Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is dit een vorm van huisvredebreuk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022 16:17    Onderwerp: Is dit een vorm van huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn volwassen dochter verrichtte zomer 2020 op vrijwillige basis gedurende twee maanden werkzaamheden op een manege in het buitenland (EU). (Trainen van paarden.)
Zij logeerde in een bijgebouw, naast het woonhuis van de eigenaar.
's Avonds laat opende zij het hek en liet een vakantievriendje binnnen voor een uurtje. Daar had zij geen toestemming voor gevraagd. Dit speelde zich af in juli 2020.
De eigenaar zag dit de volgende dag op beveiligingscamera, maar zei ruim 17 maanden niets. Wel bewaarde hij de beelden.

1. Is dit (het binnenlaten van die vakantievriend door mijn dochter zonder toestemming te vragen aan de eigenaar) in Nederland een vorm van huisvredebreuk? (Wie weet is dat in dat EU-land ook zo.) Kan dit tot politie-aangifte of een civiele procedure leiden?

Wat er daarna is gebeurd: mijn dochter verkocht voor de eigenaar 2 paarden in Nederland, op commissiebasis. Hij heeft van die commissie slechts een deel betaald en weigert de rest (~1800 euro) te betalen. Ik ging mij 3 maanden geleden ermee bemoeien (omdat mijn dochter het druk heeft en het haar te veel stress geeft), waarna hij de beelden van de beveligingscamera naar mij opstuurde, blijkbaar als intimidatie, om zo onder de betaling uit te komen.

2. Volgens mij mogen beelden van beveiligingscamera's niet zolang bewaard bljven en is het opsturen van die beelden naar mij een grove schending van de privacy van mijn dochter. Klopt dit voor Nederland?

Gisteren liet hij weten dat hij een rechtszaak gaat starten vanwege de bovengenoemde 'huisvredebreuk'. Mijns inziens is het bluf en intimidatie in de hoop dat wij geen procedure beginnen om betaling af te dwingen.
3. Kan hij nog een zaak starten, zonder aangifte bij politie (kan er nog aangifte gedaan worden, of is het 'verjaard'?) en bijna 20 maanden na de 'huisvredebreuk'? Als dat 'huisvredebreuk' is...
Dus weer even doen alsof het zich in Nederland afspeelde.

Dank voor evt antwoorden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 22 mei 2022 20:19    Onderwerp: Re: Is dit een vorm van huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klaas55 schreef:
Mijn volwassen dochter verrichtte zomer 2020 op vrijwillige basis gedurende twee maanden werkzaamheden op een manege in het buitenland (EU). (Trainen van paarden.)
Zij logeerde in een bijgebouw, naast het woonhuis van de eigenaar.
's Avonds laat opende zij het hek en liet een vakantievriendje binnnen voor een uurtje. Daar had zij geen toestemming voor gevraagd. Dit speelde zich af in juli 2020.
De eigenaar zag dit de volgende dag op beveiligingscamera, maar zei ruim 17 maanden niets. Wel bewaarde hij de beelden.

1. Is dit (het binnenlaten van die vakantievriend door mijn dochter zonder toestemming te vragen aan de eigenaar) in Nederland een vorm van huisvredebreuk? (Wie weet is dat in dat EU-land ook zo.) Kan dit tot politie-aangifte of een civiele procedure leiden?

De eigenaar zal in ieder land waar hij hiervan aangifte probeert te doen door de politie worden weggelachen.

Quote:
2. Volgens mij mogen beelden van beveiligingscamera's niet zolang bewaard bljven en is het opsturen van die beelden naar mij een grove schending van de privacy van mijn dochter. Klopt dit voor Nederland?

Misschien niet zo netjes, maar als de camera op het hek was gericht zie ik niet direct een probleem. Het strafrecht is ook hier niet voor bedoeld, zeg maar.

Quote:
Gisteren liet hij weten dat hij een rechtszaak gaat starten vanwege de bovengenoemde 'huisvredebreuk'. Mijns inziens is het bluf en intimidatie in de hoop dat wij geen procedure beginnen om betaling af te dwingen.
3. Kan hij nog een zaak starten, zonder aangifte bij politie (kan er nog aangifte gedaan worden, of is het 'verjaard'?) en bijna 20 maanden na de 'huisvredebreuk'? Als dat 'huisvredebreuk' is...
Dus weer even doen alsof het zich in Nederland afspeelde.

Hij lijkt een civiele zaak te willen starten (nou ja, dreigt daar blijkbaar mee). Maar er is geen schade en geen gevaar op herhaling. Onzinnig en kinderachtig dus.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Klaas55



Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 29


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2022 6:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank!. Mijn simpele gezonde verstand dacht ook al zoiets.
Blij dat dit bevestigd is, kan ik mijn dochter geruststellen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds