Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 12:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kogeldruk caravan; verkeerwetstechnische vraag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 431


BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2022 22:17    Onderwerp: Kogeldruk caravan; verkeerwetstechnische vraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond allemaal,

Met enkele caravanners deze week in een discussie beland. Het gaat om de maximale kogeldruk van een caravan; het gewicht waarmee de caravan drukt op de kogel van de trekhaak.

Men stelt dat de maximale kogeldruk dient te worden afgelezen van het typeplaatje van de trekhaak en dat dit leidend is. Veel trekhaakinstallateurs zeggen dit trouwens ook. Verwezen werd naar artikel 5.18.7 van de Regeling voertuigen. Indien niets is vermeld max 75 kilo kogeldruk, en anders hetgeen door de trekhaakfabrikant is aangegeven wat de maximale verticale last is.

Echter gaat dit artikel over "lastdragers" en blijkens de definities van art. 1.1 is een caravan geen lastdrager, maar een middenasaanhangwagen.

In mijn optiek is artikel 5.18.17f van de Regeling voertuigen van toepassing. Dit schrijft voor:
1
De in het kentekenregister vermelde toegestane maximumlast onder de koppeling van een aanhangwagen mag niet worden overschreden.

2
Indien van een middenasaanhangwagen in het kentekenregister de in het eerste lid bedoelde waarde niet is vermeld dan wel indien de middenasaanhangwagen niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane last onder de koppeling:
a.alleen in neerwaartse richting zijn gericht;
b.niet meer bedragen dan voor het voertuig opgegeven technisch toegestane maximumlast onder de koppeling;
c.niet meer bedragen dan 10,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg, en
d.niet minder bedragen dan 1,0% van de technisch toegestane maximummassa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg.

Echter is dit artikel niet bevredigend; de meeste caravans geven als maximale kogeldruk 150 kilo, terwijl de maximale kogeldruk voor auto's / trekhaken veelal varieert tussen de 50 en 130 kilo. Een caravandissel kan over het algemeen meer hebben dan een auto/trekhaak. Kortom, er moet nog ergens iets zijn wat dit toch wat specifieker gericht op de auto/trekhaak regelt.

Dan is er artikel 5.18.17h waarin wordt vermeld dat een personenauto niet zodanig mag worden beladen dat daarbij (onder meer) de "maximumlast onder de koppeling" wordt overschreden. Echter blijkens de definities is "lading" geen aanhangwagen en de redenering dat met "belading" hier toch ook een aanhangwagen moet worden bedoeld, vind ik een kromme. Nog los van welke maximumlast dan precies wordt bedoeld?

Al met al kom ik er niet uit en vraag ik mij dus af: als er wordt bekeurd voor een te hoge kogeldruk (wat kennelijk wel gebeurd, blijkens het internet) op grond waarvan dan? Welke wettelijke basis?

Hopelijk kan iemand mij verder leiden in deze duisternis, alvast dank voor het meedenken. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: zo 25 sep 2022 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

voor zover ik weet is de auto zelf de bepalende factor.
De fabrikant geeft aan wat de maximale kogeldruk mag zijn.
Dat kan best een andere waarde zijn dan de trekhaak fabrikant aangeeft.
Op de trekhaak van mijn Seat stond 100Kg maar volgens het instructieboekje van de auto is het maximum 75 Kg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds