Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Plaatsen schutting tussen twee percelen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dirkzwunkels



Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2019 20:36    Onderwerp: Plaatsen schutting tussen twee percelen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tussen de buren en ons is er op dit moment geen schutting maar wat struiken en gedeeltelijk een schots en scheef schapenhekje. Wij willen daar een schutting. De erfgrens is opgemeten en die ligt gemiddeld zo’n 30 centimeter dan het hekje. Ook staat er nog een oud hondenhok, naar nu blijkt voor driekwart over de gemeten erfgrens.

We willen graag een schutting, het liefst op de erfgrens. Maar als het niet anders kan pal langs de opgemeten erfgrens. We hebben dit voorzichtig bespreekbaar proberen de maken maar de buren willen op geen enkele manier meewerken. Nogal explosieve mensen zeg maar.

Welke stappen moeten we zetten om een schutting tussen beide percelen te realiseren? We vrezen dat we alleen maar worden tegengewerkt en dat dus ook de opgemeten erfgrens zal worden betwist.

Moet we uiteindelijk naar de rechter en onder politiebegeleiding een schutting plaatsen, als er niets anders opzit? Hoe pakken mensen tussen twee percelen dit aan? Ik wil geen ruzie maar wel een afscheiding tussen beide percelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: di 08 okt 2019 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben geen jurist, maar een jurist heeft meer info nodig denk ik (wat is van wie, en hoe lang bestaat de situatie al in verband met verjaring etc.). Voorzetje:

1) Van wie is het hondenhok, staat het voor driekwart op jullie terrein of van de buren, hoe lang staat dat daar al.
2) Op wiens terrein staat dat schapenhekje, van wie is het en hoe lang al.
3) Staan die struiken op de erfgrens? Van wie zijn ze?
4) Heeft het kadaster de erfgrens opgemeten?
5) Waarom willen de buren niet meewerken? Omdat ze denken dat ze mee moeten betalen? Als je een eigen schutting op eigen terrein zet hoeft dat niet, dat maakt de zaak misschien anders voor ze?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dirkzwunkels



Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 10 okt 2019 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reactie. Het gaat mij niet zozeer om de inhoudelijke kant van de zaak maar meer de procedurele. De de vraag is: hoe krijg ik een schutting langs de door het kadaster opgemeten grens? Een voorzetje:

1) Vragen aan de buren. Gedaan, willen niet meewerken.
2) Aangetekende brief? Wat moet ik vragen dan?
3) En als een aangetekende brief geen effect heeft, een mediator inschakelen? Wie gaat dat betalen?
4) Als laatste stap naar de rijdende rechter?

Ik wil het scenario een beetje kunnen inschatten van de stappen die ik moet zetten en wat de inhoud dan is. Ik ben toch niet de eerste die een schutting tussen twee percelen wil plaatsen en waarvan een kant niet mee wil werken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 10 okt 2019 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Het gaat mij niet zozeer om de inhoudelijke kant van de zaak maar meer de procedurele.

Die keuze heb je volgens mij niet. Aan de hand van antwoorden op de vragen die ik stelde kan een jurist beter inschatten of de kadastrale grens nog wel geldig is of dat de buren, of jij, door verjaring aanspraak kunnen maken op een strookje grond van de ander omdat het stuk grond al zo lang niet door de oorspronkelijke eigenaar in gebruik is (bijvoorbeeld situatie schapenhekje of hondenhok....). Daarnaast is de vraag of de struiken misschien op de erfgrens staan en mandelig zijn zodat je ze niet zonder toestemming van de buren mag weghalen, in die situatie zal je wel heel goed naar een juridische grondslag moeten zoeken om toch een schutting vlak tegen de erfgrens aan te kunnen zetten (struiken staan in de weg...). Etc. Etc. Pas als dat allemaal helder is en duidelijk is wat je juridische gezien mag doen, dan pas kan je gaan kijken hoe je dat voor elkaar krijgt.

Maar ook belangrijk is de reden waarom ze nu niet willen meewerken, die heb ik nog niet gelezen. Wat is er voor nodig om tot een situatie te komen die wel acceptabel is voor de buren? Daar moeten ze toch iets over kunnen zeggen (of er is gewoon geen zinnig woord met ze te wisselen...)?

Als het allemaal tot niets leidt: in het simpelste geval vraag je de buren per brief om hun spullen van jouw terrein te verwijderen. Dan een tweede brief waarin je plaatsing van de schutting op jouw terrein aankondigt langs de kadastrale erfgrens (bij uitblijven van hun reactie op de eerste brief geef je aan dat je hun eigendommen terug op hun terrein zal leggen), en that's it... Zo zou ik het doen. En maak vooraf overal foto's van waarop duidelijk is wat waar staat!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Legalblond



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 10 okt 2019 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van art. 49 van boek 5 Burgerlijk Wetboek (dit is via Google wel te vinden door te zoeken op art. 5:49 BW) geldt dat elk van de eigenaren van aangrenzende erven van de ander kan vorderen dat die ander meewerkt dat op de erfgrens een schutting van twee meter wordt opgericht.

Nu is het wel zo dat gemeente verordeningen daarover andere regels kunnen hebben vastgesteld. Dat zal dan gewoon even uitgezocht moeten worden (vaak kan dat via internet wel) of nagevraagd bij de gemeente.

Als de buren niet mee willen werken en jullie willen zeker een schutting, dan moeten jullie dat dus vorderen bij de rechter. Dit zal de relatie met de buren natuurlijk niet ten goede komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jpst



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 256


BerichtGeplaatst: zo 13 okt 2019 2:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dit zal de relatie met de buren natuurlijk niet ten goede komen.

Als de buren er onderling niet uit willen komen net zo min. Dus ja wie zet wie dan voor het blok in zo'n geval?

Mooi scenario nr 1342423 van hetzelfde laken en pak voor de rijdende rechter. Als je een stel ouderen als buren hebt, kan je je lol op met zulke kwesties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 14 okt 2019 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jpst schreef:
Quote:
Dit zal de relatie met de buren natuurlijk niet ten goede komen.

Als de buren er onderling niet uit willen komen net zo min. Dus ja wie zet wie dan voor het blok in zo'n geval?

Je kunt ervoor kiezen de schutting op eigen grond te zetten ipv op de erfgrens.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds