Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mandeligheid boom voorkomen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BobbyMcGee



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2019 21:42    Onderwerp: Mandeligheid boom voorkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe kan ik voorkomen dat de boom van de buurman over de erfgrens groeit?
De boom is ouder dan 20 jaar. Als de stam nog 1 cm groeit dan ben ik juridisch gezien mede eigenaar met als gevolg dat de onderhoudskosten gedeeld worden, en daar maakt de buurman al grapjes over. Kan ik mede eigenaarschap voorkomen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019 1:58    Onderwerp: Re: Mandeligheid boom voorkomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

BobbyMcGee schreef:
Hoe kan ik voorkomen dat de boom van de buurman over de erfgrens groeit?

Ik heb niet veel verstand van bomen, maar ik denk niet dat je daar veel tegen kunt doen. Tenzij je een deel van je grond wilt overdragen aan je buurman (en hij daarmee akkoord gaat).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 19 aug 2019 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niks wat een beetje zuur in de grond niet verhelpt.

Weet u zeker dat die boom er al langer dan 20 jaar staat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BobbyMcGee



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 20 aug 2019 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor het antwoord.

De boom staat er minstens 30 jaar. Een extra factor is dat deze boom langs een muur staat die als erfafscheiding dient. Deze muur staat dus niet op de erfgrens maar zo’n 15 centimeter daar vanaf en loopt dus parallel aan de erfgrens.

De muur hoort dus bij mijn perceel en de boom staat aan de kant van de buurman, nu nog net aan zijn kant van de erfgrens.

Ik heb ook geen verstand van bomen maar heb me laten vertellen dat de stamomvang van een levende boom elk jaar groeit.

Het duurt misschien nog 20 jaar maar er komt een moment dat de stamomvang van de boom de muur zal raken. Omdat ik dan door mandeligheid ook eigenaar geworden zal ik ook voor de helft aansprakelijk zijn voor de kosten van reparatie.

Het is natuurlijk niet opportuun maar ik verbaas mij dat ik blijkbaar niet bij machte ben om mede eigenaarschap te voorkomen inclusief alle lasten die daarbij horen.

Ik heb me laten vertellen dat er zoiets bestaat als wortelkaprecht waarmee ik in ieder geval kan voorkomen dat de wortels doorgroeien maar daarmee kan ik niet voorkomen dat de stam dikker wordt, lijkt me.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 21 aug 2019 1:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BobbyMcGee schreef:
Ik heb me laten vertellen dat er zoiets bestaat als wortelkaprecht waarmee ik in ieder geval kan voorkomen dat de wortels doorgroeien maar daarmee kan ik niet voorkomen dat de stam dikker wordt, lijkt me.

Dat is art. 5:44 lid 2 BW. Het kappen van de wortels mag niet tot gevolg hebben dat de boom er ernstige schade door oploopt. En voor zover die wortels al meer dan 20 jaar in jouw grond zitten, is jouw recht om je op art. 5:44 lid 2 BW te beroepen intussen ook verjaard.

Als ik jou was en het me alleen om de kosten van het onderhouden van de boom zou gaan, zou ik me door dit alles niet in mijn nachtrust laten storen. Dat neemt echter niet weg dat je een legitieme vraag hebt die niet oninteressant is.

Zodra de stam van de boom over de erfgrens komt, is de boom mandelig en kun je dus niet vorderen dat de buurman de boom verwijdert op de grond dat de boom zonder jouw toestemming mede op jouw grond staat. De boom is dan immers mandelig en heeft jouw toestemming niet meer nodig om deels op jouw grond te staan.

Maar op dit moment is de boom nog niet mandelig en "dreigt het gevaar" dat de boom over de erfgrens heen zal groeien. Wellicht kun je daarom nu vorderen dat de buurman zijn boom kapt voordat dat gevaar zich verwerkelijkt, dus wegens de dreigende inbreuk op jouw eigendomsrecht. Probleem is alleen dat een daadwerkelijke inbreuk op jouw eigendomsrecht zich uiteindelijk niet zal voordoen, omdat de boom mandelig is zodra de stam de erfgrens passeert... Ik vermoed daarom dat de vordering door de rechter niet zou worden toegewezen, maar het valt te proberen. Naast de dreigende inbreuk op jouw eigendomsrecht moet je dan natuurlijk ook wijzen op de dreigende onrechtmatige aantasting van je vermogen door het ongewild aansprakelijk worden voor het onderhoud van de boom.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds