Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten op 'eigen gemaakt' programma
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
staplerx



Leeftijd: 46

Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 12:42    Onderwerp: Rechten op 'eigen gemaakt' programma Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag zou ik over het onderstaande jullie mening en advies horen.

Via een uitzendbureau werk ik samen met een collgega (tevens uitzendkracht) voor een bedrijf. Wij zijn hier aan het werk om regulier een bepaalde brievenoutput te genereren. Om een en ander te automatiseren hebben wij op eigen inzicht een database ontwikkeld. Deze is gemaakt in Access (microsoft).Hoewel het een 'geavanceerde' tool betreft is het dus gemaakt met een reeds bestaand programma.
De functies die de database nu bezit overstijgen de taak die wij uitvoeren op papier met als gevolg een grote bedrijfsmatige afhankelijkheid. Een en ander heeft zich zo ontwikkeld in de loop der tijd maar hier is nooit op aangestuurd.
Ook is nooit expliciet gevraagd en op papier gezet een database te ontwikkelen. De ontwikkeling van de database zelf heeft veelal in de avonduren, buiten werktijd plaatstgevonden.

De vraag is in hoeverre het bedrijf beroep kan doen op het claimen van de database, ook wanneer onze opdracht eindigt. Kunnen wij een beroep op het doen op het eigendom/auteursrecht.

Ik heb uiteraard enig zoekwerk verricht omtrent deze materie maar heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden voor deze specifieke situatie, gezien het gebruik van reeds bestaande situatie (Access) en het schemergebied van de opdracht (verwachtingen, afhankelijkheid en geen concrete opdrachtbeschrijving).

Alvast hartelijk dank voor jullie gewaardeerde reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier zijn juridisch twee vragen te beantwoorden:
- rust er op de tool een auteursrecht?
- zo ja, is dit in handen van jullie of van de opdrachtgever?

Om met de eerste vraag te beginnen: een auteursrecht heb je alleen als de tool als een zelfstandig werk kan worden aangemerkt. Aangezien wordt aangegeven dat het eigenlijk een invulling is van een tool die al tot de software behoorde, is er reden om hier aan te twijfelen. Tevens noem je het een database, maar de gegevens die in deze database staan behoren aan de opdrachtgever (ik neem aan dat dit client en adresgegevens e.d. zijn). Er kunnen nog al wat argumenten tegen het bestaan van een auteursrecht op deze tool worden ingebracht.

De tweede vraag: mocht er wel sprake zijn van een zelfstandig werk, dan heb je in beginsel het auteursrecht hierop. In beginsel, want er bestaan uitzonderingen op. Als je als onderdeel van je werkzaamheden in dienst van een ander auteursrechtelijke werkzaamheden verricht, dan heeft de werkgever hier het auteursrecht op. In dit geval zou dat het uitzendbureau zijn, die mogelijk in de voorwaarden heeft opgenomen dat het auteursrecht bij de opdrachtgever komt te liggen.
Je geeft echter aan dat de tool niet direct in opdracht is vervaardigd, en grotendeels buiten diensttijd. De uitzondering lijkt me dan ook niet van toepassing, zodat het auteursrecht volgens de hoofdregel bij jullie ligt.

Natuurlijk wil je dan weten wat je er feitelijk mee kan.
Kan jullie opdrachtgever jullie verbieden om dezelfde tool bij een nieuwe opdrachtgever ook te gaan gebruiken? Waarschijnlijk niet, omdat het niet als een zelfstandig werk is aan te merken.
Kunnen jullie de opdrachtgever om een vergoeding voor het door jullie geleverde werk verzoeken? Waarschijnlijk niet. Als het al een zelfstandig werk is, dan is het door jullie al aan hem geleverd (en feitelijk een licentie gegeven voor gebruik), zonder dat hier voorafgaand afspraken over zijn gemaakt.
Kunnen jullie de tool ook zelfstandig aan de man gaan brengen bij anderen? Zelfde verhaal als bij gebruik andere opdrachtgevers. Daar komt nog bij of de tool op zichzelf wel marktwaarde heeft, aangezien die alleen bij gebruik van Access kan worden toegepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
staplerx



Leeftijd: 46

Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reactie.
Dit heeft een hoop verheldering gebracht hoewel het een lastige kwestie is.
Wat betreft het gebruik, zijn wij de enige die gebruik maken van de database. De output gaat echter wel het bedrijf rond.
Wat ik graag nog zou weten is of het bedrijf een claim kan leggen op de database. Het 'rommelt' hier en daar en wij krijgen sterk de indruk dat het binnenkort 'bedankt voor bewezen diensten, hier met dat ding en tot ziens' is.
Deze situatie willen we voorkomen. Zelf denken we redelijk sterk te staan in het 'meenemen' van de database dan wel de SHIFT+DEL combinatie te gebruiken maar zijn hier niet zeker van. Bovenstaande houdt in dat we bij het beëindigen van de opdracht willen voorkomen dat het bedrijf onze database behoudt (het gaat niet om het elders gebruiken). Kan het bedrijf toch aanspraak maken op onze tool?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 20:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik het goed lees heeft de ontwikkeling van de tool in ieder geval voor een deel wel tijdens werktijd plaatsgevonden, en met behulp van door de werkgever ter beschikking gestelde apparatuur. Het is denk ik te vergelijken met een systeembeheerder die voor de uitvoering van zijn taak een aantal scripts heeft geschreven, toevallig deels in eigen tijd.

Ik denk dat op de tool best auteursrecht kan rusten, maar dat het bij de werkgever ligt...
Van belang kan misschien nog zijn of het voor de hand lag om de taak te automatiseren.

Shift+DEL lijkt me onverstandig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Shift-DEL is meer dan overstandig, het is absoluut in strijd met 6:2 / 6:248 en de bepalingen omtrent goed werknemerschap.

Voor de rest ben ik het met BF eens: deels ontwikkeld onder werktijd, op systemen van de opdrachtgever, door een werknemer, dus ligt het auteursrecht bij de werkgever (uitzendbureau), die dat eventueel bij voorbaat al doorgeleverd kan hebben aan de inlener.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
staplerx



Leeftijd: 46

Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt wederom. Ik zal deze raad ter harte nemen en die combinatie dan ook niet gebruiken voor de tool. Een en ander is zo een stuk duidelijker geworden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: wo 20 jul 2005 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

staplerx schreef:
Het 'rommelt' hier en daar en wij krijgen sterk de indruk dat het binnenkort 'bedankt voor bewezen diensten, hier met dat ding en tot ziens' is.
Deze situatie willen we voorkomen. Zelf denken we redelijk sterk te staan in het 'meenemen' van de database dan wel de SHIFT+DEL combinatie te gebruiken maar zijn hier niet zeker van. Bovenstaande houdt in dat we bij het beëindigen van de opdracht willen voorkomen dat het bedrijf onze database behoudt (het gaat niet om het elders gebruiken). Kan het bedrijf toch aanspraak maken op onze tool?

Los van de vraag of er auteursrecht op de tool rust, de gegevens zijnin iedergeval van het bedrijf waar de werkzaamheden verricht zijn.

Voor het auteursrecht is de zaak toch ingewikkelder. Bij een vast arbeidscontract is er vaak sprake van dat het auteursrecht ligt bij de werkgever, onafhankelijk van wie of waar de auteur het geschreven heeft. Wel moet het rechtdragende, de tool dus, in directe relatie staan met de arbeid, en dient de werkgever wel de tijd te vergoeden die de auteur aan het werk heeft gewerkt. Vergelijk bijvoorbeeld artikelen in tijdschriften, op universiteiten is het gebruik dat de autersrecht bij de unversiteit ligt. Als ik als medewerker van een bedrijf een onderzoek, in opdracht van het bedrijf, heeft het bedrijf de rechten op het rapport, echter een publicatie van mijn hand valt niet automatisch in het autersrechtelijke domein van de werkgever. Overigens is dit in het geheel niet afhankelijk van WAAR het geschreven wordt. In dit geval maakt het niet uit of de computers van de inhuurder zijn.
Bij detacheringsconstructies Wordt wel vaak expliciet het beding gemaakt dat de inhuurder de rechten op eventuele werken bezit.

ALs je dan overigens toch 'vervelend' wil doen, is de volgende weg beter. Kaart het aan bij het uitzendbureau, en claim de ingestoken tijd. Krijg je die niet vergoed, lever dan gewoon de documentatie en instructies niet. Hier kom je beter mee weg, maar kan wel de relatie met het uitzendbureau op het spel zetten.

Ten slotte, het auteursrecht gaat over de letterlijke bron, niet over algoritmen of dergelijke. Als je hetzelfde truukje kan doen, met een andere bron, dan kom je al een heel eind.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
staplerx



Leeftijd: 46

Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 21 jul 2005 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels lijkt de lucht wat geklaard maar er wordt nog driftig gevist etc.
Een en ander moet ik misschien nog verduidelijken.
Ik begrijp dat de klantgegevens/data etc het bedrijf toebehoren. Waar het hier echter om te doen is 'slechts' DE SCHILwelke als rekenunit fungeerd.
Zie het als bijvoorbeeld een onderliggende situatie.
Voor een zonnebankstudie is het de bedoeling geweest om wat betere grip/zicht te krijgen op de klantengroep. Het is de bedoeling dat klanten regulier een uitnodiging ontvangen. In dit geval is hiervoor een database ontwikkeld welke met vaste parameters bijv. elke zoveelste week na zijn laatste bezoek een uitnodiging + kortingsbon te sturen. Om een en ander te automatiseren (dit had via een excelbestandje ook gekund) is gebruik gemaakt van een database welke naast de uitnodigingen ook van alles monitoort en management informatie levert. Mede productafname etc. Als gevolg hiervan stelt het bedrijf zich afhankelijk van de output van gegevens.
Wanneer de opdracht is geweest het versturen van uitnodigingen maar in de vrije tijd op eigen pc's op de zolderkamer hiervoor een geavanceerde tool is gemaakt in Microsoft Access, kan de werkgever/uitzendbureau dan beroep doen op de schil (de rekenunit op zich) wanneer wij dit niet zouden willen omdat hier geen expliciete afspraken over zijn gemaakt(opdracht voor gegeven), alles (parameters) ontworpen is op eigen inzicht.
Het gaat hier ook niet om het vragen om een vergoeding voor uren, oplevering etc. Puur om de aanspraak op de schil. Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid schept. Welllicht werpt dit ook een ander licht op de situatie maar dat wil ik aan de kenners over laten. Er zitten elke keer punten bij waar wij zelf nog niet aan gedacht hebben (voor de hand liggend om te automatiseren etc)?

Wat betreft het 'vervelend' doen zal dat alleen gebeuren wanneer hier echt reden toe is. Het is op zich niet de bedoeling dat we alles voor ons zelf willen houden alleen gaat het ons te ver dat er nu wat kapers op de kust zijn welke blijk geven te willen scoren met ons apparaat.

Nb. Bovenstaand verhaal berust niet op waarheid maar geeft een soortgelijke sitatie aan (dit om privacy)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 21 jul 2005 23:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

staplerx schreef:
Er zitten elke keer punten bij waar wij zelf nog niet aan gedacht hebben (voor de hand liggend om te automatiseren etc)?

Om te beginnen is dit meer een gedachte van een eerstejaars student dan een hard juridisch punt. Wat ik bedoel is, als het maken van zo'n tool eigenlijk al impliciet besloten ligt in de overeenkomst, dan kan ik me voorstellen dat levering van die tool gewoon deel uitmaakt van de prestatie waarvoor je betaald werd. Zou iedere verstandige persoon die die opdracht had gekregen ook een soort tool hebben horen te maken? Misschien kan jullie tool wat meer dan strikt noodzakelijk was geweest, maar om hem dan helemaal terug te eisen gaat misschien te ver.

Het kan ook zijn dat het werk eigenlijk altijd zonder speciale tool is verricht en het geen enkel probleem is om dit in de toekomst ook weer te doen. Dan was de tool misschien meer een van huis meegenomen hulpmiddel dat jullie toevallig handig vonden om te gebruiken. Dan blijft het van jullie, in ieder geval als het zuiver met eigen middelen is ontwikkeld.

Verder is ook de aard van de overeenkomst van belang (werkgever of opdrachtgever), en wat voor bepalingen hier in de overeenkomst over zijn opgenomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 7:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Staplerx, wat is voor jullie nu precies de reden deze tool niet bij het bedrijf te laten? Je schrijft dat in een van je posts. Gemakshalve haal ik dat hieronder maar even aan:

Quote:
Bovenstaande houdt in dat we bij het beëindigen van de opdracht willen voorkomen dat het bedrijf onze database behoudt (het gaat niet om het elders gebruiken).


Vraag aan de medestudenten: krijgen wel, als het auteursrecht bij de makers van de tool berust dan niet de situatie van 3:13 BW?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Vraag aan de medestudenten: krijgen wel, als het auteursrecht bij de makers van de tool berust dan niet de situatie van 3:13 BW?


Misbruik van bevoegdheid, Simone? Ik denk het niet, een vergoeding wensen voor het gebruik van een auteursrechtelijk werk lijkt me een gerechtvaardigd belang.

Quote:
Bovenstaande houdt in dat we bij het beëindigen van de opdracht willen voorkomen dat het bedrijf onze database behoudt

Een andere vraag is of de opdrachtgever dan uberhaupt inbreuk maakt op het auteursrecht. Kennelijk is hij niet van plan om de tool ook bij andere vestigingen te gaan gebruiken (kopieren) of aan derden te verkopen/weg te geven (openbaarmaken). Het enkel gebruik van de tool levert geen inbreuk op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 22 jul 2005 11:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="SuijkerbuijkMisbruik van bevoegdheid, Simone? Ik denk het niet, een vergoeding wensen voor het gebruik van een auteursrechtelijk werk lijkt me een gerechtvaardigd belang.[/quote]

Dat is het ook wel, maar wanneer de belangen tegen elkaar af worden gewogen, dan zou je misschien daar op kunnen uitkomen. Ik zat een beetje in de lijn van het amotie-arrest te denken, snap je? Met in het achterhoofd hetgeen ook al door Bona Fides is verwoord.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Rikusu



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 33


BerichtGeplaatst: ma 15 aug 2005 2:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij wordt auteursrecht slechts overgedragen wanneer dat expliciet in de overeenkomst wordt gesteld en zelfs dan kan het zijn dat het nog niet voldoende is een dergelijk beding in een overeenkomst op te nemen, zeker niet wanneer het geen onderdeel uitmaakt van de normale bedrijfsvoering. Aangezien hier duidelijk sprake is van een idee van de werknemer zelf die dat heeft ontwikkeld maar van wie dat niet verwacht hoefde te worden voor de normale uitoefening van zijn taak noch hieromtrent afspraken heeft gemaakt, ligt het auteursrecht van de tool, volgens mij, bij hem.

Wat betreft het feit dat het in Access is gemaakt, ik -denk- dat dit geen belemmering is. Tegenwoordig bestaan vele programma's om functies te ontwikkelen. Bijna niemand programmeert nog in assembly. De functies die hij heeft gebouwd, zal aan te merken zijn als programmering en de 'Access uitbreiding', zoals dit genoemd kan worden misschien, derhalve als software. Ik denk dat je een goede kans maakt je tool mee naar huis te nemen en niet bij de werkgever achter te laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds