Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenloop IB en SW
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dewaltons



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 5


BerichtGeplaatst: di 20 feb 2007 17:18    Onderwerp: Samenloop IB en SW Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs heb ik een casus voor school gekregen, met daarin het volgende (samengevat):

man - vrouw ongehuwd samenwonend;
juli uit elkaar;
december dividenduitkering vanuit Man BV aan vrouw (daar hij te weinig middelen in privé had om een schenking toe doen; man heeft 100% belang in de BV)

Voor de vrouw:
Sprake van AB? Dus dividenduitkering belast in Box II?
Sprake van schenking? Vrijstelling 33-1-sub 9 SW?

Ik heb het even kort opgeschreven, heeft iemand wat tips zoals eventueel jurisprudentie op dit gebied?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2007 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heb je zelf al gevonden? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou de betaling van de dividend-uitkering als een schenking moeten worden aangemerkt?! Ik denk dat die man zijn vrouw spuugzat is, dus van liberaliteit is er geen sprake, dus geen schenking, dus geen belastbaar feit voor de SW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Donkj02



Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 28


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de man 100% heeft in Man BV, hoe komt die vrouw dan aan een AB in diezelfde BV????

De man heeft kennelijk behoefte aan geld. Als ie dat uit de BV haalt is het eerst de vraag in welke hoedanigheid hij dat doet.

Voor de vrouw is het geen belast inkomen. Wat zou je als bron willen hanteren ? Of ze moet er speciaal iets voor gedaan hebben .......

Van een gift is (zie boven) uiteraard geen sprake
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 24 feb 2007 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor schenking maakt het toch weinig uit of men elkaar nog wel aardig vindt?

Het idee achter een aanmerkelijk belang is naar ik aanneem het feit dat deze man en vrouw voor 2006 nog elkaars fiscale partner kunnen zijn. Omdat ze niet gehuwd waren is dat niet verplicht.

Maar als de vrouw zelf geen aandelen heeft in de BV, hoe kan ze dan dividend ontvangen?

Lijkt me daarom een schenking aan de vrouw, hetzij door de BV, hetzij door de man zelf. In het laatste geval heeft hij eerst dividend ontvangen uit de BV.

Als de man aan de vrouw nog geld schuldig was, is het natuurlijk geen schenking.

Waarschijnlijk helpt het niet om slechts een samenvatting van de casus te hebben.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 10:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En v.w.b. man - vrouw ongehuwd samenwonend wellicht ook nog van belang of dat een geregistreerd partnerschap was of niet.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En v.w.b. man - vrouw ongehuwd samenwonend wellicht ook nog van belang of dat een geregistreerd partnerschap was of niet.

De belastingdienst schrijft inderdaad: "Waren u en uw huisgenoot in 2006 als partners geregistreerd bij de burgerlijke stand, dan gelden voor u beiden dezelfde regels als voor gehuwden."

Alleen kan ik dit in de wet niet terugvinden. Art 1.2 Wet IB 2001 definieert de (fiscale) partner als a. de niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot, of b. de ongehuwde meerderjarige met wie je langer dan 6 maanden een gezamenlijke huishouding hebt gevoerd en met wie je samen hebt gekozen voor kwalificatie als partner.

Zoals ik het lees mogen geregistreerde partners dus gescheiden aangifte doen, terwijl niet duurzaam gescheiden levende echtgenoten dat niet mogen. Maar de belastingdienst denkt daar dus duidelijk anders over, en zal daar wel een reden voor hebben. Maar waar halen ze dat vandaan?

Overigens is art 1.2 lid 6 wel interessant:
Quote:
Indien een persoon meer dan één niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot heeft, wordt alleen de echtgenoot uit de oudste verbintenis als partner aangemerkt.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
En v.w.b. man - vrouw ongehuwd samenwonend wellicht ook nog van belang of dat een geregistreerd partnerschap was of niet.


Als je ongehuwd samenwoont ben je niet geregistreerd partners, want als geregistreerd partners wordt je als gehuwd samenwonend aangemerkt, omdat er vrijwel geen enkel verschil tussen huwen en registreren is...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Als je ongehuwd samenwoont ben je niet geregistreerd partners, want als geregistreerd partners wordt je als gehuwd samenwonend aangemerkt, omdat er vrijwel geen enkel verschil tussen huwen en registreren is...

Waar in de wet staat dat geregistreerde partners worden aangemerkt als gehuwd samenwonend?

Zelfs boek 1 van het BW spreekt steeds over "echtgenoot of geregistreerde partner". Ik zie nergens een formele gelijkschakeling.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1:80b
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
1:80b

Ok, maar dat geeft voor zover ik kan zien nog geen link met de Wet IB 2001.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides schreef: "Voor schenking maakt het toch weinig uit of men elkaar nog wel aardig vindt?"

Volgens mij oordeelt de Hoge Raad hier anders over. Zie Martens en Sonneveldt, *Wegwijs in de Successiewet*, 11de dr., blz. 51-52,
met verwijzing naar HR 5 april 1957, NJ 1959, 3.

Art. 7: 175 BW definieert de schenking als "de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen
vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt."

HR zegt dat de schenker de bedoeling moet hebben zichzelf te verarmen, en dat de wil tot verarming een afzonderlijk vereiste is. Van deze eis van liberaliteit is in deze casus geen sprake, dus geen schenking in de zin van SW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, het is natuurlijk van belang waarom de man hier geld aan de vrouw betaalt. Als daar werkelijk geen enkele reeds bestaande rechtsgrond voor is aan te wijzen, dan zie ik geen andere mogelijkheid dan een schenking. (Of een onverschuldigde betaling, zie onder.)

Wat wel denkbaar is, is het nakomen van een natuurlijke verbintenis. Of gewoon van een echte betalingsverplichting.

De "wil" om jezelf te verarmen onderscheidt de schenking m.i. van een onverschuldigde betaling die je kunt terugvorderen. Wanneer de man nu terugbetaling vordert, zal het bestaan van die wil zeker van belang zijn. Mocht het echt gaan om een onverschuldigde betaling, dan hoeft er natuurlijk geen belasting over te worden betaald.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ella



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 207


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, ik heb me vergist! Inderdaad is er in deze casus volgens mij sprake van een natuurlijke verbintenis, en de voldoening aan een natuurlijke verbintenis wordt als een schenking aangemerkt (art. 1 lid 3 SW), maar deze verkrijging is vrijgesteld van schenkingsrecht (art. 33, lid 1, ten 12de).

De ex-vrouw moet dus bewijzen dat de verkrijging als een voldoening aan een natuurlijke verbintenis geldt, en dat de heffing van schenkingsrecht achterwege kan blijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 25 feb 2007 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ella schreef:
Oei, ik heb me vergist! Inderdaad is er in deze casus volgens mij sprake van een natuurlijke verbintenis

Ok, dan hebben we het nu in ieder geval over hetzelfde Smile. Of het echt om een (natuurlijke) verbintenis gaat kan denk ik alleen uit de volledige casus volgen, niet uit de samenvatting waar we het hier mee moeten doen.

Quote:
en de voldoening aan een natuurlijke verbintenis wordt als een schenking aangemerkt (art. 1 lid 3 SW), maar deze verkrijging is vrijgesteld van schenkingsrecht (art. 33, lid 1, ten 12de).

Aha, ik wist niet dat dit zo geregeld was (wel schenking, maar vrijgesteld).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds