Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 8:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Oranje (Bavaria) girls in Zuid AFRIKA wettig opgepakt?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Het betreft hier ambush marketing en naar mijn mening gaat het dus wel degelijk ook om de door mij aangehaalde wetgeving.

Leg dan eens uit waar jij een "false or misleading statement, communication or advertisement" van Bavaria ziet....
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 17 jun 2010 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
sabri schreef:
In Straatsburg lachen ze de Fifa knalhard uit.

Oh, dat is een leuke. Op welke grond dan?

Een wettelijke regel die zegt "binnen 25km van een stadion mag zich geen handelsreclame bevinden voor niet-sponsors" tast volgens mij het grensoverschrijdend handelsverkeer niet aan. En heb je een grondrecht om reclame-artikelen te verkopen?

Reclame-uitingen vallen in ieder geval wel onder art. 10 EVRM, dus de vraag zal zijn of het verbod onder lid 2 kan worden gebracht.

Hoe kom je op die straal van 25km? Art. 15A van de Merchandise Marks Act lijkt voor heel Zuid-Afrika te gelden. Buiten Zuid-Afrika gehoste internetsites die mede op Zuid-Afrika zijn gericht hebben er misschien ook wel mee te maken.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een verbod op alle reclame die zinspeelt op een grootschalig evenement als het WK voetbal door de beugel van het EVRM kan. Uiteindelijk is het WK gewoon (wereld)nieuws en daar moet je vrijuit over kunnen praten. Maar ja, tegen de tijd dat het EHRM zich over zo'n kwestie uitlaat is het evenement natuurlijk al lang en breed voorbij.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 3:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
sabri schreef:
In Straatsburg lachen ze de Fifa knalhard uit.

Oh, dat is een leuke. Op welke grond dan?

Een wettelijke regel die zegt "binnen 25km van een stadion mag zich geen handelsreclame bevinden voor niet-sponsors" tast volgens mij het grensoverschrijdend handelsverkeer niet aan. En heb je een grondrecht om reclame-artikelen te verkopen?


Dat jurkje zou niet aan Bavaria gelieerd worden als er niet zo'n ophef over gemaakt werd. Er staat geen levensgroot logo op, en zelfs als er wel een logo op zou staan dan staat het een ieder vrij om te dragen wat hij of zij wil dragen. Als ik met een groot Philips t-shirt het stadion van Feijnoord in wil lopen is dat mijn goed recht (al zal mijn ziektekostenverzekering het daar niet mee eens zijn).

Als een jongedame in een oranje jurkje zonder logo, maar wel met een geldig kaartje naar een voetbalwedstrijd gaat, is de overheid wel heel erg fout bezig om die dame vervolgens in de cel te gooien alleen omdat dat jurkje toevallig gefabriceerd of gedistribueerd is door een biermerk dat geen sponsor is van die voetbalwedstrijd.

Hoe je het ook bekijkt, die dames zijn in de cel gesmeten omdat ze een oranje jurk aan hadden. Niet omdat ze het verkochten, maar omdat iemand vond dat dat een reclame-artikel was. Nog even en er wordt iemand opgepakt omdat het labeltje van haar Marlies Dekkers string boven haar spijkerbroek uitsteekt.

Ronduit be-la-che-lijk. Wat een apeland*.

*zie mijn eerdere disclaimer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De TELEGRAAF, vandaag:

'Snel om de tafel over bevoegdheden WK 2018'
Politiek: FIFA-wet krijgt hier geen kans


door Dennis Naaktgeboren
DEN HAAG - Als het aan de huidige Nederlandse politici ligt krijgt de FIFA hier bij een toernooi de touwtjes niet in handen. De Nederlandse politiek weigert de wereldvoetbalbond verregaande bevoegdheden te geven voor het WK van 2018, waarvoor Nederland zich met België kandidaat heeft gesteld.

Zie verder het dagblad De Telegraaf op internet.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona fides:

Bavaria communiceert hier als biermerk (de dames werden betaald door en de jurkjes zijn een product van Bavaria) in het stadion terwijl het helemaal geen sponsor is. Daarnaast maken ze niet bekend dat zij op dat moment een campagne aan het voeren zijn voor een biermerk. Op die grond betoog ik dat er naar mijn idee sprake is van misleidende communicatie. Zij associeren (of geven dat idee) dat het biermerk Bavaria met het WK is verbonden en dat is dus niet juist.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar er is helemaal geen sprake van een statement, communication or advertisement, laat staan van een valse of misleidende. Er wordt ook niet de suggestie gewekt dat er een connectie is tussen Bavaria en de FIFA en/of de officiële FIFA-sponsors (tenzij je de wereld op zijn kop zet en uit art. 15a afleidt dat iedereen die iets met het WK doet daarmee de suggestie wekt een officiële sponsor te zijn).

Het lijkt me vrij evident dat art. 15a lid 2 van de Merchandise Marks Act veel dichter in de buurt zit van de actie van Bavaria, alleen lijkt het ontbreken van een (zichtbaar) Bavarialogo in de weg te staan aan strafbaarheid.

Ten overvloede:
Quote:
On Wednesday, Barbara Castelein and Minte Immy Niewpoort appeared in the Johannesburg magistrate's court and were charged with contravening the South African Merchandise Marks Act.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
vervloet



Leeftijd: 79
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 15:51    Onderwerp: Re: Oranje (Bavaria) girls in Zuid AFRIKA wettig opgepakt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
Is het in bescherming nemen van de sponsers van de FIFA in Zuid Afrika door de Oranje dames zonder enig logo, te laten arresteren legitiem?


Ja, sluikreclame is bij wet verboden.
Bavaria heeft de wet overtreden, maar desalniettemin toch een reclame stunt uitgehaald.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 441


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 18:04    Onderwerp: Re: Oranje (Bavaria) girls in Zuid AFRIKA wettig opgepakt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

vervloet schreef:
bertvanloo schreef:
Is het in bescherming nemen van de sponsers van de FIFA in Zuid Afrika door de Oranje dames zonder enig logo, te laten arresteren legitiem?


Ja, sluikreclame is bij wet verboden.
Bavaria heeft de wet overtreden, maar desalniettemin toch een reclame stunt uitgehaald.


Ik zie nog steeds niet waar de reclame is gemaakt. Heb je een foto of een filmpje van iemand met een Bavaria logo? Of wellicht een dame die "Bavaria boven" schreeuwt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tegenvraag: wat was het dan?

Ik zie/heb begrepen dat:
- enkele tientallen dames werden betaald door Bavaria om;
- in een product van Bavaria;
- een opdracht te vervullen en;
- aandacht te trekken.

Ronduit belachelijk wat er met die dames gebeurt, maar Bavaria huilt echt krokodillentranen nadat een geniale stunt verkeerd uitpakt.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bertvanloo



Leeftijd: 80
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 196


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat om excessief geweld tegen een creatieve actie waarvan nog niet is aangetoond dat deze onwettig was.
_________________
Professioneel fotograaf & auteursrecht geïnteresseerd.


Laatst aangepast door bertvanloo op vr 18 jun 2010 21:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BG schreef:
Tegenvraag: wat was het dan?

Daar ben ik hierboven toch wel duidelijk over, dacht ik zo.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 21:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag was op sabri gericht. Jouw standpunt is al duidelijk Wink

Ik heb mijn twijfels over wat er gebeurt en ik vind het lastige materie. Daarbij speelt mee dat ik een gezonde aversie heb van instituties zoals de FIFA (handsbal Frankrijk) en KNVB (portal voor amateurvoetballers helemaal vergallen) met hun rigide regeltjes en hun streven alles commercieel uit te buiten (en sympathie ligt altijd bij David). Anderzijds is het bij mij ook zo dat dingen misschien wel leuk, creatief en origineel zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat niemand zijn eigen belangen mag beschermen en de kaas van zijn brood mag laten eten (anderen betalen namelijk wél en ik mag bij de concerten van Guus Meeuwis ook niet zo'n grap uithalen van Bavaria). Niet die dames moeten gepakt worden, maar Bavaria mag op de een of andere manier best aangepakt worden (en dat weten ze zelf ook in Lieshout).
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet overigens niet of de stunt zo verkeerd is uitgepakt. Sterker nog, heel Nederland (en misschien ook wel iedereen buiten NL) heeft het er al dagen over! Allemaal gratis reclame. Ik hoop alleen dat die dames er niet al te slecht vanaf komen...
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 18 jun 2010 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kunt het kaas van het brood eten noemen, maar van oudsher heeft dit soort acties helemaal niets met het strafrecht (of zelfs maar onrechtmatigheid) te maken gehad.

Nu gaat het hier om een actie die zich deels in het voetbalstadion zelf heeft afgespeeld, en in principe mag de FIFA natuurlijk tot op zekere hoogte eisen stellen aan wat zich in het stadion afspeelt, maar daar zou het bij moeten blijven (afgezien van de reguliere bescherming van FIFA-merken en dergelijke). De strekking van het Zuidafrikaanse verbod is echter zeer veel ruimer.

De FIFA heeft de goudmijn die het WK is te danken aan de enorme publiciteit die in de loop der jaren aan het WK is gegeven, niet in de laatste plaats via reclame-uitingen door commerciële partijen. Een klein evenement dat nog moet groeien zou helemaal niets hebben aan en volgens mij vooral geschaad worden door de bescherming die het WK voetbal nu krijgt. Ik zie geen enkele rechtvaardigingsgrond voor dit soort wetgeving. Twintig jaar geleden kon de organisatie van het WK ook uitstekend gefinancierd worden, en toen lagen de bedragen voor tv-rechten en dergelijke volgens mij vele malen lager. Wat moet de FIFA met al dat extra geld?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 19 jun 2010 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bertvanloo schreef:
De TELEGRAAF, vandaag:

'Snel om de tafel over bevoegdheden WK 2018'
Politiek: FIFA-wet krijgt hier geen kans


door Dennis Naaktgeboren
DEN HAAG - Als het aan de huidige Nederlandse politici ligt krijgt de FIFA hier bij een toernooi de touwtjes niet in handen. De Nederlandse politiek weigert de wereldvoetbalbond verregaande bevoegdheden te geven voor het WK van 2018, waarvoor Nederland zich met België kandidaat heeft gesteld.

Overheid belooft de FIFA verbod op reclamestunts
Quote:
AMSTERDAM - Onverwachte reclameacties zoals die van Bavaria in Zuid-Afrika zullen bij een eventueel WK Voetbal in Nederland en België in 2018 wettelijk verboden zijn. Dat heeft de Nederlandse overheid de wereldvoetbalbond FIFA schriftelijk toegezegd. Dit soort ambush marketing is nu niet specifiek verboden.

De toezegging staat in een van de acht schriftelijke garanties – government garantees (sic) – in de bieding die Nederland en België de vorige maand bij de FIFA hebben ingediend om het WK Voetbal van 2018 of 2022 te mogen organiseren.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds