Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Scriptie gezondheidsrecht of letselschade
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liefaapje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 13:38    Onderwerp: Scriptie gezondheidsrecht of letselschade Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Kan iemand misschien mij helpen met een geschikt onderwerp over letselschade of gezondheidsrecht? Ik moet bij een bedrijf afstuderen, maar moet zelf een onderwerp verzinnen.

Uiteraard heb ik zelf al nagedacht, maar kan geen juist onderwerp vinden.
De volgende onderwerpen spelen een beetje in mijn hoofd:
-Ik heb gedacht aan omdraaien bewijslast bij medische fouten, maar volgens mij is daar al zoveel over geschreven dat ik niet meer met iets nieuws kan komen.

- Beroepsgeheim van artsen. Verder kom ik nog niet.

- Werkgeversaansprakelijkheid, weet alleen geen onderwerp

- scriptie over verhoging leeftijdgrens risico aansprakelijkheid voor ouders naar 18 jaar. Dit heeft alleen geen betrekking op letselschade.


Hebben jullie misschien nog ideeën of tips? Ik ben heel internet afgegaan, maar telkens als ik iets denk te hebben is er weer iets waardoor mijn plannetje in het water valt. Ik heb bijvoorbeeld ook gedacht aan een scriptie over de nieuwe Wet cliëntenrechten zorg, maar daar heeft iemand vorig jaar al een scriptie over gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: wo 12 okt 2011 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht op informatie voor nabestaanden patienten icm de problematiek van de Wob (volgens mij heeft de Nationale Ombudsman hier iets over geschreven, openbaarheid voor een ieder impliceert dat bepaalde documenten niet aan nabestaanden worden gegeven) en eventueel een doorkijkje naar Verdrag van Tromso.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
liefaapje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Ik zal er over nadenken. Het verdrag kende ik nog niet eens.

Ik dacht misschien is er ook wel wat te vertellen over het arrest Loretta van april 2011
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 18:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk is het een goed idee als je gewoon eerst Leenen en wat tuchtuitspraken doorbladert, dan komen de ideeën vanzelf.

Het gezondheidsrecht is een relatief nieuw onderwerp waar nog genoeg over te schrijven valt.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een interessante zaak die laatst voorbij kwam op het forum van Tweakers.net gaat over apothekers en noodsituaties.

Hier de beginpost van het (lange) topic:

Quote:
Mijn zoon van nu goed een jaar oud heeft een ernstige koemelk-allergie. Krijgt hij tooh enige vorm van melkprodukten binnen dan krijgt hij een zeer ernstige allergische reactie waardoor hij begint op te zwellen en er binnen zeer korte tijd gevaar voor verstikking is.

Hiertegen hebben wij ten allen tijde een zogenaamde "Epipen" bij die een adrenalineshot geeft waardoor hij terug rustig kan ademhalen en we de spoedopnamen in het ziekenhuis kunnen bereiken. Bedoeling is uiteraard zo voorzichtig te zijn dat we deze nooit nodig hebben.

Enkele weken geleden echter had hij toch, bij een vriendin, een ijsje te pakken gekregen en kreeg een zeer ernstige reactie. Mijn vrouw diende de Epipen toe, maar er was blijkbaar een probleem, iets ging mis, en de naald brak af en hij kreeg geen medicijn toegediend. Ze bleef gelukkig kalm, reed snel naar de dichtstbijzijnde apotheek voor hulp, terwijl mijn zoon enorm opgezwollen was en moeilijk kon ademhalen.

Nu is deze "Epipen" enkel verkrijgbaar op doktersvoorschrift, wat ze uiteraard op dat moment niet had. De apotheek weigerde pertinent mijn zoon, die bijna aan het stikken was, te helpen zonder doktersvoorschrift. Gelukkig was er een andere apotheek 100 meter verder die haar dan wel wilden helpen.

Nu is er zoiets als de "plicht om personen in nood te helpen", en mijn zoon was op dat moment overduidelijk een persoon in nood. Was die andere apotheek er niet geweest, of was die gesloten geweest, is het zeer de vraag of ze het ziekenhuisgehaald zouden hebben. Ik mag er niet aan denken.

Ik wil dit niet zomaar laten voorbijgaan. Ik wil een klacht indienen tegen die apotheek wegens het niet helpen van personen in nood. Helaas heb ik hier geen enkele ervaring mee. Mede-Tweakers hier die enig idee hebben waar ik hiervoor kan aankloppen? Helaas heb ik geen ongelimiteerd budget, dus advocaten e.d. zijn voor ons niet echt betaalbaar (in België is het "gerecht" enkel voor de rijken tegenwoordig).

Is er zoiets als een "Orde van de Apotheken" waar ik klacht kan indienen, zoals er bijvoorbeeld een "Orde van de Geneesheren" is?? Let wel, wet hebben het hier over Vlaanderen maar misschien is dat wel gelijkaardig aan wat jullie kennen in NL.

Dank!

(het spreekt vanzelf dat we tegenwoordig steeds drie Epipennen bij hebben voor het uitzonderlijke geval de eerste twee het laten afweten, wat volgens een andere apotheek maar blijkbaar zeer uitzonderlijk voorkomt en deze keer was het wellicht doordat mijn zoon hevig aan het tegenspartelen was en ze hem niet hard genoeg vasthielden, weten we nu ook weer)

UPDATE: Mijn vrouw ging naar de apotheek, en niet onmiddellijk naar het ziekenhuis want:
-#1: apotheek is 2 minuten ver
-#2: ziekenhuis is in optimale verkeersomstandigheden 15 minuten ver
-#3: ziekenwagen laat minstens 20 minuten op zich wachten, weten we uit ervaring (opa e.d.)
-#4: er moest heel snel gehandeld worden en op dat moment was een shot Epipen de enige juist optie


Knelpunt was of op Apotheker #1 de plicht rustte om het geneesmiddel af te geven.

Er ontstond een "felle" discussie over ethiek en "blind de regels volgen". M.i. leken art. 8 Wet op de geneesmiddelenvoorziening en art. 61 lid 9 Geneesmiddelenwet van toepassing.

Indien je op T.net toegang hebt tot het SG-forum, dan kan je het topic hier vinden:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1472203

Misschien heb je er wat aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is inderdaad een goede.

Hierbij moet je dan m.i. niet alleen de rol van de BIG betrekken (doktersvoorschrift, apotheek die ten dele onbevoegd is en ten dele zijn eigen verantwoordelijkheden heeft, etc.). Maar in dit specifieke voorbeeld ook het feit dat een epipen geen genezing biedt, slechts een tijdelijk uitstel van de heftigste symptomen in afwachting van spoedbehandeling door een arts (doorgaans op een SEH, of anders in een huisartsenpraktijk).

In lekentermen is dit goed hier uitgelegd:
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/EpiPen.aspx?mId=10704&rId=1535

Overigens kun je ook jezelf afvragen wat er fout is gegaan met die epipen, die dingen zijn gemaakt om door een leek te worden gehanteerd, ik heb nog nooit gehoord van iemand die het voor elkaar heeft gekregen om zo'n naald te breken. Ook had de apotheker haar nooit de deur mogen wijzen en een huisarts/ambulance moeten bellen als inderdaad dit kind een anafylactische reactie vertoonde.

Legio mogelijkheden dus.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eriktheman



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2011 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij welke organisatie wil je solliciteren ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2011 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een tip: Ga eens langs de mediatheek van je opleiding en ga de tijdschriften langs. In NJB #33 van dit jaar (ook toegankelijk via de Kluwer Navigator) staat bijvoorbeeld een interessant artikel over het vastbinden van patiënten. Enige tijd geleden is er ook een speciale uitgave over gezondheidsrecht van Ars Aequi geweest (groene cover met röntgenscan, voor de vindbaarheid).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
liefaapje



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 19 okt 2011 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie reacties. Jullie komen met goede ideeën. Ik wil bij een letselschade bureau en gezondheidsrecht gaan afstuderen. Het bedrijf heeft echter zelf geen concreet probleem. Ik mag zelf een onderwerp verzinnen en ben daar geheel vrij in.
Het onderwerp kan gaan over gezondheidsrecht, maar ook over letselschade waarbij de werkgever, bedrijfsmatige gebruiker of de bezitter van een dier/zaak/opstal aansprakelijk voor de schade is. Zolang het maar te maken heeft met lestel.

Ik heb het bijzonder nummer van Arse Aequi al helemaal door gelezen. Ik ben helaas niet creatief genoeg om daaruit een concreet onderwerp uit te halen. Soms denk ik een goed onderwerp te hebben, maar dan denk ik dat het onderwerp niet goed bij het bedrijf past. Sommige onderwerpen op het gebied van gezondheidsrecht passen niet bij het bedrijf (klein bedrijfje), bv het vast binden van patiënten. Het moet wel gaan over letsel- of overlijdenschade (personenschade). De problematiek rondom recht op informatie bij nabestaanden zou een goed onderwerp kunnen zijn. Ook de casus over de epi pen zou denk ik wel een goed onderwerp kunnen zijn.

Trouwens, mijn excuses dat ik soms wat traag reageer. Heb het momenteel erg druk met colleges. Het arrest over het trappend paard Loretta vinden jullie niets? Aangezien ik daar geen reacties op heb gekregen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 20 okt 2011 13:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het stagebedrijf voert wel procedures? Of wordt alles uitonderhandeld?

In het eerste geval: welke (recente) procedure staat iedereen binnen het kantoor nog bij? Kan zowel positief als negatief: een gewonnen zaak met hopeloos vergezocht standpunt of een verloren zaak die klip en klaar leek. Daar zul je heel veel informatie (details) over kunnen verkrijgen en je hebt een zaak waar een les uit te leren valt (voor het kantoor, voor jezelf en wie weet kun je er zelfs voor wat discussie in de maatschappij mee zorgen).
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds