Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 10:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechten als huurder bij woningbrand
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Breadfa83



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 11 jun 2019 10:07    Onderwerp: Rechten als huurder bij woningbrand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs, 21 maart, dus al enige tijd geleden, heeft er brand plaatsgevonden boven mijn slaapkamer van mijn studio. De brand is ontstaan in oude bedrading. De studio, de leegstaande zolder erboven, en de verouderde bedrading waar de brand is ontstaan, zijn allen eigendom van dezelfde verhuurder.

Verhuurder is géén corporatie, wèl een BV.

Nu is verhuurder al deze tijd, sinds 21 maart, in gesprek met één en dezelfde aannemer, om een datum af te spreken om de renovatiewerkzaamheden te laten plaatsvinden. Gedurende deze periode is er telkens sprake geweest van werkzaamheden over een termijn van 2 tot 3 weken, waarbij 2 weken eerder aannemelijk was, en 3 eerder een ingebouwde marge. De studio zou voor die tijd deels leeggeruimd moeten worden. De verhuurder staat erop dat enkel deze aannemer de werkzaamheden uitvoert.

Drie weken geleden echter, hoorde ik dat de aannemer de woensdag erop wilde beginnen, maar de geschatte duur van de werkzaamheden ondertussen wel naar tenminste vier weken is veranderd. Waardoor dit komt, geen idee. Ik heb het al meerdere malen gevraagd, maar krijg geen antwoord. Ook dient nu opeens de hele ruimte leeg te zijn.

Voor de duidelijkheid, het gaat om het vervangen van een gipsen systeemplafond op een oppervlakte van om en nabij de 10m2. Iets dat ik in mijn eentje in vier dagen zou doen, met gemak. Ik heb het al enkele keren eerder gedaan, en het is zo moeilijk niet. De aannemer komt met meerdere mensen, en zou dit naar mijn mening in diezelfde vier dagen ook wel geregeld moeten krijgen. Ik heb hierover ook reeds informatie ingewonnen bij andere aannemers, en deze stemmen in.

Reden dat ik bezwaar maak tegen de onredelijke duur van de werkzaamheden is dat de verhuurder niet wil meebetalen in de kosten van vervangende woonruimte voor de periode van vier weken waarin ik de woning dien te verlaten. Ik slaap ondertussen al zo'n twee maanden bij vrienden, en ik had verwacht, en zij ook, dat dit bijna afgelopen zou zijn. Nu blijkt het tegendeel waar, en moet ik zelfs volledig bij ze intrekken, mijn was bij hun doen, kleding daar opslaan , douchen, etc. Dalijk heeft het renoveren van de schade na een brand zo'n drie maanden in beslag genomen, terwijl het gaat om een minime klus.

Verhuurder wil nu, na héél lang discussieren, eindelijk de kosten van transport van het meubilair (een gehuurde bus, daar ik geen eigen auto heb) overnemen, en de kosten voor de opslag betalen. Hij noemt dit meermaals "coulance", ik noem dit wettelijk zo geregeld en verplicht. Dit alles bij elkaar komt ver onder de 500 euro. De kosten voor vervangende woonruimte zitten daar voor vier weken behoorlijk boven, zelfs met de goedkoopste B&B's.

Ik heb FBTO al gesproken om te zien of mijn inboedelverzekering de kosten van deze vervangende woonruimte dekt, en hun antwoord, meermaals, was "hiervoor moet u echt bij de verhuurder zijn". Deze zegt echter dat mijn inboedelverzekering dit dient over te nemen. Mijn idee is dat bewijslast bij brand altijd bij de verhuurder ligt, en in dit geval duidelijk is dat mij geen blaam treft, en zijn eigen achterstallig onderhoud de reden is dat er brand is geweest, en ik met brand- en blusschade in mijn woning zit, met alle gevolgen van dien. Laat ik even de risico's die hij neemt met de levens van zijn huurders door te bezuinigen op onderhoud (kort hiervoor was er al brand in een ander pand van hem, op hetzelfde grondstuk) voor het gemak buiten beschouwing.

Mijn vraag / vragen:

- Kan ik bezwaar maken tegen de onnodig lange duur van de werkzaamheden?
- Kan ik de kosten voor vervangende woonruimte op de verhuurder verhalen?
- Is de verhuurder verplicht tot betalen van kosten die gemoeid gaan met verhuizing en opslag van de inboedel?
- Kan ik beschadiging aan mijn laminaatvloer, kasten, etc. verhalen op de verhuurder, als deze ontstaan zijn door danwel de brand, danwel het blussen?
- Kan ik voor het verhuizen van de spullen een verhuisfirma inschakelen en de kosten verhalen op de verhuurder?
- Kan ik iets doen met het feit dat er grove nalatigheid in het spel is als het gaat om het onderhoud van de panden die hij verhuurd? Hij is ervan op de hoogte dat er behoorlijk wat gedaan moet worden, maar kiest ervoor enkel de minimale klusjes na meermaals erop aangesproken te zijn uit te laten voeren, en laat hier zelfen een professional voor komen, maar eerder een beunhaas, een gepensioneerde vriend van hem, die de helft van de tijd geen idee heeft waar hij mee bezig is. Zelfde man is vier keer moeten terugkomen voor het opnieuw afkitten van de douche, die uiteindelijk nòg niet waterdicht was, en toen toch maar door de aannemer gedaan is.
- Is hier sprake van recht tot verhuiskostenvergoeding van wettelijk minimaal om en nabij de 6000 euro? In geval van ja, hoef ik me om alle andere zaken geen zorgen te maken, gezien dit dekkend is voor transport, opslag, woonruimte, nieuw verven van de woning na renovatie / herstel schade en het leggen van een nieuwe vloer en eventueel vervangen van beschadigd meubilair.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Breadfa83



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 13 jun 2019 12:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We zijn een stapje "verder", of eigenlijk zelfs achteruit.

Verhuurder spreeekt sinds gisteren via een advocaat die hem nu vertegenwoordigt in deze. Eis is dat vóór maandag aanstaande de woning leeggeruimd is. Verhuurder zal zich maandag toegang tot de woning verschaffen, om zo aannemer te kunnen laten beginnen met de werkzaamheden. Inboedel die er dan nog staat, en beschadigd wordt, zal niet worden vergoed door aannemer òf verhuurder.

Reden: het heeft nu wel lang genoeg geduurd,vindt hij, en verhuurder wil werkzaamheden laten beginnen zodat de schade niet groter wordt. Schade wordt echter niet groter, daar deze aan de binnenkant van de woning is, en op generlei wijze aan de elementen is blootgesteld. Klinklare onzin dus. Verhuurder wil enkel en alleen beginnen omdat iedere dag wachten een dag is waarop hij geen huur ontvangt. Immers, huur wordt betaald naar woongenot, en is er geen woongenot, is er ook geen plicht tot huurbetaling.

Dan, wordt er in het schrijven van de advocaat gesproken over "Onacceptabele condities" welke ik stel.
Deze onacceptabele condities zijn puur dat alle kosten voortvloeiend uit de gevolgen van de woningbrand en bluswerkzaamheden voor rekening van verhuurder zijn. Dit zijn mijn "onacceptabele condities".
Daarnaast stel ik, dat àls de werkzaamheden een volledige maand in beslag moeten nemen, en er twee maanden planning aan vooraf zijn gegaan (de brand heeft gewoed op 21 april), hij ook direct de andere werkzaamheden die in het pand nodig zijn kan laten plaatsvinden. De inboedel is dan immers weg, dus een beter moment hiervoor kan ik niet verzinnen. Daarnaast staan deze werkzaamheden ook al enige tijd op de plannin. Sinds ruim een jaar praten we over het ontstoppen van het riool / de afvoer, welke verstopt is geraakt nadat zijn klusjesman alle bouwpuin van werkzaamheden in de badkamer door de afvoer heeft gespoeld. Dan gaan de werkzaamheden in de badkamer terug tot 2013, toen voor de eerste keer geconstateerd werd dat de wateraanvoer èn -afvoer van de douche lekkage vertonen. Direct resultaat hiervan, dus iets dat ook al meerdere jaren speelt, is schimmel op meerdere plaatsten in de badkamer, en het gangetje dat aan de andere kant van de badkamermuur voorbij loopt. Lekkage in het dak heeft verder gezorgd voor nog meer schimmel op het plafond van de badkamer, en een vochtexpert die ik langs heb laten komen spreekt over duidelijk ontoereikende ventilatiemogelijkheid op de badkamer, en onjuist gebruik van badkamertegels op slecht geïsoleerde plekken, wat uiteindelijk schimmel tot gevolg heeft, en in toekomst zal blijven hebben. Er dient dus een en ander aan de badkamer aangepast te worden. Een beter moment dan de aankomende vier weken zal er niet gauw meer zijn.

Als reactie op zijn stap naar een advocaat, zal ook ik vandaag contact hebben met de mijne, en zal het naar aller waarschijnlijkheid escaleren tot een zaak.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds