Non-conform ontwerp van een apparaat?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Non-conform ontwerp van een apparaat? Auteur: Jeroen1967 BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018 13:29
    —
Wellicht had ik zelf beter moeten/kunnen opletten, maar het volgende is gebeurd: bij het verplaatsen van een rookmelder heb ik de nul en fase-aansluiting van de rookmelder op het lichtnet verwisseld waardoor de rookmelder is doorgebrand. Via een extra verbinding tussen alle rookmelders in de woning (zodat ze allemaal afgaan als er 1 een alarm geeft) zijn nu ook alle andere rookmelders doorgebrand(!). Kleine vergissing, grote gevolgen. Er zit een (klein) stikkertje op de rookmelder die dit aangeeft, maar de installateur had de rookmelder oorspronkelijk aangesloten met louter zwarte draadjes zodat ik niet getriggerd was op het belang van nul/fase volgorde. Ik ken verder ook geen apparatuur ken die hiervoor gevoelig is.

Ik heb contact gehad met de fabrikant, en aangegeven dat ik dit niet verwacht bij een product dat overal online door particulieren kan worden gekocht. Daarnaast zou door een andere ontwerpkeuze dit probleem makkelijk kunnen worden voorkomen. Kosten waarschijnlijk een euro op een rookmelder van 35 euro... Beetje contradictio: als elektrotechnicus kan ik het laatste redelijk inschatten, maar ik maak dan wel weer de aansluitfout (omdat ik er door eerder genoemde redenen gewoon niet op lette..).

Wat is ruwweg jullie inschatting? Gewoon pech en beter opletten? Of mag ik inderdaad verwachten dat dit soort ellende niet kan ontstaan bij een simpele aansluitingsfout? En wie zou ik daar op moeten aanspreken? Fabrikant of installateur?

#2:  Auteur: Alfatrion BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2018 18:33
    —
Mijn inschatting is dat je pech hebt. Ik geloof niet dat draden van een andere kleur dit voorval had voorkomen.

#3:  Auteur: Rexx BerichtGeplaatst: di 25 sep 2018 11:43
    —
Ik ben bang dat de fabrikant en de installateur zich beiden zullen 'verschuilen' achter dat kleine stikkertje..

Maar ik kan je gedachtegang wel volgen. Er zijn inderaad zeer weinig apparaten (voor particulier gebruik) die fase gevoelig zijn. Mijn CV ketel is zo'n apparaat maar die geeft netjes aan dat je de stekker even moet omdraaien.
Dat een apparaat stuk gaat als je de fase verkeerd om aansluit is volgens mij vrij uniek.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl