Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 24 mei 2024 1:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterechte factuur?
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RonD



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 20 okt 2010 9:16    Onderwerp: Onterechte factuur? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een tijdje geleden heb ik een advocaat in de arm genomen ivm met een scheidingszaak. Na verloop van tijd heb ik hem verteld dat ik geen verdere diensten van hem wilde afnemen totdat ik zelf wel weer bij hem zou aankloppen.

Op een gegeven moment wordt ik door hem gebeld omdat de advocaat van mijn ex hem een brief had gestuurd. Die advocaat dacht (en schreef dat ook in de brief) dat ‘mijn’ advocaat mijn zaken nog behartigde.

‘Mijn’ advocaat heeft de brief aan mij doorgestuurd met een briefje erbij dat hij mij adviseert om hem weer in te schakelen. Ik ben daar verder niet op ingegaan omdat het niet nodig was, maar u krijg ik van hem een factuur van bijna EUR 100,00 met als omschrijving:

“inkomende en uitgaande corresp.” En ‘uitgaande brief’. In totaal 25 minuten werk.

Wat moet ik hier nu mee? Het is toch belachelijk dat ik moet betalen voor het doorsturen van een brief die in eerste instantie al niet bij hem had moeten aankomen. Of houden advocaten elkaar op deze manier ‘in leven’?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 4:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind een 'uurloon' van +200 euro wel tamelijk pompeus voor iemand die er 25 minuten over doet om ergens een envelop omheen te schuiven.
Natuurlijk zitten de kosten van het telefoneren er ook bij in maar dat vind ik nou juist wat 'not done' omdat de advocaat zelf het initiatief nam om te bellen.

Ik zou persoonlijk eerst een aardige brief sturen (van twee zinnen) aan de advocaat met de vraag hoe het mogelijk is dat het simpele doorsturen van een brief zo duur is.

Wel even een kopietje van je brief maken en dan eerst het antwoord maar afwachten.

(Hmm ik zou ook zonder een vraag te stellen de doorgezonden brief gelijk terug kunnen sturen met de opmerking dat ik die brief geen 100 euro waard vind en dat ik er vanaf zie. Maar ik doe wel vaker rare dingen.)
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In eerste instantie heb je de advocaat kennelijk opdracht gegeven om namens jou op te treden. Jullie hebben een overeenkomst van opdracht gesloten (artikel 7:400 BW). Hij heeft zich dus als jouw belangenbehartiger bekend gemaakt bij onder meer de tegenpartij (en evt de rechtbank).
Heb jij gevraagd of je advocaat zich geheel wil onttrekken aan de zaak (dan sluit hij het dossier)? en heb je tegen de andere partij en diens advocaat hebt gezegd dat je geen advocaat meer hebt en dat evt correspondentie naar jouzelf gestuurd moet worden? Zo nee, dan is het logisch dat de wederpartij nog altijd je advocaat aanschrijft.
Het feit dat jij en je advocaat onderling hebben afgesproken dat er even geen activiteiten worden ondernomen, betekent niet dat hij stil mag gaan zitten als derden hem over die zaak benaderen.
De 25 minuten vind ik ook niet raar. Hij heeft een brief ontvangen van wederpartij (5 min), jou gebeld (10 min) en je een brief gestuurd (10 min). Bij een uurtarief van bijv € 150 betekent dat € 62,50 ex btw en kantoorkosten. Het uurtarief is kennelijk met jou overeengekomen toen je de opdracht verstrekte.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
kennelijk
Zelf zou ik natuurlijk dit soort klusjes verzamelen.
(Met mijn relatiebeheersysteempje) moet ik er op den duur toch wel vier per anders verloren halfuurtje kunnen afwerken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
Het uurtarief is kennelijk met jou overeengekomen toen je de opdracht verstrekte.


Je bedoelt tijdens het telefoongesprek?
Dat zou kunnen maar zou gezien het verhaal van topicstarter niet bepaald voor de hand liggen.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Een tijdje geleden heb ik een advocaat in de arm genomen ivm met een scheidingszaak".


Hieruit leid ik af dat hij kennelijk een opdracht heeft verstrekt aan de advocaat om zijn belangen te behartigen. Het is dan gebruikelijk het uurloon af te spreken, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 23:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de topicstarter denkt nu juist dat hij de opdracht had ingetrokken?
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: do 21 okt 2010 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zie daarover wat ik vanmorgen 9.38 schreef
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
zie daarover wat ik vanmorgen 9.38 schreef


Fijn dat je zo geduldig antwoord blijft geven.

Mijn laatste twee posts zijn uiteraard ook gebaseerd op je eerste post.
Vandaar het woord 'denkt' in mijn voorlaatste post.
De advocaat zal toch wel niet zo wereldvreemd zijn dat hij niet kon voorzien dat de topicstarter zich onder deze kwestie voelt als hij zich momenteel voelt. Daar bedoel ik mee dat hij het item van de kosten al tijdens het telefoongesprek had kunnen aansnijden om de oorzaak van de post van topicstarter te voorkomen. En het lijkt er nu juist op dat de advocaat dat niet gedaan heeft.
(Advocaat had bijvoorbeeld het geheel ook in een paar minuten in de pauze kunnen afwerken om de cliënt te vriend te houden.)

Jij geeft aan hoe een afspraak juridisch gezien in elkaar kan steken.
Ik geef aan dat het kan zijn dat de advocaat misbruik maakt van die situatie.

Vraag blijft hoe topicstarter in deze situatie kan handelen zodat hij er later met tevredenheid op kan terugblikken.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonD



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor alle antwoorden.



Ik had al maanden geen contact meer met deze advocaat. Ik heb hem toen ook verteld dat hij niets moest ondernemen en dat ik hem wel weer zou berichten wanneer ik weer werk voor hem had.

Hij wilde nl. alle registers opentrekken om mijn ex aan te pakken (eigenlijk zei hij ‘haar advocaat aan te pakken”) en dat wilde ik niet. Ik wilde het op een meer menselijke manier oplossen. Er zijn nl. ook nog kinderen in het spel en de relatie met mijn ex is niet slecht.

Een tijdje daarvoor had ik ook al een voorvalletje met hem. Ik kreeg een brief van hem (uit het niets) waarin hij mij vroeg om hem te bellen. Ik wist niet wat er aan de hand was en ik belde hem en hij vertelde mij dat hij al een tijdje niets meer van mij had gehoord en hij vroeg mij of hij nog werk in deze zaak voor mij moest verrichten. Ik vertelde hem opnieuw dat hij geen werk moest verrichten totdat ik hem weer zou benaderen. Ook daar kreeg ik een dikke factuur van. Op deze factuur stonden zijn uitgaande brief, waarin hij mij had verzocht om hem te bellen en mijn telefoontje aan hem gedeclareerd.
Ik heb hem toen gebeld en gevraagd of hij wel helemaal in orde was. Hij was in eerste instantie helemaal niet voor rede vatbaar. Wel vertelde hij mij dat het telefoongesprek wat wij op dat moment aan het voeren waren niet door hem in rekening gebracht zou gaan worden. Alsof hij mij daarmee tegemoet kwam.

Ik heb toen figuurlijk door de telefoon heen getrokken en uiteindelijk heeft hij alles gecrediteerd. Ik had gehoopt dat hij geleerd had van die onzin, maar het blijkt dus duidelijk van niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: vr 22 okt 2010 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Los van hoe het juridisch zit, lijkt me de relatie behoorlijk verstoord. Tijd voor een nieuwe advocaat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: za 23 okt 2010 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
Los van hoe het juridisch zit, lijkt me de relatie behoorlijk verstoord. Tijd voor een nieuwe advocaat?


Ik bedoel maar: net alsof de advocaat dat al wist Smile


@topicstarter: als je de tijd hebt en je advocaat ook wat tijd wilt geven, doe dan m'n eerste tip.
Als je het sneller wilt afwikkelen dan zou je m'n tweede tip kunnen overwegen.

Voor het geval je zelf ff geen inspiratie hebt.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds