Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Incassokosten tandartsrekening
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 1:34    Onderwerp: Incassokosten tandartsrekening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik betaal altijd netjes mijn rekeningen, maar heel af en toe ben ik wel eens laat met het betalen van een rekening. Nu heb ik een tandartsrekening die ik te laat heb betaald, en het incassobureau brengt nog incassokosten in rekening, en dreigt met de deurwaarder, spulletjes op straat te laten zetten, enzovoorts. Dit alles voor een aantal tientjes aan incassokosten. Wat ik nog het raarst vind is, dat de incassokosten hoger zijn dan de tandartsrekening zelf! Dit lijkt me nogal onredelijk, omdat het tandartsenberoep al een zwaar betaald beroep is, en tandartshandelingen doorgaans niet goedkoop.

Kan dit zomaar? Kan een incassobureau zeggen: "U ben te laat met bijv. een tandartsrekening van 20 euro en daarvoor moet u ons 40 euro betalen omdat wij incassokosten maakten"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 2:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In juridische zin is het zo dat eenvoudige incassokosten (zoals het sturen van een of meerdere aanmaning) niet zomaar in een procedure toewijsbaar zijn, ook niet als ze bedongen zijn middels algemene voorwaarden. Normaliter vallen dergelijke kosten in de standaard proceskostenvergoeding (57 Rv) en behoren ze niet apart als vergoeding te worden toegekend (gebeurt soms toch omdat men geen verweer voert bij de rechter). Kortom, ook in een procedure zou een incassodienst geen recht hebben op een vergoeding voor het samenstellen van het dossier en aanmanende werkzaamheden.

Wat veel incassodiensten doen is tevens de BTW berekenen over de incassokosten, eveneens een bedrag wat nooit door een rechter zou worden toegekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoofdsom is 27.80 euro, rente 1.39 euro, kosten 41.80 euro, wat ik heb betaald, is 27.80 euro.

Sovereign, begrijp ik het goed, dat ik die 41.80 euro niet hoef te betalen?

Als ze een deurwaarder sturen, komen daar ook weer kosten bovenop, hoe zit het met die kosten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel betalen is mijn mening! Als je niet betaald komt het voor de rechter; als deze de wederpartij in het gelijk stelt, hetgeen zal gebeuren gezien de casus, dan zullen de incassokosten dan wel proceskosten voor uw rekening komen. Deze kosten zullen hoger zijn dan de incassokosten die je nu moet betalen omdat er ook griffiekosten en betekeniskosten (van de dagvaarding) bijkomen. Dit gaat u dan een paarhonderd euro kosten. Daarnaast kan de rechter ook nog een soort 'salaris' aan de gemachtigde van eiser toekennen voor het opstellen van de processtukken.

Ik raad u aan om ale deze ellende te voorkomen door gewoon te betalen!!!
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky schreef:
Ik raad u aan om ale deze ellende te voorkomen door gewoon te betalen!!!


Funky, ok dank je, dat is duidelijk, zijn er mensen met een andere mening? Mijn intuitie is, dat de incassokosten onevenredig hoog zijn, maar ik ben maar een leek en het is maar intuitie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Incassokosten worden vaak berekend door een percentage (bijv. 15 %) van de hoofdsom te nemen. Echter, hier is een minimum aan verbonden. Dus als de vordering laag is hanteren ze een minimum van bijv. 40 euro (wat misschien een beetje aan de hoge kant is).

Als een schuldeiser zijn/haar vordering niet geind krijgt schakelen ze een incassobureau in. Deze moeten betaald worden voor hun werkzaamheden. Nu is het schrijven van een aanmaning zo ongeveer een druk op de knop voor hen, maar je weet hoe duur 'manuren' tegenwoordig zijn.

Dus dit is nu eenmaal de manier waarop gewerkt wordt. Hier kun je weinig tegen doen!
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky schreef:

Dus dit is nu eenmaal de manier waarop gewerkt wordt. Hier kun je weinig tegen doen!


Helder antwoord. Tenzij iemand er goede argumenten tegenin brengt, zal dan maar toch betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen.
Gezien de hoogte van de totale som is het gewoon het verstandigst om deze simpelweg te voldoen. Natuurlijk kan het zijn dat u het pertinent oneens bent met de vordering, het een principe kwestie vindt, of gewoon wil procederen voor de sport.
Wilt u stappen gaan ondernemen, vraag uzelf dan wel af of het u allemaal wel waard is. Hierbij doel ik op de tijdsbesteding, inspanningen, kosten, eventuele slapenloze nachten, en natuurlijk het voor u nadeling kunnen uitpakken van de procedure.

Deze nadelen afgezet tegen de totale hoogte van de vordering zou ik ervoor kiezen, gewoon de vordering te voldoen. U weet dan tenminste direct waar u aan toe bent.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky, heb je ooit wel eens gehoord van Voorwerk II? Ik denk het niet aan je antwoorden te zien. Wink

Zie ook mijn integrale post hier: http://www.rechtenforum.nl/forum/viewtopic.php?p=8819#8819
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

extraterrestrian schreef:
De hoofdsom is 27.80 euro, rente 1.39 euro, kosten 41.80 euro, wat ik heb betaald, is 27.80 euro.

Sovereign, begrijp ik het goed, dat ik die 41.80 euro niet hoef te betalen?
Betaal de hoofdsom (+ rente) aan de werkelijke crediteur.

Die 41,80, hoe is dat bedrag opgebouwd? Het is moeilijk af te leiden uit je relaas of invorderingskosten naar redelijkheid zijn gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 05 dec 2004 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
extraterrestrian schreef:
De hoofdsom is 27.80 euro, rente 1.39 euro, kosten 41.80 euro, wat ik heb betaald, is 27.80 euro.

Sovereign, begrijp ik het goed, dat ik die 41.80 euro niet hoef te betalen?
Betaal de hoofdsom (+ rente) aan de werkelijke crediteur.

Die 41,80, hoe is dat bedrag opgebouwd? Het is moeilijk af te leiden uit je relaas of invorderingskosten naar redelijkheid zijn gemaakt.


Oh, die rente dus afzonderlijk nog. Wat die invorderingskosten betreft, er staat op de laatste aanmaning enkel kosten: 41.85, dus het is niet expliciet aangegeven hoe dat bedrag is opgebouwd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
extraterrestrian








Berichten: 44


BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2004 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ze nog even gebeld, om uitleg te vragen over die incassokosten, en mij werd verteld dat het allemaal volledig wettelijk is, volgens de vedek voorwaarden. Tja, ik heb zoveel moeite moeten doen, om een tandarts te vinden (pogingen ervoor faalden vanwege volle praktijken), dat ik op een gegeven moment allang blij was ergens in de praktijk te kunnen, en dus de voorwaarden maar tekende, ik verwachtte niet, dat er onevenredige incassokosten aan vast zouden zitten Sad

Ik blijf het schandalig vinden, dat ze een minimumbedrag van kennelijk 41.85 euro rekenen, het lijkt op een moderne nette legale vorm van diefstal, inclusief dreigementen dat inkomsten/bezittingen in beslag kunnen worden genomen. Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2004 12:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie hier de belangrijkste vedek-voorwaarden:

Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen na de decla-ratiedatum. Na het verstrijken van deze termijn staat het de declarant vrij om zonder nadere ingebrekestelling derden te belasten met het nemen van incassomaatregelen.

Onverminderd mogelijk gebleven aanspraken op wettelijke rente zijn gedeclareerde bedragen rentedragend ingaande 30 dagen na de declaratiedatum, zonder dat hiervoor een nadere ingebrekestelling is vereist. De door de debiteur verschuldigde rente bedraagt 1% per maand of een gedeelte daarvan.

Alle met de incasso van gedeclareerde bedragen gemoeide kosten (met inbegrip van de buitengerechtelijke incassokosten) komen ten laste van de debiteur. De buitengerechtelijke incassokosten bedragen minimaal 15% van de hoofdsom met een minimum van 35,00 euro (alles exclusief omzetbelasting).

En deze voorwaarden zijn gedeponeerd bij de rechtbank...

De voorwaarden kunnen dus in strijd komen met het door mijn zeer gewaardeerd collega aangehaalde 'Voorwerk II'. Is wellicht een rechtzaakje waard... gewoon om eens te kijken hoe hier in de praktijk mee om wordt gegaan. Maar in jou geval zou ik toch eieren voor mijn geld kiezen...
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2004 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het lijkt mij ook dat je nadat je bent ingeschreven bij die tandarts, deze voorwaarden mee hebt gekregen? Dat is toch hoe het hoort en hoe het zou moeten gaan als het netjes gaat?
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: ma 06 dec 2004 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Funky schreef:
De voorwaarden kunnen dus in strijd komen met het door mijn zeer gewaardeerd collega aangehaalde 'Voorwerk II'. Is wellicht een rechtzaakje waard... gewoon om eens te kijken hoe hier in de praktijk mee om wordt gegaan. Maar in jou geval zou ik toch eieren voor mijn geld kiezen...
Mijn gedachten daarover zijn wat genuanceerder en vereisen eigenlijk een gedetailleerde verhandeling.

In ieder geval, meestal zal het voor zeer kleine bedragen niet economisch rendabel zijn om te procederen. Incassodiensten procederen dan ook in 75% of meer van de gevallen niet eens. In dit geval heeft TS echter kans dat de tandarts verdere behandeling weigert als hij de kosten niet voldoet, dus dat kan wat problematischer liggen. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds