Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Help: Onterechte aanklacht wegens verkoop imitatie schoen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johnny538



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2018 19:51    Onderwerp: Help: Onterechte aanklacht wegens verkoop imitatie schoen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop heel erg dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb vandaag een email bericht ontvangen van een advocatenkantoor dat namens een bekend schoenenmerk een aanklacht heeft ingediend.

Ik wil liever geen namen/merken noemen. Maar om als een voorbeeld iets te nemen, kies ik willekeurig Converse. Converse heeft een bepaalde type schoen, namelijk de All Stars. Iedereen kent ze wel

Op mijn site verkoop ik een goedkope imitatie. Ik vindt dat er een verschil zit tussen namaak en imitatie. Namaak is namelijk een 1:1 kopie inclusief merk, labels en verpakking, etc. Het word verkocht als een originele Converse schoen, en de prijs is ook niet altijd verschillend.

Maar mijn product is een imitatie. Je vindt ze overal. Het product waar het daadwerkelijk om gaat is zelfs als 'imitatie' te koop bij grotere winkels zoals Sarenza en Schuurman Schoenen. Dus ook onder een ander merknaam dan het origineel.

Het product lijkt er grofweg op, maar lang niet 100%. Zelfs niet 60% zou ik zeggen. Het zijn de basiseigenschappen waardoor je doorhebt op welk merk het lijkt.

Het origineel kost rond zo'n 150 EUR, terwijl mijn artikel 20 EUR kost. Het merk Converse of All Stars staat er nergens op. Ook de verpakking is een simpele schoenendoos met ander merknaam. Dit merknaam gebruik ik ook op de site. Er word dus duidelijk aangegeven om welk merk het gaat en dat is dus niet Converse.

Kortom, op de site is duidelijk om welk merk het gaat, en dat is niet Converse. Ik geef nergens aan dat het een schoen van Converse is, en verkoop ze voor een aanzienelijke lagere prijs dan Converse.

In de brief word gevraagd om vernietiging, vergoeding aan klanten die het artikel hebben gekocht, en dan de knaller, 5000 EUR boete !

Ik had er maar 12x, en heb een handvol verkocht voor 20 EUR per stuk ! Ik verdien al niet zo goed met deze online winkel, dus 5000 EUR betalen kan ik van mijn leven niet.

Zelfs Bristol verkoopt All Stars imitaties voor een tientje !

Ik het het heel erg op prijs stellen als iemand advies heeft voor mij.

Ik sta nog een aangetekende brief te wachten, en zal zsm ook een advocaat opzoeken die mij kan helpen. Want ik vindt het echt onterecht !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
In de brief word gevraagd om vernietiging, vergoeding aan klanten die het artikel hebben gekocht, en dan de knaller, 5000 EUR boete !


Waarom mensen onder de indruk raken van zo'n briefje van een advo blijft mij onduidelijk.
Vraag:
- Wie zegt de advo te vertegenwoordigen?

Nog grappiger is dat de advo denkt aanklager en rechter te kunnen speule.

Ik wil wel wat in de jurisprudentie neuzen, zodra je mijn vraag beantwoord hebt.

Voor zover ik het nu lees, is er weinig aan de hand.
Fax de advo een briefje, met dat je zijn brief ontvangen hebt en verder niet meer lastig gevallen wenst te worden, en dat hij anders maar naar de rechter kan stappen.

Als zij/hij toch bezig blijft, dien je een klacht in bij de deken, dat is zeg maar het opperhoofd van de advo.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ik terug lees, lees ik wie de advo vertegenwoordigt.
Als ik zin/tjd heb zal ik wat in de jurisprudentie voor je neuzen.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even totaal Off Topic, But ehj is de Wijziging mogelijkheid bij postings weggehaald of ligt het aan mijn browser?
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Paul schreef:
Even totaal Off Topic, But ehj is de Wijziging mogelijkheid bij postings weggehaald of ligt het aan mijn browser?

Ligt aan het subforum als ik mij niet vergis.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 12:59    Onderwerp: Re: Help: Onterechte aanklacht wegens verkoop imitatie schoen Reageer met quote Naar onder Naar boven

johnny538 schreef:
Ik wil liever geen namen/merken noemen. Maar om als een voorbeeld iets te nemen, kies ik willekeurig Converse. Converse heeft een bepaalde type schoen, namelijk de All Stars. Iedereen kent ze wel

Op mijn site verkoop ik een goedkope imitatie. Ik vindt dat er een verschil zit tussen namaak en imitatie. Namaak is namelijk een 1:1 kopie inclusief merk, labels en verpakking, etc. Het word verkocht als een originele Converse schoen, en de prijs is ook niet altijd verschillend.

Er is een verschil tussen merkinbreuk en auteursrechtinbreuk.

Verkoop je schoenen met een neplogo erop of onder een nepmerknaam, dan maak je inbreuk op het merk.

Verkoop je schoenen met een ontwerp waarin te veel originele kenmerken van een bestaande schoen zijn opgenomen, dan maak je inbreuk op het auteursrecht op het ontwerp van die bestaande schoen.

Quote:
Het product lijkt er grofweg op, maar lang niet 100%. Zelfs niet 60% zou ik zeggen. Het zijn de basiseigenschappen waardoor je doorhebt op welk merk het lijkt.

Wordt er een merk of logo gesuggereerd? Dat lijkt er sprake te zijn van merkinbreuk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: za 11 aug 2018 14:43    Onderwerp: Re: Help: Onterechte aanklacht wegens verkoop imitatie schoen Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
johnny538 schreef:
Ik wil liever geen namen/merken noemen. Maar om als een voorbeeld iets te nemen, kies ik willekeurig Converse. Converse heeft een bepaalde type schoen, namelijk de All Stars. Iedereen kent ze wel

Op mijn site verkoop ik een goedkope imitatie. Ik vindt dat er een verschil zit tussen namaak en imitatie. Namaak is namelijk een 1:1 kopie inclusief merk, labels en verpakking, etc. Het word verkocht als een originele Converse schoen, en de prijs is ook niet altijd verschillend.

Er is een verschil tussen merkinbreuk en auteursrechtinbreuk.

Verkoop je schoenen met een neplogo erop of onder een nepmerknaam, dan maak je inbreuk op het merk.

Verkoop je schoenen met een ontwerp waarin te veel originele kenmerken van een bestaande schoen zijn opgenomen, dan maak je inbreuk op het auteursrecht op het ontwerp van die bestaande schoen.

Quote:
Het product lijkt er grofweg op, maar lang niet 100%. Zelfs niet 60% zou ik zeggen. Het zijn de basiseigenschappen waardoor je doorhebt op welk merk het lijkt.

Wordt er een merk of logo gesuggereerd? Dat lijkt er sprake te zijn van merkinbreuk.


Mmmm goede aanvulling BF.
Betreft het merk of logo lees ik:
Quote:
Het origineel kost rond zo'n 150 EUR, terwijl mijn artikel 20 EUR kost. Het merk Converse of All Stars staat er nergens op. Ook de verpakking is een simpele schoenendoos met ander merknaam. Dit merknaam gebruik ik ook op de site. Er word dus duidelijk aangegeven om welk merk het gaat en dat is dus niet Converse.

_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johnny538



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Merk/Logo staat nergens op. Niet op de schoen, niet op de doos. De schoenen zelf zijn zelfs geperforeerd aan de zijkanten. Iets wat geen enkele variatie op het originele merk heeft. Ik vindt dat er genoeg verschil in zit. Het enige deel wat een beetje overeenkomt is de zool van de schoen. Het is echter duidelijk dat het niet om het echte merk gaat.

Zit dit bijvoorbeeld. Is toch duidelijk dat het om een imitatie gaat ?
https://www.bristol.nl/nld/catalog/product/view/id/246861/s/canvasschoen-zwart-10148417-00/category/506/
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

johnny538 schreef:
Zit dit bijvoorbeeld. Is toch duidelijk dat het om een imitatie gaat ?
https://www.bristol.nl/nld/catalog/product/view/id/246861/s/canvasschoen-zwart-10148417-00/category/506/

Mwa...
https://en.aw-lab.com/shop/media/catalog/product/cache/3/image/1024x640/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/3/8/3895528_0/converse-all-star-hi-canvas-30.jpg

Een aantal elementen van het ontwerp is natuurlijk compleet banaal en bekend van oudere schoenen. In hoeverre er "te veel" is overgenomen is niet eenvoudig te beantwoorden.

Als ik je goed begrijp gaat het in jouw geval niet om dit merk en dit type schoenen, dus het is niet nodig om er verder een mening over te vormen.

Hoe dan ook:
https://www.complex.com/sneakers/2016/06/how-converse-was-able-to-sue-the-crap-out-of-other-sneaker-brands
Blijkbaar ging het daar (ook) om merkinbreuk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 16:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

johnny538 schreef:
Merk/Logo staat nergens op. Niet op de schoen, niet op de doos. De schoenen zelf zijn zelfs geperforeerd aan de zijkanten. Iets wat geen enkele variatie op het originele merk heeft. Ik vindt dat er genoeg verschil in zit. Het enige deel wat een beetje overeenkomt is de zool van de schoen. Het is echter duidelijk dat het niet om het echte merk gaat.

Zit dit bijvoorbeeld. Is toch duidelijk dat het om een imitatie gaat ?
https://www.bristol.nl/nld/catalog/product/view/id/246861/s/canvasschoen-zwart-10148417-00/category/506/


Beelden zeggen meer dan duizend zinnen, ik vind je start topicon in tegenstrijd met jouw - en de afbeelding van BF. DE overeenkomsten zijn duidelijk, behalve dat de converse een gebogen enkel rand heeft en "jouw" schoen zweet gaatjes.

Zoals BF betoogde, sluit ik mij aan, ik herken deze soort schoenen als banketbalschoenen en die zijn al sinds 35+ jaren op de markt.

Maar help jezelf: ga naar www.rechtspraak.nl en in het zoekvenster kun je kernwoorden ingeven zoals: imitatie schoen copyright etc., etc. Heb je ons njet voor nodig.

Succes.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
@Paul



Leeftijd: 122
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 347


BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 16:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zit dit bijvoorbeeld. Is toch duidelijk dat het om een imitatie gaat ?


Je toont 1 foto en dan beweer je dat het om een imitatie gaat ...., een imitatie van wat dan? Waarmee wil je jouw schoen dan mee vergelijken.


Off Topic: Zo stroomt een draadje lekker snel vol: Kan de edit knop terug? @Moderatie team.
_________________
Assumption is the mother of all fuck ups.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johnny538



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2018 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Momenteel wil ik geen namen noemen. Ik snap dat het moeilijk is om te beoordelen zonder het zelf te kunnen vergelijken.

Ik hoop echter dat ik dit kan aanvechten, want ik verdien niet genoeg om de boete te kunnen betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2018 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze kunnen ook geen boete vorderen, alleen schadevergoeding.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
johnny538



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 5


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2018 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren een dikke pak aan papieren binnen gekregen m.b.t. de aanklacht.

Ze maken veel punten waarop ik het tegendeel kan bewijzen. Met name dat er een indruk word gewekt dat ik als een realistische concurrent gezien kan worden.

Ook is een deel van de 'schadevergoeding' bepaald door een schatting van het aantal verkochte artikelen. Ze gaan er van uit dat ik er 180 paar van heb gekocht. Ik heb er echter maar 12 ingekocht en heb de factuur hiervan. Ook heb ik alle verkoopfacturen/kassabonnen.

Het gekke is dat het enige paar dat ik online (ik heb ook een fysieke winkel) heb verkocht door of namens hun is gekocht ! 7 paren dus offline in de winkel. 1 klacht die weg gegooid is wegens schade. En 3 nog hier op voorraad.

Hun beredenering is dat omdat ik aangeef het dezelfde dag te verzenden, ik waarschijnlijk vele maten op voorraad moet hebben om aan de vraag te voldoen. Ik heb niet eens ruimte voor 180 paren van 1 model. En ik kan met al mijn andere facturen tonen dat ik bijna altijd 1 coli per model koop. En dit is niet eens hoe webwinkels technisch gezien werken. Klanten kunnen bestellen wat op de site staat. Als een model/maat uitverkocht is zal deze niet beschikbaar zijn. Een deel van de schadevergoeding is dus mijn 'geschatte' nettowinst X mijn 'geschatte' voorraad.

Ook gaan ze over de eigenschappen van de schoen. En hoe deze overeenkomt met mijn artikel. De punten die ze hier maken zijn compleet onbepalend en overdreven. Zo is elke schoen op de wereld wel een kopie van iets.

Denken jullie dat het verstandig zou zijn om mijn tegenpunten netjes te documenteren en het met hun te overleggen ? Of kan ik beter direct naar een advocaat gaan ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2018 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het nu duidelijk op wat voor recht ze zich beroepen? Auteursrecht? Merkrecht? Allebei?

In principe kan de schadevergoeding worden begroot op het bedrag van de nettowinst. Je kunt aantonen dat je winst veel lager ligt dan wat zij denken, dus dat helpt alvast (mocht je inderdaad ergens inbreuk op hebben gemaakt).

Wat voor schadeposten worden er verder in rekening gebracht?

Quote:
Ook gaan ze over de eigenschappen van de schoen. En hoe deze overeenkomt met mijn artikel. De punten die ze hier maken zijn compleet onbepalend en overdreven. Zo is elke schoen op de wereld wel een kopie van iets.

Hier lijkt het over auteursrecht te gaan. (Modelrecht is ook een mogelijkheid.)

Hier is een voorbeeld van hoe een rechter analyseert of er inbreuk op het auteursrecht wordt gemaakt:
https://www.solv.nl/weblog/schoenenstrijd-tussen-skechers-en-reebok/20043
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds