Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 2:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtensstudent moet HBO titel krijgen........
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Negotiator

Negotiator

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 11:20    Onderwerp: Rechtensstudent moet HBO titel krijgen........ Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Staatssecretaris Nijs laat weer van zich horen. Volgens de staatsecretaris is de huidige bachelor-master titelatuur te onduidelijk. Afgestudeerden van beroepsgerichte universitaire opleidingen als rechten en geneeskunde krijgen, als het aan Nijs ligt, dezelfde titel als HBO-bachelors en -masters.

Tijdens het vorige week gehouden Nationale Masterscongres in Amsterdam liet staatssecretaris Nijs weten het huidige onderscheid in titelatuur te willen veranderen. Nijs wil naar een titelatuur die meteen duidelijk maakt of iemand een HBO- of een universitaire opleiding genoten heeft. Het huidige systeem zou te warrig zijn.

Momenteel is de titel bachelor sec. voorbehouden aan afgestudeerden aan het HBO terwijl de titel bachelor of arts/of science aan de universitair afgestudeerden toekomt. Nijs denkt nu na over titels als Professional bachelor of arts/science en Academic bachelor of ars /science. Door de nieuwe titelatuur zal het voor de Hogescholen moeilijker worden om zich in het buitenland te profileren als 'University'. Dat is goed nieuws voor de universiteiten.

Het probleem is nu dat Staatssecretaris Nijs bedacht heeft dat met name de afgestudeerden van de beroepgerichte universitaire opleidingen voortaan een HBO-titel moeten krijgen. In een geautoriseerd interview in de Telegraaf noemde ze als voorbeeld, rechten, medicijnen en een aantal technische vakken. Volgens Nijs kunnen afgestudeerden van deze opleidingen pas een universitaire titel krijgen wanneer er in de masterfase wetenschappelijk onderzoek wordt verricht. Nijs zal haar plan eind deze week aan de Tweede kamer voorleggen.


Deze vrouw spoort echt niet.....Ze verdient wat mij betreft een GRAMMY voor slechste Staatssecretaris ooit.....
_________________
It's always good to Negotiate.........
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Meester Ruud




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 77


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik word inderdaad een beetje moe van al dat gezeik met die titels. Als je aan een universiteit gestudeerd hebt, dan moet dat naar mijn mening uit je titel blijken. Dat is wel zo wenselijk in de communicatie binnen Nederland, maar vooral ook naar het buitenland toe. Ik zou geen zin hebben om aan iedere buitenlander uit te moeten leggen dat ik wel degelijk aan een universiteit gestudeerd heb.
_________________
Revenge is a dish best served cold
- Old Klingon proverb

http://www.uvt.nl/e-law
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Denise

Denise

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 530


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het helemaal met je eens!!!
Kunnen ze niet met wat beters komen na uren vergaderen etc...?????

Liefs,
Denise
_________________
Always look on the bright side of life...

Liefs, Miss Flash Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2004 12:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de categorie moeilijk maken wat makkelijk kan: STaatssecretaris Nijs!
Oeps dat was een ander topic... Embarassed
Wat is ze onhandig bezig zeg. Met de titel professional/ academic heeft ze precies het onderscheid dat ze wenst te maken. Wat mij betreft mag heet daarbij blijven. Want hoe wil ze gaan motiveren wat een 'praktijkgerichte' academische studie is? En ze maakt het zo alleen maar moeilijker voor zichzelf.
Wat ik me wel afvraag, dat interview, is dat niet hetzelfde als waar we het eerder hier over gehad hebben? Ik zag namelijk niet echt 'nieuwe' informatie...
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Karin




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 10 apr 2004 1:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Evil or Very Mad
Walgelijk.

Maar ik zag 't al aankomen: de verwarring IS al compleet doordat HBO'ers ook een master-titel krijgen. Dus is de volgende stap om al die titels maar gewoon op één hoop te gooien, niemand begrijpt immers nog het verschil.
Goh zeg. Wat was ook al weer een van de redenen voor mij om OUDE STIJL af te studeren?
[i]"Meester"[/i] - dat is duidelijk. Tot voor kort alleen te koop op een universiteit...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
AartJan



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 76


BerichtGeplaatst: za 10 apr 2004 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar goed, als rechtgeaard rechtenstudent, weten wij het verschil toch wel in plannen voor een wet, en de uitvoering waarin het voorstel tot wet wordt?
Toch is het wel ziek wat dit mens zich in het hoofd haalt.
Wat voor achtergrond heeft ze zelf? Vast een gefrustreerde HBO-er die op deze manier haar gram wil halen op universitaire corpsballen Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Ronald Garretsen



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 94


BerichtGeplaatst: zo 11 apr 2004 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is verwarrend maar kan het wel begrijpen, rechten maar ook een studie als tandheelkunde is beroepsgericht net zoals het HBO. Bovendien is zijn de Nederlandse HBO's in het buitenland gewoon university.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
student








Berichten: 7


BerichtGeplaatst: di 13 apr 2004 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald Garretsen schreef:
Het is verwarrend maar kan het wel begrijpen, rechten maar ook een studie als tandheelkunde is beroepsgericht net zoals het HBO.
Vind je? Niet alle rechtenstudenten komen terecht in juridische beroepen. Ik heb gelezen in de stagebrochure van de Universiteit van Utrecht dat 50% van de afgestudeerden niet in een juridische functie terecht komt. Daarnaast kan je het, vind ik, niet echt vergelijken met een HBO. De meeste studenten die echt in een juridische beroep willen gaan werken moeten daarna nog een 'BEROEPSopleiding' volgen van tenminste 3 jaar. Lijkt mij dat de rechtenstudie niet echt beroepsgericht is, maar vooral theoretisch
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald Garretsen



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 94


BerichtGeplaatst: di 13 apr 2004 10:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

student schreef:
Ronald Garretsen schreef:
Het is verwarrend maar kan het wel begrijpen, rechten maar ook een studie als tandheelkunde is beroepsgericht net zoals het HBO.
Vind je? Niet alle rechtenstudenten komen terecht in juridische beroepen. Ik heb gelezen in de stagebrochure van de Universiteit van Utrecht dat 50% van de afgestudeerden niet in een juridische functie terecht komt. Daarnaast kan je het, vind ik, niet echt vergelijken met een HBO. De meeste studenten die echt in een juridische beroep willen gaan werken moeten daarna nog een 'BEROEPSopleiding' volgen van tenminste 3 jaar. Lijkt mij dat de rechtenstudie niet echt beroepsgericht is, maar vooral theoretisch


Das niet helemaal waar. Rechtenstudenten kunnen zo een juridische functie vervullen bij een bedrijf, gemeente etc. Alleen voor de rechterlijke macht en advocatuur etc niet.En rechten is net zoals hbo toepasingsgericht ofwel vooral toepassen van wetten, jurisprudentie etc. Weinig theoretisch aan. Maar goed om een lang verhaal kort te maken de manier waarop ik rechten kreeg op het HBo verschilt bijna niet dan op de universiteit. het enige verschil is de hoeveelheid jurisprudentie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds