Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rookverbod ter bescherming van kinderen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
iuRens



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 15:30    Onderwerp: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is algemeen bekend dat kinderen extra zwaar lijden onder tabaksrook vanwege het feit dat zij nog steeds 'in de groei' zijn. Rechtvaardigt dit probleem volgens jullie een rookverbod in alle gevallen waarin kinderen deze rook kunnen inademen (dus ook 'achter de voordeur')?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 20:10    Onderwerp: Re: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

iuRens schreef:
Het is algemeen bekend dat kinderen extra zwaar lijden onder tabaksrook vanwege het feit dat zij nog steeds 'in de groei' zijn. Rechtvaardigt dit probleem volgens jullie een rookverbod in alle gevallen waarin kinderen deze rook kunnen inademen (dus ook 'achter de voordeur')?


Kan je dan niet net zo goed het roken helemaal verbieden? Ik vind het in ieder geval ver gaan om alles te in wetten te regelen, soms hebben ouders ook hun eigen verantwoordelijkheid. Moeten we dan altijd als iemand zijn of haar verantwoording niet neemt, juridisch ingrijpen? Je moet oppassen met alles strafbaar te willen stellen en het niet een dictatuur van de meerderheid laat worden. Het lijkt mij ook erg lastig in een wet te regelen zonder dat er allemaal haken en ogen aan komen te zitten. Bij het bepalen van het te beschermen belang spelen volgens Van Bemmelen criteria van schade en immoraliteit een rol. De schade van meerroken schijnt volgens een wetenschappelijk onderzoek dat een flinke tijd geleden in de elsevier (gelezen bij de kapper!) stond wel mee te vallen en is zwaar overdrijft door de media. En de immoraliteit ligt hier in verband met de schade die je aan het kind zou kunnen toebrengen. Dus de vraag is eigenlijk hoe schadelijk het meeroken voor het kind is en hoe kunnen we dit aanpakken. Dus als de schade zodanig is dat het de gezondheid van het kind schaadt en er absoluut geen andere optie is dan juridisering om dit probleem aan te pakken dan ben ik voor.
Ik sluit af met corstens; primair zou steeds moeten worden bezien of er andere mogelijkheden bestaan dan juridisering en vervolgens rechtshandhavend optreden.
Dat is eigenlijk tevens mijn mening tegenover het strafbaar stellen van roken in de buurt van kinderen.

Heb het even snel getyped en ga nu een terrasje pakken, zal morgen even kijken naar de leesbaarheid.


B. Isreal
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iuRens



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik doel overigens niet per se op strafbaar stellen. Ook valt te denken aan iets in de sfeer van Boek 1 BW (ouderlijk gezag).

Ik vind het een dilemma!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 13 apr 2009 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het in ieder geval lastig om een rookverbod voor werknemers te rechtvaardigen als kinderen thuis massaal worden gedwongen tot meeroken.

Natuurlijk zijn er argumenten te bedenken om dit verschil te rechtvaardigen. Eén argument is dat een rookverbod thuis ingrijpt in de privésfeer en niet valt te handhaven. Maar hetzelfde kun je zeggen van het verbod om kinderen "opvoedkundig" te slaan.

Een ander argument is dat je mag aannemen dat ouders in de regel verstandig met hun kinderen omgaan. Het lijkt mij echter een feit van algemene bekendheid dat zeer veel ouders thuis roken in het bijzijn van hun kinderen. Misschien is dat roken in het bijzijn van kinderen in beginsel ook niet onverstandig, maar wordt het pas onverstandig als een kind bijzonder gevoelig is voor meeroken? Een ouder met een asthmatisch kind zal in de regel vermoedelijk verstandig genoeg zijn om uit eigen beweging niet te roken in het bijzijn van het kind. Van een werknemer met een asthmatische collega valt dit minder snel te verwachten.

Ter bescherming van wie is het rookverbod op de werkvloer bedoeld? Ter bescherming van iedere werknemer, of ter bescherming van de werknemer die bijzonder gevoelig is voor meeroken?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je van het argument dat ingrijpen in de privésfeer een veel zwaardere rechtvaardiging behoeft dat ingrijpen in een publieke ruimte en/of arbeidsrelatie? Arboregelgeving is de normaalste zaak van de wereld, ook als waar die nogal gedetailleerd is. Datzelfde geldt minder voor ge- en verbonden 'achter de voordeur'... Prima facie lijkt het verschil me prima te rechtvaardigen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 10:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar daar staat tegenover dat het een werknemer in principe toch vrij staat om ergens te werken, en dat een werknemer doorgaans een volwassen persoon is die geacht mag worden een beetje voor zichzelf op te kunnen komen. Jonge kinderen daarentegen zijn volledig afhankelijk van wat hun ouders in hun hoofd halen.

Natuurlijk heb je een sterk argument, maar mijn punt is dan ook meer: nu we eenmaal aanvaarden dat kinderen thuis massaal worden gedwongen om mee te roken, hoe kun je dan rechtvaardigen dat de wetgever ingrijpt op de werkplek?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedoel je juridisch of moreel? Wat dat eerste betreft is er slechts potentieel een probleem over de band van het gelijkheidsbeginsel. Dat moet op te lossen zijn met onvergelijkbare gevallen de opportuniteit van de wetgever.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 17:09    Onderwerp: Re: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

iuRens schreef:
Het is algemeen bekend dat kinderen extra zwaar lijden onder tabaksrook vanwege het feit dat zij nog steeds 'in de groei' zijn. Rechtvaardigt dit probleem volgens jullie een rookverbod in alle gevallen waarin kinderen deze rook kunnen inademen (dus ook 'achter de voordeur')?


Zoals bona fides lichtjes aanstipt: hoe denk je dit te kunnen gaan handhaven? Het werkt nu al niet eens bij activiteiten die wel verboden zijn (lees: kindermishandeling, kindermisbruik en/of drugsgebruik door ouders).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iuRens



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 17:34    Onderwerp: Re: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

sabri schreef:
iuRens schreef:
Het is algemeen bekend dat kinderen extra zwaar lijden onder tabaksrook vanwege het feit dat zij nog steeds 'in de groei' zijn. Rechtvaardigt dit probleem volgens jullie een rookverbod in alle gevallen waarin kinderen deze rook kunnen inademen (dus ook 'achter de voordeur')?


Zoals bona fides lichtjes aanstipt: hoe denk je dit te kunnen gaan handhaven? Het werkt nu al niet eens bij activiteiten die wel verboden zijn (lees: kindermishandeling, kindermisbruik en/of drugsgebruik door ouders).


Het is bepaald niet mijn idee; ik moet een wetsvoorstel schrijven naar aanleiding van een onderzoek door anderen hierover (dat er nog niet - helemaal - is). Natuurlijk doe ik mijn huiswerk wel zelf, maar discussie is nooit verkeerd. Punt is alleen: er MOET een wetsvoorstel komen. De opdracht vermeldt ook: "Handhaven wordt waarschijnlijk lastig, maar er kan een stevige klikcampagne aan worden verbonden." Laughing

Je argument dat het bestrijden van kindermishandeling nu al nauwelijks lukt, vind ik overigens sterk. Meer dan symbolisch kan een dergelijk verbod m.i. ook niet zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 17:41    Onderwerp: Re: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

iuRens schreef:

Het is bepaald niet mijn idee; ik moet een wetsvoorstel schrijven naar aanleiding van een onderzoek door anderen hierover (dat er nog niet - helemaal - is). Natuurlijk doe ik mijn huiswerk wel zelf, maar discussie is nooit verkeerd. Punt is alleen: er MOET een wetsvoorstel komen. De opdracht vermeldt ook: "Handhaven wordt waarschijnlijk lastig, maar er kan een stevige klikcampagne aan worden verbonden." Laughing


In dat geval kan je eens kijken naar het alcoholverbod voor minderjarigen, dat is soortgelijke wetgeving met een soortgelijk effect om soortgelijke redenen met een soortgelijk handhavingsprobleem Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch is het inderdaad geen probleem. Een moreel probleem zie ik ook niet direct. Het gaat me meer om de logische coherentie.

Het volgende moet je even los zien van de rookverboden waar we het over hebben. Ik probeer toe te lichten (en voor mezelf te bepalen Wink) wat ik onder rechtvaardiging versta.

Een wet uitvaardigen is een politieke keuze, maar die keuze zou wel moeten zijn gebaseerd op een min of meer rationele belangenafweging. Het politieke element zit mijns inziens in de gewichten die aan de verschillende belangen worden toegekend. De manier waarop op basis van die uitgangspunten de invoering van een wet wordt beargumenteerd is dan de rechtvaardiging. Misschien is onderbouwing een betere term.

Het is heel goed mogelijk dat ik het niet eens ben met een bepaalde wet, in de zin dat het mijn voorkeur zou hebben als die wet niet zou zijn aangenomen, maar dat ik wel begrijp waarom die wet er is gekomen, omdat ik begrijp dat de wet een min of meer logisch gevolg is van bepaalde politieke uitgangspunten. Daar kan ik dan in principe wel vrede mee hebben. (Nou ja, tenzij ik het echt radicaal oneens ben met die uitgangspunten natuurlijk, maar dan moet ik maar zelf in de politiek gaan en proberen een meerderheid of voldoende grote minderheid te vergaren.)

Als een wet niet zo'n rationele onderbouwing kent, voel ik me daar veel ongemakkelijker bij. Als politieke uitgangspunten geen verklaring opleveren, dan spelen er blijkbaar andere factoren. Iets als corruptie of verborgen agenda's, of misschien gewoon domheid of onkunde.

Terug naar de rookverboden. Hoewel ik persoonlijk met dat verbod geen probleem heb, ben ik er toch niet van overtuigd dat er niet iets tegenstrijdigs zit in het bestaan van een rookverbod op de werkvloer, juist omdat we wel accepteren dat echt volledig weerloze kinderen thuis worden gedwongen mee te roken. Natuurlijk kan ik het ook wel weer begrijpen, want een verbod om thuis (als daar kinderen zijn) te roken zou waarschijnlijk nogal wat mensen op de kast jagen. Dus misschien accepteren we het niet, maar zien we het als een kwaad waar helaas niets aan valt te doen (omdat het middel erger zou zijn dan het doel)?

(Als het rookverbod op de werkvloer in feite blijkt ze zijn bedoeld om mensen te beschermen die anders fysiek niet in staat zouden zijn om te werken, dus niet ter bescherming van de gezondheid van iedere werknemer, dan is er wat mij betreft helemaal geen sprake van een tegenstrijdigheid. Je mag immers aannemen dat ouders van een kind dat fysiek niet tegen tabaksrook kan, al uit eigen beweging niet in het bijzijn van het kind roken.)

Quote:
Zoals bona fides lichtjes aanstipt: hoe denk je dit te kunnen gaan handhaven? Het werkt nu al niet eens bij activiteiten die wel verboden zijn (lees: kindermishandeling, kindermisbruik en/of drugsgebruik door ouders).

Ik vind het argument niet erg overtuigend. Wat je uiteindelijk wilt, is de norm "thuis roken doe je niet" een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak geven. Overheidscampagnes en wettelijke normen kunnen daar zeker bij helpen. Wie vindt het nog normaal om kinderen te slaan, je vrouw te dwingen tot seks, dronken achter het stuur te zitten? Hier werd vroeger toch veel luchtiger over gedacht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 18:04    Onderwerp: Re: Rookverbod ter bescherming van kinderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

iuRens schreef:
Je argument dat het bestrijden van kindermishandeling nu al nauwelijks lukt, vind ik overigens sterk. Meer dan symbolisch kan een dergelijk verbod m.i. ook niet zijn.

Ben jij door je ouders geslagen?

Werden je ouders door je grootouders geslagen?

Werden je grootouders door je overgrootouders geslagen?

Spreek eens met een leeftijdsgenoot uit bijv. Ierland: die zijn door hun ouders geslagen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
iuRens



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het punt is: moet de overheid niet ook gewoon eerst slagen met A voordat zij naar B kan? Tenzij er gigantisch veel middelen worden vrijgemaakt - die er... bepaald niet zijn - is het betrekkelijk onzinnig om een verbod door te voeren dat niet gehandhaafd kan worden. Voorts lijkt het mij voor de hand liggen dat de overheid er inderdaad eerst alles aan doet om ernstiger vormen van kindermishandeling/-misbruik aan te pakken.
Dat neemt overigens niet weg dat in Boek 1 uitdrukkelijk kan worden bepaald dat het rookgedrag van ouders kan worden afgewogen bij de keuzes over 'ingrijpen achter de voordeur' die nu reeds worden gemaakt, maar in dat geval zal het voorlopig inderdaad zo zijn dat ouders die 'slechts' roken in het bijzijn van hun kinderen waarschijnlijk niet kunnen worden aangepakt.
Er gebeuren overigens nog wel ergere dingen op grote schaal waartegen de overheid niets kan. Denk aan kinderen die worden geïndoctrineerd in een bepaalde religie e.d. (waaronder het kapitalisme). Bepaald gezond is dat allemaal niet, maar de overheid kan niets ertegen doen.


Overigens: is art. 8 EVRM dan op geen enkele wijze een beletsel?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat - als het al als probleem wordt gezien dat kinderen worden gedwongen mee te roken - de overheid beter eerst andere middelen kan beproeven dan een wettelijk verbod. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat er ooit van overheidswege een poging is ondernomen om bewustheid te kweken op dit gebied.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: di 14 apr 2009 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:
Zoals bona fides lichtjes aanstipt: hoe denk je dit te kunnen gaan handhaven? Het werkt nu al niet eens bij activiteiten die wel verboden zijn (lees: kindermishandeling, kindermisbruik en/of drugsgebruik door ouders).

Ik vind het argument niet erg overtuigend. Wat je uiteindelijk wilt, is de norm "thuis roken doe je niet" een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak geven. Overheidscampagnes en wettelijke normen kunnen daar zeker bij helpen. Wie vindt het nog normaal om kinderen te slaan, je vrouw te dwingen tot seks, dronken achter het stuur te zitten? Hier werd vroeger toch veel luchtiger over gedacht.


Wat is het recht nog waard als je het niet kan handhaven?

Ok, een hele zware opmerking, maar je snapt wat ik wil zeggen: het heeft niet zo heel veel zin om een regel te introduceren die moeilijk te handhaven is.

Wat overigens niet zegt dat het helemaal nutteloos is. Het kan namelijk wel een positief effect op de moraal hebben in de zin dat mensen zich vroeg of laat realiseren dat men zicht toch echt moet aanpassen en de gezondheid van het kind moet laten prevaleren boven de eigen behoefte aan nicotine. Hetzelfde zag men ook bij de invoering van het rookverbod in de horeca: veel mensen vonden dat een mooi moment om te stoppen.

Overigens kan ik je uit ervaring vertellen dat ouders echt niet zo 1 2 3 stoppen als kindlief last heeft van de rook.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds