Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
reparatiehuwel...
Top Best Forex...
aansprakelijkh...
Dakvenster zon...
Verplicht uitj...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 19 mrt 2024 10:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijk arbeidscontract: opzegtermijn
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
draakula



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 9:43    Onderwerp: Tijdelijk arbeidscontract: opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Opgelost, bedankt.

Laatst aangepast door draakula op ma 05 nov 2018 13:57, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

draakula schreef:
Quote:

Allereerst wat er in mijn contract staat

In mijn arbeidscontract staat niet expliciet dat ik een tussentijdse opzegmogelijkheid heb. Er staat wel in dat er een Arbeidsvoorwaardenregeling van toepassing is. In deze regeling staat het volgende onder de kop 'Arbeidsovereenkomst':

en
Quote:

In geval er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor een tijdelijk contract van minimaal 6 maansen dan wel een contract van onbepaalde tijd, geldt nadat de proeftermijn is verstreken, een opzegtermijn van 1 maand voor werknemer. Deze opzegtermijn gaat in op de 1e van de maand volgend op het ontvangst van het ontslag.

De opzegtermijn voor [bedrijf] is afhankelijk van de lengte van het dienstverband: bij een dienstverband langer dan 6 maanden maar korter dan 5 jaar: 1 maand; etc. etc.


Er staat dus wél expliciet beschreven dat je tussentijds kunt opzeggen.
But, gooi geen oude schoenen weg, voordat je nieuwe hebt.

Dus 1st contract tekenen bij nieuwe werkgerver, ingaande de termijn dat je opzegtermijn loopt.

En let eel, de nieuwe werkgever kan je binnen de proeftijd ontslaan, indien het een uitzendcontract is, ala minuut.

Succes!
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 12:33    Onderwerp: Re: Tijdelijk arbeidscontract: opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

draakula schreef:
Hier is iets soortgelijks aan de hand. Echter staat er bij mij in de voorwaarden wel expliciet dat de opzegtermijn van toepassing is op een tijdelijk arbeidscontract.

Dan lijkt me dat een goed argument vóór de mogelijkheid van tussentijdse opzegging.

Quote:
Uiteraard zou ik wanneer mijn werkgever niet instemt met mijn ontslag er veel liever voor kiezen om het contract gewoon uit te zitten. Echter weet ik niet of dit een mogelijkheid is wanneer ik eerst zelf ontslag neem.

Je kunt eerst gewoon vragen of je werkgever het met je eens is dat je het contract tussentijds mag opzeggen. En dan schrijf je in je ontslagbrief dat je je door de werkgever hebt laten voorlichten over de mogelijkheid van tussentijdse opzegging, dat je begrepen hebt dat die mogelijkheid er inderdaad is, en dat je met deze brief de arbeidsovereenkomst opzegt met inachtneming van de opzegtermijn en dus per [einde van de volgende maand].

Is de werkgever van mening dat tussentijdse opzegging niet (voor beide partijen) is overeengekomen, dan sta je m.i. nog steeds sterk, maar bestaat de kans dat de werkgever zich niet bij de opzegging zal neerleggen. Ik zou in dat geval de werkgever vragen waarom er dan in de arbeidsovereenkomst staat dat de opzegtermijn ook van toepassing is op tijdelijke overeenkomsten. Als daar geen verklaring voor is, tja. Als daar wel een goede verklaring voor is (bijv. het staat niet in de eigenlijke arbeidsovereenkomst maar in een handboek waarnaar de arbeidsovereenkomst verwijst, en in het bedrijf is het normaal dat tijdelijke contracten soms wel en soms niet een beding tot tussentijdse opzegging hebben), dan levert opzegging een zeker risico op.

Waarschijnlijk is de werkgever het gewoon met je eens dat tussentijds opzeggen mogelijk is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
draakula



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 16:07    Onderwerp: Re: Tijdelijk arbeidscontract: opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Paul en bona fides voor jullie reacties.
Opgelost,bedankt


Laatst aangepast door draakula op ma 05 nov 2018 13:58, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@draacula, je citeerde:
"

In geval er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor een tijdelijk contract van minimaal 6 maansen dan wel een contract van onbepaalde tijd, geldt nadat de proeftermijn is verstreken, een opzegtermijn van 1 maand voor werknemer. Deze opzegtermijn gaat in op de 1e van de maand volgend op het ontvangst van het ontslag.

De opzegtermijn voor [bedrijf] is afhankelijk van de lengte van het dienstverband: bij een dienstverband langer dan 6 maanden maar korter dan 5 jaar: 1 maand; etc. etc."

En dan wordt er gezocht naar problemen (...)

Ga je ook 1st bij een groen licht 112 bellen, met de vraag of ze willen bevestigen dat je door het groene licht mag rijden?

Er zin , behalve de gebruikelijke opzegtermijn gëén verdere voorwaarden gestelt. En daarmee is de kous af.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: za 15 sep 2018 16:45    Onderwerp: Re: Tijdelijk arbeidscontract: opzegtermijn Reageer met quote Naar onder Naar boven

draakula schreef:
bona fides schreef:
Als daar wel een goede verklaring voor is (bijv. het staat niet in de eigenlijke arbeidsovereenkomst maar in een handboek waarnaar de arbeidsovereenkomst verwijst, en in het bedrijf is het normaal dat tijdelijke contracten soms wel en soms niet een beding tot tussentijdse opzegging hebben), dan levert opzegging een zeker risico op.


Hier maak ik mij zorgen over. Mocht werkgever met een dergelijk argument komen - wat zijn de risico's die ik loop?

De kans lijkt mij 99% dat de werkgever, gelet op de formulering van je contract, het helemaal met je eens is dat tussentijds opzeggen mogelijk is.

Quote:
Stel ik overleg mijn ontslag en stel mijn ontslagbrief op zoals u in uw antwoord net heeft uiteengezet. Kan mijn werkgever later alsnog stellen dat dit een onrechtmatige opzegging is?

Dan heb je dus in je brief al duidelijk gemaakt dat je opzegging dan niet geldt.

Maar ben je echt bang dat je werkgever je gaat voorliegen (dus eerst zeggen dat je wel kunt opzeggen om dat later te ontkennen), vraag het dan per e-mail of laat het hem op papier zetten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2018 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Buiten of het wel of niet kan.. Je zal als werkgever maar aan een werkgever vastzitten die er helemaal niet meer wilt werken. Dient zijn ontslag in en die weiger je vervolgens. Nou veel plezier met je ontevreden medewerker op de werkvloer.

Volgens mij zijn die tijdelijke contracten alleen maar in het voordeel van de werknemer in de zin dat een tijdelijk contract voor 1 jaar ook werkgarantie voor 1 jaar bied (mits niet failliet en je goed werkt verricht en zo). Wil je als medewerker weg mag dat altijd met een maand opzegtermijn (tenzij anders is overeengekomen).

Ik zie in de TS iets staan over dat het termijn ingaat vanaf de eerste van de maand. Dus als je op 1 januari opzegt je pas eind februari weg zou mogen (kan in overleg natuurlijk eerder). Hou daar dan rekening mee met je nieuwe baan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22888


BerichtGeplaatst: za 22 sep 2018 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Volgens mij zijn die tijdelijke contracten alleen maar in het voordeel van de werknemer in de zin dat een tijdelijk contract voor 1 jaar ook werkgarantie voor 1 jaar bied (mits niet failliet en je goed werkt verricht en zo). Wil je als medewerker weg mag dat altijd met een maand opzegtermijn (tenzij anders is overeengekomen).

Dat is dus geheel onjuist.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018 13:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

[...]

Dat is dus geheel onjuist.


Juridisch zeker, maar leuk als je iemand met een jaarcontract in dienst hebt die weg wil na 3 maanden en de hele organisatie gaat dwarsbomen door bijvoorbeeld 'minder intensief' te werken. Elke dag iets later op het werk te verschijnen en eerder naar huis en toevallig iets te vaak in de file staan.
Als je weg wilt komt je echt wel weg.

Wil je het juridisch goed doen dan zou je een tussentijds opzegbeding moeten laten opnemen. Maar dan kom je niet al te goed over naar je werkgever.

En anders maar in goed overleg (wederzijds goedvinden).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:


Wil je het juridisch goed doen dan zou je een tussentijds opzegbeding moeten laten opnemen. Maar dan kom je niet al te goed over naar je werkgever.



Moi daar hebben bankiers en COE's aanmerkelijk minder moeite mee.
Echter ze zijn dan meestal ernstig bescheiden (...)
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2018 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien offtopic, maar ik zou ook even je contract goed nalezen of er geen aprake van een concurrentiebeding is. Dat zie je ook steeds meer.

In dat geval zou je (in jouw geval) wel tussentijds kunnen opzeggen bij je oude werkgever, maar dan mag je bijvoorbeeld weer niet (meteen) aan de slag bij een andere werkgever als het gaat om een soortgelijke functie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds