Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 20:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe sterk is het merkenrecht?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Izzy



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 16:43    Onderwerp: Hoe sterk is het merkenrecht? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik werk bij een bedrijf dat stoelen importeert en verkoopt. Dit bedrijf heeft een paar keer in advertenties op een advertentiesite deze stoelen aangeduid met een naam die -zo bleek later- is vastgelegd bij Benelux- Bureau voor intellectuele eigendom. Dat is begin 2000 aangevraagd en vastgelegd maar het model bestaat al sinds 1929. Het is nooit vastgelegd door de ontwerper(s)
Wij werden door het bedrijf geattendeerd op het feit dat we hun merknaam onrechtmatig gebruikten en onmiddelijk zijn daarvoor excuses aangeboden. Sindsdien worden de stoelen verkocht onder een naam die niet vastgelegd is. Nu eist de wettelijke eigenaar van het merk opeens dat ons bedrijf de verkoop staakt omdat de stoelen teveel overeenkomsten hebben met de originele stoelen met de beschermde naam. Soortelijke stoelen worden echter (bijna) wekelijks in folders te koop aangeboden onder verschillende namen door zeer verschillende bedrijven door heel Nederland.
De stoelen die wij verkopen zijn geen exacte kopieën, ze zijn b.v. uit een andere houtsoort gemaakt en wijken ook op andere details af. Maar inderdaad, groot zijn de verschillen niet.
Aangezien we een klein bedrijfje zijn, zijn we benieuwd hoever de eigenaar van het merk hier in kan gaan? We hebben een brief van hun advocaat gekregen met hun eisen maar zal een rechter hen in het gelijk stellen?
Wie kan hier iets over zeggen c.q. adviseren?
Bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het model van die stoelen al sinds 1929 bestaat, kan er denk ik alleen een auteursrechtelijk probleem zijn. Het auteursrecht verloopt pas 70 jaar na de dood van de ontwerper (en hoeft niet geregistreerd te worden), dus zou best nog wel geldig kunnen zijn.

Aangezien de stoelen aanvankelijk onder dezelfde naam als die stoelen uit 1929 op de markt zijn gebracht en er bovendien op lijken, lijkt het me nauwelijks voor twijfel vatbaar dat de ontwerper van jullie stoelen op basis van dat oude model aan de slag is gegaan. De vraag is dan of er zoveel aan de stoelen is veranderd dat er een echt nieuw werk is ontstaan dat vrij is van het auteursrecht van de originele ontwerper. Vermoedelijk niet.

Blijkbaar doet het andere bedrijf echter een beroep op hun merkrecht. Een merkrecht lijkt mij niet de meest voor de hand liggende manier om een stoelmodel te beschermen. Om wat voor merk gaat het? Als het een woordmerk is zie ik in ieder geval niet hoe je daarop met een stoelmodel inbreuk kan worden gemaakt. Bij een beeldmerk (waarbij ik aan een logo denk) zie ik ook niet direct hoe dat zou moeten, tenzij het om een soort patroon gaat dat op jullie stoelen wordt herhaald.

Of is het beeldmerk een tweedimensionale projectie van de driedimensionale stoel? Het zou me verbazen als de stoel dan inbreuk zou kunnen maken op het merk, maar ik sluit het bij gebrek aan kennis van het merkenrecht niet uit. Zoals gezegd vermoed ik dat er veel meer kans is op een inbreuk op het auteursrecht op de stoel.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 17:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is ook nog zoiets als slaafse nabootsing, het nodeloos aanhaken bij andermans ontwerp terwijl je eenvoudig je eigen alternatief had kunnen voeren. Is altijd lastig te bewijzen natuurlijk.

Het klinkt een beetje als de acties die TRIPP TRAPP onderneemt tegen iedereen die stoelen verkoopt die lijken op hun kinderstoelen, of die zijn eigen stoel verkoopt als "een triptrap" of iets dergelijks. Zie b.v. Stokke vs Marktplaats.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan er ook sprake zijn van slaafse nabootsing als de stoel op details afwijkt?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Izzy



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof niet dat het handig is als ik het merk van de stoel noem. De kwestie van Stokke/Trip-Trap is wel een goed vergelijkbaaar, een bijzonder ontwerp dat veel nagemaakt wordt. Het verschil is dat wij uitdrukkelijk een andere naam gebruiken. Ik begrijp nu trouwens ook waarom de Marktplaats onze advertenties meteen verwijdert wanneer er melding van inbreuk wordt gemaakt Confused
In het geval van 'onze' stoelen heeft degene die het merkrecht heeft, zich die naam toegeëigend. Het bedrijf richt zich nu vooral op het modelrecht, de uitvoering van de stoel. Net zoals de Trip-Trap stoel, is er van onze stoel heel veel namaak en dat proberen ze te bestrijden. Ze hebben onze pijlen op ons bedrijf gericht maar dezelfde stoelen komen met containersvol uit het oosten hier naartoe.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Izzy schreef:
In het geval van 'onze' stoelen heeft degene die het merkrecht heeft, zich die naam toegeëigend. Het bedrijf richt zich nu vooral op het modelrecht, de uitvoering van de stoel. Net zoals de Trip-Trap stoel, is er van onze stoel heel veel namaak en dat proberen ze te bestrijden. Ze hebben onze pijlen op ons bedrijf gericht maar dezelfde stoelen komen met containersvol uit het oosten hier naartoe.

Als het model al sinds 1929 bestaat, is een eventueel modelrecht volgens mij al lang en breed verlopen, of niet geldig bij gebrek aan nieuwheid. (Een maximale looptijd van 25 jaar, vind ik. In ieder geval minder dan 79 jaar.)

Het merkrecht kan wel geldig zijn, maar kun je uitleggen op wat voor manier jullie stoelen op het merk (de naam of het logo) inbreuk zouden maken? Als jullie bijv. Trip-Trap-achtige stoelen verkopen onder een heel andere naam, dan kan maken jullie geen inbreuk op het merk "Trip-Trap".

Aangenomen dat het auteursrecht op de stoel nog niet is verlopen (70 jaar na de dood van de ontwerper), lijkt mij dat voor het bedrijf verreweg de meeste mogelijkheden bieden. Maar dan moet het bedrijf natuurlijk wel het auteursrecht hebben! Als ze alleen de naam hebben toegeëigend, zoals jij het schrijft, zegt dat niet veel over het auteursrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Izzy



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het vastgelegde merk van de stoel is een paar keer per ongeluk door ons gebruikt omdat we in de veronderstelling waren dat de algemeen gangbare naam was voor dit type stoel. (Zoals je b.v. Fatboy zou gebruiken in de veronderstelling dat dit de gangbare naam is voor een zitzak) Hier zijn excuses voor aangeboden maar dit wordt ons nog wel verweten in de brief van de advocaat van het bedrijf.
Daarnaast vinden ze dat de stoel die wij verkopen te weinig afwijkt van de stoel waar zij het modelrecht/intellectuele eigendom van hebben.
De algemene benaming van dit type stoel is de adirondack chair. Even googlen en je ziet dat er talloze bedrijven zijn die dit type stoel maken/verkopen. Hoeveel rechten kan zo'n bedrijf ontlenen aan het vastleggen van een model dat al -tig jaar op de markt gebracht wordt onder verschillende benamingen? Zij hebben de naam + model in 2002 bij de BBIE laten vastleggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Izzy schreef:
Hoeveel rechten kan zo'n bedrijf ontlenen aan het vastleggen van een model dat al -tig jaar op de markt gebracht wordt onder verschillende benamingen? Zij hebben de naam + model in 2002 bij de BBIE laten vastleggen.

Mijn ter zake niet geheel deskundige mening is: geen rechten.

Als bedrijven A en B ieder een stoel uit 1929 namaken en bedrijf A legt het model vast, dan kan A daarmee niet veel tegen B uitrichten. Het modelrecht lijkt mij ongeldig.

Hier wat informatie over het vereiste van nieuwheid.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Izzy



Leeftijd: 56
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: do 10 apr 2008 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is een duidelijk verhaal. Dank je wel! Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds