Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 18:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Mag ik mezelf een rekening sturen ?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2006 3:48    Onderwerp: Mag ik mezelf een rekening sturen ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik heb een hele vreemde vraag, misschien een beetje absurd zelfs maar ik vraag me het volgende af. Mag ik (mijn eenmanszaak) een rekening sturen aan mijzelf (als natuurlijk persoon: dus gewoon een klant) ?

De situatie is als volgt: ik heb een eenmanszaak en doe o.a. programmeerwerk, webdesign en administratieve werkzaamheden. Ik ben redelijk veelzijdig en pak zo'n beetje alles aan wat ik tegenkom. Mijn inkomen varieert nogal maar overtreft jaarlijk nooit de 25k brutto. Dit lijkt misschien niet veel maar ik kan er de hypotheek van betalen en de dagelijkse levensvoorzieningen dus heb niet te klagen.
Daarnaast klus ik ook af en toe, de gekste dingen: riolering aanleggen, wc-tje verbouwen, enz. en verdien dan nog wat extra. Vaak bij vrienden en kennissen dus het zijn kleine bedragen maar toch weer wat extra. Dit geef ik keurig op bij de belastingdienst. Ik mag volgens de KvK met mijn bedrijf werkzaamheden uitvoeren naast mijn kernactiviteiten, mits deze 25% van mijn totaalinkomen niet overschrijden.
Jaarlijks geef ik in één keer mijn inkomen op bij de belastingen, ik moet dan de inkomsten uit eigen onderneming bij overige inkomsten invullen.

Nu ben ik bezig met eigen badkamer op te knappen. Opnieuw betegelen, nieuwe badkuip, wasbak met kraan enz. De materialen die ik hiervoor koop zijn aftrekbaar voor de belasting omdat ze dienen ter verbetering van de eigen woning. Dat is duidelijk dus bewaar ik de bonnetjes goed.
Maar terwijl ik zo bezig was vroeg ik mij af: als ik dit werk beschouw als werkzaamheden die niet onder mijn kernactiviteiten vallen en ik (mijn bedrijf) zou mijzelf (natuurlijk persoon) een uurtarief in rekening brengen dan zijn ook de manuren aftrekbaar van de belasting. Het enige nadeel is dan dat ik (als bedrijf) inkomstenbelasting moet betalen.

De vraag is dus eigenlijk: is dit toegestaan? En zo ja, hoe kan ik berekenen of het de moeite loont? Ik weet nl. niet of een verbetering aan de woning volledig aftrekbaar is. Qua inkomstenbelasting zit ik nog in het 31% tarief dus weet ik niet of dit tegen elkaar opweegt.
Ook al zou het de moeite niet lonen, dit lijkt me wel interessant om eens uit te zoeken.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2006 4:38    Onderwerp: Re: Mag ik mezelf een rekening sturen ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Nu ben ik bezig met eigen badkamer op te knappen. Opnieuw betegelen, nieuwe badkuip, wasbak met kraan enz. De materialen die ik hiervoor koop zijn aftrekbaar voor de belasting omdat ze dienen ter verbetering van de eigen woning. Dat is duidelijk dus bewaar ik de bonnetjes goed.

Dat is voor mij helemaal niet zo duidelijk. Aftrekbare kosten voor de eigen woning zijn rente over en kosten van de eigenwoningschuld en periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming. Verder niets. In die eigenwoningschuld kan een lening voor een verbouwing begrepen zijn. Zie bijvoorbeeld hier.

De kosten van de verbouwing zelf zijn, net zomin als de koopprijs van de eigen woning, aftrekbaar.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: ma 30 okt 2006 7:02    Onderwerp: Re: Mag ik mezelf een rekening sturen ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Nu ben ik bezig met eigen badkamer op te knappen. Opnieuw betegelen, nieuwe badkuip, wasbak met kraan enz. De materialen die ik hiervoor koop zijn aftrekbaar voor de belasting omdat ze dienen ter verbetering van de eigen woning. Dat is duidelijk dus bewaar ik de bonnetjes goed.

Nee, dat klopt niet. Alleen de rente op de lening om deze kosten te betalen is aftrekbaar.
Quote:

Maar terwijl ik zo bezig was vroeg ik mij af: als ik dit werk beschouw als werkzaamheden die niet onder mijn kernactiviteiten vallen en ik (mijn bedrijf) zou mijzelf (natuurlijk persoon) een uurtarief in rekening brengen dan zijn ook de manuren aftrekbaar van de belasting. Het enige nadeel is dan dat ik (als bedrijf) inkomstenbelasting moet betalen.

De vraag is dus eigenlijk: is dit toegestaan?

Nee, dat is niet toegestaan. Je doet het werk namelijk niet als deelname aan het economisch verkeer, maar puur voor jezelf. En verder heeft het ook geen zin, want de inkomsten zouden dan belast zijn, maar de kosten niet aftrekbaar (zie boven)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 13:42    Onderwerp: Helemaal duidelijk... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie hebben volkomen gelijk; alleen de rente over een lening is aftrekbaar. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat onkosten die gemaakt worden ter verbetering van de eigen woning aftrekbaar waren. Niet dus!

In mijn vrienden/kennissenkring waren meer mensen in die zelfde veronderstelling. Een aantal van hen bewaart ieder bonnetje van de Gamma en gebruikt dit bij de aangifte inkomstenbelasting als aftrekpost.
Was dit misschien vroeger wel zo en is dit misverstand daarom zo wijdverbreid?

Als ik iets voor mezelf doe neem ik niet deel aan het economisch verkeer dus dat daar kan ik ook niks mee.

Afijn, mijn vraag is hiermee dus afgehandeld; het heeft geen enkele zin.

Hartelijk dankt voor jullie reacties!

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 13:47    Onderwerp: Re: Helemaal duidelijk... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
In mijn vrienden/kennissenkring waren meer mensen in die zelfde veronderstelling. Een aantal van hen bewaart ieder bonnetje van de Gamma en gebruikt dit bij de aangifte inkomstenbelasting als aftrekpost. Was dit misschien vroeger wel zo en is dit misverstand daarom zo wijdverbreid?


Ik weet wel dat bonnetjes vaak bewaard worden om aan te tonen dat het volledige bedrag van de (hypothecaire) geldlening is gebruikt voor de aankoop/verbetering van de woning. Dit om aan te kunnen tonen dat de volledige rente in aftrek gebracht mag worden. Stel dat je € 20.000 extra hypotheek opneemt om hier een auto van aan te kunnen schaffen dan is de rente over dit bedrag niet aftrekbaar.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 14:06    Onderwerp: Andere vraag.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Flash. Dit roept bij mij echter een andere vraag op:

In 1999 heb ik een hypotheek afgesloten die wat hoger lag dan de werkelijke kosten. Ongeveer zo'n 4.000,- euro.
Kort na de koop heb ik een CV-ketel gekocht (er zat een huurketel in) en de geplande nieuwe dakkapel is er nooit van gekomen.

Er is dus een klein bedrag van ca. € 2000,- van de hypothecaire lening over welke ik niet gebruikt heb.

Maar de rente van de volledige hypothecaire lening wordt jaarlijks volledig afgetrokken. Het enige wat ik dus kan is de bonnetjes bewaren...met de marge van 2k kan ik niks meer?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DannyD



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het zo dat eigenlijk alleen de rente over die 2000 kan worden afgetrokken. Het nadere deel van de lening is immers niet aangegaan ter verwerving of verbetering van de eigen woning. Dit is dus een schuld die valt in box 3.

Indien de belastingdienst deze nu wel in aftrek toelaat en je de bonnetjes gewoon hebt ingediend, zou je op het eerste gezicht zeggen dat dat allemaal prima is.

Hier loop je echter wel het risico van een navorderingsaanslag (zie art. 16 AWR. Deze zal dan wel binnen 5 jaar moeten worden opgelegd nadat de belastingschuld (de materiele belastingschuld) is ontstaan. Dit is op 31 december van het betreffende jaar. (zal de regeling hier niet verder uitwerken maar m.i. kan hier worden nagevorderd i.v.m. kwade trouw, waarbij het ook van belang is wie de aangifte heeft ingevuld). In dit geval zal dan het onterechte belastingvoordeel weer moeten worden terugbetaald vermeerderd met rente
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 17:08    Onderwerp: Re: Andere vraag.... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tilda schreef:
Er is dus een klein bedrag van ca. € 2000,- van de hypothecaire lening over welke ik niet gebruikt heb.

Maar de rente van de volledige hypothecaire lening wordt jaarlijks volledig afgetrokken. Het enige wat ik dus kan is de bonnetjes bewaren...met de marge van 2k kan ik niks meer?

Maar die € 2000,- is wel ergens gebleven. De vraag is waar? Misschien in je spaar- of beleggingshypotheek? Op je bankrekening?

Op zich zou je het geld nog kunnen gebruiken om je huidige verbouwing mee te financieren. Maar dan moet je misschien eerst nog aan bepaalde regeltjes voldoen, dat weet ik verder niet.

Verder heeft DannyD een punt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 21:31    Onderwerp: Even narekenen..... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, goed vraag: waar is het gebleven? Ik heb destijds alles geregeld via de Hypotheker. Zij adviseerden mij om uit te gaan van 10% notariskosten en evt. verbouwingskosten. De CV-ketel wilde ik sowiezo kopen omdat de huur daarvan nogal prijzig was. De dakkapel was een twijfelgeval maar na de aankoop bleek bij een nadere inspectie dat die nog wel een poosje meekan.

Ik heb het nog even nagerekend maar er moet een bedragje van zo'n € 1500 overblijven. Na aankoop heb ik wel meteen zelf de boel opnieuw geschilderd, de voortuin laten betegelen, nieuw gipsplafond in de keuken, enz. Waarschijnlijk is het geld dus wel binnen zeer korte termijn opgebruikt.

Volgens mij was ik ook verplicht om de hypotheek uitsluitend voor de woning te gebruiken. Dit heeft de notaris nog genoemd.
Als ik eens tijd heb zet ik het allemaal eens op papier maar ik vrees dat de rek er al uit is.

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 31 okt 2006 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus het komt erop neer dat je het restje hypotheek wel hebt uitgegeven aan je woning. Dat is dan zoals het hoort. En het geld blijft geleend, dus dat je er rente over moeten betalen is duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: za 03 feb 2007 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien is het handig om de kernactiviteiten bij de KvK te wijzigen, niet zozeer voor je badkamer, maar aangezien je zegt:

Quote:
Jaarlijks geef ik in één keer mijn inkomen op bij de belastingen, ik moet dan de inkomsten uit eigen onderneming bij overige inkomsten invullen.


Het zou natuurlijk fijn zijn om je inkomsten als 'winst uit onderneming' in box 1 te laten vallen, zo maak je aanspraak op de (nieuwe) MKB-onderneminsregeling en dus 10% van je winst onbelast en alle ondernemingsfaciliteiten (sommige moet je voldoen aan urencriterium van 1225 uur). Het opgeven van je inkomen in de bron 'overige werkzaamheden' kost je ds buiten die 10% ook nog je faciliteiten.

Kortom: zorg dat alles als winst uit onderneming wordt gezien!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 6:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Michael,

Ik ben niet zo'n licht als het op belastingen aankomt maar je suggestie klink heel aantrekkelijk. Het vervelende is dat ik van de belastingdienst steeds andere (en tegenstrijdige) informatie krijg.
Zo moest ik eerst mijn inkomsten opgeven bij 'Overige inkomsten', dit heb ik braaf volgehouden tot 2004. Toen kwam hierachter tussen haakjes te staan '(bijv. in 2003 ontvangen rente....)' Dat kwam me heel vreemd voor dus heb ik weer gebeld. Nu bleek dat ik het in moest vullen bij 'Opbrengsten uit overige werkzaamheden...' Ik heb het dus één jaar foutief ingevuld. Even nagerekend maar per saldo maakte dit gelukkig niets uit.

Maar jouw voorstel even: hoe vul ik dat in bij de belastingopgave? En hoe kom ik er achter of ik aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Je weet het zelf vast al: bij de belasstingdienst zelf zijn ze ook niet al te snugger. Behalve als later blijkt dat het niet mocht en dan ben ik aansprakelijk voor hun foutieve informatie.

Ik hoop dat je hier nog even op wilt reageren, alvast bedankt!

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 05 feb 2007 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je de belastingdienst ervan kunt overtuigen dat je een onderneming drijft, kan dat inderdaad allerlei voordelen opleveren. Gezien de omschrijving van je werkzaamheden ben ik bang dat dat niet zal meevallen. Een onderneming is "een duurzame organisatie van kapitaal en arbeid", en die zie ik in je beschrijving niet direct terugkomen.

Gezien het belastingvoordeel lijkt het me echter wel het proberen waard. Ik denk dat je eerst goedkeuring van de fiscus nodig hebt (weet iemand dat?).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tilda

Tilda

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 180


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 3:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een update: Ik heb contact gehad met een contactpersoon bij de belastingdienst en gezien de hoogte van m'n jaaromzet van de laatste jaren kan ik een aanvraag indienen om ook 'ondernemer voor de inkomstenbelasting' te worden. Als ik aan de 1225 uren kan voldoen (hierin mag ook indirecte tijd: boekhouding, research, klantenwerving, enz. worden meegerekend dus dat haal ik wel) wordt het ongetwijfeld toegekend.

Dus moet ik vanaf heden al mijn uren bijhouden in een agenda en kan dan voor 2007 m'n inkomsten als 'winst uit onderneming' opgeven. Dan is die eerste 10% niet belastbaar.

Lijkt me een goed idee: soms is de belastingdienst best behulpzaam, maar dan moet je wel even contact opnemen met je plaatselijke regiokantoor. De belastingtelefoon heb je niks aan en ze weten daar ook niks.

Bedankt voor jullie reakties!

Groet, Tilda
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michael Dekkers



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 196


BerichtGeplaatst: ma 19 feb 2007 11:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooi, en let vooral op de ondernemingsfaciliteiten als zelfstandigenaftrek enzo die je ook krijgt nu als je aan het urencriterium voldoet, investeringsaftrek...

De effectieve belastingdruk is nu stuk lager dan wanneer je een andere bron hebt in box 1.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds