Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 07 jun 2024 20:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

No cure no pay nu bij wet verboden
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Is no cure no pay wettelijk verbieden een goede ontwikkeling?
Ja
41%
 41%  [ 15 ]
Nee
47%
 47%  [ 17 ]
Weet ik niet
8%
 8%  [ 3 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 36

Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 16 jan 2007 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou, dat kan toch best apart? Of je de ncnp-regels probeert te ontduiken zou een aspect van niet integer handelen zijn, maar het onderwerp integriteit is natuurlijk heel breed. Voor of tegen ncnp is dan weer een aparte discussie.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Cavian



Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 51


BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prima idee, maar dan lijkt het me wijs om dan ook (voor mij in ieder geval) bij deze twee onderwerpen te blijven, voorlopig. We lopen anders het "risiko" dat er een veelheid aan zaken alhier verschijnen, daarmee wordt het discussie-gebied te breed lijkt me.

Ook hoop ik dat mike V wederom deelneemt aan de discussie Smile
_________________
Het Recht is te vinden in de feiten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2007 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dit forum behandelt ook een veelheid aan vragen en onderwerpen! Smile

Het is niet de bedoeling dat deze draad gebruikt wordt voor een heel ander onderwerp. Een integriteitsdraadje zou bijvoorbeeld opgestart kunnen worden in de rubriek Advocatuur.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 18 jan 2007 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yesss

En ik verwacht dat Mieke daar een prima bijdrage aan gaat leveren!
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Cavian



Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 51


BerichtGeplaatst: do 18 jan 2007 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, mieke v , waar ben je?
_________________
Het Recht is te vinden in de feiten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nieuw op Recht.nl en een aanvulling voor deze (inmiddels ietwat ingeslapen Smile ) discussie:

Quote:
Rapport 'Beloningssystemen voor advocaten in de EU' - Dit rapport bevat een rechtsvergelijkend onderzoek naar beloningssystemen voor advocaten in de EU, met name met betrekking tot de mogelijkheid om een resultaatgerelateerde beloning overeen te komen met cliënten (bijvoorbeeld werken op no cure no pay-basis).
Het rapport beoogt een antwoord te geven op de vraag in hoeverre andere landen een verbod kennen op (sommige vormen van) resultaatgerelateerde beloningen voor advocaten, dan wel onder welke voorwaarden dergelijke beloningen in andere landen zijn toegelaten. Nagegaan wordt per land welke beloningsregels er voor advocaten gelden en welke gevolgen eventuele resultaatgerelateerde beloningen hebben gehad op de markt voor juridische dienstverlening. (02/04/2007)


Zie ook het rapport zelf:Rapport "Resutlaatgerichte beloningssystemen voor advocaten

Van de onderzochte landen blijkt Nederland het enige land waar een beloningssysteem als 'no cure no pay' niet gebaseerd is/kan worden op een formele wet (huidige situatie) en waar de bestaande regels bovendien door de advocatenorde zijn opgesteld.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cavian



Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 51


BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2007 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="LeChat"]Nieuw op Recht.nl en een aanvulling voor deze (inmiddels ietwat ingeslapen Smile ) discussie:

Quote:
Rapport 'Beloningssystemen voor advocaten in de EU' -

"en waar de bestaande regels bovendien door de advocatenorde zijn opgesteld.


Advocatenorde misschien ietwat zenuwachtig aan het worden hoop ik Smile Smile
_________________
Het Recht is te vinden in de feiten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ronin37



Leeftijd: 77
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 11:20    Onderwerp: no cure no pay Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom zou je als client iets betalen voor zaken die door onderlinge afspraken niet gewonnen worden ?

Waarom zou je aan een advocaat - die zijn vak verstaat - niet kunnen vragen om de zaak aan te nemen voor een bepaald bedrag (en niet hoger) ?

Wij moeten het kaf van het koren scheiden want de afgelopen jaren is het aantal advocaten explosief gestegen. Zij vissen allemaal in dezelfde vijver naar potentiele klanten. Hierbij worden vaak te grote verwachtingen geschapen over het winnen van een zaak. Soms komt dit al direct tot uiting na ondertekening van de opdracht. Dan worden de eerdere verwachtingen "genuanceerd" maar zit men aan de overeenkomst vast.
Het bevorderen van meer concurrentie door "no cure no pay" of zaken tegen een vaste aanneemsom is niet verkeerd en gebeurt in de dienstverlening wel meer.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 11:31    Onderwerp: Re: no cure no pay Reageer met quote Naar onder Naar boven

ronin37 schreef:
Waarom zou je als client iets betalen voor zaken die door onderlinge afspraken niet gewonnen worden ?

Waarom zou je aan een advocaat - die zijn vak verstaat - niet kunnen vragen om de zaak aan te nemen voor een bepaald bedrag (en niet hoger) ?

Bij mijn weten kan en gebeurt dat ook.
Quote:

Wij moeten het kaf van het koren scheiden want de afgelopen jaren is het aantal advocaten explosief gestegen. Zij vissen allemaal in dezelfde vijver naar potentiele klanten. Hierbij worden vaak te grote verwachtingen geschapen over het winnen van een zaak. Soms komt dit al direct tot uiting na ondertekening van de opdracht. Dan worden de eerdere verwachtingen "genuanceerd" maar zit men aan de overeenkomst vast.
Het bevorderen van meer concurrentie door "no cure no pay" of zaken tegen een vaste aanneemsom is niet verkeerd en gebeurt in de dienstverlening wel meer.

Maar hoe zorg je er dan voor dat de mensen met een zaak die veel tijd vergt en weinig geldelijk belang heeft toch adequate hulp krijgen? Want dat is de kern van het bezwaar tegen het toestaan van no cure, no pay: op de zaken die veel geld opleveren, zullen de kantoren wel de concurrentie aangaan, maar juist de zaken met een beperkt belang zullen dan op aandacht van weinig advocaten kunnen rekenen. Want laten we wel wezen: je kunt beter 30% van een schadevergoeding van 3 ton krijgen, dan 30% van de kinderalimentatie, nog afgezien van de vraag of het moreel wel verantwoord is om daar een percentage van in te pikken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 12:33    Onderwerp: Re: no cure no pay Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
ronin37 schreef:
Waarom zou je als client iets betalen voor zaken die door onderlinge afspraken niet gewonnen worden ?

Waarom zou je aan een advocaat - die zijn vak verstaat - niet kunnen vragen om de zaak aan te nemen voor een bepaald bedrag (en niet hoger) ?

Bij mijn weten kan en gebeurt dat ook.
Klopt hoor! Vandaag nog zo'n zaak ingenomen Wink .
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michaelm

Michaelm

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 1661


BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2007 23:14    Onderwerp: Re: no cure no pay Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Maar hoe zorg je er dan voor dat de mensen met een zaak die veel tijd vergt en weinig geldelijk belang heeft toch adequate hulp krijgen? Want dat is de kern van het bezwaar tegen het toestaan van no cure, no pay: op de zaken die veel geld opleveren, zullen de kantoren wel de concurrentie aangaan, maar juist de zaken met een beperkt belang zullen dan op aandacht van weinig advocaten kunnen rekenen.


Ik dacht het no cure no pay zou erbij komen ?
Dus die mensen worden dan op de oude manier geholpen.
_________________
All errors are intentional but mistakes could have been made.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er start een experiment.

Zou daar nou vanuit de beroepsgroep echt behoefte aan zijn? Je zult toch altijd iets voor je werk willen krijgen?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Natuurlijk bestaat daar behoefte aan, anders zou het überhaupt niet spelen en hadden we deze thread niet gehad.

Of bedoel je de vorm waarin dit experiment wordt gegoten?
Quote:
De letselschade-advocatuur is wat hem (de minister) betreft niet geschikt voor het experiment.
[...]
Ook moet worden voorkomen dat advocaten zich uitsluitend richten op kansrijke zaken, zodat ze zich verzekerd weten van betaling.
[...]
De linkse oppositiepartijen SP en GroenLinks zijn kritisch. Zij vrezen juist dat advocaten op jacht gaan naar kansrijke zaken.

Kom zeg, iemand die zo nodig een kansloze zaak wil beginnen mag daar toch zelf wel voor betalen? No cure no pay lijkt me nu juist een mooie manier om te zorgen dan mensen die duidelijk in hun recht staan, dat recht ook kunnen halen. Juist bij letselschade lijkt me dat zinvol.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Cavian



Leeftijd: 70
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 51


BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap de hele discussie niet meer over dit onderwerp. Als advocaat zijnde wordt ik door iemand benaderd, welke iemand mij beloont voor mijn aktiviteiten wanneer ik de zaak "win". Zo niet dan ben ik mijn tijd is geld kwijt. Da's mijn beslissing, wat is daar toch tegen? Als daarnaast de mensen die geen procedure kunnen bekostigen worden geholpen door de RvR dan is er toch niks mis?
_________________
Het Recht is te vinden in de feiten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2007 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na enig gegoogle kom ik erachter dat "no cure no pay" eigenlijk alleen in Nederland de gebruikelijke uitdrukking is. In de VS heet het "contingent fee", in het VK "conditional fee", ook wel aangeduid als het "no win, no fee" systeem.

nu.nl schreef:
Bij 'no cure, no pay' krijgt een advocaat geen vast tarief, maar deelt hij in de schadevergoeding die een cliënt door de rechter krijgt toegewezen. Het kabinet is tegen deze vorm van resultaatgerichte beloning.

Volgens de Wikipedia entry is dit echter juist het systeem achter contingency fees / "no win, no fee" in de VS:
Quote:
If the client wins or settles, the fees the attorney can charge varies depending on the country, and even local jurisdictions. In the US, for example, the most an attorney can charge is the contracted contingency fee. The fee is calculated as a share of the eventual damage judgment or settlement won by the client.

Het door het kabinet voorgestelde systeem lijkt meer op het Engelse:
Quote:
In the UK, on the other hand, the client is liable for normal fee (based on hourly billing plus a profit element) plus a success (or bonus) fee. The amount of the success is limited to 100 per cent of the normal fees. Most lawyers charge a success fee which is much less than this, between 25 and 50 per cent.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds