Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

UL Burgerlijk Procesrecht: Oefententamens gevraagd!
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vervelend voor al die mensen die last hadden van het openbaar vervoer. Ik heb weinig last ondervonden van de trein, totaal maar 7 minuten vertraging en ik heb weinig te maken met bussen en trams. Volgens mij was het nog best druk, dus veel mensen hebben het toch op tijd gehaald. Maar wel erg gemeen dat er geen rekening wordt gehouden met deze weersomstandigheden. Mensen die tentamens hadden van hogescholen hadden geluk want daar vervielen de tentamens.

Over het tentamen, ik vond het oefententamen representatief voor dit tentamen. Ik heb maar twee dagen geleerd (door de overige tentamens) dus ik hoop op het beste. Het zijn casustentamens dus je kan er weinig van zeggen. Verder heb ik voor mijn gevoel alles kunnen invullen behalve twee of drie vragen vanwege tijdstekort ..die vragen werden dus een beetje gehaast opgeschreven.

Maar goed, prettige vakantie iedereen. Nu pas twee crimi tentamens in januari, daarna een weekendje naar Kopenhagen ..en pas in februari terug naar Leiden. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat hadden jullie bij de arbitrage vragen? Ik had ook 6 en 6a Rv bij die eerste vragen. Ik had overigens ook nog Ponteceen/Stratex over dat beroep van tussenvonnissen ten aanzien van het interlocutoire gedeelte. Berkel Tribosa had ik niet. Ik denk dat ik het wel gehaald heb. Ging erg goed.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had verschillende arresten, Jansen/Hobbelen, Gouda/Lutz, Kastelijn en nog een paar.

Ik had trouwens ook 6 sub a jo. 6a sub a RV bij de beginvraag.

Ik had dat er sprake was van een ad hoc tribunaal (dus een tribunaal die moest opgezet worden) omdat in beginsel de beide partijen niet bij hun overeenkomst hadden voorzien in arbitrage bij conflicten. Pas later waren beide partijen het ermee eens dat het geschil naar arbitrage moest, dus het moest later opgericht worden, ad hoc dus.

Wat betreft dat naleven...ik had daar dat het warenhuis voor de tenuitvoerlegging van het arbitraal vonnis naar de verzieningenrechter kan stappen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tesh



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oops, in de instinkers gestapt!

Arresten die ik had: Ponteceen (casus I.6), M'Barek/Van der Vloodt (casus I.7), Kastelijn/Gem. Achtkarspelen (casus II.2), Gouda/Lutz (casus II.2) en Janssen/Hobbelen (casus III.2).

Arbitrage: volgens mij zou naar de voorzieningenrechter (artikel 1062 Rv) niet kunnen, omdat niet duidelijk was of dit voor hoger beroep vatbaar was. In ieder geval heb ik het zelf ook niet uitvoerig uitgewerkt, ik heb de mogelijkheid voor hoger beroep genoemd, maar ik zou niet weten hoe het zit.

Ik dacht juist wel dat er sprake was van ad-hoc arbitrage: overeengekomen dat het tussen die twee zou gelden + het feit dat het een Nederlands Scheidsgerecht voor warenhuizen is, dus door naar de algemene bepaling artikel 1020 Rv (had ik uit Compendium BPR, nr.14.1.4).

Hoe zou casus II.3 (bewijskracht) in elkaar zitten?
_________________
Noblesse oblige
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: ma 21 dec 2009 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wist niet wat adhoc arbitrage was Embarassed Heb er denk ik volledig overheen gelezen. De 2e vraag had ik ook over die voorzieningenrechter. Was een gokje.

Hoe hadden jullie overigens dat vonnis gekwalificeerd. Ik dacht interlocutoir vandaar Ponteceen/Stratex.

Wat dat bewijsrecht betreft. Ik ben begonnen met de hoofdregel te noemen, vrije waardering van het bewijs door de rechter. Artikel 152 Rv. Vervolgens het pv gekwalificeerd als een authentieke akte en dus dwingend bewijs artikel 156 juncto 157 Rv. De verklaring van Aalstra komt geen waarde toe omdat deze een partij getuige is. Artikel weet ik even niet meer.

En dan nog die vraag over het conservatoire beslag en het vereiste van gegrondde vrees, Ik had dat dit niet vereist was in 711 juncto 734 Rv.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tesh schreef:
Oops, in de instinkers gestapt!

Arresten die ik had: Ponteceen (casus I.6), M'Barek/Van der Vloodt (casus I.7), Kastelijn/Gem. Achtkarspelen (casus II.2), Gouda/Lutz (casus II.2) en Janssen/Hobbelen (casus III.2).

Arbitrage: volgens mij zou naar de voorzieningenrechter (artikel 1062 Rv) niet kunnen, omdat niet duidelijk was of dit voor hoger beroep vatbaar was. In ieder geval heb ik het zelf ook niet uitvoerig uitgewerkt, ik heb de mogelijkheid voor hoger beroep genoemd, maar ik zou niet weten hoe het zit.

Ik dacht juist wel dat er sprake was van ad-hoc arbitrage: overeengekomen dat het tussen die twee zou gelden + het feit dat het een Nederlands Scheidsgerecht voor warenhuizen is, dus door naar de algemene bepaling artikel 1020 Rv (had ik uit Compendium BPR, nr.14.1.4).

Hoe zou casus II.3 (bewijskracht) in elkaar zitten?


Hoger beroep zou alleen kunnen als partijen daarin hadden voorzien. (art. 1050 Rv). Dat kwam uit de casus niet naar voren dus kan je dat niet automatisch aannemen, daarom ben ik er niet vanuit gegaan, daardoor gaan sneller de pijlen wijzen naar de voorzieningenrechter.

Ik heb ook ad hoc arbitrage: omdat de overeenkomst pas gesloten is nadat het geschil gerezen is. Alleen was mijn antwoord misschien niet duidelijk, paragraaf 14.1.3. van je compendium. Of bedoel jij juist te wijzen dat je zelf de institutionele rechter had?

En op aanvullen van Patricia, had ik bij partijgetuige dat het bewijs niet goed gewaardeerd kan worden, art. 164 lid 2 Rv ..als ik het zou uit mijn hoofd mag zeggen.

Trouwens valt me nu pas op ...hoeveel het oefententamen lijkt op dit tentamen, zelfde arresten alleen de casussen in een ander jasje. Vandaar dat ze misschien niet te veel oefenarresten hadden Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Viel mij inderdaad ook op hoeveel het tentamen leek op het oefententamen. Ik dacht juist dat er nu wel andere arresten gevraagd zouden worden, Ze vroegen nu vrijwel precies de dingen die op het oefententamen aan de orde zijn geweest. Wat hadden jullie nu voor vonnis ?
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tesh



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 10:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht aan een interlocutoir vonnis (er werd bewijs verlangd door de rechter).

En wat betreft arbitrage: nee, geen constitutionele rechter erbij gehaald. We shall see, we zijn in ieder geval geweest!

Fijne feestdagen!
_________________
Noblesse oblige
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tesh



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 12


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, dat Ponteceen/Stratex (op de een of andere manier heb ik op het tentamen Proteceen/Stratex opgeschreven) heb ik ook bij dat interlocutoire vonnis gebruikt.

Waarom juncto je van 711 naar 734? Ik had 711, omdat hij die zaken toch niet meer geleverd wil krijgen en volgens lid 1 wel vrees voor verduistering. Na ja, ik weet het niet hoor... ik was daar sowieso een tijdje mee bezig om het uit te puzzelen en alle mogelijkheden op een rij te zetten. Gelukkig was het geen MC tentamen, laissez-faire, laissez-passer.

Patricia20 schreef:
Ik wist niet wat adhoc arbitrage was Embarassed Heb er denk ik volledig overheen gelezen. De 2e vraag had ik ook over die voorzieningenrechter. Was een gokje.

Hoe hadden jullie overigens dat vonnis gekwalificeerd. Ik dacht interlocutoir vandaar Ponteceen/Stratex.

Wat dat bewijsrecht betreft. Ik ben begonnen met de hoofdregel te noemen, vrije waardering van het bewijs door de rechter. Artikel 152 Rv. Vervolgens het pv gekwalificeerd als een authentieke akte en dus dwingend bewijs artikel 156 juncto 157 Rv. De verklaring van Aalstra komt geen waarde toe omdat deze een partij getuige is. Artikel weet ik even niet meer.

En dan nog die vraag over het conservatoire beslag en het vereiste van gegrondde vrees, Ik had dat dit niet vereist was in 711 juncto 734 Rv.

_________________
Noblesse oblige
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ging naar 734 Rv omdat het om volgens mij om afgifte van goederen ging, namelijk die bedrijfsvoorraad. Hierdoor was voor de bedrijfsvoorraad ook geen gegrondde vrees vereist. Ik had een juncto in mijn wetboek naar 734 Rv.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nobility

Nobility

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 315


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had ook interlocutair vonnis vanwege bewijs met dat arrest, dus dat zal wel goed zitten.

Wat ik had met conservatoir beslag weet ik niet meer zo goed, maar ik had dat er geen verduistering voor nodig was. Ik had geen 734, wel tijdens het oefententamen maar toen was de casus anders.

Ik weet nog wel dat ik erg zat te twijfelen op het tentamen, maar we hebben ons best gedaan en nu is het gewoon afwachten. Ik ga lekker nu genieten van de kerstvakantie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: di 22 dec 2009 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er ook lekker van genieten. Heb zojuist de laatste kerstcadeau's gekocht. Iedereen hele fijne kerstdagen!!
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Komende week de cijfers. Ben benieuwd.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Snaper2



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Patricia20 schreef:
Komende week de cijfers. Ben benieuwd.


Nog niets gezien Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Patricia20

Patricia20

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 554


BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begin volgende week pas. Vertelde een docent me net. Alsof 3 weken niet lang genoeg is. Doe dan geen tentamens vlakbij de feestdagen.
_________________
Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds