Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rijden met een buitenlands gekentekende auto in Nederland.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gsx750r



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 20:50    Onderwerp: Rijden met een buitenlands gekentekende auto in Nederland. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bekend met het feit dat men als ingezetene van Nederland niet zonder meer met een buitenlands gekentekende auto van de openbare weg in Nederland gebruik mag maken.

Één van de mogelijkheden waarop dit toch is toegestaan is door een zgn. Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik aan te vragen.

Één van de voorwaarden waaraan moet worden voldaan is dat Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) die een buitenlands kenteken heeft en in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend.

Nu mijn vraag:

Indien iemand getrouwd is, niet in gemeenschap van goederen, en één van de partners rijdt in een buitenlands gekentekende auto die op naam staat geregistreerd van de andere partner, kan er dan sprake zijn van 'huren' of 'lenen' zoals in bovenstaande voorwaarde wordt genoemd en waarmee dus aan die voorwaarde zou zijn voldaan ?

Gebruikte bron: www.belastingdienst.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 31 jan 2011 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zegt de belastingdienst hier zelf over?
Quote:
Bel voor meer informatie over de melding vrijstelling bpm en mrb bij kortstondig gebruik de BelastingTelefoon Auto, 0800 – 0749 of vanuit het buitenland +31 55 528 20 01.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 10:15    Onderwerp: Re: Rijden met een buitenlands gekentekende auto in Nederland. Reageer met quote Naar onder Naar boven

gsx750r schreef:
IkIndien iemand getrouwd is, niet in gemeenschap van goederen, en één van de partners rijdt in een buitenlands gekentekende auto die op naam staat geregistreerd van de andere partner, kan er dan sprake zijn van 'huren' of 'lenen' zoals in bovenstaande voorwaarde wordt genoemd en waarmee dus aan die voorwaarde zou zijn voldaan ?



Dus een getrouwd stel waarvan de één in Nederland woont, en de ander in het buitenland?
Anders is de casus namelijk niet mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gsx750r



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 14:17    Onderwerp: Re: Rijden met een buitenlands gekentekende auto in Nederland. Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:

Dus een getrouwd stel waarvan de één in Nederland woont, en de ander in het buitenland?
Anders is de casus namelijk niet mogelijk.


Neen, een getrouwd stel, niet in gemeenschap van goederen.
Beide de NL nationaliteit en beide ingezetene van NL, rijdend in NL met een buitenlands gekentekende auto die is tenaamgesteld op één van de partners en wordt bestuurd door de andere partner.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Simpel gezegd, nee dat is niet mogelijk.

Als de Nederlands ingezetene op wiens naam de auto in het buitenland geregistreerd staat niet legitiem in Nederland mag rijden (omdat er sprake is van belastingontduiking) dan mag de partner dat ook niet.

De crux zit 'm in het Nederlands ingezetene zijn, je schrijft het namelijk in je eerste bericht volledig correct
Quote:
[...]die een buitenlands kenteken heeft en in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend.
Hiermee wordt bedoeld dat diegene op wiens naam de auto geregisteerd is woonachtig is in het buitenland i.e. niet-Nederlands ingezetene is.*


* Even buiten beschouwing latend dat het in theorie wel mogelijk is om woonachtig te zijn in het buitenland (niet op Nederlands grondgebied) maar toch Nederlands ingezetene te zijn.
_________________
Legere Iudicare Reparare


Laatst aangepast door Nemine contradicente op di 01 feb 2011 14:30, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals hierboven al gezegd, dan moet de éne partner dus een vrijstelling hebben (anders rijdt die hier ook illegaal), maar dan geldt die vrijstelling ook voor díe partner, en niet voor de andere partner.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt natuurlijk best Nederlands ingezetene zijn en een auto met Frans kenteken bij een vakantiehuisje in Frankrijk hebben staan. De vraag van TS is nu of je met die auto (maximaal 2 weken lang) in Nederland mag rijden door deze "in Frankrijk" aan je partner "uit te lenen".

Als dit mag, dan laat de regeling het grappig genoeg toe om dan ook zelf in de uitgeleende auto te rijden (aangenomen dat je gezinslid bent).

(Frankrijk vul ik zelf maar in, is verder niet relevant.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je kunt natuurlijk best Nederlands ingezetene zijn en een auto met Frans kenteken bij een vakantiehuisje in Frankrijk hebben staan. [...]
In theorie is dat (misschien) mogelijk, maar in praktijk zal dat (zeer) waarschijnlijk onmogelijk zijn. Art. 7 31983L0182 stelt namelijk
Quote:
Voor de toepassing van deze richtlijn wordt onder " gewone verblijfplaats " verstaan de plaats waar iemand gewoonlijk verblijft , dat wil zeggen gedurende ten minste 185 dagen per kalenderjaar wegens persoonlijke en beroepsmatige bindingen , of , voor personen zonder beroepsmatige bindingen , wegens persoonlijke bindingen , waaruit nauwe banden tussen hemzelf en de plaats waar hij woont blijken.
Net zoals art. 6 31983L0183 overigens. Beide definiëren toch vrij duidelijk dat, gezien het feit dat ieder zijn voertuig moet laten registreren in de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft, het niet mogelijk is om een auto op Frans kenteken te registreren zonder dat de "gewone verblijfplaats" ook daadwerkelijk Frankrijk is.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
gezien het feit dat ieder zijn voertuig moet laten registreren in de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft

Waar baseer je dit op?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Artikel 3

Tijdelijke invoer van bepaalde vervoermiddelen voor persoonlijk gebruik

Een vrijstelling van de in artikel 1 bedoelde belastingen wordt verleend voor een al dan niet ononderbroken duur van niet meer dan zes maanden per tijdvak van twaalf maanden bij de tijdelijke invoer van personenvoertuigen , caravans , pleziervaartuigen , sportvliegtuigen en rijwielen , onder de volgende voorwaarden :

a ) de particulier die deze goederen invoert dient :

aa ) zijn gewone verblijfplaats te hebben in een andere Lid-Staat dan die van de tijdelijke invoer ,

bb ) deze vervoermiddelen te bezigen voor persoonlijk gebruik ;

b ) de vervoermiddelen mogen niet worden overgedragen noch verhuurd in de Lid-Staat van tijdelijke invoer , noch uitgeleend aan een ingezetene van deze Lid-Staat . Personenvoertuigen die toebehoren aan een verhuuronderneming met maatschappelijke zetel in de Gemeenschap , kunnen evenwel met het oog op wederuitvoer aan een niet-ingezetene worden wederverhuurd , indien zij zich in het land bevinden ingevolge de uitvoering van een huurovereenkomst die aldaar is verstreken . Zij mogen ook naar de Lid-Staat van de plaats van oorspronkelijke huur worden teruggebracht door een personeelslid van de verhuuronderneming , ook als dit personeelslid ingezetene is van de Lid-Staat van tijdelijke invoer .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: di 01 feb 2011 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Nemine contradicente schreef:
gezien het feit dat ieder zijn voertuig moet laten registreren in de lidstaat waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft

Waar baseer je dit op?
Onder andere deze informatie site van de Europese Commissie die schrijft;
Quote:
You can only register a car in the country where you normally live or have permanent residence.
You cannot register your car in a country where you have a secondary residence or holiday house.

_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
gsx750r



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de discussie tot nu toe met belangstelling gelezen. Maar ik heb het idee dat deze zich toespitst op de vraag of je wel of niet een auto kunt registreren in een ander land ook al heb je daar niet je gewone verblijfplaats.

Het antwoord is heel simpel: Ja dat kan ! Het criterium is niet of je in het betreffende land je gewone verblijfplaats hebt maar of je aan de eisen voldoet die in het betreffende land gelden om een auto op je naam te kunnen registreren. In de meeste landen, in ieder geval binnen de EU, gelden als belangrijkste voorwaarden:

1. je moet er ingeschreven staan en
2. je moet over een 'fiscaalnummer' of iets vergelijkbaars beschikken.

De in de discussie aangehaalde EU regelgeving en uitspraken van de EC zijn grotendeels ook terug te vinden in dit document: DE FISCALE BEHANDELING VAN DE INTRACOMMUNAUTAIRE OVERBRENGING EN HET GRENSOVERSCHRIJDENDE GEBRUIK VAN PERSONENVOERTUIGEN *** DOCUMENT TER INFORMATIE OVER DE RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE EUROPESE BURGER (TAXUD/255/02)

Nu zou het er op kunnen lijken dat ik eerst een vraag stel om vervolgens jullie wel eens even te vertellen hoe het zit maar niets is minder waar !

Wellicht was mijn vraagstelling niet duidelijk genoeg óf verkeerd geformuleerd, daarom bij deze anders geformuleerd.

Is er juridisch gezien sprake van een geleende auto indien ik in de auto rijd die op naam van mijn echtgenote is geregistreerd, waarbij als aanvulling geldt dat wij niet in gemeenschap van goederen getrouwd zijn ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 04 feb 2011 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om dit te kunnen beoordelen moeten we de situatie beter begrijpen. Het gaat niet om "geleend" maar om "in het buitenland geleend". Wat is precies de achtergrond van je vraag?

Verder lijkt het me nuttiger om het gewoon aan de belastingdienst zelf te vragen. Het telefoonnummer kun je in mijn eerste bericht vinden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gsx750r



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 11 feb 2011 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Om dit te kunnen beoordelen moeten we de situatie beter begrijpen. Het gaat niet om "geleend" maar om "in het buitenland geleend". Wat is precies de achtergrond van je vraag?

Verder lijkt het me nuttiger om het gewoon aan de belastingdienst zelf te vragen. Het telefoonnummer kun je in mijn eerste bericht vinden.


Allereerst excuses voor mijn later reactie.

Dat ik in eerste instantie geen contact op neem met de belastingdienst komt doordat ik daar tot op heden m.b.t. diverse vragen helaas geen of nauwelijks bruikbare antwoorden heb gekregen op mijn vragen. Toevallig wordt dit vandaag wéér eens onderstreept door dit artikel

De achtergrond van mijn vraag leek me intussen duidelijk.

Een controle door de douane: "Goedendag meneer, u rijdt in een auto met buitenlands kenteken. Bent u ingezeteten van Nederland ?" , "Ja, dat ben ik !" "Dan is dat niet toegestaan" , "Ja maar het is niet mijn auto, hij staat op naam van mijn vrouw en ik heb hem in Portugal van van haar geleend én ik heb een Vrijstelling voor de bpm en wegenbelasting bij kortstondig gebruik" , "Ja dat zie ik maar dat geldt alleen voor een geleende, gehuurde of lease-auto !" , "Zoals ik al zei, ik heb hem geleend van mijn vrouw en de auto is echt alleen van haar want we zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd"
"Tja dan moet ik eens even overleggen met mijn collega" , "OK, haast u maar niet want ik ga e.e.a. even voorleggen aan de juristen/juristen in spé op het Rechtenforum.nl !"

V.w.b. 'geleend' of 'in het buitenland geleend' zegt mijn gevoel dat er in dit geval sprake is van 'in het buitenland geleend' maar ik weet natuurlijk dat je in dit soort kwesties niet alleen op je gevoel kunt afgaan !
Overigens zie ik geen verschil tussen beide omschrijvingen. De wetgever spreekt over lenen zonder zich daarbij zich uit te spreken over de plaats wáár en/of de voorwaarden waarónder dit lenen plaatsvindt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds