Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 17:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gebruiken van een forum
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jacob



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 10:49    Onderwerp: Gebruiken van een forum Reageer met quote Naar onder Naar boven

goedenmorgen

Het volgende doet zich voor.

Al 4 jr ben ik moderator en 1,5 jaar medebeheerder van een lotgenoten forum dat zich bezich houdt met ADHD en aanverwante stoornissen.

Dit forum werd later ondersteunt door een stichting die is opgezet door de eigenaar van het .nl domein.

De eigenaar was al geruime tijd niet meer actief, omdat hij er geen zin meer in had. En heeft onlangs samen met zijn medebestuurders van de stichting besloten de stekker eruit te trekken. En de adressen door te geven aan een ander lotgenoten kontakt.

Als medebeheerder heb ik back-ups gemaakt van het forum. Het voltallig forummoderator team. wil doorgaan.

Nu willen wij het oude forum weer gaan gebruiken, omdat deze zonder voorafgaande aankondiging naar de gebruikers is weggehaald. Gezien het feit dat er behoorlijke persoonlijke levensverhalen staan, soms zelfs dagboeken zijn bijgehouden. Vind het team dat wij aan de leden de keus moeten geven.

De eigenaar van het .nl domein en voorzitter van de stichting is dit ter ore gekomen en heeft daarom plotsklaps besloten om toch de stichting door te zetten.

Kleine note: De brief die naar 1100 leden is verstuurd heb ik nog steeds in mijn bezit.

Hij beschuldigd mij ook van diefstal. Omdat hij zegt dat hij eigenaar is van het forum en daarom ook het recht heeft deze weg te gooien.

Na onze mening is hij wellicht eigenaar van het .nl domein. Maar niet van de berichten die de leden hebben geschreven. Nergens in het regelement van het forum stond ook vermeld dat berichten automatisch onder eigendom zouden vallen van de stichting.

De stichting had geen commercieel belang. Het was een gratis forum, dat wil zeggen dat de leden geen contributie oid betaalden.

Wat is onze vraag: kan het team gewoon doorgaan onder dit forum, maar dan op een andere site geplaatst zonder juridisch strafbaar te zijn?

Mogen wij de leden aanschrijven, en aan hun de keuze laten wat zij willen met hun berichten?

In mijn optiek kunnen email adressen geen eigendom zijn van de stichting aangezien deze nog altijd persoonsgebonden zijn. In mijn optiek kunnen de berichten ook niet tot eigendom van de stichting worden gerekend aangezien, de schrijver van dat bericht nog altijd eigenaar is.

Bovendien kan ik niet van diefstal worden beschuldigd als iets opstraat is gegooid.

Of zit ik er nu heel ver naast.

Met vriendelijke groet jacob
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

op elk bericht dat op een forum geplaatst wordt, heerst auteursrecht.

de eigenaar van elk bericht is de schrijver. het forum is dus van de schrijver van de broncode. als deze geen auteursrecht heeft, is het denk ik redelijk vrij.

als jij toestemming krijgt van alle forummembers om het ergens anders weer te plaatsen, zie ik weinig gerechtelijke stappen die mogelijk tegen je zijn..

dit líjkt mij iig. ik weet het niet 100% zeker..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit zijn altijd lastige situaties, omdat er heel wat meer achter ligt dan alleen de juridische vraag wie eigenaar is van de postings. Bij het recht heb je nu eenmaal geen duidelijke "ja/nee" antwoorden dus beide kanten kunnen juridische argumenten vinden voor hun gelijk.

De vraag is dus vooral wat er gaat gebeuren. Je hebt straks twee forums met ongeveer dezelfde inhoud. Dat soort dingen leveren altijd ruzies en onderlinge wrijving op. De ene poster wil alleen op het ene forum staan, de ander alleen op het andere, en wat doe je dan met een draadje waarin zij allebei hebben gepost? Om maar eens wat te noemen.

In ieder geval zijn de postings "eigendom" (voor zover je daar van kunt spreken) van de plaatsers. Zij moeten dus toestemming geven voor hergebruik op een nieuw forum.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
jacob



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

De vraag is dus vooral wat er gaat gebeuren. Je hebt straks twee forums met ongeveer dezelfde inhoud. Dat soort dingen leveren altijd ruzies en onderlinge wrijving op. De ene poster wil alleen op het ene forum staan, de ander alleen op het andere, en wat doe je dan met een draadje waarin zij allebei hebben gepost? Om maar eens wat te noemen.

Arnoud


Nee want het vorige forum is dus compleet van de www wereld afgehaald

dus is er maar 1 forum meer dan. Eigenlijk gaan we gewoon verder waar we zijn opgehouden maar dan op een ander www adres.

groetjes jacob
Bekijk profiel Stuur privé bericht
timo



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 71


BerichtGeplaatst: ma 26 mrt 2007 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit je post is niet precies duidelijk waarom de oude eigenaar bezwaar heeft als jij het forum doorzet? Waarom wil hij er nu ineens zelf mee door?

Als hij echt doorgaat met het forum, dan lijkt me dat je zijn auteursrecht schendt. Hij heeft inderdaad geen auteursrecht op de postings, maar volgens mij is een database juridisch méér dan de verzameling van alle losse berichten. Het is namelijk ook een ordening in de gegevens die ze geschikt maakt voor bepaalde manipulatie. En bovendien zitten er in de database ook bijvoorbeeld accountgegevens, forums en categorieen, foruminstellingen et cetera.

Hij heeft volgens mij dus auteursrecht op de database. En zelfs als dat niet zo is, zou hij toch nog kunnen zeggen dat je misbruik maakt van gegevens die je uit hoofde van je functie als vrijwilliger bij zijn stichting had.

Als hij nu níet doorgaat met het forum, en jou alleen dwars wil zitten, dan kan ik mij voorstellen dat de rechter tóch aan jouw kant staat. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als je hetzelfde doel nastreeft als de vroegere stichting, en als de deelnemers van het forum er positief tegenover staan. Het lijkt me dat een stichting die als doel had om een dergelijk forum te exploiteren, niet hard kan maken dat ze jou aanklagen omdat jij het doel in hun plaats (bij hun terugtrekken) doorzet.

Samengevat: als hij bezwaar heeft alleen maar omdat hij jou dwars wil zitten, denk ik jij een redelijke kans hebt als hij een procedure wil beginnen. Dan is wel vereist dat de forumgebruikers aan jouw kant staan. Als hij bezwaar heeft omdat hij bij nader inzien écht doorwil met het forum, dan denk ik dat je er met hem uit moet proberen te komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 27 mrt 2007 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jacob schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:

De vraag is dus vooral wat er gaat gebeuren. Je hebt straks twee forums met ongeveer dezelfde inhoud. Dat soort dingen leveren altijd ruzies en onderlinge wrijving op. De ene poster wil alleen op het ene forum staan, de ander alleen op het andere, en wat doe je dan met een draadje waarin zij allebei hebben gepost? Om maar eens wat te noemen.

Nee want het vorige forum is dus compleet van de www wereld afgehaald

Ok ik las "voorzitter van de stichting is dit ter ore gekomen en heeft daarom plotsklaps besloten om toch de stichting door te zetten" en concludeerde daaruit dat hij het forum ook weer online wilde zetten.

Ik zie niet hoe de stichting kan verbieden dat het oude forum elders voortgezet wordt. De enige grond zou zijn dat je hun naam blijft gebruiken en zo de indruk wekt dat het hun forum is. Dat moet je dus niet doen.

Het belangrijkste blijft dat de deelnemers het goed vinden.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds