Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 08 jun 2024 18:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hulp bij (formuleren probleemstelling) scriptie Jeugdrecht
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 02 jun 2009 16:51    Onderwerp: Hulp bij (formuleren probleemstelling) scriptie Jeugdrecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Uitleg van het probleem:
Momenteel volg ik een Master Privaatrechtelijke rechtspraktijk aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens deze Master heb ik het vak Jeugdrecht gevolgd. Vanuit dit vak bedacht ik een onderwerp voor mijn Masterscriptie, namelijk 'de toepassing van het meerderjarigenstrafrecht op minderjarigen'. Ik was al goed op weg, toen ik mij (veel te laat, stom!) realiseerde dat dit onderwerp niet past in een Master Privaatrecht.
In overleg met mijn begeleider probeer ik het onderwerp nu wat aan te passen zodat ik niet alles voor niets heb gedaan.
De bedoeling is om nu te schrijven over civiele aansprakelijkheid van minderjarigen en waarom in het civiele recht de leeftijdsgrens 14 jaar is en in het strafrecht 12 jaar. Ook wil ik het verschil bespreken in de verantwoordelijkheid van de ouders; in het civiele recht zijn zij aansprakelijk tot een bepaalde leeftijd, in het strafrecht is dit (nog) niet het geval. Ik wil hierbij de ontwikkeling van kinderen betrekken, wanneer ze 'gestraft' moeten worden en wanneer niet, wat de opvoedkundige aspecten zijn, etc.
Het probleem is dat ik nu weer een nieuwe onderzoeksvraag moet bedenken, deelvragen, literatuur vinden, de hele mikmak.

Wie o wie heeft wat nuttige informatie/tips/etc. voor mij of zelfs de gouden onderzoeksvraag?

Alvast enorm bedankt! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 02 jun 2009 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nobody? Shocked
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 02 jun 2009 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, je moet iedereen wel even tijd geven om te denken, voor zover men je bericht al ziet .... haha.....

De hoofdkwestie (waarom in het civiele recht de leeftijdsgrens 14 jaar is en in het strafrecht 12 jaar) levert wel een interessante vraag op. Misschien moet je uitgaan van een vraag? Bijvoorbeeld: Dienen de leeftijdsgrenzen in het strafrecht en civiel recht gelijkgeschakeld te worden en wat is dan de ideale leeftijd?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 02 jun 2009 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was inderdaad een beetje ongeduldig, haha sorry! Embarassed
Ik baal gewoon enorm dat ik opnieuw moet beginnen, terwijl ik al zo lekker op weg was.. En de tijd begint een beetje te dringen, vandaar!

Anyway, bedankt voor je input Smile

Ik ben nu inderdaad bezig met het formuleren van een goede onderzoeksvraag en deelvragen daarbij. Valt nog niet mee! Ik zat ook een beetje in de richting van jouw voorbeeld te denken, maar ik vrees dat het dan toch weer niet privaatrechtelijk genoeg is. Ik wil het er absoluut op die manier in betrekken, maar meer als een vergelijking. Dus de basis (onderzoeksvraag) zo civielrechtelijk mogelijk houden en als deelvragen het strafrecht erbij betrekken om een vergelijking te maken..

Zucht, ik ga weer verder brainstormen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 03 jun 2009 8:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan kun je bijvoorbeeld toch ook de vraag stellen: wordt het tijd voor een verlaging van de leeftijd waarop men civielrechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld?

Je kunt dan het strafdeel als voorbeeld er bij trekken, maar je kunt tevens bijvoorbeeld algemene ontwikkelingen in onze maatschappij er bij halen.

Ik weet niet of dat "juridisch-inhoudelijk" genoeg is, maar dan roep je maar dat interdisciplinaire rechtsbeoefening heel erg "in" is Razz (kun je daar meteen wat literatuur over verwerken).
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2009 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het inderdaad over die boeg gegooid. Heb een opzet naar m'n begeleider gestuurd, dus ik ben erg benieuwd!

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een kleine update:

Groen licht wat betreft mijn nieuwe opzet!! Nu hard op zoek naar goede literatuur.

Het begin is er in ieder geval weer..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2009 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijke probleemstelling is geworden.

Ik zit zelf ook met een probleemstelling in de trant van "is het niet tijd voor", maar mijn begeleider vond die bewoordingen niet concreet genoeg. Hoe heb jij dat opgelost?

Heb je je scriptie al af inmiddels?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tamz

Tamz

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 08 jul 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi!

Waar wil jij precies over gaan schrijven?
Ik heb een voorlopige onderzoeksvraag geformuleerd om daar mee aan de slag te gaan.
“Is een aanpassing van de leeftijdsgrens met betrekking tot civielrechtelijke aansprakelijkheid van minderjarigen wenselijk?”

Het blijkt wel lastig te zijn informatie te vinden over die leeftijdsgrens.. Ik ben nog lang (!!) niet klaar, ben eerst begonnen met het beschrijven van de parlementaire geschiedenis.. Eerlijk gezegd ben ik nog niet verder! Probeer in september klaar te zijn..

Wie weet kunnen we elkaar helpen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 552


BerichtGeplaatst: do 09 jul 2009 8:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tamz schreef:
Hoi!

Waar wil jij precies over gaan schrijven?
Ik heb een voorlopige onderzoeksvraag geformuleerd om daar mee aan de slag te gaan.
“Is een aanpassing van de leeftijdsgrens met betrekking tot civielrechtelijke aansprakelijkheid van minderjarigen wenselijk?”

Het blijkt wel lastig te zijn informatie te vinden over die leeftijdsgrens.. Ik ben nog lang (!!) niet klaar, ben eerst begonnen met het beschrijven van de parlementaire geschiedenis.. Eerlijk gezegd ben ik nog niet verder! Probeer in september klaar te zijn..

Wie weet kunnen we elkaar helpen!


Ik wil ook in september klaar zijn.
Ik denk dat je wel wat kunt met je voorlopige onderzoeksvraag.
Waarom ben je niet gaan schrijven over de gesloten jeugdzorg? Lijkt me een vrij actueel onderwerp, maar misschien een beetje laat om nog te switchen, dus never mind Razz

Ik ben ook bezig met een geschiedenis hoofdstuk. Mijn scriptie gaat over bijzonder onderwijs. Ik pm je vanmiddag wel even, moet nu richting de bieb!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds