Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Teveel verkregen reiskosten terugbetalen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
meyo



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2022 22:01    Onderwerp: Teveel verkregen reiskosten terugbetalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

4 jaar geleden ben ik verhuisd en heb ik aan mijn werkgever de datum doorgegeven van inschrijving op het nieuwe adres. Dit adres ligt +/- 50km dichterbij mijn werk dan mijn vorige adres. Afgelopen week heb ik te horen gekregen dat ze ontdekt hebben dat ik teveel reiskosten heb ontvangen de afgelopen 4 jaar. Totaal komt dit neer op ongeveer €4000.

Destijds is me niet opgevallen op mijn loonstrook dat de reiskosten hetzelfde zijn gebleven omdat mijn salaris niet elke maand hetzelfde is. Op mijn loonstrook staat mijn nieuwe adres. Wel "Reiskosten aantal 47". Dit blijkt km's te zijn, maar dit staat er op mijn loonstrook niet bij. Ik krijg post op mijn adres en op het werk doe ik mee met een puntenspaarplan voor fietsers. Op deze pagina staat 8km. Afgelopen december heb ik tijdens zwangerschapsverlof de volledige maand betaald gekregen en dit dezelfde maand nog gemeld.

Voor zover ik weet ben ik altijd scherp en geef ik uit eigen beweging aan als er een fout in mijn loonstrook te zien is.

Mijn werk heeft aangegeven dat het een fout in een programma is en er geen schuldige aan te wijzen is.

In de wet vind ik niets hierover, behalve "goed werkgeverschap" en uiteraard ook "goed werknemerschap". Voor zover ik kan vinden is mijn werkgever verplicht "regelmatig" zaken te controleren en wordt dit van mij ook verwacht. Er is echter geen richtlijn te vinden voor "regelmatig" en ook niet voor "niet te lang geleden". Ik vind namelijk dat de fout zich niet te lang geleden voorgedaan moet hebben willen ze dit geld terug kunnen vorderen.

Wat zijn mijn rechten? Kunnen ze mij verplichten het volledige bedrag terug te betalen? Ik vind dat dit een zaak is dat van 2 kanten verkeerd gegaan is en ik ben dan ook bereid de helft terug te betalen, maar hier gaan ze niet akkoord mee. Hebben ze dit recht?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 1:53    Onderwerp: Re: Teveel verkregen reiskosten terugbetalen Reageer met quote Naar onder Naar boven

meyo schreef:
Wat zijn mijn rechten? Kunnen ze mij verplichten het volledige bedrag terug te betalen? Ik vind dat dit een zaak is dat van 2 kanten verkeerd gegaan is en ik ben dan ook bereid de helft terug te betalen, maar hier gaan ze niet akkoord mee. Hebben ze dit recht?

Het lijkt erop dat er sprake is van "onverschuldigde betaling", en zulke bedragen moeten in beginsel inderdaad terugbetaald worden, of de ontvanger het nou in de gaten had of niet.

Maar ik ben het met je eens dat van een werkgever de nodige zorgvuldigheid verwacht mag worden. Hoe kan het zijn dat je werkgever dit pas na 4 jaar ontdekt...

In de praktijk lijkt de rechter al snel aan jouw kant te staan:
https://www.vanzijl-advocaten.nl/artikelen/arbeidsrecht-actueel/2012/terugvordering-teveel-betaald-salaris-in-strijd-met-goed-werkgeverschap
Quote:
In de jurisprudentie van kantonrechters wordt terugvordering van te veel betaald loon nogal eens in strijd met goed werkgeverschap geacht. Het gaat dan om gevallen waarin aan de werknemer niet duidelijk hoefde te zijn dat te veel was betaald, bijvoorbeeld omdat er een fout is gemaakt in de berekening van de in te houden loonbelasting of premies werknemersverzekeringen. Indien die fout niet leidt tot heel grote verschillen in het netto loon, kan het zijn dat de werknemer inderdaad niet duidelijk was geworden dat hij te veel netto loon ontving. Het verschil is dan weliswaar onverschuldigd door de werkgever betaald, maar de werknemer zou in financiële problemen kunnen komen als hij plotseling geconfronteerd zou worden met een terugvordering, die nog wel eens in de papieren zou kunnen lopen als de fout in de loonberekening over een langere periode is gemaakt. In die gevallen wordt terugvordering van het onverschuldigd betaalde deel van het loon doorgaans in strijd met goed werkgeverschap geacht.

https://www.intermediair.nl/personal-finance/inkomen/mag-de-werkgever-teveel-betaald-loon-terugvorderen
Quote:
Vaak hebben werknemers niet door of zij maandelijks het correcte loon ontvangen. In principe kan de werkgever het teveel betaalde loon terugvorderen omdat het onverschuldigd is betaald. Maar als de werknemer aannemelijk kan maken dat hij volstrekt niet wist dat de loonbetaling niet klopte dat kan de werkgever in redelijkheid niet het teveel betaalde loon van de werknemer terugvorderen. De werkgever handelt dan in strijd met het goed werkgeverschap door het teveel betaalde loon terug te vorderen op grond van onverschuldigde betaling.

https://www.baseadvocaten.nl/nl/news/275/56/Je-hebt-als-werkgever-te-veel-loon-betaald-is-verrekenen-met-toekomstig-loon-toegestaan
Quote:
Let wel: er zijn omstandigheden denkbaar waarbij het niet redelijk is als werkgever het te veel betaalde loon terugverlangt. Uit de rechtspraak volgt dat dit bijvoorbeeld het geval is als de werkgever pas na lange tijd het te veel betaalde loon terugvraagt, terwijl de werknemer niet uit de loonstrook (of anderszins) heeft kunnen afleiden dat er te veel loon is betaald. Daarnaast kan het zo zijn dat werknemer te goeder trouw is. Het is dan ook van belang om te weten of het voor werknemer kenbaar is geweest/had kunnen zijn dat hij te veel loon kreeg. In dit kader is relevant dat zowel op werknemer als op werkgever de verplichting rust om de loonstrook te controleren.

Tot slot dient rekening te worden gehouden met het feit dat als sprake is van een lange periode waarover werknemer te veel loon heeft ontvangen, het mogelijk is dat het een arbeidsvoorwaarde is geworden. Als inmiddels sprake is van een arbeidsvoorwaarde en/of werknemer is te goeder trouw geweest ten aanzien van het te veel betaalde loon, dien je er als werkgever rekening mee te houden dat het terugvorderen van (het gehele) bedrag aan loon dat te veel is betaald in strijd is met het beginsel van goed werkgeverschap. In dat geval is onzeker of de (gehele) vordering ook in rechte afdwingbaar zal zijn.

Tja, gelet op dit alles lijkt het mij dat jouw werkgever zijn handjes mag dichtknijpen als jij uit de goedheid van je hart bereid bent om de helft van het bedrag terug te betalen.

Overigens denk ik niet dat de te hoge reiskostenvergoeding inmiddels een arbeidsvoorwaarde is geworden (in welk geval je er ook in de toekomst recht op zou houden). Waarschijnlijk is in je arbeidsovereenkomst of CAO duidelijk vastgelegd hoe die wordt berekend.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daarbij komt ook nog dat de reiskostenvergoeding nu waarschijnlijk boven de belastingvrije voet is geweest en je het overige op moet geven als inkomen op de aangifte IB.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meyo



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 8:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RB_1969 en bona_fides, heel erg bedankt voor jullie snelle reacties en input. Hier kan ik iets mee. Het lijkt er inderdaad op dat het goed werkgeverschap in geding is als ze me dit willen laten terugbetalen. Het zijn inderdaad nogal wat jaren en het is daardoor opgelopen tot een flink bedrag. Ik ga het gesprek opnieuw aan en ga dit daarin meenemen. Nogmaals erg bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RB_1969



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 199


BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Voor zover ik weet ben ik altijd scherp en geef ik uit eigen beweging aan als er een fout in mijn loonstrook te zien is.


en

Quote:
Destijds is me niet opgevallen op mijn loonstrook dat de reiskosten hetzelfde zijn gebleven omdat mijn salaris niet elke maand hetzelfde is.


Is wel tegenstrijdig, maar nu ben ik even heel kritisch Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meyo



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: za 15 jan 2022 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RB_1969, je hebt helemaal gelijk. Dat ga ik anders verwoorden tijdens het gesprek Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
meyo



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2022 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas, ze blijven bij hun standpunt en ik wordt geacht het gehele bedrag (in termijnen/max 4 jaar) terug te betalen - terwijl ik zwart op wit heb staan dat ik zelf mag bepalen in hoeveel termijnen ik terugbetaal. Ze geven aan mij hiermee "tegemoet" te komen.

Antwoord op goed werkgeverschap is: we hebben dit bij meer mensen ontdekt en blijven bij ons standpunt. We scheren iedereen over één kam. Het is een systeemfout en geen menselijke fout. (Volgens mij wordt elk systeem tot noch toe door mensen ontwikkeld, maar dit aangeven zal weinig helpen.)

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik deze zaak zou winnen echter heb ik geen rechtsbijstandverzekering en mocht ik alsnog verliezen wordt het helemaal een flink bedrag.

Ik ga maar eens kijken of ik hier belastingtechnisch nog iets uit kan halen.

Mocht iemand nog een gouden tip hebben houd ik me aanbevolen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: wo 19 jan 2022 10:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou ook even contact opnemen met de Belastingdienst.
Ik zat in een vergelijkbare situatie en moest opnieuw IB aangifte doen over de twee voorgaande jaren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 22 jan 2022 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meyo schreef:
Antwoord op goed werkgeverschap is: we hebben dit bij meer mensen ontdekt en blijven bij ons standpunt. We scheren iedereen over één kam. Het is een systeemfout en geen menselijke fout. (Volgens mij wordt elk systeem tot noch toe door mensen ontwikkeld, maar dit aangeven zal weinig helpen.)

Mooi moment voor jouw werkgever om het teveel betaalde als leergeld te beschouwen. Gaan ze ook terugvorderen bij ex-werknemers die al jaren geleden vertrokken zijn of met pensioen zijn gegaan?

Ze hebben er vier jaar lang geen last van gehad dat er teveel is betaald en lopen nu tegen een meevaller aan: besparing op reiskostenvergoedingen in de toekomst.

De rechtspraak laat zien dat dit niet gaat om "coulance" van de werkgever maar dat de werkgever gewoon geen recht heeft op terugbetaling in omstandigheden als door jou beschreven.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds