Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 16:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Intellectueel eigendom schoolopdracht
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paradoxi



Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HL

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 18:28    Onderwerp: Intellectueel eigendom schoolopdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik voor een opleiding een website moet maken als opdracht met informatie over een specifiek onderwerp.
Kan en mag de school dan mij verbieden deze website openbaar te publiceren?

Ik heb al mijn inschrijfformulieren en algemene voorwaarden van de opleiding nagelopen. Elk stukje documentatie wat er maar bestaat over de relatie, scholier / school.

Maar nergens ben ik d.m.v. een handtekening of wat dan ook akkoord gegaan met het feit dat alles wat ik als schoolproject oplever eigendom is van de opleidingsinstituut.

Sterker nog het staat nergens vastgelegd bij het desbetreffende instituut dat dit het geval is.

Kunnen ze mij dan verplichten het niet openbaar te publiceren?

Is dit in zijn algemeenheid vastgelegd in de wet?

Ik heb hier nogal een discussie over en het begint voor mij een principe kwestie te worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 15 nov 2006 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het algemeen geldt dat wat jij maakt, van jou is auteursrechtelijk gezien. Ben je in dienst bij iemand, dan is het auteursrecht van je baas, en je kunt in een contract alles regelen zoals jullie samen willen.

Als je bij je opdracht hun materiaal gebruikt, dan levert dat natuurlijk een grondslag op voor hun claim. Werd je betaald voor het werk, of zit er sturing van je begeleider in, dan is het discutabel wie eigenaar is. Maar is alles 100% jouw eigen werk, en kreeg je alleen een vraag of doelstelling van het instituut, dan zie ik niet op grond waarvan ze het auteursrecht kunnen claimen.

Geheim houden van je resultaten is weer iets anders. Er kunnen meer redenen zijn op grond waarvan ze dat kunnen eisen. Als het onderzoek bijvoorbeeld dingen oplevert waar men octrooi op wil aanvragen (ik noem eens een dwarsstraat) dan mag jij dat niet publiceren want dat blokkeert de octrooiaanvraag.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 17 nov 2006 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En met dank aan Boek 9 een toch wel bijzonder toepasselijk vonnis: Gerechtshof Arnhem 7 november 2006.

Een HTS-student liep stage bij een (eenmans)bedrijf en schreef als onderdeel van die stage een stuk software voor motormanagement. In de software zette hij "software written by [student] (….) exclusive written for [bedrijf]". In de stage-overeenkomst was niets afgesproken over eigendom. En daar kwam natuurlijk gedonder van.

De rechtbank vond dat de student rechthebbende was, want die had het geschreven. Het bedrijf stelde dat het werk gemaakt was "onder zijn leiding en toezicht en met behulp van zijn kennis en kunde" (art. 6 Aw), maar dat werd niet genoeg concreet gemaakt. En dat had wel gemoeten.

"De enkele omstandigheid dat [student] tijdens zijn stageperiode met [bedrijf] heeft samengewerkt aan de ontwikkeling van een motormanagementsysteem waarbij [student] zich heeft beziggehouden met de ontwikkeling van de software daarvoor is onvoldoende, want het zegt niets over feitelijke bijdragen van [bedrijf] aan de ontwikkeling van die software."

Met andere woorden: de student heeft en behoudt het auteursrecht.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds