Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe wet WAB - arbeidsmarkt in balans
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: di 28 jan 2020 11:05    Onderwerp: Nieuwe wet WAB - arbeidsmarkt in balans Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

Ik lees her en der artikelen over de WAB, met als boodschap :
Payrollwerknemers krijgen met de Wab recht op dezelfde rechtspositie en arbeidsvoorwaarden als medewerkers in dienst van de opdrachtgever.

Nu ben ik zelf al jaren werkzaam als payroller bij een internationale organisatie. Een gelijkwaardig salaris en een vergelijkbaar aantal snipperdagen is eigenlijk al in plaats.

Maar de medewerkers in dienst van de opdrachtgever zelf zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting, en gaan op hun 60 of 63e met pensioen. Ziektekosten (zoals het aanschaffen van een bril) worden volledig vergoed. En zo zijn er nog talloze voordeeltjes die je wel hebt als "staff", en niet als "contractor".

Juist omdat het een internationale organisatie betreft heb ik niet de illussie dat er voor mij concreet iets gaat veranderen, maar ik vraag het toch even hier :
Kan iemand mij vertellen wat er voor mij eventueel gaat veranderen ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie rond me heen allerlei payrollers waarvan hun contract gewijzigd wordt van een "manpower" contract naar een "service"contract. Er is me in de wandelgangen verteld dat dit ook met mij gaat gebeuren voor 1 juli.

Ik vermoed dat dt te maken heeft met het omzeilen van de betere bescherming van payroller, want ik denk niet dat de inlener zit te wachten op hogere kosten.
Het staat de inlener uiteraard vrij om met het payrollbedrijf dergelijke afspraken te maken, maar mijn contract voor onbepaalde tijd met het payrollbedrijf kan toch niet zomaar eenzijdig worden veranderd ? Als ik het goed begrijp moet ik straks ook solliciteren op mijn huidige baan.

In hoeverre is dit legaal ? De WAB geldt al vanaf 1 januari, kunnen ze dan alsnog de wet omzeilen ?

Ik hoop echt dat iemand met kennis hieromtrent mij wat meer kan vertellen. Uiteraard kan ik om opheldering vragen aan het payrollbedrijf, maar ik heb zelden contact met hen (behalve dan jaarlijks een uurtje voor een beoordelingsgesprek, waarbij ze dan iedere keer vragen wat ik precies doe voor werk bij de inlener), en ik heb van hen ook nog niets officieel gehoord over een mogelijke wijziging van mijn contract.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ojajoh



Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben er zelf ietsjes verder ingedoken , heb ook de factsheet gelezen van de rijksoverheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/documenten/brochures/2019/10/04/wab-payroll-werknemer)
Daarin staat dat wanneer je precies payroller bent, en dat heeft te maken met de allocatiefunctie.
Er staat : Er zijn een aantal indicaties die richtinggevend zijn voor de allocatiefunctie:
1. Of de formele (uitzend)werkgever de werknemer (zelf) heeft geworven en geselecteerd,
2. Of en in welke mate de inlener/derde bemoeienis heeft gehad met de werving en het selectieproces en de inlener dus zelf de allocatiefunctie heeft vervuld of dit een derde voor hem laten doen, niet zijnde de formele werkgever;
3. Of u eerder in dienst of anderszins werkzaam was bij de inlenende onderneming (draaideurconstructie)
4. Of er sprake is van een tijdelijke vraag naar arbeid door de inlener;
5. De structurele aard van de werkzaamheden/functie die door u wordt verricht bij de inlener;
6. Of het payrollbedrijf in zijn geheel geen allocatieve activiteiten heeft (zoals het hebben van een vacaturesite en intercedenten in dienst hebben die actief werven en alloceren).

In mijn optiek ben ik wel degelijk een echte payroller , maar dit is dus nog enigszins discutabel,want ik heb “voor de vorm†wel een sollicitatieronde moeten doorlopen bij het payrollbedrijf om mijn contract te krijgen, en het payrollbedrijf heeft ook een vacaturesite en intercedenten in dienst de actief werven en alloceren.
In mijn situatie ben ik geselecteerd door de inlener, er werd destijds tegen me gezegd in de trant van “gefeliciteerd met je nieuwe baan, neem even contact op met payrollbedrijven X , Y en Z, laat ons weten welk payrollbedrijf je voorkeur heeft en dan beginnen we de onderhandelingen met dat bedrijf om jou in dienst te nemenâ€. Ik heb dit overigens niet zwart op wit, maar zo is het gegaan.

Daarnaast werkt u in beginsel exclusief bij de inlener.

Er staat de volgende disclaimer in mijn contract met het payrollbedrijf.
“In the event that the position for which the Employee was originally employed is no longer available, the Employee may be asked to perform other activities, even if this would mean working for a(n other) third party and/or at another location. The Employee will then remain entitled to his/her original salary. “
Maar ondanks deze disclaimer veronderstel ik dat ik exclusief bij deze inlener werk. Ik werk al bijna 10 jaar voor dit payrollbedrijf op deze locatie, en ook daarvoor werkte ik ook al jaren op deze zelfde locatie (in een andere functie, en via een ander bedrijf)


Nogmaals, ik wil graag goed beslagen ten ijs komen als mij straks gezegd wordt dat mijn contract gewijzigd wordt in een “service contractâ€. Het moeten solliciteren op mijn eigen baan impliceert dat er dus ook andere kandidaten zijn voor mijn functie en dat er geen 100% garantie is dat ik die baan dus weer krijgen. En door zo’n sollicitatie wordt dan de schijn gewekt dat het toch het payrollbedrijf is die mij actief heeft geworven.
Ik wil niet mijn hakken in het zand steken , of deze baan verliezen of de arbeidsrelatie op enige wijze verstoren. Ik heb namelijk thuis ook een gezinnetje die gevoed moet worden. Ik heb ook mijn leeftijd tegen als ik elders zou moeten beginnen.
Maar als men wil dat ik perse een veredelde uitzendkracht wordt. en bepaalde rechten verlies waar ik vanaf 1 januari 2020 recht op zou hebben volgens de WAB, dan zou ik op zijn minst moeten kunnen onderhandelen over een hoger salaris o.i.d. lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds