Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 21:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Genietingsmoment en afdracht loonheffing
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans v



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: vr 06 feb 2009 23:21    Onderwerp: Genietingsmoment en afdracht loonheffing Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door een arbeidsconflict is mijn laatste salaris in mei ontvangen. Mijn arbeidscontract is beeindigt op 04-08-08. Er loopt nog een procedure voor het uitbetalen van de resterende maanden juni en juli.

Wat is het nu het geval.

Ik ontving een jaaropgaaf 2008 die hoger was dan de laatste loonstrook van mei 2008. Mijn ex-werkgever heeft dus salaris gereserveerd volgens deze optie :

genietingsmoment is het moment waarop het loon:

wordt betaald, verrekend of ter beschikking gesteld
rentedragend wordt
vorderbaar en inbaar wordt

Maar deze loonstroken zijn mij nimmer toegezonden. Aangezien dit inkomen niet vorderbaar is voor mij omdat het salaris is geblokkeerd door de werkgever had hij mijn inziens nooit loonheffing mogen afdragen.

Door het behouden mijnerzijds van een OV kaart komen zij in augustus ook nog eens tot een negatief inkomen met afdracht van loonheffing daarover? Ik weet niet beter dat een OV kaart belasting vrij is.
De OV kaart wordt op de loonstrook berekend alsof het inkomen is.
En ook al blijft er voldoende salaris over na de aftrek van de OV kaart maar ze willen het natuurlijk niet uitbetalen Smile

Daar de uitbetaling pas in 2009 zal plaatsvinden vraag ik mij af of de werkgever er juist aan heeft gedaan om nu al loonheffing hierover af te dragen gezien de procedure die nog loopt en er waarschijnlijk er ook nog een hogere vergoeding uitbetaald dient te worden.

Door deze afwijkende jaaropgaaf klopt de opgave voor de huurtoeslag niet en ook het inkomen voor de WWB niet.
Voor mij is het tevens gunstiger om de loonheffing in 2009 pas af te dragen als ik hier als afdrachtplichtige ook voor kan kiezen.

Heeft de werkgever hier juist gehandeld?

Groet Hans.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RV



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever heeft hier naar mijn mening niet juist gehandeld.

Als de werkgever van mening is dat het salaris niet uitbetaald hoeft te worden, dan is er op dat moment ook niets te belasten. Weliswaar is het handig om een voorziening te creeren maar dat leidt nog niet tot een belastbaar feit. Als de werkgever het wel als een belastbaar feit ziet, dan moet deze het salaris ook gewoon uitkeren.

Je kunt nu volgens mij twee dingen doen:
1. De werkgever is kennelijk van een belastbaar feit uitgegaan en dus is het salaris vorderbaar -> uitbetaling vorderen.
2. Nu ze het salaris niet hebben uitgekeerd, zijn ze kennelijk van mening dat ze het (vooralsnog) niet hoeven uit te betalen, dus dan is er ten onrechte belasting ingehouden en afgedragen. Je kunt bij de LB-inspecteur bezwaar maken tegen de ingehouden loonheffing. Nadeel kan zijn dat je nu wellicht meer moeite moet doen om het salaris alsnog uitbetaald te krijgen, maar dat kun je het beste zelf beoordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hans v



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 30


BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst bedankt voor je reactie RV.

Navraag mijnerzijds bij de belastingdienst (afdeling ondernemers) waren er ook gegronde twijfels over het juist handelen van mijn ex-werkgever. Ook zij deelde mij mede de correspondentie, met het verzoek aan mijn werkgever de jaaropgaaf te corrigeren, aan hun toe te zenden.
Dit met reden als er later bezwaar gemaakt dient te worden tegen de onjuiste jaaropgaaf. De BD sprak zelfs van fraudeleuze handelen.

Inmiddels heb ik mijn advocaat verzocht hun aan te schrijven omdat dit niet met een eenvoudig en vriendelijk telefonisch verzoek is op te lossen.
Bij het in gebreken blijven span ik gewoon een kort geding aan. Wink

Met vriendelijke groet,

Hans.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds