Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 23:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Studeren aan de OU - wat staat me te wachten?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 21:29    Onderwerp: Studeren aan de OU - wat staat me te wachten? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is even geleden dat ik hier was. Nu ben ik nog bezig met Bestuursacademie maar omstandigheden hebben me nu tot de beslissing gebracht om dit jaar verder te gaan met de Open Universiteit. Hou me ten goede, ik ben die omstandigheden op dat punt erg dankbaar want ik wil dit echt heel maar dan ook heel erg graag.

Alleen, wat staat me te wachten straks? Hoe worstelen jullie je een weg door de wereld van de uni. Ik vind het wel spannend en ben tegelijkertijd trots op mezelf dat ik de stap ga nemen. Kan dan ook niet wachten tot in juni mijn huidige opleiding klaar is en ik mijn KMT kan gaan bestellen. Ik werk fulltime dus ik moet het naast mijn werk doen maar dat geeft niet. Ik doe het met plezier. Ik doe het immers al een tijdje.

Zijn er ook mensen van jullie die naar Zwolle gaan trouwens? Dat zal mijn standplaats worden.

Ik hoor erg veel goeds van de OU en wat voor mij vooral belangrijk is, is dat ik de kans krijg om dit te doen. Ik hoef geen toelatingsexamen, geen diploma's (heb wel MAVO/MBO maar dat zou normaliter niet voldoende zijn). Maar ik wordt nu niet meer afgestrafd voor mijn verleden en kan gewoon bewijzen wat ik waard ben. Ik vind dat echt onwijs geweldig.

Ik hoor graag jullie ervaringen. Ben heel benieuwd. Ik denk dat ik voor mijn werk ga starten met staats- bestuursrecht omdat ik dat actief in mijn werk kan gebruiken. Daarna de KMT. Beetje omgedraaid dus maar dat geeft niet. Ik moet het overigens goed kunnen afronden want ik heb beiden al gehad op de academie.

Nou, ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. En tips zijn ook welkom!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: ma 03 apr 2006 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, wat zal ik ervan zeggen?

Ten eerste zul je heel zelfstandig en gedisciplineerd moeten zijn, want je bent zelf degene die bepaalt wanneer je welk tentamen gaat doen en wanneer je gaat studeren en hoeveel tijd je er in stopt. Kost behoorlijk wat zelfdiscipline en wat planning.

Voor mij is het mijn tweede studie aan een universiteit en het is gewoon nu anders dan de eerste keer. Toen was ik "gewoon" student, 18 jaar toen ik begon, en nu ruim 10 jaar later toch behoorlijk wat meer levenservaring opgedaan en toch heel anders met een studie bezig. Maar nu kies je er ook gewoon explicieter voor. Dat zal het voor jou ook wel zijn.

Persoonlijk vind ik tentamens wel te doen tot nu toe, maar ik schrik er wel eens van als ik hoor wat de percentages zijn van de mensen die het niet halen. Het is dus best hard werken om het te halen.

Verder is het mij een beetje onduidelijk welke richting de OU inslaat. Ik was behoorlijk enthousiast over de OU toen ik begon (anderhalf jaar geleden), maar weet nu niet goed meer wat ik moet denken. Komt omdat de OU erg vaak en erg veel loopt te reorganiseren, bijvoorbeeld allerlei nieuwe discussie forums, ik heb er al 3 meegemaakt en ik ben er nog maar net Rolling Eyes . En ze gaan nu de inschrijvingen veranderen en alhoewel de plannen nu redelijk bekend zijn en niet heel dramatisch, houden ze de nieuwe prijzen nog altijd achter.

Het meeste materiaal vind ik wel goed en het is prima geschikt als zelfstudie materiaal. Bijeenkomsten ben ik wat minder enthousiast over, maar zijn misschien meer geschikt als je wat moeite met het zelf bestuderen van de stof hebt.

In ieder geval veel succes met je studie! En als je nog concrete vragen hebt, voor zover ik ze kan beantwoorden, dan hoor ik het wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 8:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals hierboven gezegd: discipline is belangrijk en de richting van de OU is op dit moment een sterk zwalkende...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet hoe het vak staats- en bestuursrecht inhoudelijk op de OU wordt gegeven, maar is het niet een idee om eerst met een ander vak te beginnen? Tenzij je er al heel veel van weet, geen moeite hebt met de systematiek en de terminologie. Want het is echt een pittig vak, dus misschien is het handig eerst een wat 'kleiner' en eenvoudiger vak te volgen om het juridische in de vingers te krijgen.
In ieder geval heel veel succes en bravo dat je de stap hebt gewaagd! Good
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 275


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 10:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Men raadt aan om met de basiscursus (het KMT) te beginnen, maar dat is ook al best een pittig vak. Het geeft echter wel een algemeen overzicht van hoe het een en ander in elkaar zit.

In hoeverre het een probleem is als je eerst met staatsrecht en bestuursrecht begint? Ik denk dat dat wel meevalt, alhoewel het wel enorm scheelt als je de basiscursus al gehad hebt. In de basiscursus leer je alles vrij "oppervlakkig" en in zo'n inleiding vak ga je meer de diepte in. Maar op zich denk ik dat dat ook zonder basiscursus moet lukken. Zelf heb ik wel eerst de basiscursus gedaan voordat ik die twee vakken gedaan heb, dus ik kan dat niet op basis van ervaring beoordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de basiscursus, inleiding privaatrecht en inleiding staats- en bestuursrecht tegelijk gedaan en aangezien TS aangeeft al het één en ander van de materie te weten zou ik geen reden weten waarom er niet met dit vak begonnen zou kunnen worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Ik heb de basiscursus, inleiding privaatrecht en inleiding staats- en bestuursrecht tegelijk gedaan en aangezien TS aangeeft al het één en ander van de materie te weten zou ik geen reden weten waarom er niet met dit vak begonnen zou kunnen worden.


Dit klopt. Ik heb deze vakker op een lager niveau al gehad. Hier ook mijn tentamens voor gedaan. En geslaagd.

Dat is ook de reden dat ik denk, puur voor mijn functie op dit moment want anders was ik absoluut met KMT gestart, aan deze vakken. Dan behoud ik mijn streepje voor bij de gemeente. Daarna kan ik gewoon alles op volgorde gaan doen.

Ik werk nu bij de gemeente op vergunningen, toezicht en handhaving. Vandaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hanifa schreef:
StevenK schreef:
Ik heb de basiscursus, inleiding privaatrecht en inleiding staats- en bestuursrecht tegelijk gedaan en aangezien TS aangeeft al het één en ander van de materie te weten zou ik geen reden weten waarom er niet met dit vak begonnen zou kunnen worden.


Dit klopt. Ik heb deze vakker op een lager niveau al gehad. Hier ook mijn tentamens voor gedaan. En geslaagd.

Dat is ook de reden dat ik denk, puur voor mijn functie op dit moment want anders was ik absoluut met KMT gestart, aan deze vakken. Dan behoud ik mijn streepje voor bij de gemeente. Daarna kan ik gewoon alles op volgorde gaan doen.

Ik werk nu bij de gemeente op vergunningen, toezicht en handhaving. Vandaar.

In dat geval zou ik je zelfs adviseren om te beginnen met de vakken inleiding staat- en bestuursrecht, bestuursrecht en rechtsbescherming tegen de overheid.

Dat zijn vakken die voor jou, gezien je werk en gezien de inhoud van de vakken en het feit dat de laatste 2 open-boek tentamens zijn, goed te doen zullen zijn en daarmee heb je dan meteen het complete bestuursrechtelijke curriculum op je cv staan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Iseut



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben zelf ook begonnen met de inleiding staats- en bestuursrecht. Is prima te doen.

Of je direct de overige bestuursrechtvakken moet doen, is een keuze. Ik vond het zelf wel lekker om eerst de propedeuse af te ronden.

Je moet inderdaad veel discipline hebben en goed plannen. Aan de andere kant is een flexibele instelling ook handig. Ik heb vaak genoeg mijn hele planning overhoop gegooid omdat ik plotseling veel tijd had om te studeren (snel extra cursussen besteld) of even pas op de plaats moest maken. Daarom werk ik graag met versnellingen. Voor het nieuwe jaar bestel ik drie modulen en in de loop van het jaar bestel ik er steeds weer een paar bij (via een versnelling). Zo heb je nooit te veel in huis en spreid je ook de betaling.

Zelf heb ik weinig behoefte aan bijeenkomsten, dus daar heb ik in het geheel geen ervaring mee.

Veel succes!
Iseut
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Hanifa schreef:
StevenK schreef:
Ik heb de basiscursus, inleiding privaatrecht en inleiding staats- en bestuursrecht tegelijk gedaan en aangezien TS aangeeft al het één en ander van de materie te weten zou ik geen reden weten waarom er niet met dit vak begonnen zou kunnen worden.


Dit klopt. Ik heb deze vakker op een lager niveau al gehad. Hier ook mijn tentamens voor gedaan. En geslaagd.

Dat is ook de reden dat ik denk, puur voor mijn functie op dit moment want anders was ik absoluut met KMT gestart, aan deze vakken. Dan behoud ik mijn streepje voor bij de gemeente. Daarna kan ik gewoon alles op volgorde gaan doen.

Ik werk nu bij de gemeente op vergunningen, toezicht en handhaving. Vandaar.

In dat geval zou ik je zelfs adviseren om te beginnen met de vakken inleiding staat- en bestuursrecht, bestuursrecht en rechtsbescherming tegen de overheid.

Dat zijn vakken die voor jou, gezien je werk en gezien de inhoud van de vakken en het feit dat de laatste 2 open-boek tentamens zijn, goed te doen zullen zijn en daarmee heb je dan meteen het complete bestuursrechtelijke curriculum op je cv staan.


Verdikkeme, jij bent onbetaalbaar zeg!! Dat is een hele goeie.

Ik moet de weg nog even wat vinden in alle vakken maar dit is heel fijn om te weten.

Bedankt! Ga meteen even snuffelen aldaar Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iseut schreef:
Ik ben zelf ook begonnen met de inleiding staats- en bestuursrecht. Is prima te doen.

Of je direct de overige bestuursrechtvakken moet doen, is een keuze. Ik vond het zelf wel lekker om eerst de propedeuse af te ronden.

Je moet inderdaad veel discipline hebben en goed plannen. Aan de andere kant is een flexibele instelling ook handig. Ik heb vaak genoeg mijn hele planning overhoop gegooid omdat ik plotseling veel tijd had om te studeren (snel extra cursussen besteld) of even pas op de plaats moest maken. Daarom werk ik graag met versnellingen. Voor het nieuwe jaar bestel ik drie modulen en in de loop van het jaar bestel ik er steeds weer een paar bij (via een versnelling). Zo heb je nooit te veel in huis en spreid je ook de betaling.

Zelf heb ik weinig behoefte aan bijeenkomsten, dus daar heb ik in het geheel geen ervaring mee.

Veel succes!
Iseut


Dat is ook een goeie tip. Beginnen met 3 en bijbestellen als je er aan toe bent. Hou ik ook in gedachte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@stevenk: leuke is dat ik nu bezig ben met rechtsbescherming. Andere blok is vaardigheden. Laatste twee modules en dan ben ik hiermee klaar. Dus alles nog vers in het koppie, dus mogelijkheden zijn er.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Iseut



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 66


BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan nog een tip. Als je twijfelt tussen verschillende cursussen kun je natuurlijk altijd naar het studiecentrum gaan om het studiemateriaal even door te bladeren. Als het goed is, heeft ieder studiecentrum al het materiaal gewoon ter inzage in de kast staan.

Iseut
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hanifa



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 693


BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iseut schreef:
En dan nog een tip. Als je twijfelt tussen verschillende cursussen kun je natuurlijk altijd naar het studiecentrum gaan om het studiemateriaal even door te bladeren. Als het goed is, heeft ieder studiecentrum al het materiaal gewoon ter inzage in de kast staan.

Iseut


Ik heb idd maandag een gesprek met de studiebegeleider NR. Ik hoop dan inderdaad ook wat inzage te krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 06 apr 2006 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat klinkt inderdaad alsof het geen probleem zou moeten zijn.
Ga ervoor! Kat in 't bakkie Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds