Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 15:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Masterscriptie Strafrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kasper



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 6:03    Onderwerp: Masterscriptie Strafrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik behoor binnenkort tot de gelukkigen die een scriptie mogen schrijven. Nu ben ik natuurlijk al begonnen met het verzinnen van enkele ideeën, maar echt iets interessants wil er nog niet uitkomen. Dat wil zeggen: globaal heb ik wel wat onderwerpen, maar echte probleemstellingen waarover je een scriptie zou kunnen schrijven heb ik nog niet kunnen bedenken.

Wat ik tot nu toe bedacht had:
- De Wet BOB
- De IRT-affaire
- Lucia de B. die mogelijk toch onterecht vast zit.


Over het laatste onderwerp stond laatst een stuk in het NRC Handelsblad, en vond ik erg interessant. Daarmee valt uiteraard ook vrij makkelijk een parallel te trekken met de Schiedammer Parkmoord. De gerechtelijke dwaling en tunnelvisie zijn echter wel onderwerpen die erg uitgemolken zijn of zullen worden, waardoor het toch iets minder geschikt wordt als scriptieonderwerp.
De eerste twee onderwerpen zijn - zeker in het kader van de georganiseerde misdaad - favoriete onderwerpen bij mij, maar een strafrechtelijke inslag eraan geven is iets moeilijker (met name bij de IRT-affaire). Smile

Dus, misschien zijn er mensen die mee willen brainstormen over andere onderwerpen of probleemstellingen die bij voornoemde onderwerpen interessant zijn?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien interessant om te kijken naar de constructie Samenspanning tot het plegen van terroristisch misdrijf (al dan niet met terroristisch oogmerk), Art. 80 jo. 83 (jo. 83a) WvSr.
in vergelijking met een criminele organisatie tot het plegen van niet-terroristische misdrijven . Art. 140 WvSr.
Wat zijn de gevolgen van deze wetswijzingen n.a.v. de terrorismedreiging?
Worden er nu meer misdrijven onder "terroristisch" geschaard die vroeger onder criminele organisatie werden geschaard of juist niet?
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 21:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

IRT lijkt me een beetje uitgekauwd inmiddels dus dat zou ik laten schieten.
Maar zoals Nemine aangeeft zou je kunnen kijken naar de Hofstadgroep oid.
Hells angels is natuurlijk ook nog zo'n onderwerp
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien iets over de nadere afbakening v.w.b. de zogeheten "verstoringsmaatregelen"?
Zie bijv. http://www.nu.nl/news.jsp?n=635649&c=15 of http://www.feeds4all.nl/Itemdetails.aspx?ItemID=8608585
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
kasper



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zijn allemaal interessante onderwerpen die hier genoemd worden! Shocked

Het 'hinderlijk volgen' is ook leuk om te behandelen, dat is ook te koppelen aan de Hofstadgroep natuurlijk. Zou je daar een pagina of 30 over kunnen schrijven? Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja tuurlijk wel! Misschien is een aardige start om tot zoiets te komen dat je eerst een heleboel op het onderwerp associeert. Gewoon wat brainstormen en opschrijven wat allemaal in je opkomt naar aanleiding van zo'n kwestie, hoe "raar" het misschien ook is of hoe ver het ook van het onderwerp af ligt. Probeer maar eens. De kunst is om nog niet naar een probleemstelling toe te denken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
kasper



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ben net even op zoek gegaan naar de wettelijke basis om hinderlijk te volgen of te verstoren, maar die basis bestaat niet? Confused

Er is volgens mij erg weinig te vinden op overheid.nl (officiële publicaties en wet- en regelgeving). Wel een art. 246bis Sr, maar dat is juist het verbod op hinderlijk volgen. Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoel ik maar ..... daarom is het juist een leuk onderwerp.
Ik geloof dat ze het in Amsterdam onder het bestuursrecht hebben gezwiept of het valt wel weer onder 2 Politiewet ....
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Amsterdam mocht het dan ook niet, als ik me niet vergis. Inbreuk op de persoonlijke levensfeer. Nogal wiedes natuurlijk, maar kennelijk vond men het nodig om het toch te proberen. Gevolg: de rechter is weer een softie.

Misschien interessant om uit te zoeken onder welke voorwaarden en met wat voor soort wettelijke basis het wel zou mogen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
kasper



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 12


BerichtGeplaatst: do 19 jan 2006 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als je dat gaat uitzoeken verlies je al snel het contact met het strafrecht vrees ik.

Zoals ik het nu lees, heeft de politie toestemming gekregen van burgemeester Cohen. Als ik me niet vergis, heeft de burgemeester die bevoegdheid wanneer het gaat om het handhaven van de orde?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2006 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is eigenlijk het inzetten van (strafrechtelijke) dwangmiddelen waar er geen sprake is van een verdachte.

En die inbreuken op de persoonlijke levenssfeer zijn natuurlijk altijd interessant. Wat heb je als burger (al dan niet verdachte) te dulden? Wat zijn de grenzen? Is daar een verschuiving in te zien? Wat zijn dan de criteria? Wat is de wettelijke basis? Zie je verschil met andere groepen die wel eens een gevaar voor de openbare orde zouden kunnen opleveren? (nu zijn weer de "Lonsdale-jongeren" in het nieuws).Heb je ideeen over een andere aanpak dan deze of juist op grond van de wetgeving ideeen voor alternatieve mogelijkheden of uitbreiding van de mogelijkheden?

Nu ja, zomaar wat gedachtes.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de reiziger in het openbaar vervoer te goeder trouw zonder geldig vervoersbewijs
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guillaume58 schreef:
de reiziger in het openbaar vervoer te goeder trouw zonder geldig vervoersbewijs

Dat wordt een korte scriptie Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guillaume58 schreef:
de reiziger in het openbaar vervoer te goeder trouw zonder geldig vervoersbewijs

Met zijn strippenkaart nog in de hand, maar te veel in gesprek (hoor ik daar verstrooid?) om af te stempelen...

Wel aardig van die conducteur vorige week om me te laten gaan, hehe.

Alternatieve opdracht: wat moeten we denken van personeel van een extern beveiligingsbedrijf dat een perron van HTM afzet en kaartjes gaat stempelen. Vaak zelfs zonder bevoegde HTM conducteur in de buurt. Ongetwijfeld wel in opdracht van HTM, maar ik krijg er kriebels van.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guillaume58



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 63


BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2006 18:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat komt me bekend voor van bij NS. Daar heb je ingangscontrole. De ploeg bestaat uit machinisten, surveillanten en conducteurs (BOA-bevoegd)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds