Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 29 mei 2024 1:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gelegenheidswetgeving?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Zou een wet aangepast moeten worden naar aanleiding van een televisieprogramma??
Ja, absoluut!!!
5%
 5%  [ 1 ]
Nee, dit kan gewoon niet!
90%
 90%  [ 18 ]
Hmmmm, interesseert me niet echt....
5%
 5%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 20

Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 8:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Want als de wetgever meegaat in ieder proefballonnetje van een omhooggevallen journalist dan ga ik echt emigreren! Angrybye


Zullen we samen emigreren? Laughing
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 28 okt 2004 9:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Duch schreef:
In denk dat het een vicieuze cirkel is. Het volk krijgt behalve het vierjaarlijkse stemrecht vrij weinig politieke verantwoordelijkeheid. Nederland is niet echt een betogersland. Goede voorlichting is daarom niet altijd nodig. Het volk kan dus gewoon blijven klagen dat alles klote is zonder alternatieven te hoeven bedenken of daar de consequenties van in te zien. Als het volk dus suffe dingen wil is er niemand die het dwingt er nog eens over na te denken. En nu dan weer even terug naar het onderwerp: Pim Fortuyn was de ideale vertolker van de mening dat alles klote is. Hij had ook geen (ook maar enigszins deugdelijke) alternatieve, en hoefde ook de gevolgen van zijn plannen niet in te zien doordat hij helaas vroegtijdig kwam te overlijden. Nu kan hij dus een held zijn voor he volk omdat hij voor eeuwig kan worden gezien als de politicus die het volk tenminste begreep.

Het volk bestaat uit heel veel mensen. Mensen zijn nu eenmaal vatbaar voor 'de waan van de dag'. Mensenmassa's versterken bestaande emoties, en dus wordt de waan van de dag door 'het volk' versterkt. Het is niet zo dat alle mensen stom zijn. Volgens mij zijn mensenmassa's veel dommer darn alle mensen die zich in die massa bevinden. Gewoon vanwege de groepseffecten.


Applause Yesss
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

He, wat denken jullie over de gelegenheidswetgeving Besluit Buitengewoon Strafrecht van 22 december 1943, waardoor in 1952 40 oorlogsmisdadigers geexecuteerd konden worden ondanks de afschaffing van de doodstraf in 1870? Is dit soort gelegenheidswetgeving wel aanvaardbaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de precieze details niet ken, mijn strafrecht schiet op meerdere fronten ruimschoots tekort. Maar mijn gevoel zegt dat ook dit niet aanvaardbaar is.

Er wordt op een gegeven moment gekozen om de doodstraf af te schaffen, omdat dit op dat moment maatschappelijk als onaanvaardbaar beschouwd wordt. Dan vind ik persoonlijk niet, maar ik ben wat dat betreft redelijk principieel, dat je voor een enkele gelegenheid (hoe ernstig deze ook is) deze opvatting/wet moet wijzigen.

Indien dit wel aanvaardbaar zou zijn, waar leggen we de grens dan??? Hoeveel (oorlogs-)misdaden moet je begaan voordat je in aanmerking komt voor de doodstraf. En waar vind je (een) rechter(s) die, na de oorlog, daar nog objectief over kan oordelen???
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: zo 31 okt 2004 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om nog maar niet te spreken over het legaliteitsbeginsel en de rechtszekerheid...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar dat was wel een behoorlijk andere situatie. Juridisch valt het alleen een klein beetje volgens het natuurrecht goed te praten, maar het was wel WOII.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk, een totaal andere situatie, daarom vroeg ik ook of dat dan wel aanvaardbaar is...
In Rechtsfilosofie van Cliteur, Hoofdstuk 11, gaat het over de doodstraf, hij beschrijft dan een fictief gesprek tussen de Nederlandse premier en de Chinese minister van buitenlandse zaken. De chinees vraagt dan aan de nederlander:"Was dat een periode van helder inzicht of van een terugval naar barbaarse tijden?" en hij stelt dat het nogal belachelijk is om hoog van de toren te blazen dat wij de doodstraf niet nodig hebben, en er dan in gevallen van nood (als WOII) het toch weer in te stellen... en daar ben ik het wel mee eens... (wat niet wil zeggen dat ik pro doodstraf ben)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben tegen de doodstraf, maar ik weet niet hoe principieel ik zou zijn als ik vijf jaar bezet en onderdrukt zou zijn door een ander land. Zeker niet al het mensen betreft die voor eigen gewin onschuldige mensen hebben verraden en waarvan vele vermoord zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar het *recht* behoort wel principieel te zijn, dat is de functie mijns inziens...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het juridisch onaanvaardbaar, maar net als mr. crowley weet ik niet of me dat op dat moment iets zou kunnen schelen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jullie worden geen rechters Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dat is juist het euvel. Ook de rechters zijn onderdrukt en bezet geweest voor die periode, alsmede de wetgever. En deze zullen dus ook niet objectief kunnen oordelen. Het is gewoon erg moeilijk, juridisch kan het niet, maar het gevoel speelt toch altijd een belangrijke rol....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: ma 01 nov 2004 22:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet om nou te zeuren hoor, maar in tijden van oorlog gelden volgens mij hele andere juridische 'regels' als in tijden van vrede. Plus dat volkenmoord nog steeds een ander perspectief vereist dan (serie)moord door een individu.
Tegelijkertijd besef ik ook, dat Milosevic niet gauw ter dood zal worden veroordeeld voor het zelfde ''soort'' misdaad. Beetje dubbel wel... Think
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tuurlijk gelden er andere regels ten tijde van oorlog. Niettemin zou het niet zo mogen zijn dat we op dat moment van alle principes afstappen die we ten tijde van vrede zo angstvallig willen handhafen. Helaas en misschien dus ook wel logischerwijs, zie je dit soms wel gebeuren.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: di 02 nov 2004 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Recht is niet rechtvaardig maar meer functioneel en de uitzondering bevestigt de regel. Dat het recht niet voor alle gevallen geschreven is mag duidelijk zijn. Niet iedere uitspraak in Nederland wordt altijd even hartelijk ontvangen. Soms nopen gebeurtenissen tot ingrijpen en aanpassing van de wet. Een televisieprogramma kan mijns inziens hier niet een aanleiding toe zijn maar een wereldoorlog? Wij oordelen over een situatie die we zelf niet hebben meegemaakt. De tijd en de sfeer van oorlog zullen destijds voor menig individu gegronde reden zijn geweest om aanpassing van het recht als noodzakelijk en "rechtvaardig" te achten. Tegen dat contrast moet je de vervolging van oorlogsmisdadigers mijns inziens ook zien. Achteraf kun je makkelijk oordelen dat onrecht aan het legitimiteitsvereiste is gedaan maar dit vereiste is niet heilig in zeer bijzondere situaties. Niets is namelijk heilig in oorlog. Als men denkt dat men de wereld kan veranderen door rechten te gaan studeren dan leeft men mijns inziens met een utopie. De wereld doet wat hij wil ingegeven door de meerderheid en het recht van de sterkste. Dat daar na de Tweede Wereldoorlog tientallen oorlogsmisdadigers het slachtoffer van zijn geworden staat uiteraard in schril contrast tegen de miljoenen mensen die het leven hebben gegeven om daadwerkelijk "onrecht" te bevechten met pen, principes danwel wapens.
Het lijkt mij te ver gaan om te zeggen dat van alle principes wordt afgestapt in een oorlog. Oorlogsmisdadigers hebben in ieder geval nog een proces gehad, de joden kregen die niet eens. Ik ben samen met Flash van mening dat het gevoel inderdaad een grote rol speelt. Zo kan het gevoel van de samenleving ook aan een motivering om iemand langer vast te houden bijdragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds