Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag werkgever mijn contract opzeggen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Panadero



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 37


BerichtGeplaatst: wo 31 mrt 2021 20:45    Onderwerp: Mag werkgever mijn contract opzeggen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk sinds augustus 2020 in een callcenter en heb na een maandproeftijd een vaste aanstelling gekregen. We bellen naar bedrijven om afspraken te maken voor vertegenwoordigers van de opdrachtgever. Sinds begin februari bel ik samen met enkele andere collega's voor een andere opdrachtgever. Nu na bijna 2 maanden hebben we te horen gekregen dat we meer afspraken zullen moeten maken per dag omdat het anders niet rendabel is voor onze werkgever. Er werd meteen bij vertelt dat als we deze doelstelling niet gaan halen ontslag zal volgen. In de voorgaande maanden is er nooit gezegd dat we verplicht zijn om een minimaal aantal afspraken per dag te maken. Sterker nog, toen was het aantal afspraken lager dan momenteel. De vraag is, kan de werkgever de arbeidsovereenkomst om deze reden beëindigen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen1967



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 174


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2021 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vaste aanstelling, ik interpreteer dat als 'onbepaalde tijd', vind ik vrij bijzonder na een maand proeftijd. Meestal kan je een eerste jaarcontract verwachten, die loopt na 12 maanden van rechtswege gewoon af (moet wel schriftelijk gemeld worden door werkgever) en ontslag is dan niet aan de orde. Niettemin: blijkbaar was de werkgever zo tevreden over jouw functioneren in de proeftijd dat je een vaste aanstelling kreeg en geen jaarcontract, dat is mogelijk een argument voor jou. Als jouw functioneren sinds aanstelling niet of nauwelijks is veranderd heeft de werkgever niet een heel sterk verhaal.

Ontslag kan, maar niet zomaar: eerst (functionerings)gesprekken, verbetertraject, etc., waarbij uitgangspunt is dat de gestelde targets reëel en haalbaar zijn. Zie o.a. ECLI:NL:GHARL:2017:252.

Als de werkgever een onrendabel contract heeft afgesloten met de opdrachtgever waarbij winst alleen met onhaalbare targets mogelijk is, dan lijkt me dat het probleem van de werkgever.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 10 apr 2021 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat gaat de werkgever zeker niet zomaar lukken. Sinds 1 juli 2015 is de zekerheid dat een procedure altijd tot ontslag leidde komen te vervallen enrust op werkgevers echt een zware last om te motiveren waarom een dienstverband - in al dan niet aangepaste vorm - niet kan voortbestaan. Die die uitgebreide wetswijziging zie je ook met regelmaat afwijzingen van ontslagverzoeken, waar die onder het 'oude recht' nauwelijks voorkwamen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 15 apr 2021 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeroen1967 schreef:
Een vaste aanstelling, ik interpreteer dat als 'onbepaalde tijd', vind ik vrij bijzonder na een maand proeftijd. Meestal kan je een eerste jaarcontract verwachten, die loopt na 12 maanden van rechtswege gewoon af (moet wel schriftelijk gemeld worden door werkgever) en ontslag is dan niet aan de orde. Niettemin: blijkbaar was de werkgever zo tevreden over jouw functioneren in de proeftijd dat je een vaste aanstelling kreeg en geen jaarcontract, dat is mogelijk een argument voor jou. Als jouw functioneren sinds aanstelling niet of nauwelijks is veranderd heeft de werkgever niet een heel sterk verhaal.


Een werkgever schiet zichzelf in de voet, indien de intentie was een vaste aanstelling aan te gaan was een proeftijd van 2 maanden mogelijk. Maar het staat de werkgever vrij deze minder of helemaal niet toe te passen. Langer is echter niet zonder meer mogelijk.

Overigens vind ik het een bijzonder dat een werkgever meer personeel heeft en daarna aangeeft dat er nóg meer gebeld moet worden. Meestal neem je personeel aan om een capaciteitsprobleem op te lossen. Gezien het eerst 1 en nu 'enkele' mensen zijn komt het er op neer dat die 'enkele' mensen te veel zijn.
Ik ken de details niet, maar een gevalletje 'te veel voor 2 mensen, te weinig voor 3 mensen', maar dan wel 3 (='enkele') mensen in dienst.

De werkgever heeft zo mogelijk extra personeel in dienst genomen om te voldoen aan een vraag die er niet is. Dan lijkt mij dat je personeel met een tijdelijk contract in dienst moet hebben om hier 'goedkoop' en makkelijk vanaf te komen. Als deze mensen ook een vast contract hebben gekregen heeft de werkgever gewoon een probleem. Overigens ook als het voor 'bepaalde tijd' is van bijvoorbeeld 6 maanden, die tijd moet wel worden uitgezeten (of afgekocht in een VSO).

Klinkt meer als een werkgever die er 'met de zweep' overheen wilt met loze dreigementen. Overigens binnen 2 maanden concluderen dat je personeel harder moet werken terwijl ze al harder werken dan 'normaal' is een visie-probleem van de werkgever.

Lang verhaal kort: Vast contract, lekker in eigen sop gaar laten kopen. Last in, first out, VSO overeenkomen indien je kansen ziet.
Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen kunnen met dit soort keuzes niet zo snel worden aangehaald lijkt mij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds