Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Unieke casus en vraag Wet WOZ
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 3:51    Onderwerp: Unieke casus en vraag Wet WOZ Reageer met quote Naar onder Naar boven

De volgende casus:
- begin 2010 tijdig binnen 6 weken bezwaar gemaakt tegen de vastgestelde WOZ-waarde.
- in mei 2010 een briefje ontvangen van de gemeente met als onderwerp 'uitspraak op bezwaar'. En als enige inhoudelijke zin:'ik heb het voornemen om uw bezwaar af te wijzen. Getekend de heffingsambtenaar.

Behalve een datum staat er verder helemaal niets in dit 'besluit'. Als dat al zo gezien zou moeten worden, afgezien van het 'onderwerp'.

De vraag is: had ik formeel binnen 6 weken in beroep moeten gaan? Ondanks alle ontbrekende vormvereisten die staan in de AWB.

Of kan de gemeente er zich op beroepen 'uitspraak' te hebben gedaan? En er derhalve dan niet tijdig beroep is ingesteld.

De Wet schrijft voor dat er binnen het kalenderjaar uitspraak gedaan moet worden inzake bezwaren Wet WOZ (( artikel 30, eerste lid Wet WOZ en artikel 25, erste lid, Algemene wet inzake rijksbelastingen). Misschien in 2011 bij uitblijven nadere berichten beroep tegen uitblijven besluit met als verdediging dat de brief niet als besluit geinterpreteerd kon worden? Maar ben dan weer afhankelijk van de rechter. Er staat immer duidelijk boven 'besluit op bezwaar'.

Zie echt uit naar jullie visie hierop. Kon er niets over vinden.

Nog een klein gedeelte uit de AWB inzake vormvoorschriften:
Art. 6:22. [Schending vormvoorschrift] (6.2.14) [Geschiedenis: VvW; MvT + bis; versie 1 januari 1998] • [Jurisprudentie: LJN AA3546; AE3713; AE4247]
Een besluit waartegen bezwaar is gemaakt of beroep is ingesteld, kan, ondanks schending van een vormvoorschrift, door het orgaan dat op het bezwaar of beroep beslist, in stand worden gelaten indien blijkt dat de belanghebbenden daardoor niet zijn benadeeld.


Art. 6:23. [Vermelding rechtsmiddel beroep] (6.2.15) [Geschiedenis: VvW; MvT + bis; versie 1 januari 1998]
-1. Indien beroep kan worden ingesteld tegen de beslissing op het bezwaar of beroep, wordt daarvan bij de bekendmaking van de beslissing melding gemaakt.
-2. Hierbij wordt vermeld door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan beroep kan worden ingesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 4:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zei die heffingsambtenaar er zèlf over?
Voor het geval je 'm gebeld hebt hierover.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 6:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier klopt geen donder van. Dit is een zogenaamd voorgenomen besluit. Een beslissing op bezwaar dient een afgeronde beslissing te zijn dus daar moet ook in staan waarom er niet is afgeweken, dat de WOZ-waarde van de eerste beslissing in stand blijft, dat de rechtsmiddelenclausule ontbreekt en op welke artikelen de beslissing is gebaseerd. Als je echter de bezwaarprocedure achter de rug hebt, dan dien je naar de rechter te gaan. Dat is alleen het geval als in die eerste beslissing ook echt stond dat je in bezwaar moest en niet dat je eerst een zienswijze kon indienen. Ik vermoed dat je die zaak met 2 vingers in de neus gaat winnen. Mocht de gemeente tijdens de procedure intrekken dan dien je ze erop te wijzen dat je kosten hebt moeten maken.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 9:48    Onderwerp: Re: Unieke casus en vraag Wet WOZ Reageer met quote Naar onder Naar boven

minofmeer schreef:
De volgende casus:
- begin 2010 tijdig binnen 6 weken bezwaar gemaakt tegen de vastgestelde WOZ-waarde.
- in mei 2010 een briefje ontvangen van de gemeente met als onderwerp 'uitspraak op bezwaar'. En als enige inhoudelijke zin:'ik heb het voornemen om uw bezwaar af te wijzen. Getekend de heffingsambtenaar.


Dit is naar alle waarschijnlijkheid een voorgenomen besluit. Ik zou eerder af gaan op de inhoudelijke zin dan op het onderwerp. Ga dit wel zo spodig mogelijk na bij de gemeente.

Indien het toch als een besluit op bezwaar bedoeld is dan kunt u alsnog een beroepschrift indienen bij de rechbank en daarbij een beroep doen op verschoonbare termijnoverschrijding (artikel 6:11 Awb). In art 6:11 Awb is bepaald dat ten aanzien van een na afloop van de termijn ingediend beroepschrift de niet-ontvankelijkheid vanwege de termijnoverschrijding achterwege blijft indien redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest. Vanwege het gebruik van het woord voornemen is de kans groot dat de rechter u gelijk geeft en de zaak alsnog inhoudelijk behandeld.

Het enige wat dat nog in de weg kan staan is een te lang stil zitten van uw kant of (maar dat blijkt niet uit uw bericht) de mogelijkheid dat de rechter vindt dat uit de brief voldoende bleek dat het bedoeld was als een besluit (bijvoorbeeld door een beroepsclausule).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 9:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja ok, dus ondanks dat het onderwerp van de brief 'uitspraak op bezwaar' is, kan dit in geen enkel geval zo gezien worden? En is deze brief in alle gevallen aan te merken als een 'voorgenomen besluit'?

En is de gemeente in alle gevallen verplicht een uitspraak te doen met motivatie en melden rechtsmiddelen? Kan de gemeente zich er niet op beroepen uitspraak te hebben gedaan met vormfouten?

Kijk bezwaar tegen dit 'besluit' is in ieder geval te laat. En dus niet-ontvankelijk.

Tegen een voorgenomen besluit is geen bezwaar mogelijk? (in deze casus?)?

Wat moet ik nou doen? Kon toch niet in bezwaar tegen dat 'voorgenomen besluit'?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het enige wat dat nog in de weg kan staan is een te lang stil zitten van uw kant of (maar dat blijkt niet uit uw bericht)


Excusus BarL. Je had je bericht net geplaatst voordat ik het gelezen had.

Ik heb inderdaad vanaf mei niets meer gedaan, aangezien ik het definitieve besluit nog afwacht. En nu begin te twijvelen.

Misschien wil je nog aanvullen gezien mijn vorige reactie.

Dank je.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

minofmeer schreef:
Quote:
Het enige wat dat nog in de weg kan staan is een te lang stil zitten van uw kant of (maar dat blijkt niet uit uw bericht)


Misschien wil je nog aanvullen gezien mijn vorige reactie.

Dank je.


Tegen een voorgenomen besluit kun je een zienswijze indienen. Tegen een definitief besluit op bezwaar kan beroep worden ingesteld.

Ik vind het heel lastig om een uitgebreider advies te geven omdat ik de tekst van de brief niet ken. Maar het lijkt mij sterk dat de rechter een brief zonder rechtsmiddelenclausule en met de strekking voorgenomen besluit toch als een besluit kenmerkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegen een voorgenomen besluit kan een zienswijze worden ingediend. Dit zou dan wel aangegeven moeten zijn (dat is niet het geval). Een zienswijze indienen is niet verplicht. Stilzitten mag. Er dient uiteindelijk wel een voor beroep vatbaar besluit te worden genomen. Daartegen dient wel tijdig bezwaar gemaakt te worden op straffe van niet-ontvankelijkheid.

In dit geval is dit materieel vermoedelijk geen beslissing op bezwaar; de inhoud heeft namelijk niets met een definitief besluit te maken en spreekt ook expliciet over een voornemen. Formeel mogelijk wel door de aanduiding erboven (echter een en ander is dus niet met elkaar te rijmen dus ik denk dat daar wel succesvol tegen opgekomen kan worden hetzij bij de gemeente hetzij de rechtbank).

De winkans van twee vingers in de neus moet ik iets nuanceren; sinds mei is er niets gedaan. Dit kan een complicerende factor zijn, maar is geheel afhankelijk van de vraag welke 'product' hier precies is opgeleverd (en zoals Bart terecht al opmerkt ben je behoorlijk op het verkeerde been gezet). De gemeente om inlichtingen vragen is een goede eerste stap zoals andere Bart al schrijft.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok duidelijk zover.
Zover lijkt de consensus te zijn dat het mogelijk discutabel is of er al dan niet een voornemen op besluit al dan niet een definitief besluit is genomen.

De conseqentie daarvan lijkt mij dat de AWB weliswaar vormeisen stelt, maar dat die vormeisen sanctieloos zijn?

Oftewel er wordt een 'besluit' (onduidelijk van welke categorie) genomen maar deze voldoet niet aan de voorschriften en zou geen enkele consequentie hebben voor het beslissend orgaan???

Thans is dus niets zeker?! Vinden jullie dat ook zo? Of is daar ergens in de Wet of jurisprudentie nog iets over gezegd of geschreven. (kon het zelf niet vinden).

Zie AWB:
Art. 6:23.
1.Indien beroep kan worden ingesteld tegen de beslissing op het bezwaar of beroep, wordt daarvan bij de bekendmaking van de beslissing melding gemaakt.
-2. Hierbij wordt vermeld door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan beroep kan worden ingesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 11:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

PS
Quote:
Ik vind het heel lastig om een uitgebreider advies te geven omdat ik de tekst van de brief niet ken


In mijn eerste bericht staat alle informatie die er in de brief vd gemeente staat (dus 1 zin, de datum van mei 2010, onderwerp, ondertekening).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zult in actie moeten komen! Die onduidelijkheid ontslaat je niet van de plicht om nu nog steeds stil te blijven zitten. Immers nu ken je de 2 scenario's en kun je via de gemeente kijken welk scenario van toepassing is.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
musje



Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 20:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi


Ik heb het voornemen om uw bezwaar af te wijzen aldus de ambtenaar. Vervolgens doe je er niets mee.Het is nu oktober een half jaar verder.
Het verbaast mij dat niemand het advies geeft om te betalen. De deurwaarders zijn begonnen met het innen van WOZ. Dat betekent dus extra kosten .

Musje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals gezegd met een voornemen hoef je niets te doen. Voor de voortgang is het gemakkelijk om dan al je argumenten op tafel te leggen zodat je vervolgens nog eens gratis in de herkansing kan in de bezwaarfase. Betalen maakt niet veel uit; OZB volgt uit WOZ maar dat zal dan om tientjeswerk op jaarbasis gaan. Dat zal echt niet onoverkomelijk zijn.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2010 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

minofmeer schreef:
Ja ok, dus ondanks dat het onderwerp van de brief 'uitspraak op bezwaar' is, kan dit in geen enkel geval zo gezien worden?

Daarvoor moet m.i. de brief als geheel worden beoordeeld, en die hebben wij niet. Verder zou het me niet verbazen als verschillende rechters hier verschillend over oordelen. Het is maar net hoe je de brief uitlegt.

Als je de reactie van BartL goed leest, zie je dat hij het ook mogelijk acht dat het om een besluit gaat. In dat geval zou het nu te laat zijn om nog beroep in te stellen, maar kun je wellicht met een beroep op art. 6:11 Awb je beroep alsnog ontvankelijk verklaard krijgen wegens een verschoonbare termijnoverschrijding.

Quote:
En is de gemeente in alle gevallen verplicht een uitspraak te doen met motivatie en melden rechtsmiddelen? Kan de gemeente zich er niet op beroepen uitspraak te hebben gedaan met vormfouten?

Een beslissing op bezwaar met vormfouten is nog steeds een beslissing op bezwaar. Vormfouten kun je aankaarten in een beroepsprocedure bij de rechter, maar dan moet je beroep wel ontvankelijk worden verklaard.

Quote:
Kijk bezwaar tegen dit 'besluit' is in ieder geval te laat. En dus niet-ontvankelijk.

Bezwaar tegen een beslissing op bezwaar kan sowieso niet. Je moet het beroepschrift bij de rechtbank indienen.

Of handiger in dit geval: stuur een brief naar het bestuursorgaan waarin je vraagt wanneer je de beslissing op bezwaar kunt verwachten en waarin je aangeeft dat, mocht de gemeente menen al een beslissing op bezwaar te hebben genomen, je brief moet worden opgevat als een beroepschrift tegen die beslissing. De gemeente zal het beroepschrift dan doorsturen naar de rechtbank.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
minofmeer



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: wo 27 okt 2010 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

artikel 30, lid 8 Wet WOZ luidt:
8. Op een bezwaarschrift dat niet is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar, doet de in artikel 1, tweede lid, bedoelde gemeenteambtenaar, in afwijking van artikel 7:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, uitspraak in het kalenderjaar waarin het bezwaarschrift is ontvangen.

Derhalve ben ik voornemens in januari 2010 beroep in te stellen tegen het uitblijven van een beslissing op bezwaar.

Als er dan een reactie komt van dat er al een definitieve uitspraak was gedaan, zal ik jullie tips gebruiken. Daarvoor dank!

Nu nog aan de gemeente vragen hoe het nou zit lijkt me minder handig, aangezien er dan het verwijt bestaat van late reactie.

Ik heb in dit forum alles weergegeven over de inhoud van de brief. Wat ik raar blijf vinden is dat er dus een inhoudelijke brief door het bestuursorgaan gezonden kon worden waarin staat dat men een voornemen heeft tot afwijzing, maar dat door het 'onderwerp' boven de brief zonder meer de mogelijkheid blijft bestaan dat de rechter besluit dat deze brief wel degelijk als een definitief besluit zou moeten worden beoordeeld. Maar daar is door jullie al op ingegaan.

En overigens: ik had wel beroep in kunnen stellen in eerste instantie in het voorjaar, maar dan had de gemeente waarschijnlijk gezegd dat het een voornemen is zoals de gemeente schreef, en was om die reden het beroep weer ongegrond.

Beetje vicieuze cirkel dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds