beloning van de werknemer, zoals, in het geval van lijnpiloten, de tijd die zij vliegend doorbrengen, die noodzakelijkerwijs deel moet uitmaken van het bedrag waarop de werknemer recht heeft gedurende zijn jaarlijkse vakantie.


Er is een uitzondering voor de vergoeding van onkosten:
Quote:
25 Daarentegen dienen de componenten van het globale loon van de werknemer die alleen strekken tot vergoeding van occasionele of bijkomende kosten die worden gemaakt bij uitvoering van de taken die de werknemer zijn opgedragen in zijn arbeidsovereenkomst, zoals kosten verbonden met de tijd die piloten buiten de standplaats moeten doorbrengen, niet in aanmerking worden genomen voor de berekening van het te betalen bedrag aan vakantieloon.


Blijkbaar moet de rechter kijken naar het gemiddelde over een representatief geachte periode:
Quote:
26 Het staat aan de nationale rechter om te beoordelen of er een intrinsiek verband bestaat tussen de verschillende componenten van het globale loon van de werknemer en de uitvoering van de taken die hem zijn opgedragen in zijn arbeidsovereenkomst. Deze beoordeling dient betrekking te hebben op een gemiddelde over een representatief geachte periode en plaats te vinden in het licht van het in de rechtspraak ontwikkelde beginsel dat richtlijn 2003/88 het recht op jaarlijkse vakantie en het recht op betaling uit hoofde daarvan behandelt als twee aspecten van één recht (zie reeds aangehaalde arresten Robinson-Steele e.a., punt 58, en Schultz-Hoff, punt 60).

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: za 01 dec 2018 19:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het handboek staat over vakantietoeslag het volgende:
Quote:
Vakantietoeslag
Jaarlijks wordt in de maand mei een vakantietoeslag uitgekeerd over de opbouwperiode, die begint in juni en loopt tot en met mei van het lopende kalenderjaar. De toeslag betreft 8% van het vaste bruto jaarsalaris. Bij in- en uitdiensttreding in de loop van het kalenderjaar wordt de vakantietoeslag berekend naar rato


In mijn 3e link lees ik bijvoorbeeld:
Quote:
Over een toeslag voor het werken op bepaalde uren en over prestatietoeslag is ook vakantiegeld verschuldigd.


Dat zou dan betekenen dat over de avondtoeslag en nachttoeslag ook vakantiegeld berekend dient te worden?

Quote:
Dus krijg je een vast bedrag per maand ter vergoeding van het ongemak van onregelmatige werktijden oid, dan moet dat worden doorbetaald. Maar krijg je nu en dan een ongemakje individueel vergoed, dan hoef je daarvoor niet vergoed te worden tijdens vakantie.

Ik werk nu bijna 6 jaar voor deze werkgever en heb altijd in een 2- of 3 ploegensysteem gewerkt. Men zal er, naar mijn bescheiden mening, niet mee weg komen dat er geen sprake is van een structurele toeslag.
Weliswaar is er dan bij ons geen vast percentage per maand, wel is er altijd de toeslag geweest voor de avond en nacht.


Ik kan me overigens niet voorstellen dat ik het bij het rechte eind heb. Dan zou mijn werkgever dus jarenlang en structureel onjuist handelen? Het zou een gigantische strop zijn als dat uitkomt. Moet je je voorstellen dat als je enkel maar 100 euro vakantiegeld per werknemer per jaar te weinig hebt betaald. Dat is dan al 100 euro * 5 jaar * 200 werknemers, dan zit je al op 100.000 euro aan achterstallig loon. Even los van de vertragingsrente en de totale chaos die dit zal creëren.
Dus ik zou bijna zeggen kom aub met iets dat de voornoemde quotes tegenspreekt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Dat zou dan betekenen dat over de avondtoeslag en nachttoeslag ook vakantiegeld berekend dient te worden?

Lees nog eens wat ik schreef.
Quote:
Het wettelijk vakantiegeld is minimaal 8% van het bruto jaarloon, waarbij het bedrag dat uitstijgt boven het drievoud van het minimumloon buiten beschouwing blijft. Dus krijg je meer vakantiegeld dan 8% van 3x het minimumloon, dan is aan de wet (Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag) voldaan. Hoe het vakantiegeld verder precies wordt berekend qua toeslagen en dergelijke wordt bepaald door de arbeidsovereenkomst en de CAO.

Is je bruto jaarloon inclusief toeslagen lager dan 3x het minimumloon, dan is het minimum vakantiegeld dus 8% van het bruto jaarloon inclusief toeslagen.

Bruto jaarloon is uiteraard inclusiief toeslagen. Maar de wet geeft slechts aan wat het minimumvakantiegeld is en stelt daar een bovengrens aan. Zit je boven die bovengrens, dan is hoe dan ook aan de wet voldaan.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ik het bij het rechte eind heb. Dan zou mijn werkgever dus jarenlang en structureel onjuist handelen? Het zou een gigantische strop zijn als dat uitkomt. Moet je je voorstellen dat als je enkel maar 100 euro vakantiegeld per werknemer per jaar te weinig hebt betaald. Dat is dan al 100 euro * 5 jaar * 200 werknemers, dan zit je al op 100.000 euro aan achterstallig loon. Even los van de vertragingsrente en de totale chaos die dit zal creëren.

Het heeft dus niets met vakantiegeld te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018 16:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wettelijk minimumjaarloon heb ik opgezocht en is rond de 19k.
Dus dat x3 zit de gemiddelde collega echt niet aan. Ze mogen blij zijn als ze 2x halen en dat halen de meesten al niet.

Dan is het dus minimaal 8% over het volledige bruto jaarloon inclusief alle toeslagen? Met uitzondering van bv bonussen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 02 dec 2018 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Het wettelijk minimumjaarloon heb ik opgezocht en is rond de 19k.
Dus dat x3 zit de gemiddelde collega echt niet aan. Ze mogen blij zijn als ze 2x halen en dat halen de meesten al niet.

Dan is het dus minimaal 8% over het volledige bruto jaarloon inclusief alle toeslagen? Met uitzondering van bv bonussen.

Ik wilde schrijven dat ook bonussen onder het bruto jaarloon vallen, maar volgens de overheid heb ik het mis:
Quote:
Uw vakantiegeld wordt berekend over het loon dat u heeft verdiend in het afgelopen jaar (bijvoorbeeld van mei tot mei). Andere betalingen, zoals winstuitkering en eindejaarsuitkering, tellen niet mee voor de berekening van uw vakantiegeld. Sinds 1 januari 2018 moet de werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dit betekent dat hij ook vakantiegeld over deze extra uren moet betalen. Vakantiegeld wordt berekend over de volle waarde van de overuren (dus ook over de eventuele overwerktoeslag).


Wat meetelt voor het vakantiegeld wordt bepaald in artikel 6 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Min of meer vaste toeslagen lijken mij niet te zijn uitgezonderd (en er lijkt geen AMvB te zijn gebaseerd op art. 6 lid 2).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed ik heb personeelszaken maar eens gemaild en de situatie voorgelegd.
Met name die link naar die blog bevat waardevolle links naar uitspraken en een duidelijke conclusie.
Dan moet werkgever maar met een inhoudelijk zinnige reactie komen waarom ze de toeslagen niet mee nemen in de berekening van de vakantietoeslag.
Ik zie zelf op dit moment niet in waarom men er van af kan wijken en slechts het kale brutoloon gebruikt.
Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 03 dec 2018 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever komt met de volgende reactie:

Quote:
We hebben dit vorig jaar juist juridisch laten checken op juistheid toen deze wetgeving werd aangepast. Het verschil zit hem echter in vaste toeslag (structureel) en variabele (zoals bij ons, die ook nog deels gecompenseerd kan worden met tijd als er min-uren zijn).


Uh ja?
Ik zou zeggen zoek een andere jurist?
Of zien de mensen hier aanknopingspunten voor dit standpunt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 11 dec 2018 19:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook nog een gesprek gehad hierover. Werkgever blijft er bij dat onze toeslag variabel is en dus niet meegerekend dient te worden voor de vakantietoeslag.
Dat variabel baseert men dan op het handboek waar staat dat de toeslag niet wordt betaald als je vrij of ziek bent.
Ik gaf aan dat we toch echt al jaren structureel in minimaal 2 ploegen werken en dat daar niets variabels aan is. Men volgt deze redenering dus niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 13 dec 2018 1:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Ook nog een gesprek gehad hierover. Werkgever blijft er bij dat onze toeslag variabel is en dus niet meegerekend dient te worden voor de vakantietoeslag.

Onder welke van de in artikel 6 opgesomde uitzonderingen meent hij dat de toeslag valt?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 17 dec 2018 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben nog even verder gaan zoeken.
Deze uitspraak is ook wel interessant:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2013:2244&showbutton=true&keyword=vakantiegeld+toeslag

Vooral onderaan 15 en 16:
Quote:
15.
In zijn hiervoor vermeld arrest van 15 september 2011 heeft het Hof van Justitie EU overwogen dat uit de formulering van art. 7 lid 1 van richtlijn 2003/88, een bepaling waarvan ingevolge deze richtlijn niet kan worden afgeweken, volgt dat alle werknemers jaarlijks een vakantie met behoud van loon wordt toegekend van tenminste vier weken en dat dit recht op jaarlijkse vakantie met behoud van loon moet worden beschouwd als een bijzonder belangrijk beginsel van communautair sociaal recht. “Jaarlijkse vakantie met behoud van loon” (art. 7 lid 1 richtlijn 2003/8Cool betekent dat het loon gedurende de “jaarlijkse vakantie” in de zin van die richtlijn moet worden doorbetaald en dat, met andere woorden, de werknemer voor deze rustperiode zijn normale loon dient te ontvangen. Het vereiste van betaling van vakantieloon heeft tot doel, de werknemer tijdens de jaarlijkse vakantie in een situatie te brengen die qua beloning vergelijkbaar is met de situatie tijdens de gewerkte periodes. Het vakantieloon dient in beginsel overeen te stemmen met het gebruikelijke arbeidsloon van de werknemer. Ofschoon de structuur van het gebruikelijke loon van een werknemer als zodanig valt onder de bepalingen en gebruiken van het recht van de lidstaten, mag zij geen weerslag hebben op het eerder genoemde recht van de werknemer om gedurende zijn periode van rust en ontspanning vergelijkbare economische omstandigheden te genieten als die rond de verrichting van zijn arbeid.
Elke last die intrinsiek samenhangt met de uitvoering van de taken die de werknemer zijn opgedragen in zijn arbeidsovereenkomst en waarvoor hij een financiële vergoeding ontvangt, wordt gerekend tot de globale beloning van de werknemer die noodzakelijkerwijs deel moet uitmaken van het bedrag waarop de werknemer recht heeft gedurende zijn jaarlijkse vakantie, alles aldus het Hof van Justitie EU.

16.
Het vorenstaande zou ertoe leiden dat bij de voor De Gemeente geldende doorbetalingsverplichting van loon tijdens verlof/vakantie ook de onregelmatige diensttoeslagen betrokken dienen te worden, voor zover [appellant] hierop aanspraak zou hebben gehad indien hij in de desbetreffende vakantieperiode zou hebben gewerkt, nu de onregelmatige diensten zouden dienen te worden aangemerkt als last die intrinsiek samenhangt met de uitvoering van de taken die de werknemer zijn opgedragen in/krachtens zijn arbeidsovereenkomst en waarvoor hij een financiële vergoeding ontvangt, terwijl een CAO bepaling die tot een in negatieve zin hiervan afwijkende uitkomst zou leiden in zoverre nietig zou zijn. Nu echter het juridisch debat tussen partijen met betrekking tot het bovenstaande nog niet – meer inhoudelijk – heeft plaatsgevonden, zullen partijen, teneinde een “verrassingsbeslissing” te voorkomen alsnog in de gelegenheid worden gesteld zich dienaangaande uit te laten en wel bij wisseling van memories als vermeld onder 13.


Mijn werkgever betaalt tijdens verlof de toeslagen niet door. Immers als je in de avond of nacht niet werkt is er geen sprake van toeslag. Punt 15 lijkt daar toch behoorlijk gehakt van te maken.
Dus in feite zou de enige oplossing voor mijn werkgever zijn om over te stappen op een vaste toeslag van xx% per maand. Aangezien uit de wet nu toch al voortvloeit dat men tijdens verlof ook de toeslag dient door te betalen.

Ik zoek nu nog even een directe hit met betrekking tot die vakantietoeslag.

Om mezelf in te dekken zal ik na de beoordelingen een aangetekende brief aan werkgever sturen waarin ik wijs op de onjuiste verrekening van de vakantietoeslag en dat ik hierdoor nog een vordering heb. Of ik daadwerkelijk doorzet is een tweede. Voor nu wil ik de verjaring stuiten, aangezien ik er ook al langer dan 5 jaar werk. Iedere maand dat ik wacht is er 1 cadeau voor de werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 13 aug 2019 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Soms kunnen dingen een andere wending krijgen. Ik ben inmiddels OR-lid geworden bij deze werkgever. Dat schept mogelijkheden om via die weg dit nogmaals bespreekbaar te maken. Dan hoeven er niet meteen boze brieven naar personeelszaken op dit moment.

Ik heb me de laatste maanden nog meer ingelezen en kan niet tot een andere conclusie komen dan:
- over vaste toeslagen is vakantiegeld verschuldigd
- toeslag dient doorbetaald te worden tijdens verlof
- toeslag dient doorbetaald te worden tijdens ziekte

Ik zie oa uitspraken waarin een streep door Cao-bepalingen wordt gehaald die anders waren.
Ik zie ook een uitspraak van iets met vervoer waar men 750 euro compensatie biedt in de nieuwe cao.

Ik denk dat het dan ook best haalbaar kan zijn de werkgever over te halen naar een vaste toeslag per maand te gaan. Het personeelshandboek is sowieso toe aan een grondige update. Ook op het gebied van privacy, bv bij ziek melden, gaat er nog wel wat mis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 28 jan 2020 19:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het geschil druist helaas voort.
Afgelopen week de werkgever maar een aangetekende brief verzonden hierover. Ik ga een reactie van hun jurist krijgen was het mondelinge antwoord. Weer kwam de term "variabel" naar voren.
Wat is er precies variabel aan reeds 7 jaar in een ploegendienst rooster werken? Op papier kan je wel van alles anders noemen, maar volgens mij kijkt een rechter naar de praktijk. De jurisprudentie is ook vrij helder?

Kan iemand mij wellicht nog handvatten geven voor een addertje onder het gras, uitzonderingen, of iets anders waar werkgever zich mogelijk wél op kan beroepen?

Inmiddels werk ik tijdelijk dagdiensten (tijdelijk ivm ziekte, op advies bedrijfsarts) en ook nu weigert men de toeslagen door te betalen.
Ik begrijp uit de vele uitspraken dat toeslagen onder het loonbegrip vallen en als men 100% doorbetaalt bij ziekte, ditzelfde loonbegrip het uitgangspunt dient te zijn.
De afspraken met bedrijfsarts zijn ook tijdelijk aangepast werk, op termijn terug naar oude functie. Dus ook geen functiewijziging van toepassing.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2020 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb deze kwestie begin dit jaar nog eens aanhangig gemaakt, omdat ik geen genoegen nam met de afwimpeling eind 2018.
Ik heb werkgever daarbij voorzien van een enorme opsomming van uitspraken waaruit de verplichting bestaat toeslagen door te betalen tijdens verlof.

Eerder dit jaar hebben we een aantal gesprekken gehad, waaruit naar voren kwam dat men inmiddels in lijkt te willen zien dat er dingen niet goed zijn gegaan. Men had het zelfs over compensatie met terugwerkende kracht. Men leek ook niet heel blij met de jurist die eerder anders aangaf.
Dit deel lijkt zich dan ook mogelijk op te lossen. Al wil ik niet te vroeg juichen. Eerst maar eens zien waar werkgever concreet mee komt.

Ten aanzien van ziekte en toeslagen zijn we er nog niet uit. Artikel 7:629 BW lid 1 spreekt van het "naar tijdruimte vastgestelde loon", waar blijkens jurisprudentie vaste toeslagen onder zouden vallen.
Werkgever betaalt mij echter al maanden geen toeslagen uit.
Daarnaast maakt werkgever ook onderscheid tussen zij die wel toeslagen ontvangen en zij die geen toeslagen ontvangen. Zo krijg ik dus geen 100% van het naar tijdruimte vastgestelde loon, maar iemand die enkel dagdiensten werkt en nooit toeslagen krijgt, wordt bij ziekte wel 100% doorbetaald. Ik heb dus sterk het idee dat werkgever zich verkijkt op dat begrip van naar tijdruimte vastgestelde loon en maar blijft rekenen met het basisloon.
Uit jurisprudentie blijkt dat je bv wel 100% basisloon mag betalen, zolang dit boven de 70% van het naar tijdruimte vastgestelde loon blijft. Maar je mag niet de ene werknemer 100% doorbetalen en de ander minder.
Daarbij als je het 2e ziektejaar 70% basisloon gaat betalen, kom je weer uit onder de 70% van het naar tijdruimte vastgestelde loon en dat mag weer niet. De opvatting van werkgever lijkt hier en daar dus op wat problemen te stuiten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds